Bør mannen ha forlovelsesring?

Jeg fikk diamantring, men mannen ville ikke ha, han ville heller ha kun giftering. Vi kjøpte like gullringer når vi gifta oss, og nå går jeg med begge :)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Vi kjøpte to eksklusive forlovelsesringer i kraftig gods. Vi pusser dem opp igjen til bryllupsdagen samt gravere dem ferdig :)

Jeg synes det er fint om mannen vil ha forlovelsesring også, men vil ikke tvinge han akkurat. Om han foreslår en større diamant på min i stedet så sier jeg ikke akkurat nei ;) han ønsker at vi skal kunne planlegge bryllupet når han har fridd, så da blir det uansett ikke lange tiden med ring på.

Da jeg var forøova med eksen, pappan til han eldste hadde vi like ringer så jeg syntes og mannen bør ha det :)

Har ikke satt meg inn i bruk og skikk når det gjelder dette. Men for meg er det logisk at man begge tar på seg ringer når man gifter seg - ikke før avtalen er "i boks" :p Så får damen en diamantring ved frieri.

Har ikke satt meg inn i bruk og skikk når det gjelder dette. Men for meg er det logisk at man begge tar på seg ringer når man gifter seg - ikke før avtalen er "i boks" :p Så får damen en diamantring ved frieri.

Men hva om det er damen som frir? Skal hun da kjøpe ring til seg selv bare? Eller skal han få diamantring?

I Norge så har det vært slik at det vi nå kaller gifteringer (to enkle gullringer) var forlovelsesringer. Så når man forlovet seg hadde mannen og kvinnen en gullringer hver. Og så når man giftet seg kunne kvinnen få en med diamant, men det vanligste har vært at man har brukt forlovelsesringen som giftering. Så vanlig at man nå kaller forlovelsesringen for giftering.

:)

Nå er det jo slik at damen kun i teorien skal fri på skuddårsdagen i februar etter gammel skikk vel og merke. Men den som frir bør være den som gir ring uansett tid og kjønn :-P

Jeg på min side synes det er naturlig at begge har det, og rart om bare dama har. Er kanskje det lillefnugget av kjønnslikhets-forkjemperen i meg som reagerer på at mannen liksom skal "slippe" å vise at han er forlovet.

Her kjøpte han ringer til begge før han fridde, som jeg hadde sagt jeg likte. Og de bruker vi også som gifteringer. Har begge datoene i. Jeg tenker at enten må man ha to små ringer som passer sammen, eller bare en, og vår er ganske bred og iøyenfallende, så det var nok med én, ja :)

Mannen min hadde kjøpt to enkle gullringer, en til hver med forlovelses datoen gravert inn da han overraskende fridde til meg. Bruker de samme ringene nå som gifteringer, men vi var vel bare forlovet i 10 mnd før vi gifta oss også da.

Eg tenker som så at mannen er jo like opptatt som dama, og forhåpentlegvis har han og lyst å "rope det ut" ved å gå med ring.

Her hadde både eg og ex-mannen ring då vi forlova oss.

Min hadde ikke. Jeg fikk forlovelsesring, kjøpte ny til begge som giftering.

Vi har ringer begge. Sambo som fridde og kjøpte de.

(Jeg har mistet min og han bruker ikke sin pga fare på jobben men er da like forlovet fordi :p)

Tapatalking..

Når jeg forlovet meg så var det selvfølge att han også hadde. Hvitt og gult gull til begge bare min var det diamamt i. Hvorfor skal liksom ikke mannen ha den ringen? Hvorfor bare oss kvinner liksom? Er jo en lovnad på att man tilhører den andre, å det burde da gjelde mannen også :p

Er kun jeg som har ring, og sambo vil gjerne ha. Har sagt vi kan kjøpe gifteringer nå og bruke og bare gravere de til bryllupet. Men det vil han ikke:p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg fikk en ring når han fridde, så kjøpte vi forlovelsesringer noen mnd senere, sammen:) begge har, og vi kommer sikkert til å bruke de samme når vi gifter oss:)

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp