Baby ligger ikke med hodet ned ;(

Babyen min ligger i tverrleie, fant jeg ut i dag på sykehuset. Var visst ikke noe problem, hun har god tid å snu seg :)

Min ligger fortsatt i sete, og i dag sa jeg i fra om at vist han ikke snur seg i tide blir det ikke noen ytre vending. Da vil jeg prøve, og føde om dem mener jeg har bekken til det. Jeg får vondt nok når fastlegen klemmer rundt på magen, eller jeg beveger meg :p Livmorbåndene mine har blitt verre, og verre for vært svangerskap.

En del av meg blir letta om det «må» bli keisersnitt for min del. Fordi jeg hadde en helt forferdelig fødsel sist. Men jeg får meg ikke til å be om keisersnitt pga. fordelene med vaginal fødsel og også tida etterpå der man slipper å komme seg etter en operasjon, MEN om det må bli planlagt keisersnitt pga. babyen min ligger feil vei eller morkaka ligger for lavt (skal sjekke det siste i morgen på UL!) er det en del av meg som vil puste ut.

Da både slippe jeg den forferdelige angsten for de forferdelige riesmertene som varte i 40 timer sist, samt at jeg får forutsigbarhet i forhold til når fødselen skjer. Siden svigers bor 2-3 timer unna og er de eneste aktuelle barnevaktene hadde det vært veldig fint om vi vet på forhånd. Og også at det skjer på dagtid.

Og keisersnitt gjør jo null vondt. Bare vondt etterpå... så jeg er ikke redd for det i allefall.

Men jeg kommer ikke til å be om det «uten grunn» altså :)

Huff forstår det med med lettelsen men ingen fødsler er like som en her over skriver og nr 2 pleier bli lettere. Min nr 1 tok 4 timer og nr 2 tok 2 timer og nr 2 var mye lettere. Man vet liksom hva man går til med nr 2 også. Skriv fødebrev og prat med jm om dette innen så du vet du får det som du vil så godt det går.
Klem til deg ❤

Ligger med hodet ned her også, men som flere har fått beskjed om, de kan fortsatt snu seg. Håper han holder seg opp ned [emoji28]
31+3 [emoji5]

Huff forstår det med med lettelsen men ingen fødsler er like som en her over skriver og nr 2 pleier bli lettere. Min nr 1 tok 4 timer og nr 2 tok 2 timer og nr 2 var mye lettere. Man vet liksom hva man går til med nr 2 også. Skriv fødebrev og prat med jm om dette innen så du vet du får det som du vil så godt det går.
Klem til deg ❤

Åh gud, nå ble jeg bekymret. Halvert tid på nr 2? Min nr 1 tok 2,5 timer :p

Min ligger fortsatt i sete, og i dag sa jeg i fra om at vist han ikke snur seg i tide blir det ikke noen ytre vending. Da vil jeg prøve, og føde om dem mener jeg har bekken til det. Jeg får vondt nok når fastlegen klemmer rundt på magen, eller jeg beveger meg :p Livmorbåndene mine har blitt verre, og verre for vært svangerskap.
Det hadde ikke jeg turt :p (altså å føde når barnet er i seteleie). Jeg er selv født med keisersnitt fordi jeg lå med rumpa ned.

Åh gud, nå ble jeg bekymret. Halvert tid på nr 2? Min nr 1 tok 2,5 timer :p

Det er heldigvis ikke regelen. Men jeg blir stresset jeg også, min første fødsel står oppført med at den tok 1 time og 40 minutter... Er ikke helt klar for å halvere den tiden. 2-10 cm tok 20 min.

Jeg aner ikke hvordan baby ligger, kjenner ofte et hode eller ei rumpe oppunder ribbena på høyre side. De siste tre ultralydene har den ligget i tverrleie. Skal ha et par ultralyder i mai, så er foreløpig ikke bekymret. Er bare 29+1 da :-)

Det hadde ikke jeg turt :p (altså å føde når barnet er i seteleie). Jeg er selv født med keisersnitt fordi jeg lå med rumpa ned.

Jeg vil heller føde naturlig, og ta keisersnitt kun som siste utvei om vaginal fødsel ikke går :)
Ville du prøvd ytre vending eller gått rett for pks?

Jeg vil heller føde naturlig, og ta keisersnitt kun som siste utvei om vaginal fødsel ikke går :)
Ville du prøvd ytre vending eller gått rett for pks?
Veit ikke altså... Jeg er jo 29 uker i morra og hun ligger fortsatt i tverrleie. Og da (om hun fortsatt er det nærmere termin) er ikke fødsel et alternativ om man ikke får snudd. Jeg hadde jo en så traumatisk fødsel sist at om det "må" bli keisersnitt så er jeg litt letta også, om du skjønner. I to år etter forrige fødsel var jeg helt klar på at skulle jeg ha en til SKULLE jeg ha keisersnitt. Men er innstilt på fødsel nå såframt alt er normalt. Med keisersnitt kunne jeg forsåvidt ha planlagt i forhold til svigers som bor kjempelangt unna med barnepass, så hadde vært praktisk også... Tror du ytre vending gjør vondt eller?

