Baby sover ikke lenger enn 1-2 timer

kit14

Blir kjent med forumet
Vær så snill og hjelp oss!

Vi har en 5 måneder gammel baby som ikke sover lenger enn 2 timer av gangen. Det gjelder dagtid og natt. Det har hendt at han har sovet 3-4 timer et par ganger, men det har kun skjedd på dagtid og med vognen i bevegelse.

Jeg har blitt fortalt at han kommer til å sove lenger etter 3 måneder, men det ble bare verre.

Han er også helt umulig å legge om kvelden. Leggerutinen er: leke, mat, stelle, rolig lek, amme, og så helvete med å prøve å få han til å sovne i 1-2 timer. Den metoden med å legge han i sengen sin og plukke han opp når han blir veldig urolig har bare resultert i at han hylgråter og nesten utrøstelig til slutt. Det eneste som hjelper er byssing, men vi har et sårt ønske om å få slutt på det nå som jeg også må svi av flere tusen på kiropraktor pga det.

Når han først har sovnet så går det to timer før han må ammes i søvn på nytt. Han sovner som regel mellom 19-21. Rundt kl.02 våkner han lysvåken på natten til kl.04/05. Det hjelper ikke at jeg ikke sovner med en gang han har sovnet på nytt heller som resulterer i at jeg sover MINDRE enn 2 timer sammenhengende HVER NATT. Tror kroppen min bare har gitt opp å sovne. Det er jo ikke vits når ahan snart våkner på nytt.

Vi har prøvd alt. Vogn, tur, biltur, bysse, opp-ned-metoden, bæresele, vippestol, nattlampe, white noise, musikk, bamser, sutteklut, ny seng, vår seng, samsoving, morsmelkerststning, og til og med grøt. INGENTING funker.

Vær så snill og hjelp. Jeg er helt ødelagt og kjenner virkelig at tålmodigheten og helsen; fysisk og psykisk rakner. Jeg kommrr til å se tilbake på hele permen med avsky om hvordan jeg hver dag har vært besatt etter å få han til å sovne. Om 2 måneder skal jeg begynne å jobbe igjen, og noe sier meg at det ikke blir bedre :arghh:
 
Last edited:
Så leit å lese! Men og litt godt.. Vi har det på helt samme måte her! Antagelig ikke det du vil høre, og jeg har dessverre ingen gode tips:( jeg må ta hver eneste legging dagtid, og oppe ca. En gang i timen på natt for å amme i søvn igjen.. på dagtid er det enten amming eller som oftes bæresele eller sjal.. på dagtid sover hun mellom 10 og 40 min pr. Dupp, og på natt er det lenger siden hun sov i to timer i strekk.. hadde ei uke ca med at hun våknet hvert 20 minutt! Da bare gråt jeg omtrent, og var helt zombie.. heldigvis blitt noe bedre med oppvåkning ca. En gang i timen.. jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg skal kunne klare å jobbe igjen om 2 mnd da jeg får sove så lite! :nailbiting: Innimellom klarer jeg ikke prate i fullstendige setninger, og jeg glemmer ord absolutt hele tiden.. det med grøt har vi hørt av «alle» og, gi henne grøt og hun sover bedre.. «ikke rart hun sover dårlig når hun bare får pupp», så ja, prøvd med grøt siden før jul! Ikke hjulpet et sekund til nå.. bare masse styr og gråt med å prøve å få i hu den grøten:/ men nå er hun 6 mnd om bare en uke, så nå prøver vi å fortsette med å gi henne grøt en gang om dagen.. pappan skal jo være hjemme alene med henne om 2 mnd, og innen da må hun jo klare å spise grøt så hun blir mett! Hun nekter plent å ta flaske.. prøvd siden hun var 1 mnd, og enda ikke fått til.. har enda ikke vært borte fra jenta mi, også skal jeg være borte en hel arbeidsdag om kun to mnd.. jeg er sykt stressa.. det kan da ikke gå bra:confused:

absolutt ikke noe hjelp å henta fra meg, men vit at vi er fler! Håper noen andre leser dette og kan hjelpe to fortvilte mammaer!
 
