Baby på soverommet og lufting?

Jeg mener det er rigid å følge alle retningslinjer slavisk, de er retningslinjer ikke lover eller regler. Jeg velger å spise spekeskinke fremfor å ikke spise mens jeg er gravid, hvis babyen min er kald kler jeg på den. Satt på spissen, håper du tar poenget, men jeg mener alvorlig talt at en som forelder kjenner sitt eget barn best og at en må vise skjønn.

Det skal du få lov til å mene. Det er helt rett det du sier om at en som forelder kjenner sitt barn best, og at en må vise skjønn. Det er jeg enig i.
Men jeg mener det er forskjell i å ta på en ekstra body bare fordi svigermor mener at babyen en kald, og å trosse retningslinjer som er begrunnet i forskning bare fordi «jeg som mamma vet best».

Jeg ler litt av spekemat-argumentet ditt, og håper at det var humor som var poenget - for visst ikke så var det er sykt argument[emoji23] Jeg prøver i alle fall å holde det saklig.

Klart du skal kle på barnet ditt om det er kaldt. Men er det slik at du løsner på selene i bilstolen dersom barnet ditt sier at det ikke liker at det er stramt? For selv om det er anbefalt at man skal stramme selene skikkelig, så kjenner man som forelder barnet sitt best, og man må alltid vurdere utfra skjønn? Kommer du til å snu bilstolen når barnet er ett år, bare fordi det sutrer litt på vei til barnehagen? Eller følger du retningslinjene som blir gitt?

Jeg er akkurat som deg. Jeg vil ikke at barnet mitt skal fryse, derfor ville jeg ha gjort det på denne måte : dersom barnet mitt er kaldt, så hever jeg temperaturen på soverommet framfor å ta på det lue. Grunnen til at jeg hadde gjort det på den måten, er at jeg ikke er villig til å risikere at barnet mitt skal bli overopphetet som en konsekvens av at det sover med lue på. Dette valget hadde jeg tatt med grunnlag i nettopp retningslinjene fra LUB, og at jeg vet hvor farlig det er for en liten baby å bli for varm.

Jeg kan ikke bestemme på vegne av deg eller trådstarter for den saks skyld - men jeg kan i alle fall bidra til at hun er litt kritisk til alle råd hun får på nett - og at det kan være fornuftig å lese litt på disse «masete» retningslinjene som blir gitt.

Hvor / hvem anbefaler å la små babyer sove ute i kuldegrader ? Når jeg søker på dette raskt så finner jeg at flere anbefaler å ikke la små babyer sove ute i kuldegrader. Fant f.eks dette etter et kort søk

. Vis vedlegget 246070

Er det noe nasjonal anbefaling om utesoving som bedre enn å sove inne? Jeg vil gjerne lese om det hvis det er tilfelle. [emoji4]

Jeg er ganske kildekritisk av meg, men ser at NHI går god for at trilleturer i minusgrader er innafor, så lenge det ikke er under 10 effektive kuldegrader (altså ikke vind, og at barnet logger beskyttet). Andre steder står det at nyfødte, altså de under 1 mnd, ikke skal ut i under 5 effektive kuldegrader. Men dette er da fra kilder som f.eks «altformamma.no» (som har vist til NHI).

Personlig hadde jeg med grunnlag i disse rådene (som jeg forøvrig har forholdt meg til med mine to første barn) gjerne gått trilletur med min nyfødte i -5, men aldri satt han/henne ut i vogna for så å gå inn å f.eks hvile. Jeg ville kontinuerlig sjekke om barnet var varmt nok.

Føler litt på at jeg skapte litt høyere temperatur her inne i dag enn vanlig med det spørsmålet mitt, og det var jo ikke helt meningen da, men godt å lese om andres erfaringer selv likevel [emoji85]

Jeg er ganske kildekritisk av meg, men ser at NHI går god for at trilleturer i minusgrader er innafor, så lenge det ikke er under 10 effektive kuldegrader (altså ikke vind, og at barnet logger beskyttet). Andre steder står det at nyfødte, altså de under 1 mnd, ikke skal ut i under 5 effektive kuldegrader. Men dette er da fra kilder som f.eks «altformamma.no» (som har vist til NHI).

