Baby sover ikke lenger enn 1-2 timer

Vær så snill og hjelp oss!

Vi har en 5 måneder gammel baby som ikke sover lenger enn 2 timer av gangen. Det gjelder dagtid og natt. Det har hendt at han har sovet 3-4 timer et par ganger, men det har kun skjedd på dagtid og med vognen i bevegelse.

Jeg har blitt fortalt at han kommer til å sove lenger etter 3 måneder, men det ble bare verre.

Han er også helt umulig å legge om kvelden. Leggerutinen er: leke, mat, stelle, rolig lek, amme, og så helvete med å prøve å få han til å sovne i 1-2 timer. Den metoden med å legge han i sengen sin og plukke han opp når han blir veldig urolig har bare resultert i at han hylgråter og nesten utrøstelig til slutt. Det eneste som hjelper er byssing, men vi har et sårt ønske om å få slutt på det nå som jeg også må svi av flere tusen på kiropraktor pga det.

Når han først har sovnet så går det to timer før han må ammes i søvn på nytt. Han sovner som regel mellom 19-21. Rundt kl.02 våkner han lysvåken på natten til kl.04/05. Det hjelper ikke at jeg ikke sovner med en gang han har sovnet på nytt heller som resulterer i at jeg sover MINDRE enn 2 timer sammenhengende HVER NATT. Tror kroppen min bare har gitt opp å sovne. Det er jo ikke vits når ahan snart våkner på nytt.

Vi har prøvd alt. Vogn, tur, biltur, bysse, opp-ned-metoden, bæresele, vippestol, nattlampe, white noise, musikk, bamser, sutteklut, ny seng, vår seng, samsoving, morsmelkerststning, og til og med grøt. INGENTING funker.

Vær så snill og hjelp. Jeg er helt ødelagt og kjenner virkelig at tålmodigheten og helsen; fysisk og psykisk rakner. Jeg kommrr til å se tilbake på hele permen med avsky om hvordan jeg hver dag har vært besatt etter å få han til å sovne. Om 2 måneder skal jeg begynne å jobbe igjen, og noe sier meg at det ikke blir bedre :arghh:
 
Hei!
Jeg har det akkurat likt med min gutt på 7 mnd.
Han har aldri sovet godt og i 7 mnd nå har jeg ikke sovet mer en 2 t i strekk, det er grusomt!
Men nå skal vi sjekke om han kan ha stille reflux, kansje det er d han våkner av.
Alt er bra ellers med han er og, legger på seg fint og spiser bra, er bare et mareritt om natten.
 
Åh! Lykke til med sjekken! Jeg har selv tenkt tanken om stille refluks, men har forsøkt å lese meg opp på det, og kan egentlig ikke kjenne igjen noe av det hos oss. Så jeg har ikke sjekket det.
Ikke irritabel, ingen tegn til smerter, gulper heller ikke med mindre han får MME, ingen manglende vektøkning, eller andre plager, osv.

Når han våkner på natten så er han bare super happy og vil opp og leke. Hvis ikke skal han ha puppen, eller bysses. Evt har han bæsjet - og det er verst for da er han umulig å legge etter skift. Rett og slett bare ordentlig dårlig på å sovne.

Håper på det beste for deg og baby - og at dette en dag snur.

Hilsen utslitt som begynner på jobb om 2 uker:(

Hei!
Jeg har det akkurat likt med min gutt på 7 mnd.
Han har aldri sovet godt og i 7 mnd nå har jeg ikke sovet mer en 2 t i strekk, det er grusomt!
Men nå skal vi sjekke om han kan ha stille reflux, kansje det er d han våkner av.
Alt er bra ellers med han er og, legger på seg fint og spiser bra, er bare et mareritt om natten.
 
