Baby på soverommet og lufting?

SiDetDu

Flørter med forumet
Hei dere. Nå begynner det å nærme seg fødsel og jeg begynner å bekymre meg for hvordan det blir å sove med baby på soverommet. Jeg er nemlig helt avhengig av å lufte for å få sove siden jeg føler det blir så dårlig luft at jeg får vondt i hodet, men tenker jo at det kan jeg ikke nå som baby skal ligge der. Har kjøpt en bedside crib som står inntil veggen ved siden av vinduet inntil sengen vår. Er det noen som har noen gode løsninger på å beskytte baby mot trekk (sovepose, avskjerming f.eks) eller er det «fy fy» å i det hele tatt tenke på å lufte litt på rommet når baby skal ligge der? De klarer vel ikke å regulere varmen så godt... Er førstegangs så føler meg helt clueless [emoji85]
 
Baby bør ikke ligge rett i trekken, men ingen fare å lufte med baby i rommet. Bare pass på å kle på godt, bruk en tynn lue nå på vinteren, og lammeskinn i senga, evt la baby sove på deg.

Babyer kan fint sove ute i vogn helt ned til ti minus, gjelder bare å kle på de nok[emoji4]
 
Jeg fant en artikkel om dette: http://www.klikk.no/foreldre/baby/sovn/riktig-sovetemperatur-for-babyen-2375612

Der står det at en gjerne kan lufte på dagtid, men at vinduet bør være igjen hvis det er kaldt ute.

Jeg ville spurt jordmor om det hvis det er slik at du trenger å ha det åpent. Jeg personlig hadde ikke tatt sjansen på det. Men så er jeg også en av dem som aldri hadde lagt et spedbarn ute i vogna for å sove i minusgrader. [emoji4]
 
Hei dere. Nå begynner det å nærme seg fødsel og jeg begynner å bekymre meg for hvordan det blir å sove med baby på soverommet. Jeg er nemlig helt avhengig av å lufte for å få sove siden jeg føler det blir så dårlig luft at jeg får vondt i hodet, men tenker jo at det kan jeg ikke nå som baby skal ligge der. Har kjøpt en bedside crib som står inntil veggen ved siden av vinduet inntil sengen vår. Er det noen som har noen gode løsninger på å beskytte baby mot trekk (sovepose, avskjerming f.eks) eller er det «fy fy» å i det hele tatt tenke på å lufte litt på rommet når baby skal ligge der? De klarer vel ikke å regulere varmen så godt... Er førstegangs så føler meg helt clueless [emoji85]
Sniker litt her,for fikk barn 1. Februar. :) Jeg er som deg,og var også spent på hvordan det skulle gå, men viser seg at det ikke er noe problem. Vi har vel kanskje 16-17 grader på soverommet,men vinduet er igjen nå med den lille på soverommet. Det har ikke vært noe problem å sove,bortsett fra å bli vant til alle lydene fra babyen. Vi byttet også side i senga. Jeg har vanligvis sida mot vinduet,men nå sover jeg og babyen på andre sida. Kunne det være mulig for dere å bytte side slik at babyen ikle sover under vinduet?
 
Jeg fant en artikkel om dette: http://www.klikk.no/foreldre/baby/sovn/riktig-sovetemperatur-for-babyen-2375612

Der står det at en gjerne kan lufte på dagtid, men at vinduet bør være igjen hvis det er kaldt ute.

Jeg ville spurt jordmor om det hvis det er slik at du trenger å ha det åpent. Jeg personlig hadde ikke tatt sjansen på det. Men så er jeg også en av dem som aldri hadde lagt et spedbarn ute i vogna for å sove i minusgrader. [emoji4]

Samme her.

Lufter soverommene på dagtid, om sommeren kommer sikkert soveroms vinduene til å stå litt på gløtt om nettene,har skrå takvinduer så får se hvordan vi evnt bygger om soveplassen for jentene når den til kommer. Både jenta mi på ett og et halv og baby ligger aldri i trekk, eller ute i minusgrader- ligger lunt og godt i sengene sine:)
 
Baby bør ikke ligge rett i trekken, men ingen fare å lufte med baby i rommet. Bare pass på å kle på godt, bruk en tynn lue nå på vinteren, og lammeskinn i senga, evt la baby sove på deg.

Babyer kan fint sove ute i vogn helt ned til ti minus, gjelder bare å kle på de nok[emoji4]

Babyer skal IKKE bruke lue inne. De gjør det kanskje det første døgnet på sykehuset, men de skal ikke bruke lue inne ellers. Dette fordi de kvitter seg med overskuddsvarme hovedsakelig gjennom hodet.

Legger ved relevante kilder:

https://www.lub.no/tema/forebygging/overoppheting

Her står det også litt om temperatur på soverommet osv.
 