Personlig hadde jeg med grunnlag i disse rådene (som jeg forøvrig har forholdt meg til med mine to første barn) gjerne gått trilletur med min nyfødte i -5, men aldri satt han/henne ut i vogna for så å gå inn å f.eks hvile. Jeg ville kontinuerlig sjekke om barnet var varmt nok.

Jeg tenkte spesielt på kommentaren til Attpåskatt der hun skriver at det anbefales at små barn sover ute, også i kuldegrader. Jeg finner ikke det noe sted når jeg søker kjapt, men finner flere som skriver motsatt. Derfor lurer jeg på hvor det er anbefalt ?

Jeg kommer ikke til å sette min baby ut i minusgrader for å sove i hvert fall.

Altså... jeg blir helt matt jeg...
når jeg leser TS sitt innlegg, tolker jeg det som at hun må ha det veldig kaldt for å få sove, det blir det nødvendigvis når man er avhengig av åpent vindu nattestid i Norge.
Derfor sier jeg hun kan ha på en tynn lue NÅ PÅ ViNTEREN om det er kaldt for babyen. Tar faktisk for gitt at hun også er i stand til å vurdere om babyen er varm eller kald. Spørsmålet er om babyen kan ligge i trekken, og jeg svarer at det anbefales ikke om det kan unngås.

Og jeg ANBFALER da ingen å legge ungen ut for å sove i ti minus! Jeg sier at man babyer KAN sove ute i kuldegrader. Ergo tåler de kjølig soverom også. Det skal være mye kaldere enn ti minus ute for at det skal bli ti minus i vognbagen i voksipose.

Det finnes ingen direkte skriftlige anbefalinger om å sove ute, men som alle andre har babyene også godt av å puste frisk luft i løpet av dagen. Har aldri sett noen seriøs side som fraråder å ta babyene ut, men som jeg også sier, det går en grense. Jeg er sikkert naiv, men jeg har såpass tiltro til menneskeheten og de som velger å få barn at jeg tenker de fleste er i stand til å bruke sunn fornuft også i forhold til barna sine. Det er heller ikke min mening jeg fronter her, men bl.a NHI sin info basert på forskning samt den lokale helsestasjonens informasjon

Mvh såkalt sykepleier, livsfarlig sådan...

Vi hadde soveromsvinduet åpent med førstemann, og tynn lue i ull/silke på han om natta. Han hadde ullpysj, dyne og tynt ullteppe. Var aldri for varm. Dette var helt i starten og han var våken minimum tre ganger hver natt, så vi fikk sjekka godt. Han lå lengst bort fra vinduet, og enkelte netter lufta vi bare før leggetid, og hadde døra åpen til resten av leiligheten så det ikke skulle bli for tett (er også avhengig av frisk luft for å få sove). Det fungerte fint for oss. De gangene han sov i senga med oss hadde han kun tynn ullpysj og tynt ullteppe, var passe varm og det gikk også fint.

når jeg leser TS sitt innlegg, tolker jeg det som at hun må ha det veldig kaldt for å få sove, det blir det nødvendigvis når man er avhengig av åpent vindu nattestid i Norge.
Derfor sier jeg hun kan ha på en tynn lue NÅ PÅ ViNTEREN om det er kaldt for babyen. Tar faktisk for gitt at hun også er i stand til å vurdere om babyen er varm eller kald. Spørsmålet er om babyen kan ligge i trekken, og jeg svarer at det anbefales ikke om det kan unngås.

Og jeg ANBFALER da ingen å legge ungen ut for å sove i ti minus! Jeg sier at man babyer KAN sove ute i kuldegrader. Ergo tåler de kjølig soverom også. Det skal være mye kaldere enn ti minus ute for at det skal bli ti minus i vognbagen i voksipose.

