Babyklær, vaskemaskin, tørketrommel

Maddieh

Forumet er livet
Junibarna 2019
Så vi har visstnok kjøpt lite klær hittil og må kjøpe mer.. Mamma sier at vi må regne med å vaske klær hver eneste dag, og maskinen vi har nå tar TRE og EN HALV time...
Så da må vi vurdere om vi skal kjøpe ny maskin. Med tørketrommel. Så lurer på om det er greit å ha babyklær i tørketrommelen? Må såklart ut å kjøpe mer klær, veit jo ikke hvor mye hu eventuelt gulper osv.,,
 
Vaske hver dag?? Vi hadde gulpeunge sist, ikke sånn ekstremt, men vasket aldri så ofte, selv i verste sprutbæsj/gulp-perioden. Vi har ikke tørketrommel da, så ingen erfaring der, men de fleste jeg kjenner har babyklærne i tørketrommel.

Til klær som ikke er skikkelig skitne holder det og lenge med kortprogram, da sparer du litt tid :) Vi brukte mye siklesmekker og gulpekluter og sparte på den måten endel klesskift (så smekker og kluter hadde vi mye av). Også er det jo ikke sikkert hun blir en gulper overhodet :)
 
Vaske hver dag?? Vi hadde gulpeunge sist, ikke sånn ekstremt, men vasket aldri så ofte, selv i verste sprutbæsj/gulp-perioden. Vi har ikke tørketrommel da, så ingen erfaring der, men de fleste jeg kjenner har babyklærne i tørketrommel.

Til klær som ikke er skikkelig skitne holder det og lenge med kortprogram, da sparer du litt tid :) Vi brukte mye siklesmekker og gulpekluter og sparte på den måten endel klesskift (så smekker og kluter hadde vi mye av). Også er det jo ikke sikkert hun blir en gulper overhodet :)
Har gulpekluter i massevis, må ha smekker :)
Ja hu sa hver dag. Men maskinen er bråkete og tar lang tid på alt.
 
Så vi har visstnok kjøpt lite klær hittil og må kjøpe mer.. Mamma sier at vi må regne med å vaske klær hver eneste dag, og maskinen vi har nå tar TRE og EN HALV time...
Så da må vi vurdere om vi skal kjøpe ny maskin. Med tørketrommel. Så lurer på om det er greit å ha babyklær i tørketrommelen? Må såklart ut å kjøpe mer klær, veit jo ikke hvor mye hu eventuelt gulper osv.,,
Maskiner som bruker kortere tid vil ofte ikke skylle klærne godt nok - dette vil merkes om du får en liten en med eksem. Men man kan fint vaske 2 Maskiner daglig med klær. Men se heller på hvor mange kg maskina tar fremfor hvor lang tid den tar. En nyfødt som ikke gulper hele tiden vil nok ikke kreve så mye klesvask, og er dere nøye på at dere henger opp vaskekluter og håndklær, en klut for ansikt og en til underliv sparer for mye vask. Men tørketrommel er gull!
 
Mødre sier mye. :)

Brukte ikke så mye klær med første altså, men barn er jo forskjellige. Dette finner du ut etterhvert. :)
 
Var virkelig ekstreme tilfeller vis ej måtte vaske babykle kvar dag ;) her går mykje av kleda i tørketrommel. Men ikkje kle med sann typ påklistra bilde/logo/motiv etc. og trommla bære kle som tåle litt :)
 
Så vi har visstnok kjøpt lite klær hittil og må kjøpe mer.. Mamma sier at vi må regne med å vaske klær hver eneste dag, og maskinen vi har nå tar TRE og EN HALV time...
Så da må vi vurdere om vi skal kjøpe ny maskin. Med tørketrommel. Så lurer på om det er greit å ha babyklær i tørketrommelen? Må såklart ut å kjøpe mer klær, veit jo ikke hvor mye hu eventuelt gulper osv.,,

Selv om det är allvetande mor som vill väl så har hon ingen anelse om hvem som bor i magen din. Att vaske hver dag med baby i hus är ingenting jag er kjennt med, selv med erfaring fra to babyperioder, så syns du bör vente litt med å handle in allt for mye. Om maskinen bruker 3,5 time så hade jag vel vurdert å bytte den uansett, men bara för att jag är utålmodigheten selv, kör smutsiga bhg-kläder på 1,45 h, och vuxenkläder som stort sett bara behöver sköljas på 30-45 min. Jag personligen hade aldrig klart mig utan torktumlare med to toddlere och en baby, men det må vara opp til var og en.
 
Selv om det är allvetande mor som vill väl så har hon ingen anelse om hvem som bor i magen din. Att vaske hver dag med baby i hus är ingenting jag er kjennt med, selv med erfaring fra to babyperioder, så syns du bör vente litt med å handle in allt for mye. Om maskinen bruker 3,5 time så hade jag vel vurdert å bytte den uansett, men bara för att jag är utålmodigheten selv, kör smutsiga bhg-kläder på 1,45 h, och vuxenkläder som stort sett bara behöver sköljas på 30-45 min. Jag personligen hade aldrig klart mig utan torktumlare med to toddlere och en baby, men det må vara opp til var og en.
Planen er å bytte uansett, men tenker at med kommende utgifter så er det for dyrt akkurat nå.. tenkte kombi vask og tørk maskin, men de er så dyre.
 
