Bæresele eller sjal til nyfødt?

Forstegangsfodende

Flørter med forumet
Himmelbarn
Blir helt forvirret av all informasjon etter jeg fant ut at jeg er gravid. Hva anbefales av bæresele og/eller sjal til nyfødt? Sleng gjerne også med merke/link/tips…
 
Mange er glad i Ergobaby Embrace! Jeg gikk for Ergobaby sitt elastiske sjal, hører Coracor sitt er bra også. Elastisk kan ikke brukes i mange mnd da, min er 4 mnd og 6 kg nå og syns det begynner å bli tungt, så tenker å oppgradere til en sele eller meh dai. Usikker på hvor lenge Embrace kan brukes, kan være det er litt samme der.
Sånn ellers med bæretøy må man nesten prøve og se hva som passer best til kroppen din. Anbefaler å melde seg inn i norsk bæregruppe på FB, der kan man lære masse om ergonomisk bæring :D
 
Brukte elastisk sjal i begynnelsen. De to første var premature og ingen andre seler som passet. Synes det var veldig tungvindt å binde det rundt og likte sånn sett sele best.
 
Hadde ergobaby embrace til sistemann. Han var ca 2,5 kilo da vi begynte bruke det (men lang). Brukte det til han var ca et halvt år (rundt 65 cm eller så), da byttet vi til ergobaby adapt. Storesøster brukte jeg hybrid sjal (baby k’tan) og senere adapt.
 
Med første hadde jeg bare Ergobaby Omni 360-sele, og det tok måneder før hun trivdes i den. Kjøpte derfor Ergobaby aura sjalet i tillegg til baby 2, hun trivdes tidvis i den men også hun ble først mer komfortabel med bæring når hun ble 3 måneder og da bruker vi helst selen. Aura vil jeg si er ganske enkel å bruke men det er også det eneste sjalet jeg har prøvd :)
 
Coracor eller Ergobaby aura elastisk bæresjal. Synes elastisk sjal sitter mye bedre på nyfødt enn alt annet, men skal du ha sele så gå for Ergobaby Embrace
 
Ja takk, begge deler :) jeg syns sjal er best når det gjelder komfort for både bærer og barn, men sele kan være greit hvis det skal gå litt fort + for pappabæring (pappaen her gadd sjeldent sjal). Likte godt ergobaby embrace og coracor elastisk sjal selv, men mange elastiske sjal er relativt like
 
Kommer an på hva du selv liker best! Har du tålmodighet til å sjale opp anbefaler jeg elastisk sjal. Ellers ser jeg Ergobaby embrace allerede er nevnt :)
 
Har både sjal og ergobaby embrace til nyfødt, men foretrekker embrace da jeg ikke er så god på strammingen som jeg skulle ønsket.
Etter embracen er utvokst går jeg over på LennyLamb sin LennyUpgrade og Tula free to grow
 
Her er det mye preferanser det går på.. jeg følte aldri jeg fikk til embracen, og elastisk sjal liker jeg bare ikke . Så her er det rett på vevd sjal fra nyfødt av, også Tula free to grow når den passer (den skal i teorien passe fra 3,2kg, men de fleste opplever at den ikke passer før ungen er noen mnd). Så går det litt i ringslynge når jeg må bære rundt inne for en rask opp, og mye sjal på skikkelige gåturer..

Man har jo MASSE seler og sjal å velge i. Elastisk sjal er mye samme greiene; men noen er litt tykkere eller tynnere enn andre. Vevde sjal, så er det ulike størrelser (de fleste begynner med basestørrelsen sin; str 6 hvis du er 'normalt' bygd, 5 hvis du er ganske liten av deg, 7 hvis du er litt større eller til normal-bmi menn, eller bare foretrekker lengde..) og ulike stoffer og ulike tykkelser. 100% bomull er gjerne en sikkerstikk; de er easy care og funker fint for de fleste. Men om du skal kjøpe vevd sjal anbefaler jeg brukt. Da er de ferdig oppmyknet, og du kan gjerne spørre selgeren om det sjalet passer for din bruk.
Av seler, så er det jo en hel verden der også. Finnes mange å kjøpe brukt her også; mest sånn at man slipper bruke mye penger på noe man ikke liker. Noen er ment for små babyer; de fleste passer ikke skikkelig før baby begynner bli 3-4 mnd, og varer gjerne til 1,5 år, opp mot 2 år. Men her er det en jungel og det er best å prøve litt egentlig.

Personlig liker jeg Tula; mest fordi stroppene er så myke at de ikke belaster skuldrene særlig. Men har ikke prøvd all verden med seler; eneste erfaring jeg har gjort meg er at babybjørn er ubehagelig. :p har bestilt meg en brukt manduca for å prøve; disse selges billig.
Skulle jeg kjøpt meg NY sele, så ville jeg snust litt på isara the one. Den skryter av å passe fra nyfødt og ut bæreperioden, og passe alle type bærere; både menn og kvinner i alle høyder og fasonger.
Hørt mye fint om den, men har ikke prøvd selv.

Så finnes det jo seler som er en slags hybrid mellom sele og sjal også..

Så.. ja. Nei. Du må bare prøve og finne ut hva du selv liker best. Kjøp gjerne brukt for å teste :)
 
Back
Topp