Baby som kaver og syter

Ballerinapåperina

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
Hei. Nå som vi har vært hjemme med vår lille i noen dager, skjønner hvor krevende det er å være førstegangs.. jeg fullammer, og hun vil ha pupp ofte. Gjerne hver 2.time og oftere. Litt sjeldnere om natta.. men når hun ikke sover eller spiser så er hun stort sett veldig våken og kaver masse, er urolig, knirker og sparker med beina, sytrer og smågriner.. hun gulper ikke, men jeg tror hun har mye promp i magen. Jeg løfter hun og går litt å vugger, da roer hun seg, men med en gang jeg legger hun fra meg er hun våken og urolig.. det er litt kamp å få henne rolig.. sånn sett er det bare pupp i munn som hjelper helt sikkert.
Jeg leste om D vitamin dråper og kjøpte i går metode sine uten kokos olje så blir dag 2 med de i dag.
Og i tillegg.. jeg tror hun lager typ i alle fall 5-6 bæsjebleier om dagen. Oftest eksploderer de og renner ut over alt.. så ganske mye greier... Er det normalt? Leser om at 2-3 bæsjebleier er mest vanlig. Ikke for å snakke om at da må alt det har rent ut over vaskes og skiftes og vi bruker noen ekstreme mengder bleier.. jeg er ganske så utslitt nå, tips mottas med takk, oppmuntrende ord om at det blir bedre like så. (Hun er 2 uker og 3dager i dag)
 
jeg tenker du kan kontakte helsesøster og fortelle dette. Fikk min 3. nå 29.04 og han leverte like mange bæsjebleier som din i starten, men har stabilisert seg mer nå. Jeg har hørt at avføring én gang hver 14. dag og 8 ganger pr dag er innafor normalen, men hva vet vel jeg - kan jo ha endret seg det også :confused005

Grunnen til at jeg råder til å kontakte helsesøster er at du ka kan få veid henne for å se om hun tar til seg næring optimalt. Min nr. 2 gråt, var rastløs og hadde merkelige bæsjebleier i starten og det viste seg å være melkeproteinallergi (aldri hatt allergi i familien så dette var uvant for oss).
Det at hun ikke la på seg og va utilfreds var typiske symtpom, sa de.

Syns det er greit å få veid de litt i starten uansett så man kan følge med litt:Heartblue Åsså er det jo en trygghet at noen ser til den lille om man blir usikker!
 
Sliter med det samme som deg på uke 7.. hun sover kun om natta. Får hun ikke til å sove på dagtid annet enn et par korte dubber innimellom. Alltid våken, gjerne litt grinete. Maaaange bæsjebleier her også. Rolig og sovner om jeg holder. Men våkner med en gang hun blir lagt ned
 
jeg tenker du kan kontakte helsesøster og fortelle dette. Fikk min 3. nå 29.04 og han leverte like mange bæsjebleier som din i starten, men har stabilisert seg mer nå. Jeg har hørt at avføring én gang hver 14. dag og 8 ganger pr dag er innafor normalen, men hva vet vel jeg - kan jo ha endret seg det også :confused005

Grunnen til at jeg råder til å kontakte helsesøster er at du ka kan få veid henne for å se om hun tar til seg næring optimalt. Min nr. 2 gråt, var rastløs og hadde merkelige bæsjebleier i starten og det viste seg å være melkeproteinallergi (aldri hatt allergi i familien så dette var uvant for oss).
Det at hun ikke la på seg og va utilfreds var typiske symtpom, sa de.

Syns det er greit å få veid de litt i starten uansett så man kan følge med litt:Heartblue Åsså er det jo en trygghet at noen ser til den lille om man blir usikker!
Ja vi veier henne faktisk ganske ofte, 2 ganger i uka, grunnen at hun har vært innlagt på intensiven, og det er bare noen dager siden vi slapp ut og begynte med "instinktiv" fullamming og slapp alt av sonder/tillegg.. Så de følger ekstra godt med.. men det er litt tidlig å si hvor mye hun tar til seg, når de veide sist før og etter mat tok hun til seg 50gr melk, hun går veldig sakte oppover, men det må nok veies litt flere ganer. Vi ser at vekten går oppover men, saktere enn den burde. Så du kan ha et godt poeng i det, at det kan være hun spiser og spiser og alt renner gjennom og hun er misfornøyd :( uff håper ikke det er melkeprotein allergi, men skal absolutt høre med helsestasjon på neste veiing.:greet015 takk!
 