Planen er å bytte uansett, men tenker at med kommende utgifter så er det for dyrt akkurat nå.. tenkte kombi vask og tørk maskin, men de er så dyre.

Det är ingenting som tilsier att du må ha ny maskin i hus för babyen kommer. Du kommer nok fint rekke å vaske det du skal når den er ute og, och hvis man mangler noe kläder eller har för lite så är det ju mängder å få tag på på köp/salg sider på facebook til en billig peng. både för och etter lille er ute ;)
 
Planen er å bytte uansett, men tenker at med kommende utgifter så er det for dyrt akkurat nå.. tenkte kombi vask og tørk maskin, men de er så dyre.
Vi har nettop bestilt ny kombimaskin på kampanje på Elkjøp. Satt ned fra 15995,- til 8995,- Fortsatt dyrt, men en bra kombi til samme pris som en vaskemaskin. Bare så du vet om tilbudet. Er jo ikke slik at man har så mye ekstra å gå på etter alle babyinnkjøp er gjort, men skal du uansett bytte så er det kanskje verdt å få med seg :)
 
Vi har nettop bestilt ny kombimaskin på kampanje på Elkjøp. Satt ned fra 15995,- til 8995,- Fortsatt dyrt, men en bra kombi til samme pris som en vaskemaskin. Bare så du vet om tilbudet. Er jo ikke slik at man har så mye ekstra å gå på etter alle babyinnkjøp er gjort, men skal du uansett bytte så er det kanskje verdt å få med seg :)
Hvilken maskin er dette? Kommer til å se på den. :)
 
Flere som sa til meg at når jeg fikk barn kom jeg til å vaske meg i hjel. Bare tull for min del, har ikke vasket klær oftere enn før jeg fikk barn! Vår første gulpet lite og vi hadde alltid gulpeklut etter mating og jeg kan telle på en hånd antall bæsjebleier som tøt utenfor sine grenser. Vi kunne fint bruke de samme klærne flere dager, så det med mengde klesvask er veldig individuelt! Får du en gulpebaby kan det være lurt med ullklær, så må man ikke skifte og vaske i hytt og pine.
 
Syns heller ikke d var så mye vasking helt i starten. Men etter barnehagestart ble det en merkbar forskjell med skittne inne og uteklær. Men der er jo barn forskjellig også. Jenta mi elsker å skittne seg til:p
 
Vi vasket himla mye! Gulp og morsmelk overalt! Så spørs det jo hvor mye klær dere har også. Vi kunne sikkert vasket mindre om vi hadde flere bodyer osv, men vi fikk hvertfall brukt klærne mye :) Nå når junior er i bhg, holder det med "helgevask"
 
Vi vasket himla mye! Gulp og morsmelk overalt! Så spørs det jo hvor mye klær dere har også. Vi kunne sikkert vasket mindre om vi hadde flere bodyer osv, men vi fikk hvertfall brukt klærne mye :) Nå når junior er i bhg, holder det med "helgevask"
Tror nok ikke 5 bodyer holder? :p og to bukser.. i str 50. Må nok kanskje doble det. Trodde vi hadde MASSE... o.o
 
Tror nok ikke 5 bodyer holder? :p og to bukser.. i str 50. Må nok kanskje doble det. Trodde vi hadde MASSE... o.o

Jeg har kjøpt litt i forskjellige str. Foreløpig kun 2 bodyer i str 50, blir sikkert fler, men kan alltids kjøpe flere rett før eller etter fødsel . Syns det er veldig vanskelig å kjøpe masse i str 50 da jeg har null peiling på om det i det hele tatt er en str som kommer til å bli brukt lenge. Hvis det blir en litt større baby, så vil vel 50 fort bli lite...? Og gidder ikke sitte igjen med 10 bodyer ubrukt heller. Kommer nervene for å ha for lite klær får jeg kjøpe inn noen rett før termin og ikke ta av lappen slik at jeg kan få bytta til str størrelser hvis 50 viser seg å ikke blir brukt så lenge.

Og "alle" sier at man får en del i gaver så ikke kjøp for mye, men jeg aner jo ikke om vi får sååå mye heller og hva vi evnt får. Har erfaring med at de fleste kjøper litt større enn de minste str i gave. Syns dette er skikkelig vanskelig å beregne. Godt vi bor rett ved et stort kjøpesenter med godt utvalg av barnebutikker og kan svippe innom både rett før og etter fødsel hvis vi mangler noe.

Ble plutselig langt det her, men kom på en del underveis:p
 
Jeg synes kombi vask og tørk var noe drit, kommer ikke til å kjøpe det igjen... Men jeg hadde en "Billig" en fra Siemens (tror den kosta 5000). Synes ikke klærne ble tørre, og den måtte renses slik at alt tok lang tid. Meh :p Men har man ikke plass så er det jo et greit alterantiv. Bare ikke forvent for mye... :p
 
Syns heller ikke d var så mye vasking helt i starten. Men etter barnehagestart ble det en merkbar forskjell med skittne inne og uteklær. Men der er jo barn forskjellig også. Jenta mi elsker å skittne seg til:p

Hehe, ja, NÅ vasker vi mye, har en gutt som ikke anser dagen som bra med mindre han har svømt i minst 3 søledammer, malt med hele overkroppen og spist middag med hele seg. Hjelper å være taktisk å bytte av ulltøyet før han blir med og lager mat eller skal spise, men hender vi glemmer oss.
 
Back
Topp