Babyklær i de minste størrelsene

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
... hvor mye trenger man?

Jeg er førstegangsgravid med termin 2. april. Bor i Trøndelag, så aprilværet er mildt sagt varierende, men det er ofte kaldt i første halvdel av måneden, noen ganger langt ut i mai.

I størrelse 50 har vi ingenting enda, og jeg tenkte ikke å ha så veldig mye heller, men det kan jo være greit å ha noe som ikke er for stort de aller første ukene også? Hva trenger man i størrelse 50?

I størrelse 56 har vi:

· sparkedress med lange ermer og føtter (litt tykt stoff)

· ulldress (god og varm)

· “bamsedress” (i mykt, litt tykt stoff)

· langerma body (bomull)

· langerma omslagsbody (bomull)

· 2 par sokker

Hva mer trenger vi i disse minste størrelsene? Det som trengs i større størrelser er jo sikkert greit å kjøpe etter hvert, men de 2-3 første ukene ser jeg for meg det er greit å slippe å handle sånt.
 
... hvor mye trenger man?

Jeg er førstegangsgravid med termin 2. april. Bor i Trøndelag, så aprilværet er mildt sagt varierende, men det er ofte kaldt i første halvdel av måneden, noen ganger langt ut i mai.

I størrelse 50 har vi ingenting enda, og jeg tenkte ikke å ha så veldig mye heller, men det kan jo være greit å ha noe som ikke er for stort de aller første ukene også? Hva trenger man i størrelse 50?

I størrelse 56 har vi:

· sparkedress med lange ermer og føtter (litt tykt stoff)

· ulldress (god og varm)

· “bamsedress” (i mykt, litt tykt stoff)

· langerma body (bomull)

· langerma omslagsbody (bomull)

· 2 par sokker

Hva mer trenger vi i disse minste størrelsene? Det som trengs i større størrelser er jo sikkert greit å kjøpe etter hvert, men de 2-3 første ukene ser jeg for meg det er greit å slippe å handle sånt.

Første gang kjøpte vi ingenting i str 50, kun i 56 før fødsel. Ikke så lurt, da baby druknet i 56 (50 cm og 3154 g). Så då ble det å sende svigermor på shopping etter fødsel. Nå har vi kjøpt litt i str 50 også før fødsel. Så er vi hvertfall safe .
Har vell 3 ullbodyer, 5 bomullsbodyer, 3 ullbukser og 2 bomullsbukser. Pluss litt strømpebukser. Pysjer har jeg kjøpt i str 50/56 i bambus.
 
Første gang kjøpte vi ingenting i str 50, kun i 56 før fødsel. Ikke så lurt, da baby druknet i 56 (50 cm og 3154 g). Så då ble det å sende svigermor på shopping etter fødsel. Nå har vi kjøpt litt i str 50 også før fødsel. Så er vi hvertfall safe .
Har vell 3 ullbodyer, 5 bomullsbodyer, 3 ullbukser og 2 bomullsbukser. Pluss litt strømpebukser. Pysjer har jeg kjøpt i str 50/56 i bambus.

Takk for svar! Veldig kjekt å vite litt hva jeg bør se etter :)
 
Min er 10 uker, bruker fortsatt 50. 56 er litt stort. Brukte 44 de første ukene, men da var vi på sykehuset så fikk klær der. Han er nesten 1md korrigert (var 6 uker for tidlig)
 
Han veier litt over 4 kg idag :)
 
Brukte og mye i 50+56, særlig med eldste. Kjøp gjerne ull/ullblanding, mye mer stretchy i størrelse enn bomull, vi liker Polarn o pyret, har hatt ullbodyer derfra eldste brukte fra 4 mnd til han var over året :p Smal og lang gutt da. Lindex har bodyer med dobbel knapperad, det er og praktisk. Yngste min på 6 mnd passer fortsatt en body derfra i 56, mens er masse i 62 i andre merker han er vokst ut fra :p
 
Min frøken ble født 15 dager over termin, 3600g, 50cm og har først nå begynt å ta frem 56, var 1mnd i romjula, så et er HELT individuelt om man bruker 50 eller ikke og hvor lenge.jeg kjente skikkelig påat jeg skulle ønske vi hadde fler omslagsbodyer i 50, så det anbefaler jeg virkelig fremfor de man trer over hodet! Ha ihvertfall 5 omslagsbodyer i 50 tilgjengelig tenker jeg, får du tak i brukt og i ull så ta det. Såklart, hvis det er vanlig å reagere på ull eller ha eksem i deres familie så velg bomull.

