Jeg mener det er rigid å følge alle retningslinjer slavisk, de er retningslinjer ikke lover eller regler. Jeg velger å spise spekeskinke fremfor å ikke spise mens jeg er gravid, hvis babyen min er kald kler jeg på den. Satt på spissen, håper du tar poenget, men jeg mener alvorlig talt at en som forelder kjenner sitt eget barn best og at en må vise skjønn.
Det skal du få lov til å mene. Det er helt rett det du sier om at en som forelder kjenner sitt barn best, og at en må vise skjønn. Det er jeg enig i.
Men jeg mener det er forskjell i å ta på en ekstra body bare fordi svigermor mener at babyen en kald, og å trosse retningslinjer som er begrunnet i forskning bare fordi «jeg som mamma vet best».
Jeg ler litt av spekemat-argumentet ditt, og håper at det var humor som var poenget - for visst ikke så var det er sykt argument[emoji23] Jeg prøver i alle fall å holde det saklig.
Klart du skal kle på barnet ditt om det er kaldt. Men er det slik at du løsner på selene i bilstolen dersom barnet ditt sier at det ikke liker at det er stramt? For selv om det er anbefalt at man skal stramme selene skikkelig, så kjenner man som forelder barnet sitt best, og man må alltid vurdere utfra skjønn? Kommer du til å snu bilstolen når barnet er ett år, bare fordi det sutrer litt på vei til barnehagen? Eller følger du retningslinjene som blir gitt?
Jeg er akkurat som deg. Jeg vil ikke at barnet mitt skal fryse, derfor ville jeg ha gjort det på denne måte : dersom barnet mitt er kaldt, så hever jeg temperaturen på soverommet framfor å ta på det lue. Grunnen til at jeg hadde gjort det på den måten, er at jeg ikke er villig til å risikere at barnet mitt skal bli overopphetet som en konsekvens av at det sover med lue på. Dette valget hadde jeg tatt med grunnlag i nettopp retningslinjene fra LUB, og at jeg vet hvor farlig det er for en liten baby å bli for varm.
Jeg kan ikke bestemme på vegne av deg eller trådstarter for den saks skyld - men jeg kan i alle fall bidra til at hun er litt kritisk til alle råd hun får på nett - og at det kan være fornuftig å lese litt på disse «masete» retningslinjene som blir gitt.