Det finnes ingen direkte skriftlige anbefalinger om å sove ute, men som alle andre har babyene også godt av å puste frisk luft i løpet av dagen. Har aldri sett noen seriøs side som fraråder å ta babyene ut, men som jeg også sier, det går en grense. Jeg er sikkert naiv, men jeg har såpass tiltro til menneskeheten og de som velger å få barn at jeg tenker de fleste er i stand til å bruke sunn fornuft også i forhold til barna sine. Det er heller ikke min mening jeg fronter her, men bl.a NHI sin info basert på forskning samt den lokale helsestasjonens informasjon

Jeg skjønte hva du mente (selvom jeg ikke er med i diskusjonen og heller ikke er TS), og er helt enig med deg [emoji4]

Her hadde vi også babycall som viste temperatur da jeg lot nr 2 sove ute i minusgrader. Stor forskjell på temperatur ute og temperatur nedi vogna i posen.

Som TS så forsto jeg også veldig godt hva du mente [emoji5] Og er helt enig med deg om dette med å bruke sunn fornuft [emoji1303]

Jeg stiller fortsatt bare spørsmål ved at du ANBEFALER å bruke lue inne når det strider i mot retningslinjer fra landsforeningen for uventet krybbedød. Uavhengig om det er vinter eller ikke. Synes det er et merkelig råd, selv om du - som meg - regner med at folk bruker sunn fornuft. Greia er at når man SOVER så kan man ikke vurdere om barnet blir for varmt, f.eks ved feber - noe som du som sykepleier vet kan komme veldig fort. JEG er i hvert fall ikke synsk, vet ikke med deg.

Synes det er sunn fornuft å droppe lue inne jeg da.. og heller sette sine egne behov som mor litt til side, og ha en temperatur på soverommet som er heldig for de små skapningene de få månedene de sover på samme rom som mor og far.

(Ang det å la barnet sove i minusgrader, så har jeg ikke kommentert det i det hele tatt - hittil. Begge mine to barn har sovet ute hver dag siden de var pitte små, med mindre det var for kaldt. Men jeg velger likevel å kommentere det du skriver, for det er ikke at det «skal mye til for at det blir ti minus i vognbagen i posen» som er problemet - det er at man ikke har nok kunnskap om hvor skadelig det er for de små lungene å puste inn så kald luft. Selv om barnet er varmt, så vil det fortsatt puste inn lufta rundt det som er minus ti. Men her er vi helt enige - frisk luft har de godt av, så det vil jeg ikke diskutere.)

Jeg skjønte hva du mente (selvom jeg ikke er med i diskusjonen og heller ikke er TS), og er helt enig med deg [emoji4]

Her hadde vi også babycall som viste temperatur da jeg lot nr 2 sove ute i minusgrader. Stor forskjell på temperatur ute og temperatur nedi vogna i posen.

Ja, og det er vel ikke noe forskjell på om de sover i vogna etter endt trilletur, eller om de sover i vogna _under_ en lengre trilletur. Min eldste er født i november, og han ville bare sove i vogna. Vi var ute og trillet hver eneste dag, i all slags vær og vind. Men det skal sies at det er over 20 år siden, og før Internett kunne fortelle meg hva som var greit og ikke. Og jeg var 17 år og gjorde så godt jeg kunne[emoji85] Kommer til å trille mye nå også, men bor nå i en større by (bodde veldig «på landet» for 20 år siden), og kommer til å være mer forsiktig med å la babyen sove ute i veldig kald luft.

Jeg er også HELT avhengig av å ha det kaldt på soverommet, har vinduet åpent selv med -15 ute, men innser at jeg må venne meg til å bare lufte før vi legger oss, og heller bare ha ventilen oppe. Har investert i ullpysjer. [emoji106]

Ja, og det er vel ikke noe forskjell på om de sover i vogna etter endt trilletur, eller om de sover i vogna _under_ en lengre trilletur. Min eldste er født i november, og han ville bare sove i vogna. Vi var ute og trillet hver eneste dag, i all slags vær og vind. Men det skal sies at det er over 20 år siden, og før Internett kunne fortelle meg hva som var greit og ikke. Og jeg var 17 år og gjorde så godt jeg kunne[emoji85] Kommer til å trille mye nå også, men bor nå i en større by (bodde veldig «på landet» for 20 år siden), og kommer til å være mer forsiktig med å la babyen sove ute i veldig kald luft.