Jeg fikk også høre av folk at det var tull å kjøpe 50, de folka kan ta seg en bolle
 
Jeg fikk også høre av folk at det var tull å kjøpe 50, de folka kan ta seg en bolle
Mamma mente str 50 var tull :p Men svigermor mente 50 var gull. Resultatet: Vi har masse klær i både 50 og 56 :D Noe i 56 passer såvidt nå, og alt unntatt 1 body og 1 pysj i str 50 passer fortsatt. Har også mye klart i 62. Det som er litt "trist" er at vi har fått så mye i str 68 i vintertøy :( Det vil sannsynligvis være for lite når vinteren kommer, og når det vil passe utover sommeren er det alt for varmt for sånt :(
 
Lille her var 53 cm da hun ble født, og det minste vi hadde var 56. Storebror var 52 cm. Omslagsbody er som de andre over her sier, gull. Gikk mest i body og strømpebukse i starten, og gjør vel det nå også i grunn.
 
Anbefaler å sjekke finn.no etter babyklærpakker. Vi fikk masse fint i 50 og 56 for typ 300 - kroner
 
Husker flere sa at str 50 var bare tull, men vi brukte det i flere uker med begge to. Selv om jeg hadde en god del klær i str 50 da yngste ble født, måtte jeg kjøpe inn mer pga konstant gulping. Trenger ikke å hamstre inn før fødsel, men ha litt, også kjøpe inn mer ved behov. Noen babyer hopper over den str også.
 
Vi brukte 50 en måned til vår på 3370gr, han svømte i 56. Etter 14 dager begynte han å legge på seg 5-600 gr i uka, så da ble fort ting for smått.

Jeg ville kjøpt
10 bodyer i str 50
10 boder i str 56

Og utelukkende omslagsbodyer, da jeg liker det best til de minste. Lindex og pop er mine favoritter. Liker Newbie også, men ikke alt der som har holdt like godt i vask.

Siden du bor i Trøndelag ville jeg også hatt
1 strikkejakke i bitteliten størrelse
1 strikkejakke som er litt romsligere
2-4 strikkebukser i garn som Sandnesgarn duo eller Lerke. Det kan brukes rett på huden og innendørs.
Strikkesokker i ull
Ullteppe

Men hvis du ikke strikker ville jeg ha funnet noe tilsvarende, og supplert med vanlige bomullsbukser til baby. Jeg liker ikke så godt heldress til baby, annet enn til vognsoving/bilstol, men inne synes jeg der er veldig kronglete mtp bleieskift. Men der er smak og behag :)

Jeg ville også hatt
1 3-pack med siklesmekker. Får du en gulpebaby er det gull for å slippe 5 bodyskift hver dag. Og får du ikke gulpebaby får du bruk for det senere om det blir mye sikling når tenna kommer.

5 Strømpebukser og 5 par sokker. Ikke kjøp de fra hm som er litt tjukke, de sklir bare av. Tynne bomullsokker som kan dras opp på ankelen sitter mye bedre :)
 
Wow, tusen takk for gode råd! Da blir det i hvert fall å kjøpe inn en god del mer i både størrelse 50 og 56 :)

Jeg har sett litt på Finn for å finne brukte klær, men synes det er irriterende mange klespakker og desto færre plagg som selges enkeltvis. Blir fort mye vi ikke vil ha i mange av klespakkene, særlig mtp at vi helst vil kjøpe kjønnsnøytralt, siden vi ikke skal vite kjønnet før fødsel.

Vi brukte 50 en måned til vår på 3370gr, han svømte i 56. Etter 14 dager begynte han å legge på seg 5-600 gr i uka, så da ble fort ting for smått.

Jeg ville kjøpt
10 bodyer i str 50
10 boder i str 56

Og utelukkende omslagsbodyer, da jeg liker det best til de minste. Lindex og pop er mine favoritter. Liker Newbie også, men ikke alt der som har holdt like godt i vask.

