Båntvang

ORIGINAL: lmk88

ORIGINAL: smash

ORIGINAL: Miss Fat

Oi, denne tråden blei lang..

For det første, NEI man kan aldri stole 100% på hunden sin, og det gjør ikke jeg med Laban heller, og derfor går vi i skogen der det så å si aldri er mennesker! Har møtt ett menneske i den tiden jeg har vært der, og det er mange ganger.
Det er en skog her jeg bor hvor alle hunde eierne pleier å slippe løs hundene sine.
Hadde jeg vært i en fremmed skog, eller en annen skog der det pleier å være mennesker, så hadde jeg tatt på bånd.
Og ser flere skriver "hva om han ser en katt", så bryr ikke Laban seg om katter.
Vi har katt hjemme, og han bryr seg ikke. Ikke om fremmede katter ute heller.
Han løper løs i hagne vår også, der det stadig er katter, men han bryr seg ikke. (slapp av, hagen er inngjerda)

Jeg mener også ar hunder har godt av å løpe fritt, snuse hvor de vil, springe så fort de kan, hoppe og herje.
Det har de ikke mulighet til i bånd. Men som sagt, man må se ann skogen. Jeg har valgt den skogen der alle andre hundeeiere slipper huundene sine løs, og en skog der det ikke er andre mennesker.

Ser dine synspunkt, men hva om jeg kommer gående i skogen du har hunden din løs?

Når jeg var liten måtte min mor kjøre meg til bussen og vente til bussen kom før ho kjørte. Fordi ei nabokjerring ikke ville ha hunden sin inngjerda men løp løs.

JA, veldig redd hunder før og synes det er bra loven er der jeg!!

Som jeg skreiv over, så er jeg i en skog der alle hundene blir sluppet løs, og det er aldri mennesker der.
Jeg har han alltid i bånd, og vi er andre steder. Selvom jeg ØNSKER å ha han løs, så har jeg han i bånd, pga andre mennesker. Har han kun løs i den ene skogen. Så jeg er ikke helt idiot selv om ei kjærring over her skreiv det..

Er det en hundepark? I såfall så er det jo greit å ikke ha båndet på.. Veit vi har en park her i Østfold hvor båndtvangen ikke gjelder..

Nei, er EGENTLIG ikke en hundepark, men har nesten blitt det... Jeg kjenner mange med hunder, og alle har hundene sine løs der. Og vi møter alltid mange løse hunder der.
Hadde vært moro om det hadde blitt en hundepark der!

ORIGINAL: *mylittleangel*

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

syns det er skummelt å se hvor mange som stoler blindt på hundene sine.

Stoler ikke blindt på hunden min, båndet går på hvis jeg ser at det kommer folk, og går tur i skogområder hvor det er god oversikt så man ser om det kommer folk og som det er lite folk som går. Forstår hvorfor det er båndtvang jeg også, og irritert meg mange ganger over folk som kommer gående 100m bak hundene sine og bikkjene går bort og hilser på folk når dem er løse uten at eier stopper dem.

Er forskjell på åssen man gjør det hvis man går med hunden løs, aldri i løpet av de 10årene jeg har gåt ti skog og mark med hunden løs har jeg fått en eneste klage eller tilsnakk fra noen fordi jeg er nøye på åssen jeg gjør det...

Båndtvangen er her for å beskytte dyrelivet! For at hunden din ikke skal skremme "nybakte" mødre.. Selvom du går steder hvor det er lite folk, så vet du aldri når ting kan skje...
Hvis du forstår båndtvangen, så hvorfor har du ikke hundene din bånd hele tiden og opprettholder loven?

Forstår hvorfor det er båndtvang så trenger ikke forklaringer fra dere på det, fordi mange eiere ikke har kontroll over hundene sine og gir f... når dem er ute med løs hund så er jeg enig i at de fleste tilfeller så er det bra at man har båndtvang. Men er faktisk noen som tar hensyn til alle de tingene dere sier er grunnen til at bikkjer skal gå i bånd. Jeg har gått med løs hun i skogen i 10år, aldri vært i nærheten av å stikke av, hilse på noen mens han er løs, løpe etter dyr eller annet. Og ha går ved siden av meg så jeg kan fort sette på båndet hvis det skulle komme folk så folk ikke blir redde.

