Bæretøy

Løvemamma88

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Ser det blir skrevet endel om bæretøy og at flere ønsker å prøve det. Tenkte det var fint å samle det i en egen tråd.
Jeg ønsker å kjøpe nå som vi venter nr 2 :) Jeg har ingen erfaring, så bør ikke være for avansert :)
 
Ser det blir skrevet endel om bæretøy og at flere ønsker å prøve det. Tenkte det var fint å samle det i en egen tråd.
Jeg ønsker å kjøpe nå som vi venter nr 2 :) Jeg har ingen erfaring, så bør ikke være for avansert :)
Enig med deg og følger tråden din
:)
 
Jeg henger meg med her :)

Jeg hadde bæresjal med førstemann og syntes det var ganske tungvindt å måtte bruke tid på å surre sjalet x antall ganger rundt kroppen.
 
Jeg har ergobaby 360, og vurderer close caboo carrier denne gangen. Nyfødtinnlegget er flott for bæring, men ikke for hudkontakten.
 
Jeg henger meg med her :)

Jeg hadde bæresjal med førstemann og syntes det var ganske tungvindt å måtte bruke tid på å surre sjalet x antall ganger rundt kroppen.
Det finnes kortere bæresjal. Hvor høy er du? Slank? :)
 
Jeg kan godt sette meg ned og skrive litt informasjon og anbefalinger senere, hvis dere vil? Usikker på om jeg rekker det i kveld, men kan prøve. :) Har båret datteren min i 2 år nå og prøvd mye forskjellig, så litt må jeg da kunne bidra med.
 
Jeg kan godt sette meg ned og skrive litt informasjon og anbefalinger senere, hvis dere vil? Usikker på om jeg rekker det i kveld, men kan prøve. :) Har båret datteren min i 2 år nå og prøvd mye forskjellig, så litt må jeg da kunne bidra med.

Veldig gjerne :) ingen hast enda, så gjør det når du har tid :)
 
Jeg kan godt sette meg ned og skrive litt informasjon og anbefalinger senere, hvis dere vil? Usikker på om jeg rekker det i kveld, men kan prøve. :) Har båret datteren min i 2 år nå og prøvd mye forskjellig, så litt må jeg da kunne bidra med.
Jeg vil veldig gjerne lære mer om bæring. Har et sjal,men får ikke teken på det. Har brukt ergobaby men drømmer om et delikat sjal til å bære nykommeren :rolleyes:
 
Deler det opp for at det ikke skal bli altfor langt. Legger ut ettersom jeg har tid. :)

Litt grunnleggende:

Barnet skal sitte i M-form med knærne høyere enn rompa og C-form på ryggen. De skal bæres "close enough to kiss", altså så høyt at du kan kysse barnets hode uanstrengt. Bena skal være ut for ikke å belaste anklene, og de skal kunne bevege kneleddet fritt. Ved ergonomisk riktig bæring kan du bære så lenge du ønsker, med naturlige pauser som bleieskift ol.

14520535_10157488760960043_8275908407805308843_n.jpg


Det er noen seler som ikke er ergonomisk riktige, blant annet Stokke og BabyBjörn. De eldre modellene av BabyBjörn er verst, da barnet blir hengende etter skrittet. De nyere modellene er bedre, men de gir fortsatt ikke korrekt M-form og er altfor stive i ryggen til å få riktig C-form. BabyBjörn selv påstår at selene er ergonomiske, men "ergonomisk" er ikke et beskyttet uttrykk og det kan altså brukes på hva som helst, så påstandene er rett og slett feil.

Når det er sagt så er det ikke skadelig å bruke med mindre barnet har hofteleddsdysplasi, og hvis dere allerede har den og er fornøyd, så er det bare å bruke den. Det viktigste er at barnet blir båret! :Heartred Men hvis dere skal gå til innkjøp av sele, vil jeg anbefale å kjøpe noe annet. :)

- Pass alltid på at haken ikke faller ned mot brystet, og at de har frie luftveier.
- Liggende ammestilling er kun anbefalt til amming pga. fare for kvelning.
- Fremovervendt bæring bør begrenses til 15-20 min i rolige og kjente omgivelser, pga. faren for overstimulering. Er barnet veldig nysgjerrig anbefales det å heller bære på hofta, for da kan de se rundt seg og likevel skjerme seg inntil mor/far om det blir for mange inntrykk.
 
Jeg har en caboo som jeg brukte MYE, spesielt fra 2-5 måneder. Turte ikke ta den ordentlig i bruk før hun var 8 uker, jeg følte meg for utrygg og kunne trengt mer praktisk veiledning. Men når jeg først fikk dreisen på det, brukte jeg den hver kveld og mye på tur. Hadde den alltid med på trilleturer, i tilfelle hun ble urolig.
Brukte den om kveldene, for det var ofte eneste måten å roe henne på.