Hei! Jeg er på Google-kjøret etter nok en natt uten søvn. Kort fortalt samme problemer som dere, men gutten vår på 6 mnd gråter sutrer og klager fryktelig mye ved hver oppvåkning. Gråter og klynker mye «i søvne» også. Det har vært et fåtall gode netter der han kun har våknet 3-4 ganger, men det vanlige er 1gang i timen, på det verste flere ganger i timen... «prøvd alt» som dere. Gjenstår bare å ta han med til legen igjen mtp henvisning til barnelege, men jeg tror ikke de finner noe egentlig

har det blitt noe bedre for dere??? Jeg trenger håp. :(
 
Hei
Det blir stort sett ikke verre, og jeg tror det er ganske mange som har babyer som sover lengre nå som babyene er litt eldre. Min våkna rundt 10-12 ganger på det meste, og er stort sett nede i 1-4 nå. Har til og med hendt han har sovet fra 20.00-06.00 også. Vi hadde slutta med pupp om natten en stund og da pleide han bare å våkne en gang om natten, og da roet far han. For å få til det måtte han bare sove med kun far et par netter og så funka det. Nå får han igjen pupp fordi han fikk litt melk en natt pga sykdom (vi syntes så synd på han). Tenker å prøve å slutte igjen snart, men er så lytt i huset, så det vekker storesøster. Vi må derfor overnatte et annet sted tror jeg de første to nettene.

Ble litt langt her, men konklusjonen er nok det at det stort sett går seg til! Både storesøster og minste ble mye bedre ved å slutte med pupp/melk om natta. Eldste på 3 år har sovet hele natta (11-12 timer) selv i to år nå. Så det kan være et alternativ å prøve å slutte med nattemelk hvis du fortsatt gjør dette, hvis det føles rett for dere og du trenger mer søvn.
 
Hei! Kan jeg spørre hvordan det går med dere? Sluttet du å amme i søvn på et tidspunkt, og hvordan gjorde du det evt?

Fulgte tråden i februar, og vi sliter fremdeles med akkurat det samme. Baby er snart 1 ÅR! Er så sliten, og ser ikke helt veien ut av dette. Har hørt at det "går seg til", men begynner å tvile litt…
 
Vi har hatt første møte med en søvncoach i dag! Fått konkrete tips og råd om hvordan vi skal gå frem for å forhåpentligvis bedre søvnen.. (og sette grenser på dagtid, og å øve på at jeg går og kommer tilbake) mye har vi egentlig prøvd, men ikke med den mentaliteten vi nå har, så ser frem til å se hvordan det har gått om noen uker! Så nå begynner vi med avvenning av pupp på natt! Har tatt det litt stegvis de siste ukene, virker som det går ganske greit, men kun med pappa.. Og jeg skal sove borte en natt for første gang:eek: blir veldig godt, og spennende! Vi skal også på utredning for refluks om noen uker, for å evt. utelukke noe fysisk.. med ei på snart 14 mnd krysser jeg fingrene for noe sammenhengende søvn snart:) har vært helt i kjelleren og jeg har ikke fungert i det heletatt, så nå må det bare bli bedre! Om ikke annet har jeg nå begynt å få litt hjelp av pappaen:) har også søkt ammepermisjon fra jobb igjen nå for å kunne klare å stå i jobb.. tar ut litt på morgenen da hun ligger på puppen og vi ofte får en dupp mellom 06.30/07.00-08.00/08.30.. lykke til med søvn dere som sliter!
 
Hei! Jeg er på Google-kjøret etter nok en natt uten søvn. Kort fortalt samme problemer som dere, men gutten vår på 6 mnd gråter sutrer og klager fryktelig mye ved hver oppvåkning. Gråter og klynker mye «i søvne» også. Det har vært et fåtall gode netter der han kun har våknet 3-4 ganger, men det vanlige er 1gang i timen, på det verste flere ganger i timen... «prøvd alt» som dere. Gjenstår bare å ta han med til legen igjen mtp henvisning til barnelege, men jeg tror ikke de finner noe egentlig

har det blitt noe bedre for dere??? Jeg trenger håp. :(

Hei, vi fikk en god måned i juli da det virket som om søvnen stabiliserte seg noe for oss. La han mellom 19-20 på kvelden (ved å ligge i sprinkelsengen sammen med han til han sovnet!!). Da visste jeg at han ville våkne rundt midnatt for flaske, og en gang til rundt 02-03 for en flaske til (utvannet MME). Det var ganske herlig.. sliten likevel, men forutsigbarheten var utrolig digg.