Jeg er fryktelig pysete så vil bare føde normalt om alt ligger tilrette på en måte. Ved seteleie ender jo en del opp med keisernitt (akutt) og det kan bli litt dramatisk. Da vil jeg heller ha det planlagt.

Veit ikke altså... Jeg er jo 29 uker i morra og hun ligger fortsatt i tverrleie. Og da (om hun fortsatt er det nærmere termin) er ikke fødsel et alternativ om man ikke får snudd. Jeg hadde jo en så traumatisk fødsel sist at om det "må" bli keisersnitt så er jeg litt letta også, om du skjønner. I to år etter forrige fødsel var jeg helt klar på at skulle jeg ha en til SKULLE jeg ha keisersnitt. Men er innstilt på fødsel nå såframt alt er normalt. Med keisersnitt kunne jeg forsåvidt ha planlagt i forhold til svigers som bor kjempelangt unna med barnepass, så hadde vært praktisk også... Tror du ytre vending gjør vondt eller?

Jeg er fryktelig pysete så vil bare føde normalt om alt ligger tilrette på en måte. Ved seteleie ender jo en del opp med keisernitt (akutt) og det kan bli litt dramatisk. Da vil jeg heller ha det planlagt.

Jeg vet noen sier det er vondt, og noen sier det ikke gjør vondt. På MEG hadde det garantert våre skikkelig smertefullt. Jeg har så store problemer med livmorbåndene som stadig strammer seg til mm.
Derfor får dem ikke røre min mage :hungover:
Jeg får skikkelig vondt når jeg reiser meg, snur meg, går for fort osv. Og det er i bekkenet, ned i låret, isjasnerven, og inni magen som kniver som spretter meg opp:arghh:

Ytre vending kan gjøre vondt, og medfører en viss risiko for barnet uten at jeg helt husker i farten hvilke risikoer det er snakk om. Hos flergangsfødende vet jeg det er en relativt stor sjanse for at de snur seg tilbake igjen også. Vesla lå i sete/skrå/tverrleie kjempelenge, og snudde seg ikke før det var bare noen uker igjen.

Om lillebror legger seg i sete, føler jeg meg trygg på å føde han slik. Har ikke noe ønske om keisersnitt overhodet, både med tanke på min egen helse, barnets helse og eventuelle komplikasjoner. Har ikke tid til å bli hemmet av et keisersnittsår med seks barn hjemme - og jeg er redd vi får en dårlig start med tanke på amming etc.

Ytre vending kan gjøre vondt, og medfører en viss risiko for barnet uten at jeg helt husker i farten hvilke risikoer det er snakk om. Hos flergangsfødende vet jeg det er en relativt stor sjanse for at de snur seg tilbake igjen også. Vesla lå i sete/skrå/tverrleie kjempelenge, og snudde seg ikke før det var bare noen uker igjen.

Om lillebror legger seg i sete, føler jeg meg trygg på å føde han slik. Har ikke noe ønske om keisersnitt overhodet, både med tanke på min egen helse, barnets helse og eventuelle komplikasjoner. Har ikke tid til å bli hemmet av et keisersnittsår med seks barn hjemme - og jeg er redd vi får en dårlig start med tanke på amming etc.
Etter forrige fødsel var jeg lam i beinet i ett døgn, hadde smerter av stingene når jeg gikk og enda mer når jeg tisset osv i flere uker, men det verste var den psykiske smerten etter en utrolig traumatiserende fødsel der jeg ikke sov på 3 døgn. Klar over at keisersnitt ikke er easy peasy. Og jeg har hatt to større operasjoner i narkose før. Men om det kommer dit at de anbefaler det forsi babyen i tverrleie ikke snur seg (noe hun mest sannsynlig gjør) så krangler jeg meg ikke til vaginal fødsel.

De første tre ukene av barseltida, dvs fram til kolikken begynte, ble helt ødelagt for meg pga den traumatiske fødselen. Hadde faktisk foretrukket å ha veldig vondt i magen og ikke kunne bevege meg da, tror jeg.

Kjenner to andre som hadde lignende fødsler som meg og begge ba om og fikk innvilget PKS neste fødsel og hadde kjempefine opplevelser. Jeg skal da ikke be om det med mindre jeg må, og for deg er det kanskje selvsagt, men for meg er det i seg selv et stort steg. Måtte overtalte mannen min til å la meg føde vanlig nå fordi han også ble traumatisert av hvor forferdelig jeg hadde det.

Og i tillegg førte forresten fødselen til at jeg lekker hver gang jeg hoster osv. Og det skyldes ikke dårlig bekkenmuskulatur, men skader etter fødselen, og den eneste kuren er operasjon

Back
Topp