Babyer skal IKKE bruke lue inne. De gjør det kanskje det første døgnet på sykehuset, men de skal ikke bruke lue inne ellers. Dette fordi de kvitter seg med overskuddsvarme hovedsakelig gjennom hodet.

Legger ved relevante kilder:

https://www.lub.no/tema/forebygging/overoppheting

Her står det også litt om temperatur på soverommet osv.
Hvorfor kan ikke baby bruke lue inne? Ser hva du skriver men, min første brukte tynn Ullue inne de første tre måneder og var aldri for varm...
 
Vi luftet på soverommet, gikk helt fint med baby [emoji1303] Man må bare prøve seg litt frem, og kjenne etter selv. Men altså - er det 20 minus og man selv synes det er iskaldt, så hadde jeg ikke luftet.. så lenge baby er god og passelig varm (kjenner i nakken), så går det nok bra. Gjorde hvertfall det her [emoji28] Er også glad i kaldt soverom selv..
 
Hvorfor kan ikke baby bruke lue inne? Ser hva du skriver men, min første brukte tynn Ullue inne de første tre måneder og var aldri for varm...

Vel, jeg kan vel strengt tatt ikke si noe mer enn et jeg alt har sagt og det som står i linken - som for øvrig er fra «landsforeningen for uventet barnedød» - noe som er en relevant og god kilde. Les mer der om du vil lære mer.


Flott at din baby ikke ble for varm, men hvorfor bruke lue inne egentlig?
 
Vi har alltid luftet litt med baby på soverommet våres, hvis det ikke er for kaldt ute. Bare ikke ha senga til babyen rett ved vinduet, da ville jeg ha byttet side mellom dere. Frisk luft er alltid bra, min eldste har alltid sovet ute i vogna også ned til -10 grader. Frisk og fin gutt, og lite sjuk - om det skulle ha noe med saken å gjøre(?) xsmile8
 
Vel, jeg kan vel strengt tatt ikke si noe mer enn et jeg alt har sagt og det som står i linken - som for øvrig er fra «landsforeningen for uventet barnedød» - noe som er en relevant og god kilde. Les mer der om du vil lære mer.


Flott at din baby ikke ble for varm, men hvorfor bruke lue inne egentlig?

Hvis man har soveromstemperatur ned mot ti grader f.eks, så bruker man ei tynn lue på baby for å hindre nedkjøling[emoji849]

Og jo, noen babyer trenger faktisk lue inne også, aldri fått så mye kjeft fra helsepersonell før som jeg fikk av en overlege på barn/nyfødt her for ikke å ha lue på min lille et øyeblikk ... og det var for en grunn...
 
Vel, jeg kan vel strengt tatt ikke si noe mer enn et jeg alt har sagt og det som står i linken - som for øvrig er fra «landsforeningen for uventet barnedød» - noe som er en relevant og god kilde. Les mer der om du vil lære mer.


Flott at din baby ikke ble for varm, men hvorfor bruke lue inne egentlig?

Fordi han ble så fort kald uten, og en tynn ullue nekter jeg å tro kan føre til overoppheting så lenge man er obs på bekledning generelt...
 
Hvis man har soveromstemperatur ned mot ti grader f.eks, så bruker man ei tynn lue på baby for å hindre nedkjøling[emoji849]

Og jo, noen babyer trenger faktisk lue inne også, aldri fått så mye kjeft fra helsepersonell før som jeg fikk av en overlege på barn/nyfødt her for ikke å ha lue på min lille et øyeblikk ... og det var for en grunn...

Soveromstemperatur der en liten baby skal sove skal være rundt 18 grader (viser igjen til linken fra lub.no, anbefaler deg å lese artikkelen), så dersom du sover i 10 grader må du øke temperaturen på soverommet, ikke ta på lue på babyen.

Ja, en overlege på «NYFØDT» sa kanskje det - da det er helt vanlig prosedyre at babyen har på lue det første døgnet på sykehuset, kanskje to - nettopp på grunn av at de ikke regulerer temperaturen så godt selv. Men man skal altså ikke bruke lue på baby innendørs etter dette. (Hvis denne såkalte overlegen kjeftet på deg på deg som du aldri før har blitt kjeftet på på grunn av at du et øyeblikk ikke hadde lue på barnet, så begynner jeg forresten å lure på legen..)

EDIT: og det er altså ikke MIN mening jeg fronter her - det er anbefalinger fra nasjonalt hold. Linker igjen til nub.no: https://www.lub.no/tema/forebygging/overoppheting
 
Fordi han ble så fort kald uten, og en tynn ullue nekter jeg å tro kan føre til overoppheting så lenge man er obs på bekledning generelt...

Du skal selvsagt få tro hva du vil, men det er et faktum at man kvitter seg med overskuddsvarme gjennom hodet - både voksne og barn. Og når man i tillegg blir frarådet å bruke lue på babyen inne, så forstår jeg ikke helt hvorfor man skal bruke det. Da bør man heller regulere temperaturen i rommet om barnet er kaldt.

Du har nok et poeng i at en tynn ullue er bedre enn en tykk, tett lue - men greia er at du ikke kan være obs hele natta, hele tiden. Du sover jo forhåpentligvis om natta du som alle andre.. En ting er på dagen, men det er noe annet på natta. Du «sperrer» barnet sin mulighet til å slippe ut overskuddsvarme.. blir du for varm tar du ubevisst av deg dyna om natta - dette klarer ikke babyen, og det blir desto viktigere at den kan kvitte seg med overskuddsvarme gjennom hodet.

Jeg er føre var: spiser ikke spekemat når jeg er gravid, kjører med bilbelte selv om jeg aldri har kollidert, bruker ikke sengekant i babyen sin seng - og kommer heller ikke til å bruke lue på babyen inne. Du gjør selvsagt akkurat som du vil - men jeg deler min kunnskap, og ønsker kun å hjelpe/råde.
 
Du skal selvsagt få tro hva du vil, men det er et faktum at man kvitter seg med overskuddsvarme gjennom hodet - både voksne og barn. Og når man i tillegg blir frarådet å bruke lue på babyen inne, så forstår jeg ikke helt hvorfor man skal bruke det. Da bør man heller regulere temperaturen i rommet om barnet er kaldt.

Du har nok et poeng i at en tynn ullue er bedre enn en tykk, tett lue - men greia er at du ikke kan være obs hele natta, hele tiden. Du sover jo forhåpentligvis om natta du som alle andre.. En ting er på dagen, men det er noe annet på natta. Du «sperrer» barnet sin mulighet til å slippe ut overskuddsvarme.. blir du for varm tar du ubevisst av deg dyna om natta - dette klarer ikke babyen, og det blir desto viktigere at den kan kvitte seg med overskuddsvarme gjennom hodet.

Jeg er føre var: spiser ikke spekemat når jeg er gravid, kjører med bilbelte selv om jeg aldri har kollidert, bruker ikke sengekant i babyen sin seng - og kommer heller ikke til å bruke lue på babyen inne. Du gjør selvsagt akkurat som du vil - men jeg deler min kunnskap, og ønsker kun å hjelpe/råde.
Jeg mener det er rigid å følge alle retningslinjer slavisk, de er retningslinjer ikke lover eller regler. Jeg velger å spise spekeskinke fremfor å ikke spise mens jeg er gravid, hvis babyen min er kald kler jeg på den. Satt på spissen, håper du tar poenget, men jeg mener alvorlig talt at en som forelder kjenner sitt eget barn best og at en må vise skjønn.
 
Soveromstemperatur der en liten baby skal sove skal være rundt 18 grader (viser igjen til linken fra lub.no, anbefaler deg å lese artikkelen), så dersom du sover i 10 grader må du øke temperaturen på soverommet, ikke ta på lue på babyen.

Ja, en overlege på «NYFØDT» sa kanskje det - da det er helt vanlig prosedyre at babyen har på lue det første døgnet på sykehuset, kanskje to - nettopp på grunn av at de ikke regulerer temperaturen så godt selv. Men man skal altså ikke bruke lue på baby innendørs etter dette. (Hvis denne såkalte overlegen kjeftet på deg på deg som du aldri før har blitt kjeftet på på grunn av at du et øyeblikk ikke hadde lue på barnet, så begynner jeg forresten å lure på legen..)

EDIT: og det er altså ikke MIN mening jeg fronter her - det er anbefalinger fra nasjonalt hold. Linker igjen til nub.no: https://www.lub.no/tema/forebygging/overoppheting

Igjen- det er forskjell på babyer akkurat som andre. Ingen har noengang tatt skade av frisk luft, og det anbefales å la babyen sove ute i frisk luft, også i kuldegrader.

Babyen min var 8 dager gammel da legen reagerte, og som i alle andre situasjoner- det er forskjell på babyer akkurat som med større personer. Min baby TRENGTE lue inne for å holde temperaturen stabil, hodet er tross alt den delen av kroppen som gir størst varmetap.

Linken du viser til beskriver RETNINGSLINJER, ikke lover og regler, og de aller fleste klarer å bruke sunn fornuft og handler utifra sitt eget barn, som man tross alt kjenner best.

Mvh sykepleier med noen års fartstid på føde/barsel og barneavd
 
Igjen- det er forskjell på babyer akkurat som andre. Ingen har noengang tatt skade av frisk luft, og det anbefales å la babyen sove ute i frisk luft, også i kuldegrader.

Babyen min var 8 dager gammel da legen reagerte, og som i alle andre situasjoner- det er forskjell på babyer akkurat som med større personer. Min baby TRENGTE lue inne for å holde temperaturen stabil, hodet er tross alt den delen av kroppen som gir størst varmetap.

Linken du viser til beskriver RETNINGSLINJER, ikke lover og regler, og de aller fleste klarer å bruke sunn fornuft og handler utifra sitt eget barn, som man tross alt kjenner best.

Mvh sykepleier med noen års fartstid på føde/barsel og barneavd

Hvor / hvem anbefaler å la små babyer sove ute i kuldegrader ? Når jeg søker på dette raskt så finner jeg at flere anbefaler å ikke la små babyer sove ute i kuldegrader. Fant f.eks dette etter et kort søk

. IMG_2823.jpg

Er det noe nasjonal anbefaling om utesoving som bedre enn å sove inne? Jeg vil gjerne lese om det hvis det er tilfelle. [emoji4]
 

Vedlegg

  • IMG_2823.jpg
    IMG_2823.jpg
    161,9 KB · Visninger: 37
Last edited:
Igjen- det er forskjell på babyer akkurat som andre. Ingen har noengang tatt skade av frisk luft, og det anbefales å la babyen sove ute i frisk luft, også i kuldegrader.

Babyen min var 8 dager gammel da legen reagerte, og som i alle andre situasjoner- det er forskjell på babyer akkurat som med større personer. Min baby TRENGTE lue inne for å holde temperaturen stabil, hodet er tross alt den delen av kroppen som gir størst varmetap.

Linken du viser til beskriver RETNINGSLINJER, ikke lover og regler, og de aller fleste klarer å bruke sunn fornuft og handler utifra sitt eget barn, som man tross alt kjenner best.

Mvh sykepleier med noen års fartstid på føde/barsel og barneavd

Jeg har da aldri sagt at babyer ikke har godt av frisk luft eller å sove utendørs på dagtid. Dette har ingenting med vår diskusjon å gjøre. Dette dreier seg om at du - som påstått sykepleier - helt ukritisk anbefaler en ukjent person om å bruke lue på babyen sin innendørs, når det er langt unna det som er anbefalt med grunnlag i forskning.

Det kan selvsagt hende at noen babyer, for eksempel ekstremt premature barn, skal forholde seg til andre retningslinjer enn «normalbabyen». Dersom dette skulle være tilfelle for trådstarter så regner jeg med hun får informasjon om dette. Men igjen - en normal baby skal ikke bruke lue innendørs, og da spesielt ikke om natten når foreldrene også sover, og ikke har kontroll på om barnet er for varmt.

Dersom du fortsatt var på sykehus med babyen din når den var åtte dager gammel, så hadde legen din kanskje en grunn til å anbefale deg å bruke lue på babyen.

Jeg har ikke sagt at det er lover og regler - jeg skrev akkurat som deg, at det er anbefalinger.

Det skremmer meg at du helt blindt anbefaler TS å bruke lue på babyen inne, i alle fall om det er sant at du har flere års erfaring fra føde/barsel/barneavd. Særlig når det strider i mot forskning og veiledning fra LUB, NAAF m.fl. Jeg utfordrer deg til å finne én artikkel som tilsier at det råder om er rett. Som sykepleier mener jeg du burde argumentere med grunnlag i annet enn «en overlege som ble sint på deg». Kanskje du har litteratur fra studiet ditt som støtter påstanden?

Jeg mener også at du som sykepleier være forsiktig med å gi såpass bastante råd til en ukjent person. For alt du vet er denne jenta en usikker førstegangsfødende som sluker alt av råd og tips hun får her inne. Satt på spissen: dumt visst det er deg og ditt råd som skal være grunn til at barnet hennes får feber, blir overopphetet og dør, bare på grunn av at hun blindt stoler på denne påståtte sykepleieren på forumet til babyverden, og brukte lue på barnet om natta.

Jeg må bare få avslutte med at jeg ikke prøver å være frekk, men at jeg - som nemnt i et annet innlegg over - er føre var, og synes det er utrolig skummelt å gi såpass konkrete råd inne på et slikt forum, når all forskning tilsier at rådet er feil. Man kan nå ut til utrolig mange Google-søkere. Råd man gir her inne mener jeg derfor bør være støttet av gode kilder/litteratur.

Jeg sier ikke at ditt argument om at NOEN babyer trenger å bruke lue inne er feil, for det vet du trolig bedre enn meg. Men å gi råd til en person om at hun på generelt basis burde bruke lue på babyen sin om natta - DET er ikke innafor..
 
Beklager flere poster av samme bilde, får ikke redigert det bort [emoji20]
 
Back
Topp