Så bra dere får jevnlig oppdatering - man tenker jo så fælt som foreldre:(

Nei la oss håpe det ikke er allergi, men absolutt greit å utelukke! Hun ble kvitt allergien like før hun ble 1 år, så de vokser det heldigvis ofte fra seg. Det var erstatning og flasker som var stress for min del, men samtidig beste følelsen i verden å se barnet legge på seg og være tilfreds:love017
 
Jenta vår blir 8 uker i morgen og hun var også slik i starten. Hun er fortsatt urolig og kavete/grinete mesteparten av våkentiden sin og sover dårlig på dagen, noe bedre på natta (men kun på en av oss). Trøsten er at det blir bedre. Fra ca. uke 6 merket jeg en liten forskjell og hun har nå noen perioder på dagen (kanskje en halvtime) der hun virker tilfreds og smiler. Jeg har også spist melkefritt etter anbefaling fra helsestasjonen de siste to ukene, men aner ikke om det alene har hjulpet.

Krysser fingrene for at det ordner seg for dere og at den lille finner roen :Heartred Det er så vondt når de bare stresser og virker stressa/misfornøyde uten at man får gjort noe.
 
Min mellomste gjorde også det . Han hadde melkeallergi. Mulig det kan være en utløser.

Bæresjal hjalp masse. Dette masserer mage mens du går og får ut masse luft!
 
Mye kaving her også, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Hun er i strålende humør den ene dagen og trenger masse kos og holding den neste. Snart to måneder… det var mange bleier her også de første ukene, men det har roet seg, er 1-4 nå…
 
Tusen takk, det hjelper på en måte å se at det er sånn for flere..
Min mellomste gjorde også det . Han hadde melkeallergi. Mulig det kan være en utløser.

Bæresjal hjalp masse. Dette masserer mage mens du går og får ut masse luft!
Problemet akuratt i dag var det at det hjalp ikke å la henne ligge, ikke å bære (i mer enn 2 min), ikke å amme og ikke å la være å amme.

Det jeg til slutt gjorde etter den 10nde ammingen på 2 timer, er å gi henne ca 50 ml med NAN på flaske før vi måtte ut til en avtale som vi skulle trille til.. jeg har prøvd å unngå å gi mme, men da sluknet hun og sov i vogna i nesten 2 timer.. kan se ut som hun var kjempesulten, kan være økedøgn eller at hun ikke får i seg nok fra brystet..
Mye kaving her også, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Hun er i strålende humør den ene dagen og trenger masse kos og holding den neste. Snart to måneder… det var mange bleier her også de første ukene, men det har roet seg, er 1-4 nå…
Ja egentlig veldig beskrivende. Har hatt sovedager, mens andre dager er det bare skriking og kaving og spising og aldri nok... jeg vet ikke helt hva det er..
 
Må bare nevne, og det kan hende det er helt totalt irrelevant altså. Men jeg ble så forbauset i går med min egen tulle at jeg må bare nevne det... hun var helt utrøstelig i går, sto i bue og illskrek helt rød i fjeset. Var sikker på magesmerter. Men hun var overtrøtt og fant ikke roen. Jeg svøpte henne, og det gikk over umiddelbart. Skikkelig sjokklærdom for min del :)

Ville bare nevne det, ikke sikkert det er litt relevant engang :)
 
Må bare nevne, og det kan hende det er helt totalt irrelevant altså. Men jeg ble så forbauset i går med min egen tulle at jeg må bare nevne det... hun var helt utrøstelig i går, sto i bue og illskrek helt rød i fjeset. Var sikker på magesmerter. Men hun var overtrøtt og fant ikke roen. Jeg svøpte henne, og det gikk over umiddelbart. Skikkelig sjokklærdom for min del :)

Ville bare nevne det, ikke sikkert det er litt relevant engang :)
Svøping kan jo hjelpe på å roe ned, jeg er dog litt interessert i å vite hvorfor hun er urolig, er så redd for at noe er galt skjønner du siden hun hadde så tøff start og var pasient på intensiven.. :) jeg så i dag at min sov kjempefredelig på bryste mitt, plutselig slo hun seg selv med armen i ansiktet i søvnet, så kom deeeet vræææle. Så svøping er godt for noe :)
 
Svøping kan jo hjelpe på å roe ned, jeg er dog litt interessert i å vite hvorfor hun er urolig, er så redd for at noe er galt skjønner du siden hun hadde så tøff start og var pasient på intensiven.. :) jeg så i dag at min sov kjempefredelig på bryste mitt, plutselig slo hun seg selv med armen i ansiktet i søvnet, så kom deeeet vræææle. Så svøping er godt for noe :)
Det skjønner jeg veldig godt! Dere har hatt en fryktelig tøff start. Utrolig godt å lese/forstå at dere er hjemme - det må jo være veldig godt nytt! <3
Om du skulle prøve svøping, så vil ikke det hjelpe om hun egentlig har magevondt eller det er noe annet, så å sjekke ut at det ikke er overstimulering, overtrøtt, eller at hun ikke klarer å finne roen selv, skader jo ikke :)
 
Det skjønner jeg veldig godt! Dere har hatt en fryktelig tøff start. Utrolig godt å lese/forstå at dere er hjemme - det må jo være veldig godt nytt! <3
Om du skulle prøve svøping, så vil ikke det hjelpe om hun egentlig har magevondt eller det er noe annet, så å sjekke ut at det ikke er overstimulering, overtrøtt, eller at hun ikke klarer å finne roen selv, skader jo ikke :)
Ikke sant det er jo et godt poeng! Skal prøves det også, hun har tendens til å ha hendene sine over alt, kanskje de er i veien for å finne roen
Vi er hjemme ja, alt vel her nå, takk som tenket på oss :Heartred
 
Hei. Nå som vi har vært hjemme med vår lille i noen dager, skjønner hvor krevende det er å være førstegangs.. jeg fullammer, og hun vil ha pupp ofte. Gjerne hver 2.time og oftere. Litt sjeldnere om natta.. men når hun ikke sover eller spiser så er hun stort sett veldig våken og kaver masse, er urolig, knirker og sparker med beina, sytrer og smågriner.. hun gulper ikke, men jeg tror hun har mye promp i magen. Jeg løfter hun og går litt å vugger, da roer hun seg, men med en gang jeg legger hun fra meg er hun våken og urolig.. det er litt kamp å få henne rolig.. sånn sett er det bare pupp i munn som hjelper helt sikkert.
Jeg leste om D vitamin dråper og kjøpte i går metode sine uten kokos olje så blir dag 2 med de i dag.
Og i tillegg.. jeg tror hun lager typ i alle fall 5-6 bæsjebleier om dagen. Oftest eksploderer de og renner ut over alt.. så ganske mye greier... Er det normalt? Leser om at 2-3 bæsjebleier er mest vanlig. Ikke for å snakke om at da må alt det har rent ut over vaskes og skiftes og vi bruker noen ekstreme mengder bleier.. jeg er ganske så utslitt nå, tips mottas med takk, oppmuntrende ord om at det blir bedre like så. (Hun er 2 uker og 3dager i dag)
Vil bare si at jeg kjenner meg mye igjen fra første barnet, jeg var stresset og lille ble nok stresset av det også xsmile2 det går seg til, når du kommer over de første 6 ukene vil nok ting føles lettere:Heartpink og ang bleier, 2-3 hørtes lite ut! Har ikke tall på hvor mange vi skiftet her i begynnelsen :joyful:
 
Her også bæsjes det ofte. Alle mine har vært sånn :) Med mellomste bytta jeg tre bæsjebleier i løpet av et barseltreff på to timer. Han bæsja hele tiden :p Spiste mye også :Heartred :)
 
Vi også er i samme båt. Sover lite på dagen og mye skrik i våkentidene. Noen dager er det bedre, så varierer veldig. Aner ikke hva som er problemet :confused005. Kaver veldig ved brystet også når hun skal amme, men ikke hver gang. Snart 7 uker her, så håper på at det er på vei til å snu snart.
Er litt trøst i å vite man ikke er alene om det. Men man ønsker jo en løsning for oss alle som står i det :Heartred
 
Hei!
Slik du beskriver det hadde vi det et par uker. Tok han til osteopat forrige uke, og merker bedring allerede nå! Du hadde jo en ganske tøff fødsel, så kanskje det kunne vært noe å sjekke opp i? Jeg har begynt med probiotika pga all antibiotikaen jeg fikk under fødsel. Har fått beskjed om at dette kunne forstyrre tarmfloraen til baby. Bare en tanke :)
 
Hei!
Slik du beskriver det hadde vi det et par uker. Tok han til osteopat forrige uke, og merker bedring allerede nå! Du hadde jo en ganske tøff fødsel, så kanskje det kunne vært noe å sjekke opp i? Jeg har begynt med probiotika pga all antibiotikaen jeg fikk under fødsel. Har fått beskjed om at dette kunne forstyrre tarmfloraen til baby. Bare en tanke :)
Ja, hun har time med fysio spesialist pga tøffe starten; hun har også vært vurdert av en fysio på sykehuset.. men de har ikke sagt noe, hva gjør osteopat en slags massasje?
Ja det var lurt det med probiotika. Måtte ha antibiotika jeg også, skal sjekke ut det med lege eller helsesykepleier. Takk for gode tips ❤️
 
Back
Topp