Bæresjal

Jeg hadde bare elastisk bæresjal med første og brukte bæresele resten av tiden. Denne gangen vil jeg ha et vevd bæresjal også :D ! Ikke satt meg inn i hva slags typer og slikt som er der ute ennå, det er så mye å velge mellom..
 
Da ble det et fornessi på meg
 
Har elastisk bæresjal som jeg brukte i begynnelsen med nr 2 de første månedene. Etter 3-4 mnd kunne jeg bruke ergobaby, men før det så passet det bedre med bæresjal.
 
Fikk fornessi sjalet i posten idag, skal vaske det og prøve å knytte det med dukka til frøkna imorgen haha
 

Kanskje på tide å oppdatere den artikkelen og videoene litt? Syns ikke de der var så gode, og mangla endel informasjon ( som f.eks om viktigheten av C-kurve, M-form, "close enough to kiss", og ikke minst at ryggbæring egentlig ikke er anbefalt før rundt 6 måneder). Jeg ville ikke sendt denne artikkelen videre til noen som lurer på bæring f.eks.

Fikk litt vondt i magen av videoen der baby på bare 3 mnd bæres på rygg, syns ikke det så ergonomisk og trygt ut sånn som han satt. :oops: Rumpa er høyere enn knærne i tillegg til at ryggen er for rett, og han er plassert for langt nede. Og det nevnes ikke noe om at de bør helst være nærmere 6 måneder før bæring på rygg.

Ser den ikke er oppdatert siden 2012, så kanskje vært greit med en gjennomgang? :)
 
Her er en fin oversikt:
3359790.jpg


Og der ser dere hvor C-formet ryggen bør være opp til 6 mnd, samt hvor høyt knærne bør være. Etterhvert så retter de seg jo mer opp selv, men fortsatt viktig å holde på M-formen, med et godt vippa bekken og knærne høyere enn nederste punktet på rumpa. Ikke alltid så lett å få til da, ikke alltid babyer samarbeider så godt. :hilarious:
 
Kanskje på tide å oppdatere den artikkelen og videoene litt? Syns ikke de der var så gode, og mangla endel informasjon ( som f.eks om viktigheten av C-kurve, M-form, "close enough to kiss", og ikke minst at ryggbæring egentlig ikke er anbefalt før rundt 6 måneder). Jeg ville ikke sendt denne artikkelen videre til noen som lurer på bæring f.eks.

Fikk litt vondt i magen av videoen der baby på bare 3 mnd bæres på rygg, syns ikke det så ergonomisk og trygt ut sånn som han satt. :oops: Rumpa er høyere enn knærne i tillegg til at ryggen er for rett, og han er plassert for langt nede. Og det nevnes ikke noe om at de bør helst være nærmere 6 måneder før bæring på rygg.

Ser den ikke er oppdatert siden 2012, så kanskje vært greit med en gjennomgang? :)

Eg skal ta saken vidare til dei som er ansvarleg for artiklane :)
 
Eg skal ta saken vidare til dei som er ansvarleg for artiklane :)

Supert! :happy: Hadde jo vært flott med en oppdatert bæreartikkel på babyverden sine sider også. Har jo også kommet utrolig mange bra bæreseler på markedet siste årene, som kunne vært verdt å nevne. Mange syns jo de er enklere enn sjal, og det er jo både gode og dårlige seler på markedet (og siden alle kan kalle det ergonomisk enten det er det eller ikke er det ikke så lett å finne frem i bæreverden).
 
Januar-sniker~
Jeg elsker bæresjal og bæreseler:Heartred Det reddet hverdagen med førstemann som var preget av kolikk, reflux og konstant behov for nærhet:smiley-angelic006 Har igjen fra sist to vevd sjal i forskjellige størrelser, et elastisk og en ergobaby 360 som jeg ikke klarte kvitte meg med. Har bestemt meg for å bytte ut det elastiske til aldoria bambu soft, og bæresælen byttes med Tula free to grow. Har begynt å få tilbake minner om at baby våknet av borrelåsen på ergobabyen sist og jeg fortvilte mye over dette:wtf:
 