Så leit å lese! Men og litt godt.. Vi har det på helt samme måte her! Antagelig ikke det du vil høre, og jeg har dessverre ingen gode tips:( jeg må ta hver eneste legging dagtid, og oppe ca. En gang i timen på natt for å amme i søvn igjen.. på dagtid er det enten amming eller som oftes bæresele eller sjal.. på dagtid sover hun mellom 10 og 40 min pr. Dupp, og på natt er det lenger siden hun sov i to timer i strekk.. hadde ei uke ca med at hun våknet hvert 20 minutt! Da bare gråt jeg omtrent, og var helt zombie.. heldigvis blitt noe bedre med oppvåkning ca. En gang i timen.. jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg skal kunne klare å jobbe igjen om 2 mnd da jeg får sove så lite! :nailbiting: Innimellom klarer jeg ikke prate i fullstendige setninger, og jeg glemmer ord absolutt hele tiden.. det med grøt har vi hørt av «alle» og, gi henne grøt og hun sover bedre.. «ikke rart hun sover dårlig når hun bare får pupp», så ja, prøvd med grøt siden før jul! Ikke hjulpet et sekund til nå.. bare masse styr og gråt med å prøve å få i hu den grøten:/ men nå er hun 6 mnd om bare en uke, så nå prøver vi å fortsette med å gi henne grøt en gang om dagen.. pappan skal jo være hjemme alene med henne om 2 mnd, og innen da må hun jo klare å spise grøt så hun blir mett! Hun nekter plent å ta flaske.. prøvd siden hun var 1 mnd, og enda ikke fått til.. har enda ikke vært borte fra jenta mi, også skal jeg være borte en hel arbeidsdag om kun to mnd.. jeg er sykt stressa.. det kan da ikke gå bra:confused:

absolutt ikke noe hjelp å henta fra meg, men vit at vi er fler! Håper noen andre leser dette og kan hjelpe to fortvilte mammaer!



Takk! Det er litt godt å høre at man ikke er den eneste! Men det er så dumt! Kjenner meg veldig igjen med det om grøten. Skal liksom være så tungt for magen. Funker hverken med grøt eller morsmelkerstatning. I natt da jeg skrev innlegget stod jeg rett opp og ned med baby i bæresjal. Da sov han faktisk en stund! Kunne ikke sette meg ned, eller legge han ned når han endelig sov. Så det endte med at jeg stod, eller gikk rundt i hjemmet fra 4 til 7:30. Da hadde vi i tillegg vært oppe siden 2 allerede. Så ja, jeg kunne ikke gjøre annet enn å gråte og synes synd på meg selv.

En klem til deg.
 
Takk! Det er litt godt å høre at man ikke er den eneste! Men det er så dumt! Kjenner meg veldig igjen med det om grøten. Skal liksom være så tungt for magen. Funker hverken med grøt eller morsmelkerstatning. I natt da jeg skrev innlegget stod jeg rett opp og ned med baby i bæresjal. Da sov han faktisk en stund! Kunne ikke sette meg ned, eller legge han ned når han endelig sov. Så det endte med at jeg stod, eller gikk rundt i hjemmet fra 4 til 7:30. Da hadde vi i tillegg vært oppe siden 2 allerede. Så ja, jeg kunne ikke gjøre annet enn å gråte og synes synd på meg selv.

En klem til deg.
Håper så inderlig dette bare plutselig skal gå over en dag! Hørtes ut som en utrolig tøff natt:( sender deg masse lykkeønskninger for natta som kommer!
 