Det har du åpenbart ikke skjønt, båndtvangen er ikke til fordi mennesker er redd hunder....tror du de ikke er redd hunder mellom 25 aug og 1 april????[8|][8|][8|][8|] Det er fordi det mellom 1 april og 25 aug fødes unger i naturen. Det er fordi disse skal få være i fred at båndtvangen er........

Og dere som ikke overholder båndtvangen gir oss andre hundeeiere et dårlig rykte......

Nei, er EGENTLIG ikke en hundepark, men har nesten blitt det... Jeg kjenner mange med hunder, og alle har hundene sine løs der. Og vi møter alltid mange løse hunder der.

Sende inn forslag til kommunen om å gjøre det området om til hundepark? Sånn at det blir lovlig å ha de uten bånd..

ORIGINAL: Hårballen`s mamma

Oi, denne tråden blei lang..

For det første, NEI man kan aldri stole 100% på hunden sin, og det gjør ikke jeg med Laban heller, og derfor går vi i skogen der det så å si aldri er mennesker! Har møtt ett menneske i den tiden jeg har vært der, og det er mange ganger.
Det er en skog her jeg bor hvor alle hunde eierne pleier å slippe løs hundene sine.
Hadde jeg vært i en fremmed skog, eller en annen skog der det pleier å være mennesker, så hadde jeg tatt på bånd.
Og ser flere skriver "hva om han ser en katt", så bryr ikke Laban seg om katter.
Vi har katt hjemme, og han bryr seg ikke. Ikke om fremmede katter ute heller.
Han løper løs i hagne vår også, der det stadig er katter, men han bryr seg ikke. (slapp av, hagen er inngjerda)

Jeg mener også ar hunder har godt av å løpe fritt, snuse hvor de vil, springe så fort de kan, hoppe og herje.
Det har de ikke mulighet til i bånd. Men som sagt, man må se ann skogen. Jeg har valgt den skogen der alle andre hundeeiere slipper huundene sine løs, og en skog der det ikke er andre mennesker.

Hvis du har lest hele tråden så er ikke båndtvangen pga redde mennesker.. Den er der for å beskytte dyrelivet i skog, mark og by..

Ja, har lest hele tråden, og jeg er enig i mye av det. Men som sagt, Laban bryr seg ikke om andre dyr.
Han har aldri møtt elg, men vi har møtt rådyr flere ganger, ofte de står i hagen vår, men han bryr seg ikke.
Jeg var såååå nøye med å introdusere han for alle slags dyr helt fra vi fikk han, så han bryr seg ikke.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er Laban valp?

Jepp, 11 mnd. Det har ikke noe med saken å gjøre.. Han trenes hver eneste dag, og har blitt en fantastisk hund!!!! Men som jeg skreiv over, man kan aldri stole 100% på en hund, men jeg stoler ganske mye på han.
så du trener den hverdag på og ikke gå bort til et elgkalv eller rådyrkalv som ligger i høyt gress som du ikke selv kan se???? kalvne kan ikke beskytte seg, og får den lukten av hund på seg, så kan faktisk mora til kalven søtte i fra seg kalven bare pga den lukta!!!

