Bør en begrense julegavene barna får?

Apekatter

Elsker forumet
Vi er heldige og har to bestemødre som elsker å gi barnebarna gaver, men jeg syns det går for langt. I år har vi brukt tre dager på å pakke opp og i fjor tok det nesten en uke. Barna blir kjempeglade for lekene, og vil gjerne leke med dem med en gang. De kan leke lenge med hver nye ting, og vi må pushe dem til å åpne neste gave.

Bør jeg prøve å få bestemødrene til å stramme inn, eller kan dette gå seg til når barna blir eldre? Hvordan tar jeg eventuelt den samtalen? Det er snakk om gaver til minst kr 2000,- per barn og de er 1,5 og 3 år gamle. Eldste ønsker seg én ting i år.
 
Jeg legger meg ærlig talt ikke oppi hvor mye besteforeldre legger i gavene jeg da :p Det får virkelig være opptil de selv. Men jeg ytrer gjerne ønsker da. Og det meste er da i samme pakke da. Så lenge det er fra samme butikk. Er ikke snakk om 20 forskjellige pakker pr unge fra samme liksom :p

Ene paret legger 500 kr i pr unge.
Ene 1000 kr pr unge.
Og ene 2000 kr pr unge.

Men så har de alle helt forskjellig hvor mange å kjøpe til også. Så totalsummen blir vel ca lik til slutt gitt.
 
Jeg legger meg ærlig talt ikke oppi hvor mye besteforeldre legger i gavene jeg da :p Det får virkelig være opptil de selv. Men jeg ytrer gjerne ønsker da. Og det meste er da i samme pakke da. Så lenge det er fra samme butikk. Er ikke snakk om 20 forskjellige pakker pr unge fra samme liksom :p

Ene paret legger 500 kr i pr unge.
Ene 1000 kr pr unge.
Og ene 2000 kr pr unge.

Men så har de alle helt forskjellig hvor mange å kjøpe til også. Så totalsummen blir vel ca lik til slutt gitt.
Jeg syns det er litt rart å legge seg opp i det jeg også :p men jeg syns det blir så voldsomt mye. Her får de alt i separate pakker, og alle pakkene med klær er det også leker i. Kanskje jeg burde la det ligge :) takk for svar!
 
Jeg syns det er litt rart å legge seg opp i det jeg også :p men jeg syns det blir så voldsomt mye. Her får de alt i separate pakker, og alle pakkene med klær er det også leker i. Kanskje jeg burde la det ligge :) takk for svar!
Da blir det nok litt mye ja, når alt er i seperate pakker også :p Her blir det gjerne max 3 forskjellige pakker fra samme besteforeldrepar liksom. Syns det er greit. Som regel to. For er gjerne en myk og en hard pakke.
 
Jeg legger meg ikke opp i hvor mye de gir for , det er ikke min business men det er lov å begrense mengden pakker tenker jeg
 
Jeg legger meg ikke opp i hvor mye de gir for , det er ikke min business men det er lov å begrense mengden pakker tenker jeg
Kanskje jeg skal snakke med dem når det nærmer seg neste år om å pakke alt i samme eske, så det ikke tar så enormt lang tid å pakke opp og blir så nye avfall :) takk for svar!
 
Kanskje dere kan hinte om at de/dere trenger heller at de får litt mer klær/andre forbruksting/bilsete o.l som dere vil få brukt for gjennom året og litt færre leker?

Virker jo som de ikke trenger en haug med leker for å bli fornøyd, siden de leker fortløpende med det de pakker opp og må bli mint på å pakke opp mer :)
 
Kanskje dere kan hinte om at de/dere trenger heller at de får litt mer klær/andre forbruksting/bilsete o.l som dere vil få brukt for gjennom året og litt færre leker?

Virker jo som de ikke trenger en haug med leker for å bli fornøyd, siden de leker fortløpende med det de pakker opp og må bli mint på å pakke opp mer :)

Signerer denne. Ønskeliste med klær/forbruksting. En annen ting kan også være å pakke bort noen av lekene og gi litt i porsjoner. Jeg gjemmer ofte bort ting og tar frem senere og bytter med noe annet jeg legger bort. På den måten har alltid barna «nye leker». Fungerer selvfølgelig bare når de er små :p
 
Ta praten. Du kan ta det opp og si neste år, en stund før jul, "vi får prøve å ikke gi så mange gaver til jul i år". Si det flere ganger før jul.