Januar-sniker~
Jeg elsker bæresjal og bæreseler:Heartred Det reddet hverdagen med førstemann som var preget av kolikk, reflux og konstant behov for nærhet:smiley-angelic006 Har igjen fra sist to vevd sjal i forskjellige størrelser, et elastisk og en ergobaby 360 som jeg ikke klarte kvitte meg med. Har bestemt meg for å bytte ut det elastiske til aldoria bambu soft, og bæresælen byttes med Tula free to grow. Har begynt å få tilbake minner om at baby våknet av borrelåsen på ergobabyen sist og jeg fortvilte mye over dette:wtf:

Den borrelåsen er noe herk! Greit nok i starten her, for hadde aldri behov for å bære i søvn og så legge fra meg sovende baby. Men når jeg begynte med ryggbæring, DA ble den irriterende da. Jeg får nemlig ikke til å løfte lille over på rygg, må plassere han i sela og hoftevrikke han rundt. Borrelåsfestet er jo tilnærmet umulig å få etterstramma godt etterpå, og å ha den så stram som den må være gjør det jo ikke akkurat lett å vri lille over på rygg. :hilarious:

Og jeg brukte ørten forsøk på få den plassert pent og rett, klarte alltid å gjøre det skeivt de første par gangene. :hilarious:
 
Tar opp denne tråden, da jeg har lyst å ha noe å bære lille i fra han er nyfødt. Men det er jo en jungel og jeg har ikke peiling ! Kan noen komme med noe få alternativer å anbefale meg, jeg vil gjerne handle nå så vi har det klart til lille kommer.
 
Dere som har litt peiling, jeg har fått tak i en angelpack bæresele, vil det være greit med et elastisk sjal i tillegg tll starten eller er bæreselen nok? :)
 
Tar opp denne tråden, da jeg har lyst å ha noe å bære lille i fra han er nyfødt. Men det er jo en jungel og jeg har ikke peiling ! Kan noen komme med noe få alternativer å anbefale meg, jeg vil gjerne handle nå så vi har det klart til lille kommer.

Det er litt vanskelig å anbefale noe egentlig, for det er så forskjellig hva en liker. Hvis du vil prøve elastisk bæresjal så er Sino og Aldoria ofte anbefalt. Close caboo er også mange fornøyd med, og den er noe enklere i bruk har jeg skjønt (har aldri prøvd den selv, har et ergobaby aura elastisk som funka fint). Close caboo kan være litt varmt, men så venter jo vi barn på den kaldeste tiden av året så det ville ikke jeg tenkt så mye på.

Av bæreseler som er fine å bruke helt fra start av så kan du se på Integra 1. Den vurderer jeg å kjøpe til tross for at jeg er veldig glad i LennyUp bæresela mi, men den tror jeg blir litt stor til de minste selv om den kan snurpes mye inn. Et ekstra pluss med integra er at de tar liten plass, så lett å ha med seg overalt. Så har du angelpack eller tula free to grow som og er populære seler. Sistnevnte ser jeg mange syns er litt stor til de aller minste.

Jeg er veldig fan av meh dai, syns det var så behagelig å bære i og lett å lære seg. Jeg har fra LennyLamb, ganske OK pris på dem. "Ulempen" er at de har litt lange sjalstropper, så kan føles litt voldsomt ut i starten. Finnes litt vel mye å velge i der også. :p

Jeg syns elastisk er best i starten, og så gå over til bæresele og/eller meh dai etterhvert. Noen syns det er fint med bæresele fra start av, og andre sverger til sjal hele veien. Elastiske har jo litt kort brukstid pga de gjerne begynner å sige etterhvert, men de er ikke så dyre i innkjøp egentlig.

Vet ikke om det hjalp så veldig. :hilarious:
 
Dere som har litt peiling, jeg har fått tak i en angelpack bæresele, vil det være greit med et elastisk sjal i tillegg tll starten eller er bæreselen nok? :)

Ser mange skryter av den sela til de minste, men at en kanskje må bruke noe for å snurpe den litt ekstra sammen i panelet til de aller minste, så de ikke sitter for bredbeint. Har ikke personlig erfaring med den, men jeg foretrakk elastisk sjal helt i starten, fremfor bæresele. Klarer deg nok med bare bæreselen da, selv om et elastisk sjal kan være fint. Er jo ikke alle som liker det heller, og syns det er vanskelig å få til skikkelig.
 
