Baby 4,5 mnd sover nesten ikke på dagen

Ninapetina

Flørter med forumet
Hei,

Har en på 4,5 som sover 2-3 korte dupper på dagtid, ofte bare 20-30 min. I dag sov hun en på 40 og en på 20, fikk ikke til tredje dupp. Hun vil legges for kvelden veldig tidlig (17), og sover til mellom 06 og 07.

Er det flere som har babyer som sover lite på dagen? Hun får vel nok timer totalt sett, men er redd hun egentlig har behov for mer søvn på dagtid mellom all stimuli
 
Hei, jeg hadde en som sov 30 min lurer fra han var seks uker til han gikk over til to lurer da han car 7 mnd. Så da han sov tre lurer sov han 1,5 t på dagtid. Han klarte seg stort sett bra mellom lurene og merket at han ikke var trøtt etter like kort våkentid som de andre barna i barselgruppa, han måtte være våken lengre enn de. Når tredje lur ble vanskelig pleide jeg å ta en tur ute med han i bæresele. Uansett om han sov eller ikke fikk han hvilt og nærhet, og jeg fikk luftet hodet.

Han sov stort sett 11-11,5 t om natta, så han fikk kanskje mindre søvn per døgn eller ca samme. Tenker at formålet med en lur er å klare seg til neste soving, og at hvis amming/flaskemating går bra, hun virker fornøyd på dagtid og ellers utvikler seg som hun skal, så er det sikkert bra. Men jeg bekymret meg også for om det var for lite! Heldigvis var det flere babyer som sov rett under 30 min i barselgruppa mi:)
 
Så godt å høre, tusen takk for svar❤️ Hun virker stort sett fornøyd, men noen dager mistenker jeg at hun egentlig er trøtt, spesielt når hun våkner fra lur rett i gråt. Skjønte i dag at jeg kan få henne til å ta lenger lur i senga (har tidligere prøvd å holde assosiasjoner til natt-søvn adskilt fra lurer). Så da blir det å prøve det litt fremover
 
Min sønn har «aldri sovet», men følger utviklingen som normalt. Han har siden fødsel ligget på 8-10t i gjennomsnitt per døgn, så jeg hadde ikke bekymret meg om hun får normale mengder totalt sett. Snart 11 mnd, og sover (vanligvis) nå to lurer på 45 min og så sover han ca 6/7t på natt. Masse oppvåkninger. Men alltid blid og fornøyd. Flere ganger han har vært våken fra 06-18 uten en eneste lur, uansett hvor mye vi prøver å få han til å sove. Helsestasjonen er fornøyde med han, så er nok bare en unge som trenger sinnsykt lite søvn! Til mamma sin store fortvilelse, fordi JEG er trøtt (som oftest får jeg rundt 5t usammenhengende). Men skal sies jeg tåler lite søvn jeg og, så har nok arvet dette fra meg..
 
Siden min var 2 mnd har det vært mulig at hun ikke sov noenting på dagtid, hun har vært våken 12 timer flere ganger i livet hennes :dead: På det minste sov hun sånn 8 timer tilsammen i døgnet, ble litt bedre jo eldre hun ble, men nå tror jeg vi har nådd toppen, og det er 11 timer i døgnet. Alt av helsepersonell vi har snakket med har sagt at så lenge hun er fornøyd så er det greit. Og hun her er kjempehappy hele tiden, nesten aldri overtrøtt. Utrolig slitsomt for oss foreldre da..
 
Min, nå 6 åring, sov 5-20 min på dagtid fra dag 1. Han måtte konstant være i bevegelse hvis han skulle klare å sove noen minutter. Sov elendig på natt også. Jeg var konstant bekymra for om han kom til å utvikle seg normalt med så lite søvn. Sur og sint var han døgnet rundt. Var en forferdelig tid, men ble litt og litt bedre jo eldre han ble. Men det tok tid:angelic:
 
Back
Topp