B streptokokker

Tove

Forelsket i forumet
Ble oppringt fra sykehuset igår kveld. Sist da jeg var inne (fordi det så ut som om fostervannet hadde gått), så tok de endel prøver. Nå hadde de fått resultatene, og det viste visstnok at jeg hadde gruppe B streptokokker et eller annet sted i kroppen. Økte visstnok sjangsen for for tidlig fødsel.

Forsto det som om dette egentlig var ganske vanlig på legen, så det var ingen krise. Må ta en pencilinkur.

Har noen andre fått lignende beskjed ???

Det er ikke så uvanlig at kvinner har gruppe B Streptokokker (GBS) i underlivet uten at det gir sykdom.
Det som kan være litt skummelt er hvis fosteret blir smittet gjennom fødselskanalen og at det gir meningitt eller andre komplikasjoner. Men dette skjer sjeldent.

Ei i min forrige termingruppe hadde det. Hun hadde noen antibiotikakurer gjennom svangerskapet, og fikk i tillegg antibiotika under fødsel.

Jeg ble innlagt KK Haukeland med truende fødsel i uke 28 med tvillingene sist. Hadde da GBS (gruppe B strep) i urin. Fikk antibiotikakur etter oppholdet og antibiotikaprofylakse under fødsel. Det er vanlige retningslinjer. Gikk helt fint, forresten :)

Jeg ble innlagt KK Haukeland med truende fødsel i uke 28 med tvillingene sist. Hadde da GBS (gruppe B strep) i urin. Fikk antibiotikakur etter oppholdet og antibiotikaprofylakse under fødsel. Det er vanlige retningslinjer. Gikk helt fint, forresten :)
Ooi, mente de da at streptokokkene var grunnen?? Når fødte du til slutt?

Jeg hadde det ved forrige, men da fant de det ikke ut før vi selv merket at lillegutt pustet dårlig etter et par timer. For oss ble det 12 dager på nyfødtintensiven og en veldig veldig dårlig start både for meg og han. Er veldig bra at det har funnet det ut, slik at du får pencilin :-) Jeg skal ta prøver etterhvert jeg óg! :-)

Ooi, mente de da at streptokokkene var grunnen?? Når fødte du til slutt?
Ja, de mente visst det. Riene roet seg og jeg fødte en spontan vaginal fødsel i uke 38+3, med intravenøst antibiotikadrypp under fødselen for GBS.

Ble oppringt fra sykehuset igår kveld. Sist da jeg var inne (fordi det så ut som om fostervannet hadde gått), så tok de endel prøver. Nå hadde de fått resultatene, og det viste visstnok at jeg hadde gruppe B streptokokker et eller annet sted i kroppen. Økte visstnok sjangsen for for tidlig fødsel.

Forsto det som om dette egentlig var ganske vanlig på legen, så det var ingen krise. Må ta en pencilinkur.

Har noen andre fått lignende beskjed ???
Jeg hadde det forrige gang. Fikk antibiotika kur men fikk utslett av den så måtte avslutte.
Hadde intravenøs antibiotika under hele fødselen så ikke babyen ble smittet. Gikk fint :)

Ja, de mente visst det. Riene roet seg og jeg fødte en spontan vaginal fødsel i uke 38+3, med intravenøst antibiotikadrypp under fødselen for GBS.

Jeg hadde det forrige gang. Fikk antibiotika kur men fikk utslett av den så måtte avslutte.
Hadde intravenøs antibiotika under hele fødselen så ikke babyen ble smittet. Gikk fint :)
Jeg hadde det ved forrige, men da fant de det ikke ut før vi selv merket at lillegutt pustet dårlig etter et par timer. For oss ble det 12 dager på nyfødtintensiven og en veldig veldig dårlig start både for meg og han. Er veldig bra at det har funnet det ut, slik at du får pencilin :) Jeg skal ta prøver etterhvert jeg óg! :)
Takk for mange flotte svar og fint å høre andres erfaring !

Back
Topp