Facebook og Finn.no, er steder du kan kjøpe og selge brukte vevde sjal. Kjøp og salg bæretøy. Finn den gruppa på Facebook og bli medlem.Lurer på masse haha. Størrelsene f. Eks. Mener å ha lest at str 6 er mest vanlig, mens str 7 passer for litt lubne bærere. Hva betyr "litt lubben"
Er det noen merker som er bedre enn andre? Uten å være sånn sykt dyre?
Og hvor kjøper folk sjal? Pleier folk å prøve sjøene først? De fleste steder finner jeg kun stretchy sjal til de minste. Og hvor selger folk brukte sjal?
Nypris på billige sjal ligger rundt 800-1500kr. Little frog. Girasol. Lenny lamb. Indajani. Didymos.
Det kan være greit å kjøpe rett fra produsent, men vær obs på 25% moms på totalbeløpet inkl. frakt + fortollingsgebyr. Eller kjøp av en norsk forhandler. Eller kjøp brukt. Har sett gode sjal for 300-1000kr på bruktmarkedet (sjal som ellers koster over det dobbelte). Og bæresjal blir ikke slitt ut på samme måte som klær osv, så ikke vær redd for å kjøpe brukt. De tåler utrolig mye.
Er du str XL i t-skjorte, så trenger du kanskje størrelse 7 i sjal. Er du M i størrelse eller deromkring, så er nok 6 bra. Er du bitteliten og bruke xxs, så er nok størrelse 5 din basestørrelse. Størrelser på sjal er litt flytende. Men ærlig talt kan du bruke alle størrelser, det finnes utrolig mange måter å knyte på. Å vite basen sin er greit, men du må ikke absolutt ha et sjal i den størrelsen.
Hvis du vil prøve et sjal først, så må du nesten finne noen nær deg som selger. Enten om det er en butikk eller en privatperson. Noen byer har såkalte «bærebibliotek» hvor du kan låne ulikt bæretøy. Og så finnes det egne bæreveiledere man kan søke frem og bestille veiledningstimer fra, om man vil. Jeg brukte kun YouTube til å lære meg å bruke sjal.