Babybjörn

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Hva er forskjell på orginal og spirit??

Tror det bare er fargen/mønsteret. Du har black og black spirit. Selene er like, men designet på bakpanelet og reima er litt annerledes.

Tror det bare er fargen/mønsteret. Du har black og black spirit. Selene er like, men designet på bakpanelet og reima er litt annerledes.

Tusen takk :)

Om du skal kjøpe bæresele vil jeg bare tipse om at baby bjørn ikke er særlig ergonomisk verken for baby eller bærer :) hadde heller gått for de ergonomisk selene som ergobaby, tula, manduca mm. Men topp at du vil bære, gir baby så mye ❤️

Om du skal kjøpe bæresele vil jeg bare tipse om at baby bjørn ikke er særlig ergonomisk verken for baby eller bærer :) hadde heller gått for de ergonomisk selene som ergobaby, tula, manduca mm. Men topp at du vil bære, gir baby så mye ❤️

De nyere er vel blitt mer ergonomiske. Det er de eldre man bør styre unna.

De nye er heller ikke helt ergonomisk siden ryggpanelet er for stivt. En ordentlig ergonomisk sele skal gi M-form til rumpa/beina og ryggen skal ha en naturlig c-kurve. Det er ikke anbefalt å bære så lenge av gangen med babybjørn rett og slett fordi det blir mye belastning til baby. En god ergonomisk sele kan man bære i så lenge man vil. :)

Vi brukte baby bjørn sin til jentungen for 7 år siden og eg må helt ærlig si at eg fikk ikke vondt av å bære henne og hun har ingen skader den dag i dag. Hun likte seg godt i den selen, og elsket å være oppi der.

I dag har vi en sånn ergonomisk sele og eg føler virkelig at baby bjørn eg brukte for 7 år siden var bedre

Jeg kan ikke bruke noen av de.
Ergobaby er noe av det verste jeg har hat på meg noen sinne.

Fortsatt ikke optimalt da panelet er så stivt så det er vanskelig for baby å få en C-kurve i ryggen :) men er selvfølgelig opp til hver enkelt hva man velger!

De nye er heller ikke helt ergonomisk siden ryggpanelet er for stivt. En ordentlig ergonomisk sele skal gi M-form til rumpa/beina og ryggen skal ha en naturlig c-kurve. Det er ikke anbefalt å bære så lenge av gangen med babybjørn rett og slett fordi det blir mye belastning til baby. En god ergonomisk sele kan man bære i så lenge man vil. :)
Fortsatt ikke optimalt da panelet er så stivt så det er vanskelig for baby å få en C-kurve i ryggen :) men er selvfølgelig opp til hver enkelt hva man velger!

Åja, det var jeg ikke klar over. De er blitt LITT bedre, men fremdeles ikke det beste valget, skjønner jeg.
Til første brukte jeg babybjörn et par ganger, men den tok livet av skuldrene mine. :P Sluttet helt da jeg leste her inne at den ikke var bra. Med andre kjøpte jeg Ergobaby 360 - mye bedre. :)

Jeg kan ikke bruke noen av de.
Ergobaby er noe av det verste jeg har hat på meg noen sinne.

Har du prøv den nye ergobabyen, adapt? Eller så finnes det utrolig mange forskjellige seler så hvis du tenker å bære mer en ca 20 minutter av gangen (som babybjörn selv anbefaler) ville jeg godt for en ergonomisk sele :)

Hvorfor er den c kurven så viktige?
Quote fra en kunnig person:
"Mye tyder på at det er fornuftig å unngå en del av de populære bæreselene, siden flere av selene kan være for stive til de minste. Dersom selen er for stiv kan den tvinge ryggen ut av den naturlige C-formen babyen bør ha de første månedene. Dessuten er det flere av bæreselene som ikke gir optimal støtte til hofter/bena slik bæresjal kan gjøre. Når bena blir hengende fritt og dingle på så små babyer i lengre perioder, kan det ha en negativ påvirkning på utviklingen av hofteleddene. (6) Det har nå heldigvis kommet en god del bæreseler på markedet som tillater trygg bæring også for de minste, men sjekk nøye at bæreselen tillater bryst mot bryst bæring, at babyen får god støtte fra knehase til knehase og at selen ikke er for stiv."

Har du prøv den nye ergobabyen, adapt? Eller så finnes det utrolig mange forskjellige seler så hvis du tenker å bære mer en ca 20 minutter av gangen (som babybjörn selv anbefaler) ville jeg godt for en ergonomisk sele :)

Jepp, jeg må ha kryss i ryggen og ikke de som er med to seler og en spenne bak.

Åja, det var jeg ikke klar over. De er blitt LITT bedre, men fremdeles ikke det beste valget, skjønner jeg.
Til første brukte jeg babybjörn et par ganger, men den tok livet av skuldrene mine. :p Sluttet helt da jeg leste her inne at den ikke var bra. Med andre kjøpte jeg Ergobaby 360 - mye bedre. :)

De er blitt bedre altså, og for barn som ikke har eller er disponert for hd er det ikke et stort problem :)
For meg selv tenker jeg at, finnes det seler som er mer ergonomisk og mer behagelig for bærer er det jo likesågodt å bare kjøpe det :P
Jeg hadde en gammel babybjörn med mi første, før jeg lærte noe som helst om ergonomi, men skuldrene og ryggen tålte det virkelig ikke...

Jeg ble derimot aldri noe god venn med ergobaby 360, så byttet den ut med en annen sele nylig. Syntes den var så klumpete og skulderstroppene fikk jeg aldri til å passe "/

Men ergobaby adapt og manduca kan man krysse i ryggen. Verdt å sjekke ut tenker jeg hvis du tenker å bære litt :)

Jeg har prøvd skriver jeg.
Jeg har heller ikke tenkt å bære med enn høyest nødvendig.

Hvorfor er den c kurven så viktige?
For at ryggen ikke skal være helt rett og belaste ryggsøylen. Babyene har ikke nok muskler til å sitte og det kan gi skader i rygg i for av nerver i klem og i værste fall prolaps.

3c9ea7897cc039718afa0b75dfacdc92
98953fc92b68c1a9d8ec8015196b24f5

Jeg har prøvd skriver jeg.
Jeg har heller ikke tenkt å bære med enn høyest nødvendig.

Mange som ikke vet at selene kan krysses på ryggen, og siden du skrev det med bryststropp så ble jeg usikker for bryststropp er ikke nødvendig å bruke når de krysses. Men vil uansett anbefale seg en sele med midjebeltet for da blir belastningen mer fordelt på kroppen og ikke bare på rygg og skuldre :) kos deg med bæring uansett hva du velger :)

Back
Topp