Baby berg- og dalbane

KristineBO

Betatt av forumet
Som så mange andre har jeg lest en del her inne i forumet og ønsket å få ned egne tanker rundt denne prøvingen, mest for meg selv men også for å dele denne berg- og dalbanen prøvingen faktisk er. For jeg er høyt og lavt, gira og håpefull og så nedfor og lei.

Jeg er 28 år og samboer. Vi bestemte oss for å starte å prøve i januar 2018. Jeg går på cellegift og en graviditet måtte planlegges nøye. Etter råd fra lege sluttet jeg på cellegiften og gikk over til en mildere og mindre effektiv behandling. Dette medførte en forverring av den medisinske tilstanden min, men for meg er og var det verdt det for å få et lite nurk vi kunne kalle vår eget. Vi kunne ikke aktivt starte prøvingen før all medisinen var garantert ute av kroppen - mai 2018. Jeg planla at jeg sikkert kom til å bli gravid innen sommeren var over. Men sånn ble det altså ikke. Vi prøvde og prøvde, periode etter periode. Jeg målte når jeg hadde el og tok graviditetstester for en liten formue.

I februar 2019 tok jeg kontakt med fastlegen og fortalte at vi hadde prøvd lenge uten å få det til. Jeg vet jo at grensen for å få hjelp er ett år fra en starter å prøve, men jeg var så lei av alle nedturene. Legen henviste meg videre til en gynekolog, som jeg fikk time hos i mars. Gynekologen kunne fortelle meg at jeg har pcos og at jeg mest sannsynlig har hatt manglende el, på tross av at testene har sagt noe annet. Jeg fikk resept på femar og fikk beskjed om at vi skulle fortsette å forsøke frem til over sommeren før jeg eventuelt får en ny time.

Nå er vi godt inn i juni. Jeg har eggløsning as we speak (tror og håper jeg), og jeg og samboer har kjørt på de siste dagene. Den eneste forandringen jeg merker etter at jeg startet med femar er at jeg nå får veldig ubehagelige el-smerter i et par dager før/under eggløsning.

Andre med erfaringer med femar? Jeg har lest mye om det, og ser at noen skal ta to tabletter. Jeg tar en. Lurer på om jeg kan spørre gynekologen om å øke til to, dersom det øker sjansen for å bli gravid. Jeg blir så lei meg hver gang tanten kommer på besøk. Jeg ønsker å nyte fornøyelsesparken og komme meg av denne berg- og dalbanen med et positivt resultat.
 
Nå har det gått noen dager siden jeg skrev sist. Synes dette med eggløsning er vanskelig. Stoler ikke på testene siden de har vært positive uten at jeg faktisk har hatt eggløsning. Det er også vanskelig å kjenne på kroppen når den kommer. Jeg fikk ganske intense smerter i magen på den ene siden forrige søndag og mandagen etter. Har hatt det omtrent i tiden for el siden jeg startet på letrozol (femar) i april. Blir ikke helt klok på google angående el-smerter. Mandag og tirsdag hadde jeg (sorry for detaljer) denne eggehvite-lignende utfloden som gjerne kommer i forbindelse med el. Men ifølge el-kalkulatoren skulle ikke el komme før fredag. Ifølge FF-appen skulle den være en gang mellom tirsdag og torsdag. Satser på at sistnevnte er riktig da vi ikke fikk tatt sengevalsen på torsdag eller fredag, men vi tok den hver dag fra søndag til onsdag.

Har begynt å lure på om jeg skal starte å tempe, men er redd for at det fører til mer stress og at det kan føre til at det blir vanskeligere å oppnå drømmen.
 
Hei! Det som er positivt med temping er jo at du faktisk ser om du har hatt EL, pga stigning i temperaturen. Jeg har tempet noen sykluser, og trodde selv at det kom til å bli stress, men med en gang man kommer inn i det så blir det som en vane, og da var det egentlig ganske greit. Er jo veldig fint å få den bekreftelsen på at man har hatt EL, så bare det i seg selv kan jo kanskje bidra til mindre stress? Nå har jo ikke jeg pcos, men har ei nær venninne som har det, og hun temper i tillegg til å teste etter EL. Hun går også på letrozol. Men er det ikke sånn at du tar blodprøve for å sjekke om du faktisk har hatt EL når du tar letrozol?
 
