Baby vil ikke sitte i ro/på fanget

Beckybecks

Betatt av forumet
Novemberlykke 2015
Hei!
Mini har siden hun ble født vært en urolig baby. Hun er nå 11 uker.

Hun har blitt mye bedre på en rekke ting, men hun hater fremdeles å sitte i ro enten i bilstolen, newbornsettet på tripp-trappen eller på fanget. Om vi går rundt med henne i nøyaktig samme stilling som vi prøver å ha hun i på fanget er det helt ok. Også ok om vi bærer henne i bilstolen. Bæresele er også greit. Amming er null problem.

Jeg har hatt henne til 4 forskjellige leger, der fant ingen noe galt.
Jeg har hatt henne til kiropraktor. Hun hadde flere låsninger, men etter 7 behandlinger er hun helt friskemeldt. Var sikker på at låsningene var årsaken, men hun begynner fortsatt å hyle i det sekundet vi setter/legger hun på fanget.

Hun sliter fortsatt med luft i magen, men har blitt mye bedre, så tror heller ikke det er årsaken.

Jeg savner sånn å bare kunne sitte i ro og kose med henne. Er utslitt av å bære rundt på henne. Noen her som kjenner til like tilfeller? Evt. har forslag til hva man kan gjøre for å få baby til å akseptere å sitte i ro, om bare noen få minutter på fanget?

Takker for eventuelle svar:):)

Slik var min også. Han hadde refluks de første fire månedene, og det begynte rundt 5-6 uker. Var hos en dyktig barnelege i Frankrike. Jeg satt med lille på fanget og rugget han opp og ned mens vi satt der. Da spurte legen om hvorfor jeg gjorde det, om barnet var sultent, trøtt, hadde luft i magen osv. Jeg svarte neida, han hadde akkurat spist, sovet og bæsjet, så det var ingen av delene. Da sa han at det var typisk for refluks. Han kunne aldri sitte stille og kose på fanget, heller ikke ligge i ro i vogna uten å bli trillet. Måtte stort sett bæres overalt. Jeg vil ikke si at han var noen ekstrem gulpebaby heller, og det er noe som heter "stille refluks". Kan det være det?

Kan det være at hun vil opp og se? De følger jo mye med og vil titte på ting i den alderen. Min liker heller ikke å sitte så mye rolig, kjeder seg og vil se på ting. Du har nok kanskje en viljesterk liten en :) og det kan absolutt være et flott personlighetstrekk.

Vet dessverre ikke om noen triks som får.dem til å godta og sitte i ro, annet enn leker å drive med eller en uro å se på. Min liker å høre på musikk!

Nå skal det sies at min ikke var spesielt kosete som baby. Var kun under amming og hvis han sovnet da at han var rolig på fanget. Eller hvis han var syk. Nå først, etter han ble over ett år har han blitt mer kosete og kan komme og gi oss klemmer, sitte litt på fanget osv. Han var ekstremt aktiv fra fødselen av, og veldig snar med å holde hodet selv, snu seg osv. Også typisk for refluksbarn...

Nå skal det sies at min ikke var spesielt kosete som baby. Var kun under amming og hvis han sovnet da at han var rolig på fanget. Eller hvis han var syk. Nå først, etter han ble over ett år har han blitt mer kosete og kan komme og gi oss klemmer, sitte litt på fanget osv. Han var ekstremt aktiv fra fødselen av, og veldig snar med å holde hodet selv, snu seg osv. Også typisk for refluksbarn...

Takk for svar.

Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med refluks, håper ikke det er det:( Hun har ingen symptomer på det, men ser det er noe som heter stille refluks.

Ble din bra av seg selv? Gikk han på medisiner? Kjenner meg ekstremt igjen i det du skriver. Det er akkurat slik mini er.

