Bør en begrense julegavene barna får?

jeg ville nok ha hintet om de kunne fått klær og sko også og ikke bare leker, eller penger på konto. Mine foreldre gir alltid litt gave, en leke, litt klær og penger på konto. Synes det er helt topp da han har nok å leke med uansett...
 
Her sa vi at vi ikke ønsket leker til jul. Ull, gavekort og tegnesaker stod på listen. Vi kjlpte to leker som ble pakket opp hjemme før vi dro i besøk slik at middag osv ikke ble så styr. Var veldig mye klær og det var bra. Trenger ikke nye klær før til sommeren nå :)
 
Jeg har sagt til de som gir veldig dyre gaver at det kan være greit å gi penger fordi vi sparer i fond.. Og det har blitt tatt godt imot det. ellers spør de fleste hva vi ønsker til barna. Men det blir gjerne litt kaos for eldstemann på 3, så vi har «gjemt» noen gaver han åpnet som vi tar frem igjen om en uke eller to. Også åpnet vi gaver både lillejulaften og julaften, så det ble spredd litt utover :)
 
Jeg legger meg ikke opp i pris og hva de de bruker på gaver til barna, det får være opp til de selv. Men både mamma og mormor kjøper både 3, 4 og 5 gaver hver til barna og det blir så ufattelig mange gaver for dem å pakke opp. Så jeg har sagt at de ikke trenger å kjøpe så mange gaver, og hvis de absolutt ønsker å kjøpe flere ting, kan de heller pakke det inn i samme pakke hvis det går :happy:
 
Helt klart lov med ønskeliste med mer praktiske ting og en liten prat om at dere forsøker begrense mengden leker. Du kan jo for eksempel foreslå at de maks gir en leke? Så kan de selv velge om de vil kjøpe en dyr leke eller noen praktiske ting i tillegg.

At det tar flere dager å åpne pakkene synes jeg er greit. Lille her har ikke evne til å ta til seg så mye inntrykk på en gang. Vi åpner kun gaver fra de som er der på julaften og sprer de andre gavene utover første dag slik at han får god tid til å kose seg med hver gave før han åpner neste.

Jeg kan i hvert fall nevne at vi kun bil ha én leke, men jeg er litt usikker på om det vil bli respektert :p men takk for råd! Jeg skal definitivt snakke med dem før neste jul :)
 
jeg ville nok ha hintet om de kunne fått klær og sko også og ikke bare leker, eller penger på konto. Mine foreldre gir alltid litt gave, en leke, litt klær og penger på konto. Synes det er helt topp da han har nok å leke med uansett...
De gir klær, praktiske ting og penger i tillegg til alle disse lekene, så jeg tror ikke det blir veldig begrensende, men jeg kan jo nevne at vi foretrekker de praktiske gavene :)
 
Her sa vi at vi ikke ønsket leker til jul. Ull, gavekort og tegnesaker stod på listen. Vi kjlpte to leker som ble pakket opp hjemme før vi dro i besøk slik at middag osv ikke ble så styr. Var veldig mye klær og det var bra. Trenger ikke nye klær før til sommeren nå :)
Ja, våre får klær og sånt i tillegg, men jeg kan jo prøve å skyve dem mer i den retning :)
 
Jeg har sagt til de som gir veldig dyre gaver at det kan være greit å gi penger fordi vi sparer i fond.. Og det har blitt tatt godt imot det. ellers spør de fleste hva vi ønsker til barna. Men det blir gjerne litt kaos for eldstemann på 3, så vi har «gjemt» noen gaver han åpnet som vi tar frem igjen om en uke eller to. Også åpnet vi gaver både lillejulaften og julaften, så det ble spredd litt utover :)
Vi sparer også i fond, og de får penger til jul i tillegg. Det er lurt å gjemme ting :) vi skal begynne å pakke bort leker og ta dem frem i puljer. Det er gøy med nye ting :)
 
Jeg legger meg ikke opp i pris og hva de de bruker på gaver til barna, det får være opp til de selv. Men både mamma og mormor kjøper både 3, 4 og 5 gaver hver til barna og det blir så ufattelig mange gaver for dem å pakke opp. Så jeg har sagt at de ikke trenger å kjøpe så mange gaver, og hvis de absolutt ønsker å kjøpe flere ting, kan de heller pakke det inn i samme pakke hvis det går :happy:
Jeg skal prøve å få dem i samme pakke. Her var det totalt over 20 gaver fra bestemor, og 7-8 fra farmor, så det blir jo litt mye.
 
Hvis det er innpakningen som er problemet, hva med å foreslå noen gaveesker som dere kan bruke om igjen? :) Eller er barna såpass små at de river opp all innpakning?

Jeg har alltid syns gavene har vært spennende både innpakket og når jeg har pakket dem opp. Tenker miljø på mange, mange ting, men ikke så mye dette punktet, må jeg innrømme. Blir som et barn igjen når det kommer til pakker. Har fortsatt noen pakker under treet som jeg gleder meg til ungene åpner. Må huske å ta bilde av det.
 
Hvis det er innpakningen som er problemet, hva med å foreslå noen gaveesker som dere kan bruke om igjen? :) Eller er barna såpass små at de river opp all innpakning?

Jeg har alltid syns gavene har vært spennende både innpakket og når jeg har pakket dem opp. Tenker miljø på mange, mange ting, men ikke så mye dette punktet, må jeg innrømme. Blir som et barn igjen når det kommer til pakker. Har fortsatt noen pakker under treet som jeg gleder meg til ungene åpner. Må huske å ta bilde av det.
Haha, ja det er morsomt med gaver, jeg bare syns det er litt mye :) de er så små at de ødelegger alt, ja. Eldste ble tre år i høst. Jeg tror de vil ha det like gøy om de åpner flere ting samtidig :)
 
Haha, ja det er morsomt med gaver, jeg bare syns det er litt mye :) de er så små at de ødelegger alt, ja. Eldste ble tre år i høst. Jeg tror de vil ha det like gøy om de åpner flere ting samtidig :)

Ser den. Leste antall gaver i tråden, og det var jo ganske mange:p

Det vil de nok:)
 
Pris legger jeg meg ikke oppi, men hadde sagt at en eller to holder dersom det ender opp med at ungen må åpne gaver i tre dager. Får da være måte på..
 
Jeg var streng i år mht at vi både hadde nok leker og tøy til frøkna. Fikk veldig lite klær i gave, men svigermor presterte å kjøpe 3 (!) leker til henne i denne aldersklassen; noe som ikke akkurat er nødvendig. Ikke byttelapp heller og det forventes at det skal taes i bruk.

Så jeg må nok være strengere neste år, blir jo bare verre og verre..

Syns det med julegaver bare er blitt tull og overdrevet, spesielt når enkelte forventer gaver til over en viss sum. Neste år blir det hjemmelaget eller boikott. Broren til samboer skulle absolutt ha dyr gave i år og ga tilbake en svært billig gave. Spesielt syns jeg.
 
Back
Topp