Igjen- det er forskjell på babyer akkurat som andre. Ingen har noengang tatt skade av frisk luft, og det anbefales å la babyen sove ute i frisk luft, også i kuldegrader.
Babyen min var 8 dager gammel da legen reagerte, og som i alle andre situasjoner- det er forskjell på babyer akkurat som med større personer. Min baby TRENGTE lue inne for å holde temperaturen stabil, hodet er tross alt den delen av kroppen som gir størst varmetap.
Linken du viser til beskriver RETNINGSLINJER, ikke lover og regler, og de aller fleste klarer å bruke sunn fornuft og handler utifra sitt eget barn, som man tross alt kjenner best.
Mvh sykepleier med noen års fartstid på føde/barsel og barneavd
Jeg har da aldri sagt at babyer ikke har godt av frisk luft eller å sove utendørs på dagtid. Dette har ingenting med vår diskusjon å gjøre. Dette dreier seg om at du - som påstått sykepleier - helt ukritisk anbefaler en ukjent person om å bruke lue på babyen sin innendørs, når det er langt unna det som er anbefalt med grunnlag i forskning.
Det kan selvsagt hende at noen babyer, for eksempel ekstremt premature barn, skal forholde seg til andre retningslinjer enn «normalbabyen». Dersom dette skulle være tilfelle for trådstarter så regner jeg med hun får informasjon om dette. Men igjen - en normal baby skal ikke bruke lue innendørs, og da spesielt ikke om natten når foreldrene også sover, og ikke har kontroll på om barnet er for varmt.
Dersom du fortsatt var på sykehus med babyen din når den var åtte dager gammel, så hadde legen din kanskje en grunn til å anbefale deg å bruke lue på babyen.
Jeg har ikke sagt at det er lover og regler - jeg skrev akkurat som deg, at det er anbefalinger.
Det skremmer meg at du helt blindt anbefaler TS å bruke lue på babyen inne, i alle fall om det er sant at du har flere års erfaring fra føde/barsel/barneavd. Særlig når det strider i mot forskning og veiledning fra LUB, NAAF m.fl. Jeg utfordrer deg til å finne én artikkel som tilsier at det råder om er rett. Som sykepleier mener jeg du burde argumentere med grunnlag i annet enn «en overlege som ble sint på deg». Kanskje du har litteratur fra studiet ditt som støtter påstanden?
Jeg mener også at du som sykepleier være forsiktig med å gi såpass bastante råd til en ukjent person. For alt du vet er denne jenta en usikker førstegangsfødende som sluker alt av råd og tips hun får her inne. Satt på spissen: dumt visst det er deg og ditt råd som skal være grunn til at barnet hennes får feber, blir overopphetet og dør, bare på grunn av at hun blindt stoler på denne påståtte sykepleieren på forumet til babyverden, og brukte lue på barnet om natta.
Jeg må bare få avslutte med at jeg ikke prøver å være frekk, men at jeg - som nemnt i et annet innlegg over - er føre var, og synes det er utrolig skummelt å gi såpass konkrete råd inne på et slikt forum, når all forskning tilsier at rådet er feil. Man kan nå ut til utrolig mange Google-søkere. Råd man gir her inne mener jeg derfor bør være støttet av gode kilder/litteratur.
Jeg sier ikke at ditt argument om at NOEN babyer trenger å bruke lue inne er feil, for det vet du trolig bedre enn meg. Men å gi råd til en person om at hun på generelt basis burde bruke lue på babyen sin om natta - DET er ikke innafor..