Hei! Det som er positivt med temping er jo at du faktisk ser om du har hatt EL, pga stigning i temperaturen. Jeg har tempet noen sykluser, og trodde selv at det kom til å bli stress, men med en gang man kommer inn i det så blir det som en vane, og da var det egentlig ganske greit. Er jo veldig fint å få den bekreftelsen på at man har hatt EL, så bare det i seg selv kan jo kanskje bidra til mindre stress? Nå har jo ikke jeg pcos, men har ei nær venninne som har det, og hun temper i tillegg til å teste etter EL. Hun går også på letrozol. Men er det ikke sånn at du tar blodprøve for å sjekke om du faktisk har hatt EL når du tar letrozol?

Hei og takk for svar :greet025

Det er sant, har faktisk ikke tenkt på at det kan føre til mindre stress med temping. Gynekologen sa ingenting om blodprøver til meg. Bare at jeg skulle ta tablettene i fem dager fra CD 4 og kjøre på med mannen CD 12-14, og at jeg fikk oppfølging etter sommeren om det ikke klaffer
 
Nå har jeg gått til innkjøp av termometer med to desimaler, så får jeg prøve noen ganger og se om det føles greit eller om det blir stress. Jeg er ifølge app'en på dpo 7 i dag. Var småkvalm på morgenen, men avskriver det som sulten-kvalm. Tør ikke tro eller håpe på at det er graviditetstegn, for jeg har gått mange perioder og tenkt at "oi, nå kjenner jeg noe" eller "hm, kan det være et symptom" og så kom TR som vanlig og jeg ble skuffet.

Føler "alle" rundt meg er gravide, går med trillevogner eller små babyer og jeg kjemper med blandede følelser av sjalusi (som jeg føler er litt tabu å si), nedstemthet og lengsel. Klarer ikke å bli helt glad på andre sine vegne, selv om jeg selvfølgelig prøver å ikke vise det. Skulle bare så gjerne ønske at det var min tur. Nok klaging.

I dag skal jeg på sommerfest med jobben. Jeg har sluttet å drikke alkohol i tiden mens vi prøver og har avtalt at jeg skal være sjåfør for en gjeng som skal dit. Gleder meg til en hyggelig kveld og prøver å ta en dag av gangen.
 
Blir spennende å se om du trives med å tempe da, selv om jeg håper du slipper å starte med det :) Føler alt mulig av symptomer selv, men etter å ha prøvd i to år så tror jeg ikke på noen av de før jeg står med en positiv test i hånden :hilarious: Mye rart som skjer i kroppen hvis man virkelig kjenner etter!

Kos deg på sommerfest :Heartred
 
Det er lurt å tempe, det blir fort en vane og ikke så stress. Ellers vil jeg anbefale deg å vurdere en fertilitetsmonitor (hvis du ikke har det). Som for mange, så hjalp den også meg. Vi ble gravide på 2 pp på den. Jeg fikk aldri helt til eggløsningtester, men en monitor passet perfekt. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om å lete etter symptomer og at "alle" rundt en har barnevogn osv. Følelser som er helt naturlige å kjenne på. Ønsker deg masse lykke til, snart sitter spiren nok skal du se ❤️
 
Blir spennende å se om du trives med å tempe da, selv om jeg håper du slipper å starte med det :) Føler alt mulig av symptomer selv, men etter å ha prøvd i to år så tror jeg ikke på noen av de før jeg står med en positiv test i hånden :hilarious: Mye rart som skjer i kroppen hvis man virkelig kjenner etter!

