Bæresjal? Babybjørn?

Lilleluca

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Tror der skal finnes noe man kan bære baby i når den er nyfødt, som gjør at den ligger, samt ligger inntill kroppen til mor/far. Noen som har noe å anbefale?
Noe som ikke er så vanskelig å få på seg :P

Jeg har et bæresjal liggende, men har aldri prøvd det før så vet ikke hvordan det blir meg en liten baby ;)

Jeg prøvde diverse sjal og fikk aldri noe særlig dreisen på det. Synes det var vanskelig å knyte på seg alene. Brukte ergobaby med spedbarnsinnlegg så fort hun var stor nok til det (det er vel fra ca 7 kg), den ble brukt MYE!

Jeg prøvde diverse sjal og fikk aldri noe særlig dreisen på det. Synes det var vanskelig å knyte på seg alene. Brukte ergobaby med spedbarnsinnlegg så fort hun var stor nok til det (det er vel fra ca 7 kg), den ble brukt MYE!
Det var det jeg synes og, livredd for at jeg skulle miste ungen!

Jeg hadde Babybjørn sist, men denne gangen vil jeg ha Ergobaby 360. I tillegg vurderer jeg et ferdig knyttet "bæresjal". Lånte et elastisk sjal av en kollega sist, men jeg syntes det var så styrete å knyte det at det omtrent aldri ble brukt. Har hørt mange skryte av Caboo til nyfødte.

Vet ikke om jeg er så stor fan av slike bæregreier jeg? Motsi meg gjerne, så jeg kanskje får et positivt inntrykk av det :-)
Men, vet om flere som sverger til slikt når barna er små, men etterhvert blir barna så avhengi av å bli båret, at det faller ikke til ro på annet vis...
Nekter å sovne i vogn/seng f.eks, men sovner tvert h*n får bli båret...

Nå går d kanskje litt på hvor OFTE man bruker dette, men jeg tenker heller at det er bedre å bruke slik når barnet er blitt litt gamlere?
For å bruke på ryggen, når man skal ut i skog og mark f.eks ;)

Kjøpte ergo baby med spedbarnsinnlegg, men følte ikke babyen lå godt oppi der. Kjøpte moby wrap bæresjal, og elsket det! Det gjor også babyen:)

Jeg hadde Babybjørn sist, men denne gangen vil jeg ha Ergobaby 360. I tillegg vurderer jeg et ferdig knyttet "bæresjal". Lånte et elastisk sjal av en kollega sist, men jeg syntes det var så styrete å knyte det at det omtrent aldri ble brukt. Har hørt mange skryte av Caboo til nyfødte.

Hva er grunnen til at du heller vil ha ergobaby?

Vet ikke om jeg er så stor fan av slike bæregreier jeg? Motsi meg gjerne, så jeg kanskje får et positivt inntrykk av det :-)
Men, vet om flere som sverger til slikt når barna er små, men etterhvert blir barna så avhengi av å bli båret, at det faller ikke til ro på annet vis...

Nå går d kanskje litt på hvor OFTE man bruker dette, men jeg tenker heller at det er bedre å bruke slik når barnet er blitt litt gamlere?

Jeg tenker også alt med måte.. for min del blir det nok mest brukt på reise og kanskje i enkelte situasjoner med husarbeid hvor jeg må mye opp og ned trappene osv..

Det skal ikke bli en hvilepute som går ut over barnets gulvtid!

Som fysio tenker jeg også at mye tid i bæresele/sjal ikke er heldig for babyens rygg eller motoriske utvikling, og kommer til å følge de samme reglene som for bilstol/vippestol : "ikke mer enn nødvendig og i korte perioder om gangen"..

Ergobaby har kommet best ut i test så den kommer jeg til å prøve :-) har ingen erfaringer med noen av de

Hva er grunnen til at du heller vil ha ergobaby?
Grunnen til det er at den kan brukes både på mage, rygg og hofte og til tyngre barn. Pluss at den er mer ergonomisk riktig for barnet. Jeg syntes det ble ganske vondt å bære i babybjørn på magen når barnet nærmet seg vektgrensa på 12 kg.

Grunnen til det er at den kan brukes både på mage, rygg og hofte og til tyngre barn. Pluss at den er mer ergonomisk riktig for barnet. Jeg syntes det ble ganske vondt å bære i babybjørn på magen når barnet nærmet seg vektgrensa på 12 kg.

Ok. Finnes jo babybjørn som også kan brukes på rygg og mulig hofte..? Tenker jeg skal reise om se på de ulike og kanskje prøve for å finne ut hva som passer oss best :-)

Ok. Finnes jo babybjørn som også kan brukes på rygg og mulig hofte..? Tenker jeg skal reise om se på de ulike og kanskje prøve for å finne ut hva som passer oss best :)
Ja, det har vel kommet nye modeller fra Babybjørn også, jeg har ikke fulgt så nøye med på det :) Vi har en eldre modell og den blir byttet ut med en Ergo 360 denne gangen. Tror Stokke også har en bæresele som er OK? Det beste er vel å ta seg en runde og prøve de forskjellige.

Babybjørn er vel ikke anbefalt fordi beina til barnet henger rett ned. Dette er ikke bra for hoftene. Anbefaler en ergonomisk bæresele som ergobaby el. Manduca. Der sitter barnet i froskestilling. Jeg synes deg er vanskelig å stole på sjal. Er så redd for at knuten skal gå opp. Jeg har manduca og er fornøyd med den.

Jeg har brukt masse forskjellig. Babybjørn, Ergo Baby, bæresjal osv. Når de er nyfødte syns jeg sjal helt klart er best. Øv på knyting et par ganger også kan du det. Sjalet er det bare å ha på seg så tar du babyen ut og inn, da ligger de helt inntil og koser seg :) Når de blir litt større er det praktisk med noe som er enklere å ta av og på, da finnes det mye som er mer eller mindre likt :)

Du er inne på no! Kjenner en som brukte bæresjal helt fra dag en, nå må hun gå rundt med en 2 åring på 14 kg i bæresjalet når han er syk! For ellers roer han seg ikke ned... Stakkars, blir tungt etterhvert!!

Jeg eeeeeelsker bæring, og brukte ofte det med de to eldste. Har elastisk sjal som brukes når de er fra 0-6 mnd, etter det er deg mer praktisk med en god Mei-Tai eller manduca/ergobaby. Jeg bærer ikke barna for at de skal sovne da, da legges de i vogn, men på handletur, tur til og fra bhg, turer i skog og mark, husarbeid og kos når de er syke og man IKKE har tid til å ligge i sofaen med dem ;)

Bærer fortsatt 3-åringen på lengre turer i fjellet (korte perioder om gangen) og hun elsker å få komme "høyt opp" (jeg eg bare 158 cm, så alt eg jo relativt) og hviler godt på ryggen min.

Anbefaler bæring på det sterkeste! Spesielt til de som nå får nr 2/3/4. Det er ikke lett å lære en 4-åring å sykle hvis man skal styre med vogn til lillesøster/lillebror... Også såååå mye ekstra kos!!! :)

Back
Topp