MEN så begynte han i barnehage i august. Og etter det er vi tilbake i helvete. Så ja, det er håp.. men den ble kortvarig for vår del. Han sover ikke. Sikkert ikke det du vil høre :sorry: beklager det. Jeg skulle ønske jeg hadde noen bedre tips. Det vi har funnet ut da, er at han sover aller best i midten i vår seng.
 
Hei! Kan jeg spørre hvordan det går med dere? Sluttet du å amme i søvn på et tidspunkt, og hvordan gjorde du det evt?

Fulgte tråden i februar, og vi sliter fremdeles med akkurat det samme. Baby er snart 1 ÅR! Er så sliten, og ser ikke helt veien ut av dette. Har hørt at det "går seg til", men begynner å tvile litt…
Hallo, samme helvete som alltid her borte. Baby er nå 14 måneder. Fikk en god måned i juli da han våknet 1-2 ganger per natt. Og til faste tider. Men barnehagestart har fullstendig ødelagt det. Jeg har det ikke så bra..

Edit: for å svare på dette med amming så kom vi til et punkt rundt mai hvor han plutselig våknet hylskriknde hver natt. Bare flaske kunne roe han ned. Ikke en gang puppen var nok. Så jeg sluttet tvert. Vil han ikke ha den, så trenger jeg ikke tvinge han:angelic: Der var egentlig bare deilig å slutte.
 
Last edited:
Hallo, samme helvete som alltid her borte. Baby er nå 14 måneder. Fikk en god måned i juli da han våknet 1-2 ganger per natt. Og til faste tider. Men barnehagestart har fullstendig ødelagt det. Jeg har det ikke så bra..
Fyyyyf... Det er så vanvittig slitsomt! Jeg vil bare tipse deg om podkasten foreldrerådet, om du ikke har hørt den før. De har 6-7 episoder om søvn. Søk "foreldrerådet søvn" i søkefeltet på Spotify. Det er utrolig mange gode tips! Eventuelt kan du søke opp disse søvnekspertene på Google, de koster en del men alle jeg vet har prøvd er veldig fornøyde...
 
Hallo, samme helvete som alltid her borte. Baby er nå 14 måneder. Fikk en god måned i juli da han våknet 1-2 ganger per natt. Og til faste tider. Men barnehagestart har fullstendig ødelagt det. Jeg har det ikke så bra..

Å, så slitsomt :/ Om det er noen trøst så var nettene helt jævlige med vår gutt i den alderen. Fra 18-19 mnd ca ble alt bare gradvis bedre helt av seg selv, uten noe kamp eller styr. Legging tok fortsatt lang tid da, men er forskjell på å måtte styre og bysse og amme, og å ligge i en seng ved siden av og holde i hendene gjennom sprinklene :) Håper dere opplever det samme snart!
 
Å, så slitsomt :/ Om det er noen trøst så var nettene helt jævlige med vår gutt i den alderen. Fra 18-19 mnd ca ble alt bare gradvis bedre helt av seg selv, uten noe kamp eller styr. Legging tok fortsatt lang tid da, men er forskjell på å måtte styre og bysse og amme, og å ligge i en seng ved siden av og holde i hendene gjennom sprinklene :) Håper dere opplever det samme snart!