Har også en manduca som jeg brukte mye fra hun var rundt 6 måneder. Var en periode da jeg synes hun egentlig var litt liten til den.
Hun har hele veien vært liten av vekst, så retningslinjer for alder har vi aldri kunnet brukt for noe utstyr.

Manducaen har jeg brukt mye til ryggbæring. Hun likte godt sitte i vogn, så som transport til og fra ting brukte vi alltid vogn. Bæretøy ble da brukt til rene "bæreturer" i skogen (trening for mor) og tur med hunden.

Har prøvd vevd sjal og meitai, men fant ut at jeg var mest fornøyd med sele.

Har også kjøpt en lenny lamb baby-sele som er helt nydelig. Den er kjøpt brukt og ikke lett å få tak i, så den måtte jeg bare ha selv om den egentlig var for liten fa jeg kjøpte den.

Så nå satser jeg på caboo første månedene, så gå over til lenny lamb og så til manduca når hen blir stor nok.
 
Ser så koselig ut med bæresjal! :D
Var ikke fornøyd med verken baby bjørn eller ergobaby forrige gang da det bare var tungvindt å bære..
 
Jeg har en caboo som jeg brukte MYE, spesielt fra 2-5 måneder. Turte ikke ta den ordentlig i bruk før hun var 8 uker, jeg følte meg for utrygg og kunne trengt mer praktisk veiledning. Men når jeg først fikk dreisen på det, brukte jeg den hver kveld og mye på tur. Hadde den alltid med på trilleturer, i tilfelle hun ble urolig.
Brukte den om kveldene, for det var ofte eneste måten å roe henne på.

Har også en manduca som jeg brukte mye fra hun var rundt 6 måneder. Var en periode da jeg synes hun egentlig var litt liten til den.
Hun har hele veien vært liten av vekst, så retningslinjer for alder har vi aldri kunnet brukt for noe utstyr.

Manducaen har jeg brukt mye til ryggbæring. Hun likte godt sitte i vogn, så som transport til og fra ting brukte vi alltid vogn. Bæretøy ble da brukt til rene "bæreturer" i skogen (trening for mor) og tur med hunden.

Har prøvd vevd sjal og meitai, men fant ut at jeg var mest fornøyd med sele.

Har også kjøpt en lenny lamb baby-sele som er helt nydelig. Den er kjøpt brukt og ikke lett å få tak i, så den måtte jeg bare ha selv om den egentlig var for liten fa jeg kjøpte den.

Så nå satser jeg på caboo første månedene, så gå over til lenny lamb og så til manduca når hen blir stor nok.
Lenny Lamb selges i to norske nettbutikker nå, både babyselen og toddlerselen. Finnes også på et hav av utenlandske nettsider. Så er ikke vanskelig å få tak i lenger, men noen print er selvfølgelig utgått. :) Det er en utrolig deilig sele. Har hatt den selv, men solgte den videre da jeg syntes skulderstroppene ble litt for brede til mine smale skuldre. Lyst til å prøve den igjen, dog. Den er jo myk og god! :D

Høres ut som en fin plan! Men Manduca og Lenny Lamb passer vel omtrent like lenge? Har ikke prøvd Manduca selv, men Lenny Lamb kan vel fint brukes til 2 år før man bør over på toddlersele. :)
 
Lenny Lamb selges i to norske nettbutikker nå, både babyselen og toddlerselen. Finnes også på et hav av utenlandske nettsider. Så er ikke vanskelig å få tak i lenger, men noen print er selvfølgelig utgått. :) Det er en utrolig deilig sele. Har hatt den selv, men solgte den videre da jeg syntes skulderstroppene ble litt for brede til mine smale skuldre. Lyst til å prøve den igjen, dog. Den er jo myk og god! :D

Høres ut som en fin plan! Men Manduca og Lenny Lamb passer vel omtrent like lenge? Har ikke prøvd Manduca selv, men Lenny Lamb kan vel fint brukes til 2 år før man bør over på toddlersele. :)
De jeg har sett i Norge tidligere har bare vært stripete eller andre kjedelige farger.
Ingen fine, veldig dårlig utvalg.
Den lennylamb'en jeg har føles mindre enn manduca.
Har tenkt på angelpack også, angret sist på at jeg ikke kjøpte den.
Men følte at jeg brude bruke manduca'en når jeg først hadde kjøpt den.
Og ventet på at jenta mi skulle vokse seg inn i den.
Men hun var fortsatt bare 9 kg da hun var et år og veldig tynn. Så det er først nå nesten at den har passet ordentlig.
 
De jeg har sett i Norge tidligere har bare vært stripete eller andre kjedelige farger.
Ingen fine, veldig dårlig utvalg.
Den lennylamb'en jeg har føles mindre enn manduca.
Har tenkt på angelpack også, angret sist på at jeg ikke kjøpte den.
Men følte at jeg brude bruke manduca'en når jeg først hadde kjøpt den.
Og ventet på at jenta mi skulle vokse seg inn i den.
Men hun var fortsatt bare 9 kg da hun var et år og veldig tynn. Så det er først nå nesten at den har passet ordentlig.

