Babyklær i de minste størrelsene

Hatt 2 barn som var 49 ved fødsel. 56 var litt stort ja, men vi brukte mye 56 alikevell. Du kan jo alltids kjøpe noen ullbodyer. De fleste butikker har hatt salg på de minste størrelsene nå. Det er greit å ha noen skift. Baby kan bæsje igjennom klærne eller gulpe på dem , eller melk. Heldrakter er enten alt for store, eller akkurat passe. Noen klær har litt lengre ribb på armer/ben , de kan brettes og brukes lengre. Det er fult mulig å handle mer når du vet behovet deres og baby sin størrelse.
 
H&m har «pakker» med bodyer i hvitt som er helt tipp topp. Vil bare si at str 50 fra en butikk ikke nødvendigvis er det samme som str 50 fra en annen. Jeg satt igjen med masse tøy, særlig i str 56 og 62 som var for lite allerede da jeg tok det frem så ta det som står på lappen med en liten klype salt. Mål heller fra body til body.
 
Anbefaler å ikke kjøpe inn vanlig body, kjøp omslagsbodyer!

Babyer liker ikke å få noe over hodet, og det er så ekkelt å prøve å dra en body over hodet på en så liten baby med vinglete svak nakke
 
Vår gutt var stor når han kom til verden, og vi startet å bruke størrelse 56 med en gang. Men ser at ennå så passer han faktisk noen heldresser i størrelse 50/56 til tross for at vi har måttet funnet frem noe i 62 (62 er litt i største laget da).

Å omslagsbodyer er gull!
 
... hvor mye trenger man?

Jeg er førstegangsgravid med termin 2. april. Bor i Trøndelag, så aprilværet er mildt sagt varierende, men det er ofte kaldt i første halvdel av måneden, noen ganger langt ut i mai.

I størrelse 50 har vi ingenting enda, og jeg tenkte ikke å ha så veldig mye heller, men det kan jo være greit å ha noe som ikke er for stort de aller første ukene også? Hva trenger man i størrelse 50?

I størrelse 56 har vi:

· sparkedress med lange ermer og føtter (litt tykt stoff)

· ulldress (god og varm)

· “bamsedress” (i mykt, litt tykt stoff)

· langerma body (bomull)

· langerma omslagsbody (bomull)

· 2 par sokker

Hva mer trenger vi i disse minste størrelsene? Det som trengs i større størrelser er jo sikkert greit å kjøpe etter hvert, men de 2-3 første ukene ser jeg for meg det er greit å slippe å handle sånt.

Altså, kommer an på hvor stor unge du får! Om du ikke vet, ta utgangspunkt i hvor stor du var og evt dine søsken og evt barna til din søster (hvis du har søster med barn). Evt UL beregning om du har. Noen får jo store og noen små. Mine har begynt med 40/44, og brukte ikke 56 før de var 2 og 4 mnd gamle, altså ville en vinterdress passet på sommeren om jeg hadde fått april barn. Mens venner har fått barn som har gått rett inn i 56 og over på 62 etter et par uker.
 
Anbefaler å ikke kjøpe inn vanlig body, kjøp omslagsbodyer!

Babyer liker ikke å få noe over hodet, og det er så ekkelt å prøve å dra en body over hodet på en så liten baby med vinglete svak nakke

Enig!! Og i tillegg lettere å ta av uten å søle ned babyen med avføring om det har gått utenfor bleien..
 
Altså, kommer an på hvor stor unge du får! Om du ikke vet, ta utgangspunkt i hvor stor du var og evt dine søsken og evt barna til din søster (hvis du har søster med barn). Evt UL beregning om du har. Noen får jo store og noen små. Mine har begynt med 40/44, og brukte ikke 56 før de var 2 og 4 mnd gamle, altså ville en vinterdress passet på sommeren om jeg hadde fått april barn. Mens venner har fått barn som har gått rett inn i 56 og over på 62 etter et par uker.

Jeg skjønner at dette er veldig individuelt - tenkte mer på hva en bør ha som et minimum - i tilfelle det blir nødvendig. Kan jo alltids kjøpe mer når ungen er født, men kanskje det er greit å ha noe sånn i tilfelle :) Takk for tips om å bruke egen og søskens størrelse ved fødsel som et utgangspunkt :)
 
Jeg skjønner at dette er veldig individuelt - tenkte mer på hva en bør ha som et minimum - i tilfelle det blir nødvendig. Kan jo alltids kjøpe mer når ungen er født, men kanskje det er greit å ha noe sånn i tilfelle :) Takk for tips om å bruke egen og søskens størrelse ved fødsel som et utgangspunkt :)

Aha, skjønner! Misforstod litt spørsmålet :p Ser du har fått noen gode svar over :) Vi har hatt MYE i hver størrelse, men de gulpet mye.. Masse lykke til!
 