Dette høres veldig tungt ut, vi har også slitt med søvn. Babyen er nå 7m. Her er noen ting jeg har funnet ut så langt, kanskje noe passer dere, kanskje ikke

Dette med grøt/fast føde og bedre søvn fikk jeg høre fra alle kanter, og hjelper kanskje for noen, men ikke for oss. Er heller ikke noe bevist sammenheng: https://www.instagram.com/p/CKROWFMgZ0G/?igshid=17ffahxgxgqs3

Anbefaler veldig denne kontoen på IG, mye god informasjon om normal søvn for babyer + masse tips: https://instagram.com/lyndsey_hookway?igshid=1jass1of06ln8

Noen ting du kan tenke på:
Kan det være at babyen sover for mye på dagtid? Det er faktisk en grense for hvor mye babyer kan sove i løpet av et døgn, så det er ikke sånn av ‘søvn avler søvn’. Normalen for en baby 3-6mnd er rundt 13-15t søvn i løpet av et døgn. Ca. 9-10 på natta. Prøv å ikke ha lurer som er lengre enn 2t hvis du merker at dette går ut over nattesøvnen.

Med det i tankene, kan det være at dere legger for tidlig? Vi prøvde å legge 7 fordi vi trodde det var vanlig, og hun våknet alltid og var opp lenge. Hun sovnet stort sett ikke før 8-9 uansett.. Nå legger vi etter 8, og de gangene vi får timet det riktig, våkner hun mye mindre og sovner fort igjen. Litt mer om det her:
https://www.instagram.com/p/CHda6M4n0jG/?igshid=e5p2yanlnc6p

https://www.instagram.com/tv/B99XqwtAhqn/?igshid=20zb1ev5o70y

Får du til å amme i søvn, bruk det for alt det er verdt! Vi har gått over til å ha lurer på dagtid i vår seng, jeg ammer og ruller bort når hun sovner. Hun våknet hver gang vi skulle legge henne ned i egen seng, så nå samsover vi på nettene. Det er gull så lenge man får det til på en trygg måte. Vi synger og bysser til hun blir søvnig, så legger vi henne ned, jeg ammer litt og hun sovner. Vi har også jobbet med søvnassosiasjoner, og har fått lurt inn et kosedyr: https://www.instagram.com/p/CGt6bIQAb6y/?igshid=25j1t22fvej5

I forhold til søvnrutiner må dere finne deres greie. Vår baby må aktiviseres en del før leggetid, andre må ha det helt rolig og lesestund blir for heftig. Her er det ingen fasit.

Vil bare si at det er utrolig mye som har endret seg på 2mnd for vår del. Hun er mye mindre avhengig av meg, sovner lettere, sover lengre osv. Vår baby nektet også å spise grøt, så jeg droppet etter hvert bare å prøve. Når hun ble 6mnd begynte vi med baby led weaning, og det har gått kjempebra. Nå smaker hun på alt, og spiser masse. Så ikke stress med maten, det går seg til. Anbefaler solidstarts på IG hvis dere ønsker å prøve det ut etter hvert

Vil bare ønske dere lykke til. Det er kjempetøft når det står på, men det kommer heldigvis til å gå over. Drit i å tenk dårlige vaner, og ta alle råd med en klype salt (også disse ;)). Gjør det som fungerer for at dere skal få til mest mulig søvn for deres familie. Om det blir stress å venne av med amming i søvn eller sove i egen seng senere vet vi jo ikke, men det er for min del ikke verdt å ofre søvnen min her og nå Jeg gjør alt det jeg ikke hadde tenkt til, men det funker, så da ble det sånn. Håper dere finner deres greie ❤️
 
Ingen hjelp å komme med, men håper det hjelper å høre at vi er flere i samme båt... Sover 3 timer første dupp på morgenen, ellers dag og natt - Max 2 timer. Ammer ca 4-6 ganger mellom kl 00-07 :arghh: begynte natt til 26 desember her, håper det snur snart :hungover:
 
Vær så snill og hjelp oss!

Vi har en 5 måneder gammel baby som ikke sover lenger enn 2 timer av gangen. Det gjelder dagtid og natt. Det har hendt at han har sovet 3-4 timer et par ganger, men det har kun skjedd på dagtid og med vognen i bevegelse.

Jeg har blitt fortalt at han kommer til å sove lenger etter 3 måneder, men det ble bare verre.

Han er også helt umulig å legge om kvelden. Leggerutinen er: leke, mat, stelle, rolig lek, amme, og så helvete med å prøve å få han til å sovne i 1-2 timer. Den metoden med å legge han i sengen sin og plukke han opp når han blir veldig urolig har bare resultert i at han hylgråter og nesten utrøstelig til slutt. Det eneste som hjelper er byssing, men vi har et sårt ønske om å få slutt på det nå som jeg også må svi av flere tusen på kiropraktor pga det.

Når han først har sovnet så går det to timer før han må ammes i søvn på nytt. Han sovner som regel mellom 19-21. Rundt kl.02 våkner han lysvåken på natten til kl.04/05. Det hjelper ikke at jeg ikke sovner med en gang han har sovnet på nytt heller som resulterer i at jeg sover MINDRE enn 2 timer sammenhengende HVER NATT. Tror kroppen min bare har gitt opp å sovne. Det er jo ikke vits når ahan snart våkner på nytt.

Vi har prøvd alt. Vogn, tur, biltur, bysse, opp-ned-metoden, bæresele, vippestol, nattlampe, white noise, musikk, bamser, sutteklut, ny seng, vår seng, samsoving, morsmelkerststning, og til og med grøt. INGENTING funker.

Vær så snill og hjelp. Jeg er helt ødelagt og kjenner virkelig at tålmodigheten og helsen; fysisk og psykisk rakner. Jeg kommrr til å se tilbake på hele permen med avsky om hvordan jeg hver dag har vært besatt etter å få han til å sovne. Om 2 måneder skal jeg begynne å jobbe igjen, og noe sier meg at det ikke blir bedre :arghh:
Ingen råd her, men du er ikke alene med det :arghh:
Her sover mini 3 ganger 30 minutter på dagtid og våkner annenhver time på natta (av og til hver time) til pupp. Han blir 6 måneder snart. Spiser grøt, fruktmos, grønnsaksmos og pupp på dagtid, så han spiser godt, men våkner uansett hver andre time på natta. Heldigvis sovner han stortsett med en gang etter pupp, men vi har også netter hvor han kan være lysvåken i to timer og babler og sutrer :arghh: ingenting hjelper :arghh: snakket med HS om det og fikk bare svar at han er liten enda og det bare er sånn at han våkner hver andre time og at det blir bedre etterhvert :banghead: håper det blir bedre ganske snart, trenger virkelig å sove lit lenger om gangen :wacky:
 
Vær så snill og hjelp oss!

Vi har en 5 måneder gammel baby som ikke sover lenger enn 2 timer av gangen. Det gjelder dagtid og natt. Det har hendt at han har sovet 3-4 timer et par ganger, men det har kun skjedd på dagtid og med vognen i bevegelse.

Jeg har blitt fortalt at han kommer til å sove lenger etter 3 måneder, men det ble bare verre.

Han er også helt umulig å legge om kvelden. Leggerutinen er: leke, mat, stelle, rolig lek, amme, og så helvete med å prøve å få han til å sovne i 1-2 timer. Den metoden med å legge han i sengen sin og plukke han opp når han blir veldig urolig har bare resultert i at han hylgråter og nesten utrøstelig til slutt. Det eneste som hjelper er byssing, men vi har et sårt ønske om å få slutt på det nå som jeg også må svi av flere tusen på kiropraktor pga det.

Når han først har sovnet så går det to timer før han må ammes i søvn på nytt. Han sovner som regel mellom 19-21. Rundt kl.02 våkner han lysvåken på natten til kl.04/05. Det hjelper ikke at jeg ikke sovner med en gang han har sovnet på nytt heller som resulterer i at jeg sover MINDRE enn 2 timer sammenhengende HVER NATT. Tror kroppen min bare har gitt opp å sovne. Det er jo ikke vits når ahan snart våkner på nytt.

Vi har prøvd alt. Vogn, tur, biltur, bysse, opp-ned-metoden, bæresele, vippestol, nattlampe, white noise, musikk, bamser, sutteklut, ny seng, vår seng, samsoving, morsmelkerststning, og til og med grøt. INGENTING funker.