Har kommet en del nye den siste tiden, som er laget av Lenny Lamb bæresjalene med mønster. Begynner å bli utplukket nå, men tipper at i hvert fall Instinktsmor.no kommer til å ta inn flere. Og hvis hun ikke har planer om det, kan det godt være at hun bestiller om man spør. Veldig hyggelig dame! :) Skal ikke si noe sikkert altså, men hvis du måler setet (nederst på panelet ved midjebeltet) på begge så ser du jo fort om det er stor forskjell. Den skal gå fra knehase til knehase, men ettersom de blir eldre er det mindre viktig. Den jeg kjøpte i standard størrelse kunne jeg brukt lenge, i hvert fall (2-åringen veier 11 kg, lang og slank, så er ikke stor hun heller). Men selene har jo forskjellig passform, og Manduca kan gjøres lenger i ryggen. :)

Angelpack vet jeg mange liker til nyfødt. Aldri prøvd den selv. Datteren min ble født med hofteleddsdysplasi, så bar ikke så mye de første 3 mnd pga. putebehandling.

Hehe, forstår at du vil brukte den, da. Men en ukjent problemstilling for meg som har bæredilla! :p Bytter bæretøy hele tiden og du hadde fått sjokk om du visste hvor mye penger jeg har brukt på det! Har én bæresele, én meitai, fem bæresjal (snart seks) og to ringslynger. Og da har jeg akkurat solgt unna én bæresele og én meitai. :shy:
 
Last edited:
Har kommet en del nye den siste tiden, som er laget av Lenny Lamb bæresjalene med mønster. Begynner å bli utplukket nå, men tipper at i hvert fall Instinktsmor.no kommer til å ta inn flere. Og hvis hun ikke har planer om det, kan det godt være at hun bestiller om man spør. Veldig hyggelig dame! :) Skal ikke si noe sikkert altså, men hvis du måler setet (nederst på panelet ved midjebeltet) på begge så ser du jo fort om det er stor forskjell. Den skal gå fra knehase til knehase, men ettersom de blir eldre er det mindre viktig. Den jeg kjøpte i standard størrelse kunne jeg brukt lenge, i hvert fall (2-åringen veier 11 kg, så er ikke stor hun heller). Men selene har jo forskjellig passform, og Manduca kan gjøres lenger i ryggen. :)

Angelpack vet jeg mange liker til nyfødt. Aldri prøvd den selv. Datteren min ble født med hofteleddsdysplasi, så bar ikke så mye de første 3 mnd pga. putebehandling.

Hehe, forstår at du vil brukte den, da. Men en ukjent problemstilling for meg som har bæredilla! :p Bytter bæretøy hele tiden og du hadde fått sjokk om du visste hvor mye penger jeg har brukt på det! Har én bæresele, én meitai, fem bæresjal og to ringslynger. Og da har jeg akkurat solgt unna én bæresele og én meitai. :shy:
Hadde bæredilla før, men gikk plutselig over til vogndilla. Har hatt altfor mange vogner og ønsker meg "alle" nå som jeg er gravid igjen.
 
Hadde bæredilla før, men gikk plutselig over til vogndilla. Har hatt altfor mange vogner og ønsker meg "alle" nå som jeg er gravid igjen.
Haha, mange som har det også! Kan neeeesten forstå det. :p Bruker omtrent aldri vogna, kun når 2-åringen skal sove i barnehagen. Om man ser bort ifra litt møkk på understellet, ser vogna så å si ny ut. :)
 
Jeg har prøvd mange bæreseler og liker ergobaby 360 veldig godt, det kan jeg fortsatt bære 3-åringen om jeg vil :) bæreselen har blitt brukt mye av oss da vi har hatt to kolikk barn, og ingen av de sov uten å bli bært.. så 360 skal jeg bruke denne gangen også :)

Bæresjal har jeg aldri prøvd, og tror nok ikke det er noe for meg :)
 
Jeg har brukt mye elastisk sjal når de er helt bitte små. Nå hadde jeg ergobaby sjal . Kjente fornøyd. Og enkelt å ta på når man har prøvd et par ganger :) ellers er jeg super glad i ergobaby 360 bæreselen! Den bruker vi mye enda til gutten på 1.5 år :) hadde den med til Syden i sommer. Kunne ikke vært foruten på flyplass og fly!
 
Jeg gleder meg til å kunne finne frem vevd sjal igjen. Har båret en del i Mei Tai tidligere og den er super for litt større barn. Skal ha meg nytt elastisk sjal denne gangen.
Husker jeg var veldig glad i ringslyngen ved korte ærend.
 
Back
Topp