Tenkte bare å legge til at om vannet går og baby ligger i tverrleie så skal man legge seg ned og ringe til føden fikk jeg informert!! Ser det er noen av dere som nærmer dere uke 37, så greit å være klar over
Takk for info
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tenkte bare å legge til at om vannet går og baby ligger i tverrleie så skal man legge seg ned og ringe til føden fikk jeg informert!! Ser det er noen av dere som nærmer dere uke 37, så greit å være klar over
Jeg var på vekstkontroll nylig, og fikk se baby i skråleie. Da fikk jeg ny kontroll uke 37 (neste uke), for vendingsforsøk og legge en plan.
Igår hadde jeg vanlig jordmortime, og hun kjente at babyen nå ligger riktig vei, men fortsatt bevegelig. Jordmor synes jeg uansett skal gå på kontrollen for å sjekke leiet osv.
Om baby ligger på skrå/tvers/sete rundt uke 36-37, kan man få vendingsforsøk. Om ikke det går har man to valg:
1. Setefødsel. Om baby ligger på skrå, eller med rompen ned festes den ofte slik ved rier.
Før man får lov til setefødsel får man time til ctg, og røntgen av bekkenet. Har man stort nok bekken, og baby ikke er estimert til mer enn 4,5 kg klarer man setefødsel. Det blir da overvåkning under fødsel, så baby følges nøye med på. Det er da fødselslege som tar imot barnet, men jordmor tilstede. Det er også anestesilege der i tilfelle man trenger keisersnitt. De lar en ikke føde så veldig lenge, om en ser at det ikke går. Så blir det ks, blir det visst rolig, uten noe katastrofe. Man tilbys epidural ved setefødsel, men kan takke nei. Blir det ks får man selvfølgelig også smertestillende.
2. Planlagt ks. Om bekkenet er for lite, eller babyen for stort, blir det ks. Om babyen ligger i tverrleie MÅ det bli ks, for å føde på tvers kan være livstruende for mor og barn. Skråleie er noe annet, da baby er bevegelig, og skråleie går til setefødsel ved rier.
Dette er det jeg har fått vite på mine spørsmål, siden jeg nettopp har vært bekymret for det samme. Men heldigvis kan de snu seg riktig, og jeg håper min fortsatt ligger riktig på neste kontroll!
Ifølge jordmor er det flere som går i fødsel uten å vite at baby er i sete. Og det går jo bra! Setefødsel kan også være raskere enn hodefødsel fikk jeg beskjed om.
Veldig greit å vite ja...Tenkte bare å legge til at om vannet går og baby ligger i tverrleie så skal man legge seg ned og ringe til føden fikk jeg informert!! Ser det er noen av dere som nærmer dere uke 37, så greit å være klar over
Okej, DET hørtes skikkelig betryggende ut...Takk for nyttig info
En bekjent av meg, som jeg gikk i barselgruppe med, fikk konstantert tverrleie 12 dager på overtid forrige gang samt babyen ble estimert til å være langt over 4 kg. Hun ble satt i gang på vanlig måte da Haukeland mente at ungen kanskje kunne snu seg når riene begynte, og det endte i hasteks. Heia Haukeland Jeg blir så oppgitt. Ungen var forresten 5,6 kg når han ble født. Dette var første ungen.
Nei aldri. Lå veldig høyt hele veien, noe som gjorde fødselen litt ekstra lang og tøff- men hun kom til slutt nedover i bekkenet ett stykke nedover i forløpetMin lå på skrå til uke 36/37!
Nå er hodet ned, men fortsatt høyt i bekkenet.
Festet din seg?
Takk for nyttig info
En bekjent av meg, som jeg gikk i barselgruppe med, fikk konstantert tverrleie 12 dager på overtid forrige gang samt babyen ble estimert til å være langt over 4 kg. Hun ble satt i gang på vanlig måte da Haukeland mente at ungen kanskje kunne snu seg når riene begynte, og det endte i hasteks. Heia Haukeland Jeg blir så oppgitt. Ungen var forresten 5,6 kg når han ble født. Dette var første ungen.