Kos deg på sommerfest :Heartred

Det er litt slik her og :hilarious: Tror alt fra luft i magen til hovne ankler kan være tegn, men tror ikke på det likevel før testen viser det. Vi får krysse fingrene for hverandre og satse på at testene snart viser to streker :)
 
Det er lurt å tempe, det blir fort en vane og ikke så stress. Ellers vil jeg anbefale deg å vurdere en fertilitetsmonitor (hvis du ikke har det). Som for mange, så hjalp den også meg. Vi ble gravide på 2 pp på den. Jeg fikk aldri helt til eggløsningtester, men en monitor passet perfekt. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om å lete etter symptomer og at "alle" rundt en har barnevogn osv. Følelser som er helt naturlige å kjenne på. Ønsker deg masse lykke til, snart sitter spiren nok skal du se ❤️

Tusen takk :Heartred Jeg sjekket litt ut fertilitetsmonitor, men det står at resultatet kan bli misvisende dersom du har pcos og/eller får hormonbehandling :confused: Tenkte det ble for dyrt å kjøpe om det er liten sannsynlighet for at det funker. Satser på at temping er tingen :happy: Begynte med det i dag

Screenshot_20190623-095420_Chrome.jpg
 
Hei :) Jeg tar også femar for å få eggløsning, tar selv 1 tablett fra CD3 til CD7. Etter første runde med tablettene tok jeg blodprøve på CD21 (progesteron) som kunne bekrefte at jeg hadde hatt effekt av tablettene. Siden det har syklusen min vært stabil, og utifra symptomer jeg får så vet jeg at jeg har el til samme dag i hver syklus. Men nå er vi på 6. runde med femar og ingenting har skjedd, så jeg spurte også gynekologen min om å øke dosen. Hun sa at det absolutt ikke var nødvendig når jeg faktisk får el til samme tid hver gang. Hadde jeg derimot ikke fått el av vanlig dose, så måtte jeg ha økt. Tror derfor ikke det har noen hensikt i å øke, med mindre vanlig dose ikke gir deg el.
 
Hei :) Jeg tar også femar for å få eggløsning, tar selv 1 tablett fra CD3 til CD7. Etter første runde med tablettene tok jeg blodprøve på CD21 (progesteron) som kunne bekrefte at jeg hadde hatt effekt av tablettene. Siden det har syklusen min vært stabil, og utifra symptomer jeg får så vet jeg at jeg har el til samme dag i hver syklus. Men nå er vi på 6. runde med femar og ingenting har skjedd, så jeg spurte også gynekologen min om å øke dosen. Hun sa at det absolutt ikke var nødvendig når jeg faktisk får el til samme tid hver gang. Hadde jeg derimot ikke fått el av vanlig dose, så måtte jeg ha økt. Tror derfor ikke det har noen hensikt i å øke, med mindre vanlig dose ikke gir deg el.

Så greit å vite! Jeg vet forsåvidt ikke om jeg får eggløsning på femar, for jeg skulle aldri ta noen blodprøve. Men syklusen min har blitt regelmessig etter at jeg begynte så satser på at det er et tegn på at den kommer. Er snart på fjerde runde med femar selv. Håper det klaffer for oss snart :smiley-angelic001
 
Dpo 10 i dag og kjenner murringer i magen. Er nok TR som er på vei. Tanta skal komme på fredag. Klarte ikke dy meg og tok en test i går som var helt blendahvit. Jeg bestemte meg i dag for at jeg ville prøve akupunktur mot ufrivillig barnløshet og fikk satt opp en time til torsdag. Har forsøkt akupunktur før, men da for noe helt annet. Det kan vel ikke skade å prøve. Er om kort tid i gang med pp 15.

Jeg sliter litt med å få mannen til å ta en prøve av svømmerne sine. For å gjøre det må han reise inn til Oslo (ca. en og en halv time hjemmefra) og ta den der tidlig på dagen. Han kan ikke det på grunn av jobben og jeg føler jeg maser. Nå starter han på sommerferien i neste uke og har lovet at han skal dra inn da. Jeg bekymrer meg også en del over at han absolutt skal bruke hårføneren mellom beina etter dusjing. Har forsøkt å forklare for han at varme kan skade svømmerne, men han vil ikke slutte med det og sier at "luften ikke er så varm". Dette medfører at hver gang jeg hører den teite hårføneren så tenker jeg instinktivt at det ikke kommer til å gå denne pp heller. Det blir spennende å se hva prøven hans viser når han endelig får levert den. Vi er jo begge veldig klare for å bli foreldre. Tror jeg må sette meg ned og snakke med han om bekymringene mine slik at han forstår.
 