Jeg er også HELT avhengig av å ha det kaldt på soverommet, har vinduet åpent selv med -15 ute, men innser at jeg må venne meg til å bare lufte før vi legger oss, og heller bare ha ventilen oppe. Har investert i ullpysjer. [emoji106]

Så kjekt for 20-åringen din å få en søster eller bror, da[emoji4][emoji4]

Frisk luft hver dag er nok fornuftig både for mor og barn, kaldt eller ei! [emoji1303]

Ang. det siste du skrev så synes jeg du er fornuftig. Jeg er også veldig glad i å ha det iskaldt på rommet, men man venner seg til det meste! Heller føre var [emoji4] Er ikke lange perioden av livet det er snakk om.. Ullpysj er gull!

Min sønn skal sove på vårt rom og her står vinduet åpent hele året. Dersom ute temp blir veldig kald må vi vurdere om vi skal lukke og heller lufte i løpet av natten. Han har saueskinn i sengen sin og kommer selvsagt til å sove med både lue og votter når det er kaldt. Vil selvsagt følge med på temperatur på rommet. Men siden han skal sove her inne må han ha på lue. På samme måte som at jeg aldri ville tatt han med ut i vogn uten lue når det er kaldt. Men dette er jo en vurdering som må taes forløpende ;) greier ikke helt å se hvorfor det skal være farligere å bruke lue på barnet inne enn ute når det er kaldt.

Min sønn skal sove på vårt rom og her står vinduet åpent hele året. Dersom ute temp blir veldig kald må vi vurdere om vi skal lukke og heller lufte i løpet av natten. Han har saueskinn i sengen sin og kommer selvsagt til å sove med både lue og votter når det er kaldt. Vil selvsagt følge med på temperatur på rommet. Men siden han skal sove her inne må han ha på lue. På samme måte som at jeg aldri ville tatt han med ut i vogn uten lue når det er kaldt. Men dette er jo en vurdering som må taes forløpende ;) greier ikke helt å se hvorfor det skal være farligere å bruke lue på barnet inne enn ute når det er kaldt.

My point exactly![emoji1319][emoji1319][emoji1319]

Forskjellen er vel strengt tatt så enkel som at om natta så har du ikke like god kontroll som om dagen siden du selv sover, samt at barnet gjerne sover tyngre om natta og kan ha vansker med å våkne om det blir for varmt/slapt.. Men du kan jo selvsagt velge å se bort i fra forskning og anbefalte råd, bare fordi at du ikke «greier å se hvorfor»..

Jeg personlig synes det er veldig enkelt å velge å ha en passelig temperatur på soverommet i de 6-12 mnd baby skal sove på samme rom som meg, og derfor slippe å bruke lue innendørs når jeg vet at det kan være farlig for så små babyer.. Litt av samme grunn som at jeg velger å droppe spekemat i graviditeten, selv om jeg vet at det er EKSTREMT liten sjangs for at det er listeria i maten jeg kjøper i Norge. Gidder liksom ikke ta sjangsen.

Men meg om det, tydeligvis.

Det er jo din mening. Men hvis du går tilbake til linken fra lub står det i forhold til for HØY temperatur på rommet og bruk av lue, Spesielt for barn som sover på magen. Er det 18 grader på soverommet putter jeg jo selvsagt ikke på han lue. Du sier du syntes det er skummelt av helsepersonell å uttale seg om dette, men er ikke bra å si at det er farlig å sove med lue på heller. Dersom man har det kaldt på soverommet øker risikoen for infeksjon og nedkjøling av barnet nettopp av samme grunn. Det er viktig at man ser ann hver situasjon i forhold til hva temperaturen inne på rommet er. Hvis du greier å sove med 18 grader på soverommet så er jo det supert, men å starte en skremselspropaganda mot folk som vil/trenger å ha det kaldt på rommet og si det er farlig å ha på luen blir for dumt for min del.