Siden du bor i Trøndelag ville jeg også hatt
1 strikkejakke i bitteliten størrelse
1 strikkejakke som er litt romsligere
2-4 strikkebukser i garn som Sandnesgarn duo eller Lerke. Det kan brukes rett på huden og innendørs.
Strikkesokker i ull
Ullteppe

Men hvis du ikke strikker ville jeg ha funnet noe tilsvarende, og supplert med vanlige bomullsbukser til baby. Jeg liker ikke så godt heldress til baby, annet enn til vognsoving/bilstol, men inne synes jeg der er veldig kronglete mtp bleieskift. Men der er smak og behag :)

Jeg ville også hatt
1 3-pack med siklesmekker. Får du en gulpebaby er det gull for å slippe 5 bodyskift hver dag. Og får du ikke gulpebaby får du bruk for det senere om det blir mye sikling når tenna kommer.

5 Strømpebukser og 5 par sokker. Ikke kjøp de fra hm som er litt tjukke, de sklir bare av. Tynne bomullsokker som kan dras opp på ankelen sitter mye bedre :)

Veivalsa - takk for veldig grundig svar! Lurer nesten på om jeg må bruke dette som et slags mål for hva vi bør prøve å få kjøpt før april, altså! Jeg strikker (til min store sorg nå) ikke, men blir nok å kjøpe noe strikka av andre :)
 
Jeg skjønner seriøst ikke de som sier at det er bare tull å kjøpe klær i str 50 og 56. Det endte med at vi hadde ti tusen plagg i str 62 fordi alle ga oss det og vi kjøpte jo noe av det selv også fordi alle sa vi burde det. Det endte med at vi hadde typ 3 bodyer i str 50 som faktisk passet da hun ble født.

Jeg synes tipset om å kjøpe på Finn er bra, for da gjør det heller ikke noe om str 50 mot formodning ikke skulle passe, da kan du bare selge det igjen og du har uansett ikke blakket deg på babytøy før babyen er født.

Husk uansett at det ofte er best å handle inn mer tøy etter at babyen er født og er blitt noen uker. Da vet du hvilken str som passer og du vet hvilken type klær du liker :)
 
Vi fikk aldri brukt klær i 50, gikk rett på 56 :hilarious: men det er sikkert lurt å ha litt av begge for man vet jo ikke på forhånd hva som passer. Vi arvet en del klær fra bekjente og avventet å kjøpe inn til vi så hvor stor babyen var. Butikkene er oppe selv om man har født så det går an å starte med et minimum og så supplere når dere ser hva som funker for dere. Lykke til med videre svangerskap og fødsel! :)
 
Hvor mye klær du trenger er helt avhengig sv om du får en gulpe baby eller ikke og hvor ofte du vil vaske tøy. Nr 1 gulpet så og si ikke og kunne gå flere dager i samme tøy. Nr 3 gulpet masse og skiftet ca 4 ganger per dag i begynnelsen (siklesmekker hjalp lite med sprut gulp). De vokser også relativt fort (+at man ofte får klær i gave) så ville ikke ha kjøpt inn så mye og heller supplert etterhvert.

jeg synes omslagsbodyer og bukser med ben (evt strømpebukse) er supert når de er nyfødte. Det er enkelt og få av og på + behagelig for babyen. Først når de nærmer seg 3 mnd har jeg begynt å bruke sparkedresser o.l. En strikkejakke i ull er fint å ha i vogna. Synes dress /ull bukse blir for varmt nedi posen. Et tips er å bruke ullsokker på hendene fremfor votter når de er små, de har en tendens til miste vottene.
 
Tipser foresten om at hm har 5-pk omslagsbodyer i de minste størrelsene, det må bestilles på nett. Nøytrale farger
 
Hadde ingenting i størrelse 50, og hadde fått tak i mye størrelse 56 gratis. Ble fort noen favoritt-klær og brukte vel bare 4-5 bodyer sånn egentlig. 4 uker etter fødsel begynte vi på størrelse 62.
 
Venter nr4 nå - kommer til å kjøpe en god del i 50 :) mine har vært ganske små untatt nr2 som altid har vært størst (født størst og tok best på)
Synes ikke det er noe koselig med klær som er alt for store. Kjøper nok noe brukt for å spare litt kr :) men vil ha minst 5 sett med klær i 50 tenker jeg - gjerne litt mer om baby gylper
 
Det er så forskjell på babyene. Men med våre 3 har vi brukt str 50 i i en mnd. Nr 2 brukte det litt lengre. De brukte deretter str 56 i en mnd og str 62 i to mnd. Nr 3 er 4 mnd og er på str 68. De hadde forskjellig fødsel vekt. Nr 2 var 2705, nr 2 var 2735 og nr 3 var 3490
 
Back
Topp