Takk, det er absolutt en trøst. <3
 
Fyyyyf... Det er så vanvittig slitsomt! Jeg vil bare tipse deg om podkasten foreldrerådet, om du ikke har hørt den før. De har 6-7 episoder om søvn. Søk "foreldrerådet søvn" i søkefeltet på Spotify. Det er utrolig mange gode tips! Eventuelt kan du søke opp disse søvnekspertene på Google, de koster en del men alle jeg vet har prøvd er veldig fornøyde...
Tusen takk for tips :angelic::happy: men jeg har måttet slutte med alt fra podkast og googling for de rett og slett gjorde meg helt besatt. Og verre ble det når ingen av rådene funket. Har hørt en episode av foreldrerådet om søvn. Og syns det var mange gode råd og har også prøvd metodene/ rutinene/ alt sammen som ble presentert. Men ingenting har aom sagt hjulpet. Så det beste for psyken min nå har egentlig bare vært å slutte å prøve og håpe eller tenke for mye. Jeg bare venter egentlig på at det på magisk vis skal gå over.
 
Tusen takk for tips :angelic::happy: men jeg har måttet slutte med alt fra podkast og googling for de rett og slett gjorde meg helt besatt. Og verre ble det når ingen av rådene funket. Har hørt en episode av foreldrerådet om søvn. Og syns det var mange gode råd og har også prøvd metodene/ rutinene/ alt sammen som ble presentert. Men ingenting har aom sagt hjulpet. Så det beste for psyken min nå har egentlig bare vært å slutte å prøve og håpe eller tenke for mye. Jeg bare venter egentlig på at det på magisk vis skal gå over.

Uff, kjedelig. Jeg følger egentlig litt samme strategi som deg nå, unngå alle disse søvnrådene. Må bare minne meg selv på at det er ikke jeg som har gjort noe feil, han bare er sånn. Og det vil jo gå over før eller siden. Barnehagestart er jo ganske tøft for de små, er jo på en måte å forvente at søvnen blir verre igjen. Bare håper det snart blir bedre for dere igjen :) Min har begynt å ha noen gode netter innimellom, var en natt han sov 7t!!! Nå har vi hatt noen skikkelig dårlige netter igjen, men ser lyst på det da jeg vet at han faktisk kan sove, hehe :) også trøster jeg meg med at jeg gir gutten min akkurat det han trenger: kos, trøst, nærhet og pupp på natten (i senga vår) - og at han nok blir et trygt barn pga. dette. Så kan de som vil kritisere at jeg «gir etter» og lar han «få det som han vil» ;-) og alle søvnekspertene kan messe om å rulle inn puppen og sende poden ut av senga på eget rom - uten at jeg bryr meg.

Mitt beste søvnråd (haha) er forøvrig å ikke sjekke klokka om natten når poden våkner. Blir så stresset av det :)
 
Glemte også å skrive at vi fikk et veldig godt råd hos fastlegen, som sleit med 3 gutter. Nå legger han seg samtidig med meg i 22-22.30 tiden. Også sover vi sammen til han våkner sånn i 10-tiden. Tross mye oppvåkninger så får jeg totalt sett nok søvn. Lite alenetid med denne ordningen, men han dupper ca 1,5 t på kvelden i 18-tiden så da får jo jeg og samboer tid :)
 
En oppdatering fra TS her: fortsatt ingen bedring. Han våkner fortsatt hver 1-2 timer skrikende fordi han ikke får til å sovne igjen. Det eneste som hjelper er byssing. Jeg forsøker virkelig å ikke miste det her borte. At barn våkner flere ganger på natten er jo «normalt», og søvn har jeg sluttet å tro at jeg kan få. MEN hvorfor får han virkelig ikke til å sovne liggende på sengen?!?!?!?!?! Vi kan ligge 1,5 time å forsøke å roe han ned, men han bare blir sintere og sintere fordi han ikke får sove. Han sovner jo ALDRI uten den fordømte byssingen! Ofte våkner han til og med av at jeg legger han ned etter at han har sovnet. Såååå, skal jeg stå med han i bæresele hele natten da?