Vær så snill og hjelp. Jeg er helt ødelagt og kjenner virkelig at tålmodigheten og helsen; fysisk og psykisk rakner. Jeg kommrr til å se tilbake på hele permen med avsky om hvordan jeg hver dag har vært besatt etter å få han til å sovne. Om 2 måneder skal jeg begynne å jobbe igjen, og noe sier meg at det ikke blir bedre :arghh:

Hei!
Vet ikke hvordan det går med dere nå? Er det noen forandring?
 
Uff. Det er nok bare en mager trøst, men her har det vært omtrent det samme med begge mine barn. Sover best fram til 3 mnd, også blir det bare verre. Hjelper litt med grøt før han legger seg her, men ikke mye. Sover maks 2 timer av gangen både dagtid og om natten. Vært ganske gretten noen dager når jeg har måttet stå opp tidlig med eldstemann og hatt begge alene hele dagen for å si det sånn. Det er kjempetøft med for lite søvn over lang tid, og det tærer på. Heldigvis sovner min stort sett igjen til puppen om natta hvis jeg ikke løfter han opp. Så jeg ligger i en litt rar stilling og ammer han direkte i en bedside crib om natta så fort han lager litt lyder, så våkner han ikke ordentlig.

Men! Eldstemann var som sagt akkurat lik, og da hun ble over 1 år sluttet jeg å amme om natta, og hun ble vent til eget rom og å sovne selvstendig. Etter dette har hun sovet 12 timer sammenhengende om natten (hvis hun ikke er syk eller det er nytt rom eller liknende) Så det er håp!
 
Bare en liten tanke, men kan det være tenner på tur (ubehag i gommer)? Etter det jeg kan huske med eldstemann hadde vi akkurat fått en god søvn rytme på han, og omtrent samtidig som de første tennene kom gikk hele rytmen i vasken. Endte med at jeg og mini møtte samboer i døra da han stod opp for å dra på jobb kl. 6 om morgenen ( da fikk jeg han endelig til å sove) han var 5mnd på dette tidspunktet. Hvordan er han ellers på dagtid, virker han uthvilt og fornøyd? Vår minste er akkurat blitt 5mnd og hun hadde ett utrolig stort nærkontakts behov frem til ca. 3mnd alder. Hun ville bare bli bysset og dersom hun skulle sove mer enn 10 minutter måtte jeg legge meg sammen med henne i senga, da kunne hun sove alt fra 1-3 timer på dagtid, men dersom jeg prøvde å legge henne fra meg var hun lys våken før hun i det hele tatt traff senga.:laughing001

Eneste tipset jeg kan komme med er å kontakte helsestasjonen om du ikke allerede har det, og forklart hva som ikke hjelper og deres nåværende rutiner. Evt. også prøvd å få litt avlastning noen timer så du får sovet litt. Håper det ordner seg!:hug013
 
Så leit å høre at babyen ikke sover. Jeg føler veldig med deg.
Jeg har selv en datter på 5,5mnd og hun sover veldig bra både dag og natt. Hun kan sove i flere timer i strekk. Jeg har skrevet oppgave om barn og søvn mens jeg studerte (er absolutt ingen ekspert) og hatt veldig fokus på leggerutiner fra hun ble født. Det er nok veldig individuelt hva som fungerer for den enkelte baby og det er dessverre ingen fasitsvar.
Kan jeg først spørre om hvor du legger babyen når h*n skal sove på dagtid?
Hvor lenge pleier baby være våken før du prøver å legge igjen?
 