Nei, men vi trener hver dag på innkalling, og at han skal fokusere på MEG, og ikke andre ting.
Men som jeg skriver, så kan man ikke stole 100% på hunden sin. Men hunder har godt av å løpe fritt også!

men du skriver au om og om igjen at du trener han pga andre mennesker og har i bånd pga andre mennesker....loven er ikke pga andre mennesker!! den er pga dyr, jeg har også en kjempe trent og lydig hund, og vært det fra ho var 6 mnd og ho er snart 6 år, men betyr ikke at lukta for en kalv kan bringe nysgjerrighet...som regel når hunden kommer over det, så er det ikke pga de ser kalven, men for di de lukter den, og du kan som regel ikke se den selv heller!!
kan og ofte skje at hunder kommer over det er det like overraskende for den og eier, så åssen skal du da kalle den tilbake da alt skaden kan ha skjedd???
uansett hvor mye jeg trener tispa mi, så har jeg ho i bånd og lar ho heller løpe laus hjemme på tomta vår!! akk pga det er så vanskelig og se hvor kalvene er blitt gjømt...

Sende inn forslag til kommunen om å gjøre det området om til hundepark? Sånn at det blir lovlig å ha de uten bånd..

Ja, kanskje jeg skal gjøre det! Ingen mennesker bruker den skogen så.. Men bare hundeeiere.

Ja, kanskje jeg skal gjøre det! Ingen mennesker bruker den skogen så.. Men bare hundeeiere.

Fler og fler slike "parker" i Norge nå.. Greit for hundene å utfolde seg litt(lovlig) [8D] Glad for at jeg har hundegård i hagen [:D]

Irriterer meg over holdningen til hundeiere ang. båndtvangen. Er ikke rart vi hundeeiere får dårlig rykte når det er så mange som driter i båndtvangen.

Vi bruker langline på boffen når vi er på tur i skogen (der lite folk ferdes), fester den rundt livet, da er han jo fri som fulglen og du har han i bånd.

Går vi tur i tettbebygdestrøk, populære turveier har vi han i bånd. Ikke først og fremst for å beskytte andre mennesker men for boffen sin del, så han skal slippe å komme opp i skummle situasjoner, folk som er redde for hunder kan til tider være farlige for hundene, (desverre) og uberegnlige, (i større grad enn hunden). Skjønner jo det, for jeg er livredd elg [:D].

Syns egentlig både hundeeiere og livredde mennesker i denne tråden viser lite forståelse for hverandres behov.

Til dere som er så redde for hunder at dere går av bussen om det er en hund ombord, da ville jeg kansje vurdert å få litt hjelp for skrekken. Er MANGE tjenestehunder i norges land, og de er med føreren sin overalt, så da vil jeg si at hundeskrekken går utover dagliglivet. I tilegg er det jo ikke båndtvang hele året i store deler av norge, då dere må jo kunne fungere resten av året?!

Vi som hundeeiere MÅ ta hensyn til mennesker uannsett om de er redde eller ikke, jeg er veldig opptatt av at ingen skal bli plaget av vårt hundehold. Desverre er det mange som ikke tenker slik, og det er veldig synd[:(]

Det vil altid være hunder i norge, håper dere med hundeskrekk klarer å unngå at barna deres blir like redde.

Til slutt vil jeg komentere det noen skriver om at de kan sette en hund ut av spill, eventuelt knekke nakken på den. Er pga slike som deg at jeg går med hunden min i bånd når det er mye mennesker til stede, folk som er redd hunder kan være uberegnelige! Den komentare gjorde meg ganske forbanna.

Vi bør kunne ta hensyn til hverandre uansett!

Båndtvang er vel mest av hensyn til dyrene som lever i skogen..er det ikke det da? [&:] mulig jeg har misforstått,men..

Båndtvang er jo i all hovedsak pga at det i denne perioden er mange drektige dyr og fødsler. Er vist tydeligvis en del som ikke forstår det. Egoistisk og latskap spør du meg! Man kan ta hunden i line eller bånd å løpe eller sykle seg en tur å vettu, da får hunden god trim og man tar hensyn til andre.

Jeg har alltid hunden min i bånd, båndtvang eller ikke.
Man vet faktisk aldri hva som kan skje selv om man stoler på hunden sin.

Loven er for å verne naturen, noe som faktisk ikke er så dumt, hvis man tenker lenger enn sin egen nesetipp!