Jeg har forsøkt å være åpen og positiv her i forumet, men nå er jeg virkelig i ferd med å miste det fullstendig. Med en gang han har sovnet så rekker jeg søren meg halve tannpussen, eller å bare legge meg i sengen før det er på’n igjen. Jeg har bare lyst til å sette meg ned og gråte. Men jeg kan jo ikke det heller. For han bare våkner igjen og skla bysses.

Jeg ønsker ikke flere tips og råd. Dette har jeg stått i i 15 måneder. Jeg trooooor lett jeg har prøvd alle råd som finnes dere ute minst 15 ganger. Er det noen som opplever det samme? Han begynte i barnehge 3 måneder siden. Trives godt, spiser godt, blid og fornøyd, sover luren sin på dagen. Alt er fint og flott. Er det normalt å fortsatt ha det så ille på natten etter 15 mnd?! Det er jo snart et år siden jeg startet denne tråden.
 
Last edited:
En oppdatering fra TS her: fortsatt ingen bedring. Han våkner fortsatt hver 1-2 timer skrikende fordi han ikke får til å sovne igjen. Det eneste som hjelper er byssing. Jeg forsøker virkelig å ikke miste det her borte. At barn våkner flere ganger på natten er jo «normalt», og søvn har jeg sluttet å tro at jeg kan få. MEN hvorfor får han virkelig ikke til å sovne liggende på sengen?!?!?!?!?! Vi kan ligge 1,5 time å forsøke å roe han ned, men han bare blir sintere og sintere fordi han ikke får sove. Han sovner jo ALDRI uten den fordømte byssingen! Ofte våkner han til og med av at jeg legger han ned etter at han har sovnet. Såååå, skal jeg stå med han i bæresele hele natten da?

Jeg har forsøkt å være åpen og positiv her i forumet, men nå er jeg virkelig i ferd med å miste det fullstendig. Med en gang han har sovnet så rekker jeg søren meg halve tannpussen, eller å bare legge meg i sengen før det er på’n igjen. Jeg har bare lyst til å sette meg ned og gråte. Men jeg kan jo ikke det heller. For han bare våkner igjen og skla bysses.

Jeg ønsker ikke flere tips og råd. Dette har jeg stått i i 15 måneder. Jeg trooooor lett jeg har prøvd alle råd som finnes dere ute minst 15 ganger. Er det noen som opplever det samme? Han begynte i barnehge 3 måneder siden. Trives godt, spiser godt, blid og fornøyd, sover luren sin på dagen. Alt er fint og flott. Er det normalt å fortsatt ha det så ille på natten etter 15 mnd?! Det er jo snart et år siden jeg startet denne tråden.

Så forferdelig! Vi kjenner oss så veldig igjen! Jeg har i flere perioder måtte bli sykemeldt da jeg rett og slett ikke fungerer, i det heletatt.. vi fikk tilslutt henvisning fra hs til Ullevål, er nå på melkefri diett i uke 6? Vi fikk også prøve gaviscon infant? (For refluks), pluss at vi (kjøpte oss) oppfølging av en søvnterapeut, og har hatt det nå i 3-4 mnd.. de siste fire ukene våre har samlet sett vært de beste søvnmessig. Men vi har vært i begge ender av skalaen i denne perioden, og hatt netter der vi ikke har sovet mer enn maks20 min? Tilsammen.. Nå har vi hatt TO helt fantastiske både kvelder og netter! Med mye sammenhengende søvn, og at hun selv klarer å finne roen igjen!
Jenta vår slet en sykdomsrunde med å få i seg nok næring og veske (ville kun ha pupp, men sovnet) så ved en sykehusinnleggelse måtte vi bråslutte amming, og startet da ikke opp igjen. Dette har vært så utrolig tøft! Men vi aner nå et håp om at vi beveger oss i riktig retning med søvn.. jeg håper for din/deres del at dere også snart kan få noe søvn! Vi har blitt møtt av flere leger nå som sier at det vi forteller ikke er vanlig, og jeg «gleder» meg til ny time på Ullevål.. Lykke til!
 