Da nr.1 ble født var babywearing noe nytt og nesten eksotisk. Men jeg var på bølgen da og har ringslynge og mei tai fra da hun var fersk. Mei taien ble håndsydd på kommisjon for en billig penge av en dame på Svalbard synes jeg å huske. Nå har jeg utvidet med vevd sjal. Det er alltid klønete å lære seg bæredings så vi går rett på vevd sjal isteden for å gå via strechy sjal.
 
Jeg har brukt ergobaby 360omni siden han var nyfødt og bruker den fortsatt 1 1/2 år etter. I starten da han var helt liten byttet jeg på med en caboo close+. Den er enkel å bruke og likte den godt, men han vokste fort ut av den.
 
Det er litt vanskelig å anbefale noe egentlig, for det er så forskjellig hva en liker. Hvis du vil prøve elastisk bæresjal så er Sino og Aldoria ofte anbefalt. Close caboo er også mange fornøyd med, og den er noe enklere i bruk har jeg skjønt (har aldri prøvd den selv, har et ergobaby aura elastisk som funka fint). Close caboo kan være litt varmt, men så venter jo vi barn på den kaldeste tiden av året så det ville ikke jeg tenkt så mye på.

Av bæreseler som er fine å bruke helt fra start av så kan du se på Integra 1. Den vurderer jeg å kjøpe til tross for at jeg er veldig glad i LennyUp bæresela mi, men den tror jeg blir litt stor til de minste selv om den kan snurpes mye inn. Et ekstra pluss med integra er at de tar liten plass, så lett å ha med seg overalt. Så har du angelpack eller tula free to grow som og er populære seler. Sistnevnte ser jeg mange syns er litt stor til de aller minste.

Jeg er veldig fan av meh dai, syns det var så behagelig å bære i og lett å lære seg. Jeg har fra LennyLamb, ganske OK pris på dem. "Ulempen" er at de har litt lange sjalstropper, så kan føles litt voldsomt ut i starten. Finnes litt vel mye å velge i der også. :p

Jeg syns elastisk er best i starten, og så gå over til bæresele og/eller meh dai etterhvert. Noen syns det er fint med bæresele fra start av, og andre sverger til sjal hele veien. Elastiske har jo litt kort brukstid pga de gjerne begynner å sige etterhvert, men de er ikke så dyre i innkjøp egentlig.

Vet ikke om det hjalp så veldig. :hilarious:
Hjalp masse, Tusen takk! Nå ser jeg på jollyroom og lurte litt på babylonia bb-tai øko : https://www.jollyroom.no/babyutstyr...baeresjal/babylonia-bb-tai-oko-baeresjal-bold
Hvor er det i forhold til de du nevner tror du? Tenkte å bestille et sjal og ei sele når jeg først bestiller.
 
Hjalp masse, Tusen takk! Nå ser jeg på jollyroom og lurte litt på babylonia bb-tai øko : https://www.jollyroom.no/babyutstyr...baeresjal/babylonia-bb-tai-oko-baeresjal-bold
Hvor er det i forhold til de du nevner tror du? Tenkte å bestille et sjal og ei sele når jeg først bestiller.

Har ikke prøvd den selv eller hørt noe særlig om den, men ser ut som det er en type meh dai, og det har jeg vært veldig fornøyd med i alle fall. Syns dog det nyfødtinnleggreia så rar ut, om det var samme type jeg fant video av på youtube. :p Prøvde å søke den opp på bæregruppene jeg er medlem i på FB, for å se om jeg kunne videreformidle erfaringer om den, men fant ikke noe. Men meh dai likte jeg veldig godt da, etter elastiskperioden var over (panelet ble for bredt tidligere for meh daien min, men kunne brukt en stropp eller noe for å snurpe sammen litt).

Det er virkelig mye forskjellig der ute altså!
 
Ergobaby har kommet med en ny sele tilpasset de aller minste, ser jo ut som man får litt den følelsen av elastisk sjal men slipper knyting. Og så varer det litt lengre enn elastisk sjal også, opp til 11 kg. :)

Synd jeg har for mye allerede. :angelic:
 
Back
Topp