Så greit å vite! Jeg vet forsåvidt ikke om jeg får eggløsning på femar, for jeg skulle aldri ta noen blodprøve. Men syklusen min har blitt regelmessig etter at jeg begynte så satser på at det er et tegn på at den kommer. Er snart på fjerde runde med femar selv. Håper det klaffer for oss snart :smiley-angelic001
Hmm så rart, trodde det var standard å måle progesteron for å se om tablettene hadde effekt i første syklus. Syns du skal be om det slik at du får bekreftet om femar faktisk gir deg el :)
 
Dpo 10 i dag og kjenner murringer i magen. Er nok TR som er på vei. Tanta skal komme på fredag. Klarte ikke dy meg og tok en test i går som var helt blendahvit. Jeg bestemte meg i dag for at jeg ville prøve akupunktur mot ufrivillig barnløshet og fikk satt opp en time til torsdag. Har forsøkt akupunktur før, men da for noe helt annet. Det kan vel ikke skade å prøve. Er om kort tid i gang med pp 15.

Jeg sliter litt med å få mannen til å ta en prøve av svømmerne sine. For å gjøre det må han reise inn til Oslo (ca. en og en halv time hjemmefra) og ta den der tidlig på dagen. Han kan ikke det på grunn av jobben og jeg føler jeg maser. Nå starter han på sommerferien i neste uke og har lovet at han skal dra inn da. Jeg bekymrer meg også en del over at han absolutt skal bruke hårføneren mellom beina etter dusjing. Har forsøkt å forklare for han at varme kan skade svømmerne, men han vil ikke slutte med det og sier at "luften ikke er så varm". Dette medfører at hver gang jeg hører den teite hårføneren så tenker jeg instinktivt at det ikke kommer til å gå denne pp heller. Det blir spennende å se hva prøven hans viser når han endelig får levert den. Vi er jo begge veldig klare for å bli foreldre. Tror jeg må sette meg ned og snakke med han om bekymringene mine slik at han forstår.
10dpo er fortsatt tidlig! Murringer kan jo være et tegn på begge deler :happy:

Har skjønt at det er litt logistikk for disse prøvene når man bor et stykke unna sykehuset! Håper han rekker å ta den i ferien :) Prøver selv å venne mannen fra å ha mobilen i lomma, men det er en godt innarbeidet vane og han glemmer det alltid bort :rolleyes: Men syns å føne understellet var en ganske spesifikk ting, kan han ikke bare unngå å gjøre det mens dere prøver da? Du har jo tross alt gått over til en mildere cellegift (!) og gjort en ganske stor "ofring" for at dere skal bli gravide. Da syns jeg det minste han kan ofre er føningen inntil du er blitt gravid!
 
Hmm så rart, trodde det var standard å måle progesteron for å se om tablettene hadde effekt i første syklus. Syns du skal be om det slik at du får bekreftet om femar faktisk gir deg el :)

Det er sikkert lurt, så slipper jeg å være usikker. Skal spørre legen, takk for tips :)

10dpo er fortsatt tidlig! Murringer kan jo være et tegn på begge deler :happy:

Har skjønt at det er litt logistikk for disse prøvene når man bor et stykke unna sykehuset! Håper han rekker å ta den i ferien :) Prøver selv å venne mannen fra å ha mobilen i lomma, men det er en godt innarbeidet vane og han glemmer det alltid bort :rolleyes: Men syns å føne understellet var en ganske spesifikk ting, kan han ikke bare unngå å gjøre det mens dere prøver da? Du har jo tross alt gått over til en mildere cellegift (!) og gjort en ganske stor "ofring" for at dere skal bli gravide. Da syns jeg det minste han kan ofre er føningen inntil du er blitt gravid!