Aha, skjønner! Misforstod litt spørsmålet :p Ser du har fått noen gode svar over :) Vi har hatt MYE i hver størrelse, men de gulpet mye.. Masse lykke til!
Skjønner godt at det kunne misforstås - er vel like gjerne feilformulert av meg ;)

Tusen takk!
 
Ville også tenkt over å sett på hvor ofte du får vasket klærne, Her vasker vi ofte, så er stort sett bare de plaggene jeg liker best som blir brukt. Å det er egentlig ikke mange plagg vi har behov for siden vi vasker så ofte.
 
Ville også tenkt over å sett på hvor ofte du får vasket klærne, Her vasker vi ofte, så er stort sett bare de plaggene jeg liker best som blir brukt. Å det er egentlig ikke mange plagg vi har behov for siden vi vasker så ofte.
samme her :) Blir de samme 4-5 bodyene vi bruke hele tiden (og alle er omslagsbodyer :p ) Men nå må vi visst opp en størrelse, de to i 44 passer ikke lenger :p Så da har jeg bare 3 omslagsbodyer igjen som passer, og da "må" vi over på vanlige
 
Min første passet str 56 fra fødsel og kun 3 uker før str 62.

Jeg hadde hatt et par omslagsbodyer klare. Men ikke fra HM, de er så små i størrelsen. Måtte alltid opp en størrelse der. Glad jeg ikke hadde flere. Men det kan også være behov for str 50 i en måned, det vet man jo ikke.

Ellers går det fint å brette opp litt. Jeg syr også klær, og det er vitterlig bare en halv-hel cm forskjell i de fleste lengderetningen mellom størrelsene. Ikke rart noen barn hopper over størrelser etterhvert når man sammenligner.

Lindex sine med ekstra knapperad kan være veldig kjekke i begynnelsen. Men helt omslagsbody til de minste.

Vi brukte antakelig maks 5 bodyer i gangen. Tilsvarende med bukser/strømper. Små babyer er ikke skitne/svette som oss, og så lenge de ikke gulper eller tisser seg ut kan klærne brukes en uke nesten. Husker jeg fikk helt sjokk hvor rene og lite brukt klærne var. Vår gulper dog ikke, får du gulpebaby kan det stille seg annerledes. Men du vasker jo tøy også ila. Uka.

Vi arvet fra flere familier, og hadde dermed mer en nok klær, men fant fort favoritter, og brukte kun de. Over halvparten ble aldri brukt og sendt videre før vi nå får neste. Synes det var ganske trist at vi hadde alt på forhånd. Før det ble barselgruppa ble det lange dager på kjøpesenter blant annet for å ha noe å gjøre, og det var mye koseligere å handle da, enn før baby kom.
 
min veide 3000 ved fødsel og var 48 cm lang. Vi brukte str 50 i en mnd, så 56. Han er ganske slank, så bleier i str 1 var lenge litt for store, som gjorde at det ble maaaange lekasjer. Da er det ikke kult å ha en fin og kul ullbody fra polarn o pyret som man må drege over hodet på baby med masse dritt på.. Vi brukte bare omslagsbodyer, og de er fortsatt en favoritt i str 62. Veldig synd bare at det er lite slike bodyer å oppdrive når baby blir større.. Jeg trodde det var viktig å bare bruke ull fordi det er varmt og godt, men ongen har levd i bomullsbdy (omslagsbody) og strømpebukse i 6 uker nå. Bukser og genser/jakker til et lite krapyl er fullstendig meningsløst, men veldig søtt.. Utrolig slitsomt å få på en liten baby slike «fancy» klær.. vi har det jo varmt og godt inne, så trenger ikkd masse varmt ull.. Vi hadde flere strikkadresser, bamsedresser og what not, men vi fikk en favoritt, en ullfleesedress fra babycare som vi kun har brukt. Den er romslig og varm.. Tenk enkelt og praktisk, for din og babys del :)
 
Tynt ull!! Heldress eller body og longs. Hust & claire er veldig godt ! Mye tilbud på ull og nå. Eg brukte 56 på mi når ho var nyfødt.. det gjekk heilt fint.
 
Back
Topp