Bæresele

MammaIApril2015

Flørter med forumet
Bæresele eller ikke bæresele?

Går mye i skog og mark med mine to hunder, og oftest på små stier.
Noen som har erfaring med bæresele? Ved hvilken alder kan de begynne å brukes?
Noen som har en sele å anbefale?

Vil så gjerne fortsette å gå slike turer også etter at prinsessa er kommet til verden, uten å alltid måtte ha med vogna..

Takker for gode råd!
 
Jeg ville anbefalt et bæresjal fra nyfødt, rett og slett fordi det er mest behagelig :)
Et elastisk bæresjal kan knytes på forhånd og så kan man putte babyen inn og ut slik det passer, og sjalet gir god avlastning til den som bærer samt gjør det lunt for babyen.
Av seler kan man bruke f.eks Ergobaby med nyfødtinnlegg fra fødselen av, eller Anglepack som også er en god sele fra nyfødt!
 
Ergo 360 blir anbefalt. Skal def ha det!
 
Vil anbefale elastisk sjal til nyfødte. Deretter bør du velge en ergonomisk riktig bæresele som både kan brukes på magen og ryggen :) feks den nyeste modellen til babybjørn, ergo, beco...
 
Jeg har brukt mobywrap(elastisk bæresjal) og beco butterfly, formsydd sele. Jeg foretrekker sjal fra nyfødt opp til 3-4 mnd, men det er nyfødtinnlegg i becoen også.I den kan du bære både på mage og rygg, og også sette ungen oppi før du tar den på. Jeg bruker den ennå til yngste hvis vi skal på langtur, og hun er 2 år og 8 mnd. Tror den går opp til 20 kilo så den holder nok en god stund til. Vogn har vi ikke lenger.
 
Bæretøy! Sjal først og sele senere. Caboo er fin og begynne med.
Anglepack er også fin, de er fine og se på også:)
Jeg går mye tur i skogen med baby og hund, det er kjempekoselig:)
Det finnes bare fordeler med å bære, så det er supert at du ønsker det:)

Husk at nyfødte gjerne skal sitte i froskestilling med bena samlet, og større babyer må sitte med rumpa lavere enn knærne.
Utovervendt bæring anbefales ikke.
 
Vi har brukt manducaen vår veldig mye, må være et av de beste kjøpene vi har gjort. Den første tida satt hun i froskestilling, etter hvert satte vi bena ut. Har også brukt elastisk sjal og meitai mye.
 
Jeg er evig takknemlig for ergobaby'n vår! Har hatt masse turer med den både på fjellet og i skau! Den er kjempe god å ha på seg og ungen sitter kjempe bra og behagelig i den!
 
Vi brukte bæresjal og Ergobaby fra Nyfødt.

Likte sjalet best helt i starten for det nyfødtinnlegget i Ergosela er litt knotete, og synes hun forsvant så langt nedi der som nyfødt.

Likte Ergobaby best fra 3-4 måneder. Den bruker vi masse enda, nå er hun 2 år.

Caboo bæresjal skal jeg ha fra nyfødt neste gang! :)
 
Bæretøy! Sjal først og sele senere. Caboo er fin og begynne med.
Anglepack er også fin, de er fine og se på også:)
Jeg går mye tur i skogen med baby og hund, det er kjempekoselig:)
Det finnes bare fordeler med å bære, så det er supert at du ønsker det:)

Husk at nyfødte gjerne skal sitte i froskestilling med bena samlet, og større babyer må sitte med rumpa lavere enn knærne.
Utovervendt bæring anbefales ikke.
Så kjekt å høre at det er bare fordeler med å bære :D Trodde kanskje ikke det var så bra!
Er jo mye lettere å komme seg rundt der man ønsker med babyen på magen istedetfor i vogn! :)
Takk for tips!
 
Så kjekt å høre at det er bare fordeler med å bære :D Trodde kanskje ikke det var så bra!
Er jo mye lettere å komme seg rundt der man ønsker med babyen på magen istedetfor i vogn! :)
Takk for tips!
Ja, jeg synes det er kjempepraktisk. Og så er det koselig, man får en spesiell nærhet til barnet. Jeg var også avhengig en periode, eneste måten å roe henne på kvelden var å bære henne rundt i stua i sjalet.

Jeg tenker vi kan gå til og fra barnehagen med bæresele også når den tid kommer, vi bor bare 5-600 meter fra den barnehagen vi ønsker oss:)
 
Noen som har erfaring med ringslynge? Har prøvd ergo, Babybjørn, og litt elastisk sjal. Men synes ringslynga ser veldig praktisk ut fra de er nyfødt. Må være hjemme med en ett-åring i tillegg, og ser for meg at det kan bli en litt enklere hverdag med å bære minsten mye da.
 
Jeg lånte en manduca av min søster, og en babybjørn av ei venninne. Må si at manducaen ble mest brukt. Både fordi den var den best tilpassede for babyen, men også fordi den tålte mer vekt når gutten ble stor og kunne bæres på ryggen. Når han var stor nok til utovervendt bæring foretrakk jeg babybjørnen når vi var på reise, lettere å ta han ut og inn av dn når vi var på fly o.l.
 
Elastisk bæresjal eller Caboo fra nyfødt til 3-4 mnd, deretter ergonomisk bæresele eller meitai, evt. vevd sjal om du blir bitt av basillen (passer spesielt bra for langtidsbæring av større barn siden det gir absolutt best vektfordeling og avlastning ved riktig type knytting).

Bar Jr. fra han var 20 timer gammel på barsel til han ble stø til beins/for tung nærmere 2 (han veide rundt 12 kg da han passerte året... :p ).
Gir uerstattelig nærhet, er fantastisk om du har kolikkbarn (i 9 mnd, som meg :p ), praktisk i mange situasjoner (på reise, kollektivtrafikk, snarturer, tur med hund eller eldre søsken, handleturer m.m.) og rett og slett gøy og trivelig for de fleste. :)

Fremovervendt bæring anbefales ikke, av samme grunn som fremovervendt vogn ikke anbefales for de minste barna - de kan ikke skjerme seg for nye inntrykk, og det er veldig vanskelig å oppnå en ergonomisk korrekt sittestilling med knærne høyere enn rumpa ved fremovervendt bæring.
De fleste ergonomiske bæreseler (Ergo, Beco, Manduca, Angelpack m.fl.) kan brukes til ryggbæring, som gir mange av de samme fordelene og færre av ulempene - barnet får mer utsikt enn det får ved magebæring, samtidig som det kan skjerme seg inn mot bærerens rygg. Og så er det ENORMT praktisk for mor eller far som skal gå tur eller gjøre husarbeid. ;)
 
Back
Topp