Baby som nekter å ligge på magen - tips?

Håpimagen

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Jenta mi blir bare mer og mer irritert når hun legges på magen. Har smurt meg med tolmodighet, og tenkt at det sikkert snar snur, men neida - hun blir bare mer og mer irritert. Nå har hun dessuten blitt veldig flink til å snu seg fra mage til rygg, så når jeg legger henne på magen kommer det først misfornøyd sutring før hun etter ca 2 sekunder har velta seg over på rygg. På 5 mnd kontrollen fikk jeg beskjed om at vi burde trene mer både på mageleie og det å snu seg fra rygg til mage, men hva gjør jeg når hun nekter? Har har forsøkt å ligge ved siden av henne, lese i bok, leke. Dette funka ei stund, men nå er hun blitt så flink til å snu seg over på rygg at jeg ikke klarer å underholde henne i mageleie… Egentlig er jeg ikke så bekymra for dette, det går seg nok til, men om du tilfeldigvis har noen triks blir jeg glad:)
 
Vi har en gulper, og da hun var yngre og sov mer, syntes jeg det var vanskelig å finne ut når magetid var best. Enten hadde hun nettopp spist, og hvis hun da havnet på magen, så gulpet hun ekstra, og så sovnet hun igjen, og så var det mat igjen.
Vi løste det (eller hun løste det litt selv) med å trene nakke og rygg når jeg tok henne opp for å rape etter mat. Så la jeg meg mer og mer ned, slik at hun fikk større motstand. Snakket med henne og fikk henne til å bli interessert i det som skjedde rundt, slik at hun ble motivert til å løfte hodet. Og etter hvert ble hun sterkere og sterkere, og dermed var det lettere å legge henne på magen på gulvet uten at hun begynte å gråte like fort.

Men hvis det er slik at hun gråter raskt med en gang hun legges på magen, kan det være en fysisk grunn til det? At hun har smerter? Stive muskler i ryggen? Forskyvninger i ryggvirvler?

Ellers er jeg enig med deg, så lenge det ikke er en fysiologisk grunn, så vil det nok løse seg av seg selv. :)
 
Kan jo vær hun synes det er ubehagelig å ligge på rygg? Prøv å ta kontakt med en manualterapaut som er flink på små troll og hør der :) storesøster nekta å ligge på rygg og mage og hun hadde vist noen låsninger, han knakk opp og hun var som en ny jenta :)
 
Ingen kokrete tips som har hjulpet her ( han likte det bare plutselig av seg selv).. Men har du prøvd å legge henne på en sånn liten nakketrene-pute? Den er formet som en halvmåne og gjør at babyen kommer litt høyere opp ( her kan du sikkert prøve med en liten handduk som du bretter istedetfor pute) . Får litt mer oversikt over det som er rundt henne (leker, deg etc). Vet ikke om det fungerer, men du kan jo teste ut..

Jeg tror nok også det løser seg av seg selv etterhvert :) min lille haaatet det i starten - dårlig stemning hver eneste gang!
 
Takk for tips:)
Har ei slik pute liggande, kanskje eg skal bli begynne å bruke den litt meir. Problemet då er at ho har større fallhøyde hvis ho mistar kontrollen når ho slenger seg over på ryggen.. Det gjeld vel berre å vere tolmodlig, og kanskje gjere som du skriv, Everyday41, være flink til å trene nakken på andre måtar, kanskje det løsnar då. Ho strekk forøvrig halsen som ein stolt sjiraff når me er på babysymjing, så ho kan bruke nakken når ho vil - men er altså ikkje særlig uthaldande her heime.
 
Vi fikset det på en måte som kanskje ikke sees på som en lur måte av mange... Vi satt på barnesanger med film på YouTube på PC. Det var stas, la henne på magen etter en liten stund. Det var med på å avlede henne, og etter ca 1 uke med trening syntes hun det var ok å ligge på magen. Hun er fortsatt litt utålmodig, men hun vræler ikke med en gang. Vi bruker nå å legge henne på magen flere ganger for dag, snur henne etter kort tid så vi ikke dreper motivasjonen helt. En til to ganger for dag setter vi på YouTube å legger henne på magen med skjermen foran eller til siden, på den måten får vi henne til å trene til sidene også.
 
Back
Topp