Bæresele - behov?

Brukte på førstemann fordi han gråt helt sinnsykt mye og jeg fikk betennelse i begge armene.

Fikk også veldig god bruk for bæresjal med andremann da ongene var tett i alder og lillebror kom rett før sommerferie så jeg ble alene hjem med begge to i 5 uker.

Kommer veldig an på ongen :o

Til førstemann bruke jeg stokke sin bæresæle og ergobaby senere. Til andremann bruke vi mobywrap og ergobaby. Bruker ergobaby'n overalt..på fjellturer, syden/reiser, butikken, fjøse og andre plasser der kanskje barna blir klare i bena eller vare suttrer så er det bare å hive de på ryggen å fortsette. Har den orginale selen og den som har uv- beskyttelse i hetta og som med lufting... perfekt i syden. Bruker de ukentlig for gutta på snart 3år og 1,5år

ErgoBaby og Manduca her, liker dem godt. Men blir brukt kun på skogtur og av og til henting i bhg. da, er ikke noen sånn hjemmebære mamma :P Og har brukt vogn mye :) Men et must på skogtur

Bæresele har jeg ikke hatt, og ikke følt behovet for heller, men jeg har elastisk sjal til små babyer, og meitai til større barn. En sånn mandruka elller ergobaby kunne jeg absolutt hatt, og muuuuuuuligens den siste til bb også, men de eldre ville jeg ikke brukt (dvs, jeg har båret min kusine i en sånn en gang for... vel, hun er student nå, så det er vel 19 år siden, det var dagen før dåpen hennes, jeg fikk bære babyen mens de voksne ordnet bord og mat og styr.... men jeg ville ikke hatt den nå nei)

Vi hadde bæresele og den ble brukt litt spesielt når jeg var alene med henne og hun ikke ville ligge alene!
Hvis vi skulle få flere barn kommer vi heller til å kjøpe bæresjal istedenfor.

Mine to gutter har vært veldig forskjellige. Førstemann likte å ligge for seg selv og sove. På han brukte jeg bæresele en gang i maks en halvtime. Mye lettere å bare legge han i vogna.
Andremann vil ha mye mer oppmerksomhet. Han synes det er kjedelig i vogna og er veldig nysgjerrig. Med han har vi brukt bæreselen masse. Har en vanlig ergobaby.

Har 2 barn, har ikke hatt behov for bæresele til noen av dem..
Kjøpte bæresele når minsten var ca 1 år, mest for at det skulle bli lettere å gå på skogsturer med hundene og ungen :)

Manduca og Meitai hadde vi. Meitai er veldig kjekk å ha med i vesken. Tar ikke plass i det hele tatt. Manducaen er veldig fin på lengre turer og for pappaer som får sammenbrudd av knyting. Kunne nesten klart oss uten vogn..

har manduca, brukte den fra ca 5-6 månders alder på snuppa, hvis jeg ikke husker feil (5 år siden).
brukte den når vi gikk i skogen eller korte turer etter veien. stor fornøyd med den. så den kommer nok til å bli brukt på nr to når det blir sommer slik at man kommer seg i skogen igjen.

Takk for mange innspill og deling av erfaringer. ;-) et viktig poeng som blir nevnt er jo skogsturer. Ser for meg at også neste sommer med 3 1/2 åringen blir skogen besøkt! Da kan jo lillesøster også bli med;-)

Var avhengig av bæretøy.
Puttet Jr. oppi elastisk bæresjal 20 timer gammel på barsel, og han roet seg og sovnet med en gang. <3
Jeg gikk på krykker første 3 mnd grunnet bekkenløsning, og da ble det mye bæring - lettere med sjal/sele og krykker enn vogn og krykker... :p
I tillegg hadde han kolikk i 9 mnd. :(

Brukte som sagt elastisk sjal (Moby Wrap) til han ble litt vel tung, rundt 9-10 kg (4 mnd!), og byttet over til Beco bæresele.
Brukte ringslynge parallellt, til nødbæring, kosebæring hjemme osv. - den fikk så fint plass nederst i vogna når den var i bruk, og var så kjapp å tre på utenpå jakker og slikt når Jr. fikk kolikkanfall/skrikeanfall i kassa i butikken, f.eks. :p

Når han ble enda større, og nærmet seg året, investerte jeg i et vevd bæresjal fordi det gir den beste bærekomforten for langtidsbæring av tunge barn (ved riktig type knytting, selvfølgelig). Brukte omsluttet kryss på rygg til turbæring, var kjempebehagelig og overraskende enkelt å få til. :)

Becoen ble etterhvert byttet i en Ergo Sport fordi Becoen var litt liten for pappan (1.90 høy og middels kraftig), som ble brukt til barnehagebæring i lang tid - mye lettere å reise med rushtidstrikk-og-buss med en bæresele på mage/rygg enn en stor barnevogn som gjør at man må stå igjen og vente på neste trikk...

For meg var bæretøy som sagt en livredder. Jeg har en gammel ryggskade og dårlige skuldre, så jeg var avhengig av godt bæretøy som passet til meg.
Jeg testet ut et par ulike meitaier, som jeg kjenner mange som sverger til, men ble aldri helt venn med dem - det var bare en type knytting som ikke gjorde at jeg mistet blodtilførselen i armene. :p
Ergonomiske bæreseler, derimot (altså ikke typen klassisk BB) var gull verdt - særlig de hvor jeg kunne krysse stroppene ved både rygg og magebæring.
Men det koseligste av alt var nok sjalene, selv om de tok litt større plass og littegrann mer tid å få på og av. :)

Om du ikke vil investere i noe på forhånd, oppsøk bæretreff/bærehjelper og se og prøv og spør om å få låne. :)

Hadde stokke sin og brukte den veldig mye. Både bæring forann og bak når det gikk. Husker jeg hadde minste mann på ryggen når vi var på visning.

Har hatt Manduca til begge, og brukt den til begge var nesten to år. Den kan du ha både på magen og ryggen.
Minstemann hadde kolikk, så han låg mykje i bæreselen, mens med eldste brukte me den mest på tur osv. Genial å bære, ikkje tungt for ryggen i det heile tatt syns eg:)

Ja, har brukt veldig mye, mer enn vogn faktisk på sistemann. Jeg bruker elastisk sjal for nyfødt, meitai når de blir litt eldre, og så manduca. Etter det går det i ringslynge og bæremeis. Pappaen bruker manduca fra nyfødt, og sånn ca hele tiden :-)

Hadde både bæresjal og bæresele med minstemann, men brukte det aldri :)

Skal kjøpe babybjørn one, har prøvd den på og virker perfekt.
Bæretøy er helt supert på tur i skogen, sydenturer+++

Noen som har prøvd nyfødtinnlegget til Ergobaby her da? Er det bra? Eller er det heller å anbefale bæresjal til nyfødte?

Mye bæring her - sjal, slynge og sele, hvert til sitt bruk. Vogna har stort sett blitt brukt til dagsoving på verandaen, og senere i barnehagen. Skulle vi på tur med hunden, til byen, i skogen, til barnehagen, på svømming eller bare fra a til b, var det bæring. Ser for meg at det blir minst like mye bæring på lillebror som ventes om halvannen måned. :)

Back
Topp