Refluks er veldig vanlig og ikke farlig, bare slitsomt og vondt for barn og foreldre..:) vi gav han flytende gaviscon i munnen, men det var så mye han skulle ha hver gang etter måltidene, så det var vanskelig å gi. Han likte ikke smaken, og ikke noe gøy å tvinge det i han... Heldigvis ble lukkemuskelen i halsen bedre ved tre-firemånedersalderen. Det er visst også ganske typisk. Min fikk noen ekle krampaktige greier noen ganger, som gjorde meg livredd! Tenkte epilepsi og de verste ting. Etter sjekk på sykehus med elektroder på hodet fant de ut at han var helt frisk. Jeg googlet som gal og fant til slutt noen artikler som beskrev akkurat det som skjedde med sønnen min. Det er en svært sjelden krampe som ikke skyldes noe nevrologisk og er direkte relatert til refluks. Er visst noe kroppen gjør hvis magesyre kommer opp, for å beskytte lungene. Sluttet med en gang jeg tok han opp fra liggende stilling. Jeg turte jo ikke ha han liggende i det heletatt, før det forsvant... Gikk også helt over ved fire måneders alder da symptomene på refluks gradvis forsvant. Hvis det er refluks trenger du nok ikke bekymre deg for slike kramper. Er visst bare 1/1000 refluks barn som får det, om jeg husker riktig :) håper dere finner ut av det, og at barnet blir roligere snart...
Takk for svar.

Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med refluks, håper ikke det er det:( Hun har ingen symptomer på det, men ser det er noe som heter stille refluks.

Ble din bra av seg selv? Gikk han på medisiner? Kjenner meg ekstremt igjen i det du skriver. Det er akkurat slik mini er.

Min har stille refluks som storesøster. Hun hadde i dag slike kramper du beskriver og ble ganske skremt. Hun er ganske ille. Hører hun får oppstøt selv når hun sitter oppreist i bæresele. Sover oppå meg mens jeg sitter om natta. Begynner å bli ganske utslitt. Storesøster ble ikke bra før etter 2 år..

Min har stille refluks som storesøster. Hun hadde i dag slike kramper du beskriver og ble ganske skremt. Hun er ganske ille. Hører hun får oppstøt selv når hun sitter oppreist i bæresele. Sover oppå meg mens jeg sitter om natta. Begynner å bli ganske utslitt. Storesøster ble ikke bra før etter 2 år..

Vil heller ikke din lille og storesøster sitte på fanget? Begynner å lure på om min kan ha stille refluks. Virker som hun har sure oppstøt + at hun hikker sinnsykt mye.

Høres likt ut. Vi har hatt låsninger men tror ikke det er derfor.

Babyene er bla programert til å roe seg når de blir tatt opp. Bevegelser er dyssende. I magen sov han når jeg beveget meg. Nå tror jeg han er urolig i fanget fordi han er nysgjerrig ;) på kafé går det bedre siden vi da får ny utsikt ;)

Vil heller ikke din lille og storesøster sitte på fanget? Begynner å lure på om min kan ha stille refluks. Virker som hun har sure oppstøt + at hun hikker sinnsykt mye.

Min første var roligere i sittende stilling på fanget enn på gulvet. Nr 2 er litt vanskelig å sammenligne med ettersom hun begynte med medisiner veldig tidlig. Når 2 sover kun i sittende stilling. Når hun er våken og opplagt kan hun ligge litt på matte osv. Hun svelger unna så godt hun kan. Vet jo ikke om annet stakkars.. Hun hikker, nyser og hoster mye.

Hvordan sover han på natten og ellers da?

Min første var roligere i sittende stilling på fanget enn på gulvet. Nr 2 er litt vanskelig å sammenligne med ettersom hun begynte med medisiner veldig tidlig. Når 2 sover kun i sittende stilling. Når hun er våken og opplagt kan hun ligge litt på matte osv. Hun svelger unna så godt hun kan. Vet jo ikke om annet stakkars.. Hun hikker, nyser og hoster mye.

Hvordan sover han på natten og ellers da?

Vår sover ganske lite på dagtid, 3-4 dupper på 20-60 min. Til gjengjeld sover hun heldigvis en del på natten(23-07) kun avbrutt av et måltid. Hun sover i egen seng:)

Back
Topp