Det er nok kanskje jeg som er innstilt på at det ikke fungerer. Bedre å bli positivt overrasket enn skuffet :rolleyes: Får se om tanta kommer til fredag eller ikke. Den føningen er noe han har begynt med den siste tiden siden han føner skjegget. Får ta en prat med han og så kan jeg jo som du nevner si noe om at jeg legger veldig mye til grunn for at det skal gå, så å unngå å steke svømmerne er et lite offer i prøveperioden :hilarious:
 
Det er nok kanskje jeg som er innstilt på at det ikke fungerer. Bedre å bli positivt overrasket enn skuffet :rolleyes: Får se om tanta kommer til fredag eller ikke. Den føningen er noe han har begynt med den siste tiden siden han føner skjegget. Får ta en prat med han og så kan jeg jo som du nevner si noe om at jeg legger veldig mye til grunn for at det skal gå, så å unngå å steke svømmerne er et lite offer i prøveperioden :hilarious:
Kjenner til det selv :p Forbereder meg alltid mentalt på tr etter negativ test 10dpo :rolleyes:

Ja syns det er et veldig godt poeng! :happy: litt unødvendig å steke svømmerne i prøvetiden :hilarious:
 
Klarte ikke dy meg og testet igjen i går, men der var det bare en kjedelig liten strek og ikke to som jeg hadde et lite håp om. I dag har jeg vært skikkelig surrete og glemte helt å tempe på morgenen. Jeg glemte også å sette cellegiften min i går kveld, så får få mannen til å sette sprøyta på meg så snart han kommer hjem fra jobb. Føler på meg at det ikke har klaffet denne pp heller :(

På den positive siden lovte mannen at han skulle gjøre et ærlig forsøk på å slutte å føne sine edlere deler. Og om jeg ikke får det til å spire i magen så spirer og gror grønnsakene kjemperaskt ute i drivhuset i det minste :hilarious:
 
Klarte ikke dy meg og testet igjen i går, men der var det bare en kjedelig liten strek og ikke to som jeg hadde et lite håp om. I dag har jeg vært skikkelig surrete og glemte helt å tempe på morgenen. Jeg glemte også å sette cellegiften min i går kveld, så får få mannen til å sette sprøyta på meg så snart han kommer hjem fra jobb. Føler på meg at det ikke har klaffet denne pp heller :(

På den positive siden lovte mannen at han skulle gjøre et ærlig forsøk på å slutte å føne sine edlere deler. Og om jeg ikke får det til å spire i magen så spirer og gror grønnsakene kjemperaskt ute i drivhuset i det minste :hilarious:
Alltid veldig skuffende når testen er negativ og man går mot ny pp :(

Så bra at han tar en pause fra føneren! :D:hilarious:
 
I dag har jeg vært på akupunktur for ufrivillig barnløshet. Jeg innså når jeg kom dit at jeg har unngått den betegnelsen, jeg sier som regel bare at vi har forsøkt en stund. Måtte svelge unna en klump i halsen når vi snakket om det. Behandlingen gikk greit, og vi har satt opp ny time til tirsdag. Akupunktøren var veldig opptatt av at jeg må spise fisk, masse fisk, helst fisk fire dager i uken. Hun mente bestemt at man kan "spise seg gravid". Aldri hørt om noen som blir gravid med fisk, det må som regel noen andre svømmere til :hilarious:

Jeg gikk innom apoteket etter timen for å kjøpe mer kosttilskudd. Jeg tar den fra Nycoplus for de som prøver å bli og de som er gravide. Hun i kassen hadde tydelig babymage, gliste til meg og sa "du og?" og strøk seg over magen. Ny klump i halsen. Jeg mumlet et svar tilbake og smilte kjapt, betalte og kom meg ut i bilen. Jeg har de vanlige vondtene før TR, så hun er nok rett rundt hjørnet. TR skal komme i morgen ifølge app'en.
 
Back
Topp