Her fungerte det. Men de fikk ikke fra nissen engang så fungerte kanskje litt for godt (heldigvis hadde vi ordnet fra nissen)
 
Vi måtte begrense til slutt, de fikk altfor mange pakker å pakke opp.

Vi la oss ikke opp i sum, men ba de pakke flere ting sammen.
Jeg tror det endte med at de kjøpte litt dyrere men færre ting også, men som ikke vi hadde sagt noe om.
 
Kunne de vært intetrresert i å gi noe av det som penger? Mine foreldre gir ca halve gaven rett på en sparekonto barna har.
Det gjorde mine i år også . De fikk 1500 rett på konto og 1500 ting de ønsket og trengte. 3000 er mye syns jeg, men mamma er uenig og da nytter det ikke:p
 
Jeg legger meg ikke opp i hva andre bruker på guttungen eller oss. Men jeg legger jo på en måte føringer, for jeg ønsker han både bruksting og leker han ønsker seg.

Så fra oldemor, grandonkel og grandtante/onkel fikk han vinterdress. (Penger som jeg kjøpte inn den dressen vi ville ha)

Fra bestemor og bestefar ønska jeg han klippekort på lekeland og andre opplevelser. Der fikk han i tillegg til en del leker han ønska seg, gavekort på kino og klippekort på lekeland.

Fra tante fikk han billett til Disney on Ice, som vi reiser alle sammen på og har en koselig dag i Oslo alle sammen i tillegg.

Jeg synes det er greit å gjøre det på denne måten, for selv om vi har liten familie og han ikke får fra så mange, får han mer enn nok.
 
Kanskje dere kan hinte om at de/dere trenger heller at de får litt mer klær/andre forbruksting/bilsete o.l som dere vil få brukt for gjennom året og litt færre leker?

Virker jo som de ikke trenger en haug med leker for å bli fornøyd, siden de leker fortløpende med det de pakker opp og må bli mint på å pakke opp mer :)
Ja, det har vi prøvd, så nå får vi alle de praktiske tingene i tillegg det er veldig hyggelig at de vil gi, så dette er ikke et stort problem, men jeg skulle ønske det var litt mindre :)
 
Signerer denne. Ønskeliste med klær/forbruksting. En annen ting kan også være å pakke bort noen av lekene og gi litt i porsjoner. Jeg gjemmer ofte bort ting og tar frem senere og bytter med noe annet jeg legger bort. På den måten har alltid barna «nye leker». Fungerer selvfølgelig bare når de er små :p
Ja, det var lurt! Vi skal pakke bort ting :) de får alt det praktiske vi ønsker oss og penger i tillegg til lekene.
 
Ta praten. Du kan ta det opp og si neste år, en stund før jul, "vi får prøve å ikke gi så mange gaver til jul i år". Si det flere ganger før jul.

Her fungerte det. Men de fikk ikke fra nissen engang så fungerte kanskje litt for godt (heldigvis hadde vi ordnet fra nissen)
Jeg skal snakke med dem og få redusert mengdene litt, i hvert fall redusere antallet pakker :)
 
Vi måtte begrense til slutt, de fikk altfor mange pakker å pakke opp.

Vi la oss ikke opp i sum, men ba de pakke flere ting sammen.
Jeg tror det endte med at de kjøpte litt dyrere men færre ting også, men som ikke vi hadde sagt noe om.

Jeg syns det blir så veldig mye avfall når alt er pakket separat, så det er litt det som er vanskelig også, ikke bare at det tar lang tid å pakke opp. Jeg tror jeg kan få dem til å pakke ting sammen :) takk for tips!
 
Helt klart lov med ønskeliste med mer praktiske ting og en liten prat om at dere forsøker begrense mengden leker. Du kan jo for eksempel foreslå at de maks gir en leke? Så kan de selv velge om de vil kjøpe en dyr leke eller noen praktiske ting i tillegg.

At det tar flere dager å åpne pakkene synes jeg er greit. Lille her har ikke evne til å ta til seg så mye inntrykk på en gang. Vi åpner kun gaver fra de som er der på julaften og sprer de andre gavene utover første dag slik at han får god tid til å kose seg med hver gave før han åpner neste.
 
Min yngste har i tillegg bursdag 25.12 så vi ønsker ikke å spre gavene utover flere dager for det er jo allerede nytt lass dagen etter
 
Back
Topp