Okej, DET hørtes skikkelig betryggende ut...
Hjelpes!
Og stakkkars denne førstegangsfødende! :-(
Dette er ikke rutine her iallfall, og godt er det...
Jeg fikk godt forklart av jordmor at tverrrleie er ikke noe å diskutere, men skråleie går an. Ved TVERRleie må man, merk MÅ man, ha keisersnitt! Jeg fikk vite at det eneste leiet man kan velge selv, er ved skråleie og seteleie.
Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg her, er skrå mer bevegelig, og kan som oftest gå over til seteleie ved rier. Da ligger jo babyen med enten hodet eller bena ned, og rompen på midten. Ved rier kan da rompen bli preset ned i bekkenet, slik at det blir setefødsel. Om det ene benet ligger nedi bekkkenet derimot, kan man ikke føde vanlig... Men ligger baby på skrå med bena ut på siden, går det bra!
TVERRleie er ikke bevegelig, og vil ikke kunne gå til seteleie under noen omstendighet. Da er det så trangt rundt babyen at den ikke kan snu seg. Det kan være livstruende å føde i tverrleie! Det sier seg jo selv også, at en baby som ligger på tvers ville kommet ut med skulder først, og det er jo absolutt ikke plass til i bekkenet....
Er det lenge siden hun måtte føde slik, stakkars?
Håper virkelig det er noen år siden...
Da har jeg vært på kontroll igjen (34+1), og lillemor har snudd seg!!! Så da fikk jeg ikke spurt så veldig mye mer ang "hvis om atte, dersom atte"....
Tror hun snudde seg de siste dagene, for har vært masse romstering og aktivitet på helt andre plasser enn jeg har vært vant til!
Håper han tar til fornuft og snur seg igjen snart! Det er jo mulighet i noen uker til.Jeg var hos JM i dag, 35+2 og babyen har snudd seg i tverrleie:/ fikk beskjed om at dersom vannet skulle gå, måtte jeg legge meg flatt og ringe føden. De ville da sende ambulanse! Litt skremmende å tenke på, men allikevel sa hun at det er liten sjanse for at han blir liggende slik, siden han har klart å snu seg nå så sent ( lå med hode ned ved sist kontroll) hun sjekket med ul at hun hadde rett og så at han enda hadde hos plass å snu seg på
Har tatt planlagt KS på Ullevål før og det var en flott opplevelse!Ja håper din lille også snur seg. Jeg vil heller ha planlagt KS enn en setefødsel som kanskje uansett ender i haste KS.. Tilhører Ullevål, og hører at der kan man selv velge om barnet skulle ligge i sete.. Tverrleie blir vel uansett KS.. Huff.. Enda tre uker til neste kontroll...
Så godt å høre! Takk for det! Kjenner meg nervøs og redd for alt! Og særlig nå om dagen så skal alle komme med sine historier fra fødsler som ikke fikk bra- men som endte bra allikevel.. Takk men nei takk!Har tatt planlagt KS på Ullevål før og det var en flott opplevelse!
Du får bare ta kontakt hvis du lurer på mer rundt hvordan det var. Eller sjekk tråden "flere som skal til keisersnittsamtale?". Har delt noen erfaringer der.Så godt å høre! Takk for det! Kjenner meg nervøs og redd for alt! Og særlig nå om dagen så skal alle komme med sine historier fra fødsler som ikke fikk bra- men som endte bra allikevel.. Takk men nei takk!
Fantastisk!! Skal på kontroll om to uker, da skal leie sjekkes og om han da enda ligger i tverr så sender jeg deg nok en pm tusen takkDu får bare ta kontakt hvis du lurer på mer rundt hvordan det var. Eller sjekk tråden "flere som skal til keisersnittsamtale?". Har delt noen erfaringer der.
Tommel opp!!Lillemann her har snudd seg i løpet av natta tydeligvis hodet ligger ned igjen!
Lillemann her har snudd seg i løpet av natta tydeligvis hodet ligger ned igjen!