Bæsje i do?!

LøveMamma-15-18

Elsker forumet
Junibarna 2015
Novemberlykke 2018
Dette høres helt sært ut, men gutten min har nettopp bæsjet i do!

Han har hatt avføring en gang i uken eller sjeldnere helt siden han var 4 uker gammel. De siste par mnd (sikkert siden vi begynte med mat-tilvenning), har han vært ganske hard i magen, og bæsjen har vært en kamp å få ut for stakkaren, til tross for maltekstrakt i grøten og sviskemos/-saft innimellom.

I går møtte jeg på en dame på et stellerom i byen som holdt sin sikkert 2 mnd gamle sønn over vasken for å få ham til å bæsje. Jeg syntes det så kjemperart ut at en så liten baby skulle sitte på do, men da jeg så antydning til at guttungen hadde behovet under bleieskiftet i sted, så fikk jeg et innfall, og bestemte meg for å prøve selv.
La to engangskluter på doringen, satte meg på huk foran ham og holdt ham stødig og stille. Og jammen begynte han ikke å trykke med en gang! Han måtte jobbe litt (som han alltid gjør), men ut kom det! Mye enklere for mor enn å måtte holde ham fast på stellebordet, og det virket mye greiere for ham også. Så selv om det høres helt rart ut, så tror jeg vi skal prøve å fortsette litt med dette.. Er mest fascinert over at det gikk så lett, til tross for at det var første gangen vi prøvde!

Andre som har erfaringer med dette?

Sniker litt jeg. ;)

Det du nettopp gjorde kalles Eliminasjonskommunikasjon og er en spesiell metode hvor man leser babyens behov og tar de på do/potte istedenfor at de gjør i bleia. :)

Vår jente hadde også problemer med magen og bæsja på potte fra ca 7-8 måneder, etter at hun begynte med det hadde vi nesten ikke bæsjebleier mer. Hun tissa alltid ved bleieskift, så tok henne rett på potte ved hvert skift fra samme alder og da kom det i potta.

Godt for barnet å ikke måtte jobbe unødvendig hardt, men heller sitte i den naturlige bukpresstillingen når de skal gjøre fra seg ved hard mage. :)

Det hører også med til historien at han har bæsjet i bleien 3-4 ganger siden han var 4 uker. Han gjør som regel bare fra seg når han ligger på stellebordet, så å holde ham over do er strengt talt enklere enn å måtte holde fast beina hans mens han trykker.

Det hører også med til historien at han har bæsjet i bleien 3-4 ganger siden han var 4 uker. Han gjør som regel bare fra seg når han ligger på stellebordet, så å holde ham over do er strengt talt enklere enn å måtte holde fast beina hans mens han trykker.
Anbefaler virkelig babybjørn potte med ryggstøtte!!! Når han er en måned eller to eldre enn nå vil han nok sitte stødig på ei slik potte, og kan gjøre "jobben sin" helt selv. Det gjorde iallfall ikke meg noe å slippe unna de bæsjebleiene når ungen begynte med fast føde, enklere med do eller potte om man har en regelmessig unge som likevel ikke klarer å gjøre i bleia. ;)

Helt lik historie her med eldstejenta. Hun var veldig hard i magen, og fikk ikke til å bæsje i bleia, fra 6-12 mnd bæsjet hun kun på do/potte. På en lang biltur en gang måtte vi stoppe og bæsje i grøfta, hun var helt krakilsk og jeg skjønte at hun ikke fikk bæsjet! Var mange som ble fascinert av henne. Rundt året så bedret magen seg og med bhgstart så endte det med ar hun begynte å gjøre i bleia igjen.

Helt lik historie her med eldstejenta. Hun var veldig hard i magen, og fikk ikke til å bæsje i bleia, fra 6-12 mnd bæsjet hun kun på do/potte. På en lang biltur en gang måtte vi stoppe og bæsje i grøfta, hun var helt krakilsk og jeg skjønte at hun ikke fikk bæsjet! Var mange som ble fascinert av henne. Rundt året så bedret magen seg og med bhgstart så endte det med ar hun begynte å gjøre i bleia igjen.
Vår fortsatte å gå på do ved BHG start, de tok henne på potte ved bleieskift og hun holdt seg til hun fikk bæsje der. Veldig greit, for da var det enkelt å få henne renslig en god stund før hun ble to. :)

Anbefaler virkelig babybjørn potte med ryggstøtte!!! Når han er en måned eller to eldre enn nå vil han nok sitte stødig på ei slik potte, og kan gjøre "jobben sin" helt selv. Det gjorde iallfall ikke meg noe å slippe unna de bæsjebleiene når ungen begynte med fast føde, enklere med do eller potte om man har en regelmessig unge som likevel ikke klarer å gjøre i bleia. ;)
Den skal jeg sjekke ut:)

Vi er begynt med å sette vår lille på do etter hvert måltid (=før bleieskift), og det fungerer kjempebra. :) Jeg gjorde det også ved et innfall, og det gikk så bra at vi fant ut at det var like greit å fortsette. ;) Vi bruker en sittering på doen (som jeg hadde fra jeg var liten), og holder henne så hun ikke skal tippe til siden. :)

Oh, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet en gang. Hun har slitt veldig med magen den siste tiden, har gått med enorme mengder aprikos- og sviskemos, og mye trykking og gråting til tider. En stund fikk hun det kun til ved at hun fikk ligge naken på magen på en håndduk på badgulvet, det var jo noe griseri gitt :wtf: Har fått litt orden på magen nå, men er ganske tydelig en god stund i forveien at hun jobber med noe, så skal forsøke å la henne sitte på do neste gang :)

Sniker fra juni 2016. Fantastisk fascinerende lesing dette! Gøy at det virker som at det er veldig naturlig for babyene å bæsje i dostilling.

Sniker fra juni 2016. Fantastisk fascinerende lesing dette! Gøy at det virker som at det er veldig naturlig for babyene å bæsje i dostilling.
Vi har fortsatt med det etter innkjøp av potte:) Nå har han mye oftere avføring, men den er fremdeles litt hard. Til gjengjeld så sliter han ikke like mye med å få den ut, så jeg håper vi er inne på rett spor nå!.. De to siste dagene har han hvertfall gjort i potten etter morgenhvilen:)

Vi har fortsatt med det etter innkjøp av potte:) Nå har han mye oftere avføring, men den er fremdeles litt hard. Til gjengjeld så sliter han ikke like mye med å få den ut, så jeg håper vi er inne på rett spor nå!.. De to siste dagene har han hvertfall gjort i potten etter morgenhvilen:)
Det jo fantastisk! Vinn/vinn i alle bauger og kanter!

Her bæsjer han alltid i vippestolen. Sikkert fordi det er en litt lignende stilling. Han sliter også med hard mage, men han har bare avføring annenhver dag. Skal prøve dette :)

Back
Topp