Det er jo din mening. Men hvis du går tilbake til linken fra lub står det i forhold til for HØY temperatur på rommet og bruk av lue, Spesielt for barn som sover på magen. Er det 18 grader på soverommet putter jeg jo selvsagt ikke på han lue. Du sier du syntes det er skummelt av helsepersonell å uttale seg om dette, men er ikke bra å si at det er farlig å sove med lue på heller. Dersom man har det kaldt på soverommet øker risikoen for infeksjon og nedkjøling av barnet nettopp av samme grunn. Det er viktig at man ser ann hver situasjon i forhold til hva temperaturen inne på rommet er. Hvis du greier å sove med 18 grader på soverommet så er jo det supert, men å starte en skremselspropaganda mot folk som vil/trenger å ha det kaldt på rommet og si det er farlig å ha på luen blir for dumt for min del.

Ikke min mening, nei. LUB og NAAF sin. Jeg fronter ikke hardnakka mine egne meninger her uten å ha støtte i litteratur/forskning.

Jeg har heller ikke påstått at man ikke bør ha lue på barnet om man har -15 grader på soverommet (ja, satt på spissen), men at man bør tilpasse temperaturen på soverommet slik at man ikke er nødt til å bruke lue på babyen innendørs når all forskning tilsier at det er uheldig. Ingen TRENGER å ha det SÅ kaldt på soverommet at man er nødt til å bruke lue på babyen.

Det du sier om artikkelen fra LUB er helt feil. Avsnittet om lue står for seg selv, og ikke i sammenheng med temperatur i rommet (som kommer i et eget avsnitt under): «Et spedbarn kan bli overopphetet hvis temperaturen i rommet er høy, ELLER barnet har på seg for mye klær eller sengetøy. [..] Bruk ikke lue inne - et spedbarn kvitter seg med overskuddsvarme hovedsaklig via hodet.» Det står ikke at dersom temperaturen i rommet er over x antall grader skal man ikke bruke lue inne.

Dette er ikke skremselspropaganda - det er et forsøk på å informere. Det er ikke et forsøk på å være ufordragelig, ei heller fremstille meg selv som bedreviter. Det er bare et så ufattelig enkelt tiltak å gjøre for å redusere risikoen for krybbedød. Det er liksom SÅ greit at folk snakker om å ikke bruke sengekant, ikke ha kosedyr i senga eller ikke bruke babynest om natta - av den enkle grunn at en skal redusere faren for krybbedød. Så HVORFOR er det SÅ galt av meg å informere om at lue innendørs IKKE ER ANBEFALT av akkurat samme grunn?!

Kort oppsummert så er det eneste jeg har sagt at:
- man bør ikke bruke lue innendørs på spedbarn på grunn av økt fare for krybbedød. - Dersom det er så kaldt på soverommet at du er redd barnet blir kaldt, bør man velge å øke temperaturen på soverommet, heller enn å ta på lue.

Skremselspropaganda.. vel..?

Av egne helse grunner trenger jeg å ha det kaldt og frisk luft på rommet. Det innebærer at det blir så kaldt at mitt barn må ha på lue.

Vi tar alle våre avgjørelser på hva vi syntes er rett før vårt barn ;)

Jeg har aldr hørt at babyer skal bruke lue om natta og jeg har to barn. Høres mer ut som hysteri spør du meg.

Av egne helse grunner trenger jeg å ha det kaldt og frisk luft på rommet. Det innebærer at det blir så kaldt at mitt barn må ha på lue.

Vi tar alle våre avgjørelser på hva vi syntes er rett før vårt barn ;)

Der er jeg motsatt, jeg mener at mor skal tilpasse seg det beste for barnet, ikke omvendt. Jeg skjønner ikke at dere tørr. Jeg hadde aldri klart å sove om min baby skulle sove i et iskaldt rom, fordi jeg hadde vært redd for babyen.

Der er jeg motsatt, jeg mener at mor skal tilpasse seg det beste for barnet, ikke omvendt. Jeg skjønner ikke at dere tørr. Jeg hadde aldri klart å sove om min baby skulle sove i et iskaldt rom, fordi jeg hadde vært redd for babyen.
Det må jo du bare syntes. Ingen som har sagt at det skal være iskaldt. Blir ikke akkuratt minusgrader inne på soverommet. Men jeg må være frisk for å ta vare på mitt barn. Alternativet er at han må sove på sitt eget rom fra dag 1. Har alt snakket med min jordmor om dette og hun er ikke bekymret for mitt barn. Så da trenger ikke jeg være det heller.

Back
Topp