Last edited:
Så leit å høre at babyen ikke sover. Jeg føler veldig med deg.
Jeg har selv en datter på 5,5mnd og hun sover veldig bra både dag og natt. Hun kan sove i flere timer i strekk. Jeg har skrevet oppgave om barn og søvn mens jeg studerte (er absolutt ingen ekspert) og hatt veldig fokus på leggerutiner fra hun ble født. Det er nok veldig individuelt hva som fungerer for den enkelte baby og det er dessverre ingen fasitsvar.
Kan jeg først spørre om hvor du legger babyen når h*n skal sove på dagtid?
Hvor lenge pleier baby være våken før du prøver å legge igjen?
Hei! Så spennende tema å ha om. Og sikkert veldig nyttig. Legging skulle jeg visste om så tidlig som mulig - men fikk liksom bare beskjed om at det er for tidlig som nyfødt og at det beste er å bare gi puppen når som helst. Så da ble det jo samsoving (noe jeg egentlig ikke ville..). Og her sitter vi med baby som kun lnsker pupp og bæring for å sove..

På dagtid har han 3 lurer. De varierer i lengde mellom 1-2 timer, Den første er hjemme enten ved å ammes i søvn i vår seng, eller ha i bæresele. Den andre er i vognen på trilletur, den tredje som oftest hjemme i bæresele. Evt en ny trilletur.

Han nekter å sovne i egen seng. Har forsøkt både ferber og opp-ned metoden. Det ender med utrøstelig gråting, eller at vi sitter foran sengen hans i 2-3 timer mens han bare er lys våken og ikke skjønner hva vi driver med. Å legge han i søvnig tilstand gjør at at han brått våkner når han legges i sengen og begynner å gråte. Gråting vil jeg helst unngå når han dkal sove, btw. Vil jo ikke traumatisere kid’en:angelic:

kan jo legge til at han er en veldig blid og glad baby :) så det er jo hyggelig! Vokser fint som han skal også..
 
Last edited:
Hei!
Vet ikke hvordan det går med dere nå? Er det noen forandring?
Hei! Fortsatt ganske mange oppvåkninger her borte. Nå har jeg også begynt å gi blaffen i disse leggerutinene som aldri funker og egentlig bare lar han få det han trenger for å sovne: Pupp og byssing i bæresele. Har rett og slett gitt opp.. :(
 
Uff. Det er nok bare en mager trøst, men her har det vært omtrent det samme med begge mine barn. Sover best fram til 3 mnd, også blir det bare verre. Hjelper litt med grøt før han legger seg her, men ikke mye. Sover maks 2 timer av gangen både dagtid og om natten. Vært ganske gretten noen dager når jeg har måttet stå opp tidlig med eldstemann og hatt begge alene hele dagen for å si det sånn. Det er kjempetøft med for lite søvn over lang tid, og det tærer på. Heldigvis sovner min stort sett igjen til puppen om natta hvis jeg ikke løfter han opp. Så jeg ligger i en litt rar stilling og ammer han direkte i en bedside crib om natta så fort han lager litt lyder, så våkner han ikke ordentlig.

Men! Eldstemann var som sagt akkurat lik, og da hun ble over 1 år sluttet jeg å amme om natta, og hun ble vent til eget rom og å sovne selvstendig. Etter dette har hun sovet 12 timer sammenhengende om natten (hvis hun ikke er syk eller det er nytt rom eller liknende) Så det er håp!
Får jeg spørre hvordan du ammer han direkte i bedside criben? Hvorfan får du byttet pupp? Jeg må drive å flytte på han for å få ammet med begge sider:) og tror kanskje det er med på å vekke han litt.
 
Bare en liten tanke, men kan det være tenner på tur (ubehag i gommer)? Etter det jeg kan huske med eldstemann hadde vi akkurat fått en god søvn rytme på han, og omtrent samtidig som de første tennene kom gikk hele rytmen i vasken. Endte med at jeg og mini møtte samboer i døra da han stod opp for å dra på jobb kl. 6 om morgenen ( da fikk jeg han endelig til å sove) han var 5mnd på dette tidspunktet. Hvordan er han ellers på dagtid, virker han uthvilt og fornøyd? Vår minste er akkurat blitt 5mnd og hun hadde ett utrolig stort nærkontakts behov frem til ca. 3mnd alder. Hun ville bare bli bysset og dersom hun skulle sove mer enn 10 minutter måtte jeg legge meg sammen med henne i senga, da kunne hun sove alt fra 1-3 timer på dagtid, men dersom jeg prøvde å legge henne fra meg var hun lys våken før hun i det hele tatt traff senga.:laughing001

Eneste tipset jeg kan komme med er å kontakte helsestasjonen om du ikke allerede har det, og forklart hva som ikke hjelper og deres nåværende rutiner. Evt. også prøvd å få litt avlastning noen timer så du får sovet litt. Håper det ordner seg!:hug013
Hei! Takk for svar :) Han er superblid og fornøyd om dagen, og vokser fint som han skal. Sover helt fint på dagtid også.