Så forferdelig! Vi kjenner oss så veldig igjen! Jeg har i flere perioder måtte bli sykemeldt da jeg rett og slett ikke fungerer, i det heletatt.. vi fikk tilslutt henvisning fra hs til Ullevål, er nå på melkefri diett i uke 6? Vi fikk også prøve gaviscon infant? (For refluks), pluss at vi (kjøpte oss) oppfølging av en søvnterapeut, og har hatt det nå i 3-4 mnd.. de siste fire ukene våre har samlet sett vært de beste søvnmessig. Men vi har vært i begge ender av skalaen i denne perioden, og hatt netter der vi ikke har sovet mer enn maks20 min? Tilsammen.. Nå har vi hatt TO helt fantastiske både kvelder og netter! Med mye sammenhengende søvn, og at hun selv klarer å finne roen igjen!
Jenta vår slet en sykdomsrunde med å få i seg nok næring og veske (ville kun ha pupp, men sovnet) så ved en sykehusinnleggelse måtte vi bråslutte amming, og startet da ikke opp igjen. Dette har vært så utrolig tøft! Men vi aner nå et håp om at vi beveger oss i riktig retning med søvn.. jeg håper for din/deres del at dere også snart kan få noe søvn! Vi har blitt møtt av flere leger nå som sier at det vi forteller ikke er vanlig, og jeg «gleder» meg til ny time på Ullevål.. Lykke til!

Høres ut som om barnet ditt trenger sovemedisin en periode for å snu trenden. Til små barn gis Vallergan, en allergimedisin som har som bivirkning at man blir trøtt. Det funket for min nevø og han begynte å sove selv etter en periode med Vallergan. Hør med fastlegen din om dette kan være en mulighet. Lykke til☺️
 
En oppdatering fra TS her: fortsatt ingen bedring. Han våkner fortsatt hver 1-2 timer skrikende fordi han ikke får til å sovne igjen. Det eneste som hjelper er byssing. Jeg forsøker virkelig å ikke miste det her borte. At barn våkner flere ganger på natten er jo «normalt», og søvn har jeg sluttet å tro at jeg kan få. MEN hvorfor får han virkelig ikke til å sovne liggende på sengen?!?!?!?!?! Vi kan ligge 1,5 time å forsøke å roe han ned, men han bare blir sintere og sintere fordi han ikke får sove. Han sovner jo ALDRI uten den fordømte byssingen! Ofte våkner han til og med av at jeg legger han ned etter at han har sovnet. Såååå, skal jeg stå med han i bæresele hele natten da?

Jeg har forsøkt å være åpen og positiv her i forumet, men nå er jeg virkelig i ferd med å miste det fullstendig. Med en gang han har sovnet så rekker jeg søren meg halve tannpussen, eller å bare legge meg i sengen før det er på’n igjen. Jeg har bare lyst til å sette meg ned og gråte. Men jeg kan jo ikke det heller. For han bare våkner igjen og skla bysses.

Jeg ønsker ikke flere tips og råd. Dette har jeg stått i i 15 måneder. Jeg trooooor lett jeg har prøvd alle råd som finnes dere ute minst 15 ganger. Er det noen som opplever det samme? Han begynte i barnehge 3 måneder siden. Trives godt, spiser godt, blid og fornøyd, sover luren sin på dagen. Alt er fint og flott. Er det normalt å fortsatt ha det så ille på natten etter 15 mnd?! Det er jo snart et år siden jeg startet denne tråden.
Har du vært hos legen med han? For å sjekke at det ikke er noe fysisk?
Mini her våkner ikke så hyppig på natt, men kan ikke sovne uten byssing. Samme på dagtid. Vogna må trilles. I starten våknet han med en gang den stoppet men nå sover han videre. Dessverre aldri like lenge hver gang - alt mellom 30 min til 2,5t.
Vi bare bysser vi da. Tar annenhver kveld. Og håper at han sovner av seg selv før han er tenåring.
 
Back
Topp