Jeg var på vekstkontroll nylig, og fikk se baby i skråleie. Da fikk jeg ny kontroll uke 37 (neste uke), for vendingsforsøk og legge en plan.
Igår hadde jeg vanlig jordmortime, og hun kjente at babyen nå ligger riktig vei, men fortsatt bevegelig. Jordmor synes jeg uansett skal gå på kontrollen for å sjekke leiet osv.
Om baby ligger på skrå/tvers/sete rundt uke 36-37, kan man få vendingsforsøk. Om ikke det går har man to valg:
1. Setefødsel. Om baby ligger på skrå, eller med rompen ned festes den ofte slik ved rier.
Før man får lov til setefødsel får man time til ctg, og røntgen av bekkenet. Har man stort nok bekken, og baby ikke er estimert til mer enn 4,5 kg klarer man setefødsel. Det blir da overvåkning under fødsel, så baby følges nøye med på. Det er da fødselslege som tar imot barnet, men jordmor tilstede. Det er også anestesilege der i tilfelle man trenger keisersnitt. De lar en ikke føde så veldig lenge, om en ser at det ikke går. Så blir det ks, blir det visst rolig, uten noe katastrofe. Man tilbys epidural ved setefødsel, men kan takke nei. Blir det ks får man selvfølgelig også smertestillende.
2. Planlagt ks. Om bekkenet er for lite, eller babyen for stort, blir det ks. Om babyen ligger i tverrleie MÅ det bli ks, for å føde på tvers kan være livstruende for mor og barn. Skråleie er noe annet, da baby er bevegelig, og skråleie går til setefødsel ved rier.
Dette er det jeg har fått vite på mine spørsmål, siden jeg nettopp har vært bekymret for det samme. Men heldigvis kan de snu seg riktig, og jeg håper min fortsatt ligger riktig på neste kontroll!
Ifølge jordmor er det flere som går i fødsel uten å vite at baby er i sete. Og det går jo bra! Setefødsel kan også være raskere enn hodefødsel fikk jeg beskjed om.