Det er bare på natten han blir ekstra vanskelig å legge og å holde i søvn. Har egentlig hatt det slik siden han ble født. Men fikk bare beskjed om at nyfødte må få pupp når de vil, og at det vil bli bedre etter 3 måneder. Ingen tenner heller, og HS har egentlig ikke hatt så mye nyttig å komme med.. Nå er han straks 6 mnd og langt i fra bedre til å sove. Oppvåkninger fortsatt med 1-2 timers mellomrom fra han har sovner for kvelden til morgen kl.6/7.

Av og til våkner han blid og fornøyd - klar for dagen kl.2, 3 eller 4 :-/

akk.. for å være ærlig har jeg nå lagt bort leggerutinene som aldri har hjulpet og egentlig bare gjort det eneste som funker om dagen: Amming i søvn og byssing i bæresele. Så slipper jeg å fiksere på de rutinene og alle lurene hver dag. Tror det har vært med på å gjøre meg helt koko.
 
Får jeg spørre hvordan du ammer han direkte i bedside criben? Hvorfan får du byttet pupp? Jeg må drive å flytte på han for å få ammet med begge sider:) og tror kanskje det er med på å vekke han litt.

Har fått en del spørsmål angående det når jeg har sagt det, og visste egentlig ikke at det var noe som er vanskelig. Så tror kanskje det har noe med anatomi eller madrassen å gjøre. Får ammet fra begge bryster, men syns det er vanskeligst med brystet som ligger nærmest madrassen. Med brystet som ligger øverst lener jeg bare kroppen litt over, så tar han den lett. Den nederste er litt mer knotete da den forsvinner litt i madrassen, men da lener jeg meg litt tilbake og bruker beina til å finne "balansepunktet", evt. lene hodet på armen med albuen i madrassen. Da kommer jeg litt opp og han tar nederste puppen greit. Men ikke så lett å forklare heller, så antar man bare må prøve seg fram og se hva som går :)
 
Hei! Takk for svar :) Han er superblid og fornøyd om dagen, og vokser fint som han skal. Sover helt fint på dagtid også.

Det er bare på natten han blir ekstra vanskelig å legge og å holde i søvn. Har egentlig hatt det slik siden han ble født. Men fikk bare beskjed om at nyfødte må få pupp når de vil, og at det vil bli bedre etter 3 måneder. Ingen tenner heller, og HS har egentlig ikke hatt så mye nyttig å komme med.. Nå er han straks 6 mnd og langt i fra bedre til å sove. Oppvåkninger fortsatt med 1-2 timers mellomrom fra han har sovner for kvelden til morgen kl.6/7.

Av og til våkner han blid og fornøyd - klar for dagen kl.2, 3 eller 4 :-/

akk.. for å være ærlig har jeg nå lagt bort leggerutinene som aldri har hjulpet og egentlig bare gjort det eneste som funker om dagen: Amming i søvn og byssing i bæresele. Så slipper jeg å fiksere på de rutinene og alle lurene hver dag. Tror det har vært med på å gjøre meg helt koko.

Kan det fungere å legge han en time seinere for natten, slik at han er litt lenger våken før han sover? Kan godt hende det ikke fungerer, eller at dere har prøvd det allerede. Bare et forslag :)
 
Har fått en del spørsmål angående det når jeg har sagt det, og visste egentlig ikke at det var noe som er vanskelig. Så tror kanskje det har noe med anatomi eller madrassen å gjøre. Får ammet fra begge bryster, men syns det er vanskeligst med brystet som ligger nærmest madrassen. Med brystet som ligger øverst lener jeg bare kroppen litt over, så tar han den lett. Den nederste er litt mer knotete da den forsvinner litt i madrassen, men da lener jeg meg litt tilbake og bruker beina til å finne "balansepunktet", evt. lene hodet på armen med albuen i madrassen. Da kommer jeg litt opp og han tar nederste puppen greit. Men ikke så lett å forklare heller, så antar man bare må prøve seg fram og se hva som går :)

Ah! Jeg skjønner :) har prøvd selv å gi puppen som ligger «øverst» når jeg ligger på siden, men mer merker at jeg trenger å snu meg for å variere på stillingen. Er helt gåen i ryggen etter å ha ligget i samme stlling så lenge.


Kan det fungere å legge han en time seinere for natten, slik at han er litt lenger våken før han sover? Kan godt hende det ikke fungerer, eller at dere har prøvd det allerede. Bare et forslag :)

Takk for forslag :) vi har ingen fast leggetid lenger, men ser egentlig heller på han og om han er så trøtt at han trenger å legges. Legging for oss er da ammes i søvn eller bysses i bæresele. Det kan være alt fra 2 timer etter siste lur, til over 4 timer siden siste nap. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge inn den ekstra timen :joyful:

Men uansett når og hvordan han legges så tar det 1-2 timer før han må ammes i søvn igjen.

Ligger nå i sengen sammen med han. Klokken er 00:21. Han sovnet kl. 21:45. Han har allerede våknet 2 ganger for pupp. Regner med at neste oppvåkning er rundt 01:30-02:00. :confused005
 
Har du prøvd å gi grøt/morsmelkerstatning før du legger han på kvelden? Og i så fall våkner han etter 2timer da også?
Jeg tror for din del at det kan være lurt å avvenne han fra puppen litt, ikke at du skal slutte å amme altså, men du kommer til å slite deg helt ut hvis du fortsetter å amme hver 2.time. Det er en «ond sirkel» for han også, siden babyer svelger endel luft når de mates, og han kan dermed bli urolig av å ammes hver 2.time. En baby på 5mnd trenger ikke mat hver 2.time, det er kun nyfødte som trengs å ammes så ofte. Du kan evt pumpe deg og gi han det på flaske, da vet du hvertfall hvor mye mat han får i seg og at han er mett. Tror du han våkner fordi han er sulten? Eller er han bare urolig? Prøv å gi han smokk eller legge en hånd på magen hans uten å løfte han opp for å se om han roer seg av seg selv. Babyer blir også ofte rolige av at man stryker dem lett over panna. Det er også viktig at man på natta ikke skrur på noe lys og gi liten respons til baby for at de skal skjønne at det er natt og at man skal sove. Har du latt han gråte litt for å se om han roer seg? Ofte kan babyer som sover drømme og gråte litt om hverandre, og da er det fort gjort å tro de er våkne og løfte dem opp for tidlig, og det våkner de naturligvis av. Babyer kan gråte selv om de egentlig sover.
Når han sover på dagen har du prøvd å la han sove ute i vogna? Hvis du har mulighet til det er det det beste. Min sover dobbelt så lenge når hun sover ute i vogna på dagtid, enn om jeg legger henne inne. Hvis ikke du kan legge han ut kan du legge han på soverom med vinduet åpent. Babyer kan sove ute helt opp til minus 10grader☺️
 
Last edited:
Vi har en koseklut som mini av og til sover med når han er urolig. Passer da på at den ligger ved siden av han, for det er nok å gnikke nesa litt borti kosekluten for å falle til ro igjen. Ser han gjør det samme når vi er på lange trilleturer og, da gnikker han nesen borti voksiposen om han begynner å bevege litt på seg og så faller han til ro igjen:happy:
Babyer er jo vant til å ha det trangt i magen så de aller fleste finner en ro når de får ha nesen mot noe myk og varmt
 
Back
Topp