ORIGINAL: lulu81

Stoler ikke blindt på hunden min, båndet går på hvis jeg ser at det kommer folk, og går tur i skogområder hvor det er god oversikt så man ser om det kommer folk og som det er lite folk som går. Forstår hvorfor det er båndtvang jeg også, og irritert meg mange ganger over folk som kommer gående 100m bak hundene sine og bikkjene går bort og hilser på folk når dem er løse uten at eier stopper dem.

Er forskjell på åssen man gjør det hvis man går med hunden løs, aldri i løpet av de 10årene jeg har gåt ti skog og mark med hunden løs har jeg fått en eneste klage eller tilsnakk fra noen fordi jeg er nøye på åssen jeg gjør det...

Båndtvangen er her for å beskytte dyrelivet! For at hunden din ikke skal skremme "nybakte" mødre.. Selvom du går steder hvor det er lite folk, så vet du aldri når ting kan skje...
Hvis du forstår båndtvangen, så hvorfor har du ikke hundene din bånd hele tiden og opprettholder loven?

Forstår hvorfor det er båndtvang så trenger ikke forklaringer fra dere på det, fordi mange eiere ikke har kontroll over hundene sine og gir f... når dem er ute med løs hund så er jeg enig i at de fleste tilfeller så er det bra at man har båndtvang. Men er faktisk noen som tar hensyn til alle de tingene dere sier er grunnen til at bikkjer skal gå i bånd. Jeg har gått med løs hun i skogen i 10år, aldri vært i nærheten av å stikke av, hilse på noen mens han er løs, løpe etter dyr eller annet. Og ha går ved siden av meg så jeg kan fort sette på båndet hvis det skulle komme folk så folk ikke blir redde.

Det har du åpenbart ikke skjønt, båndtvangen er ikke til fordi mennesker er redd hunder....tror du de ikke er redd hunder mellom 25 aug og 1 april????[8|][8|][8|][8|] Det er fordi det mellom 1 april og 25 aug fødes unger i naturen. Det er fordi disse skal få være i fred at båndtvangen er........

Og dere som ikke overholder båndtvangen gir oss andre hundeeiere et dårlig rykte......

opprinnerlig så er den det ja, men diskusjonen fra folk her inne gikk ut på folk som er redde osv.
Bikkja mi løper ikke etter hverken elg, rådyr, katter, kaniner, andre bikkjer, fugler osv. Klarer han å forstyrre dyr med unger så ville han klart det mens han gikk i bånd også...

jeg elsker båndtvang og mener den burde være der hele året! greit at det er der først og fremst for dyrene, men hva med menneskene resten av året? er jo mange av oss som har barn også gitt![8D]

ORIGINAL: Qualitas

Jeg syns absolutt man skal følge den regelen når den er der. MEN en ting jeg lurer på... vil ikke dette gå utover hundene? At de ikke får utfolde seg nok osv? Noen hunderaser har jo behov for å løpe veldig mye.. hva gjør man med de da?

Da fikser man seg en sånn[8D][;)]

Edit: Den motoren som svigerfar holder på, er ikke der altså. Var bare han og sambo som hadde det litt gøy, og skulle lure meg med at de hadde fiksa sykkel MED motor til meg[:-]

Motoren har fire bein og springer foran[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Det har jeg aldri sagt jeg gjør [;)]
Begynner han å surre (ikke høre, bruke lang tid på innkalling osv) så er det rett i bånd.

Stakkar de dyrene som aldri får rørt ordentlig på kroppen sin, sier nå jeg.
Norge bør lære av andre land som har hundeparker/hundestier osv.

Så hunder som går i bånd får aldri rørt orntlig på kroppen sin?

Hadde fulgt regelen ja.
Har ikke hund nå, men vurderer å få en etterhvert [:)]

Etter å ha lest denne tråden har jeg lyst til å fremme forslag om at enkelte hundeeiere burde holdes i bånd.

ORIGINAL: IsThaBeth

Etter å ha lest denne tråden har jeg lyst til å fremme forslag om at enkelte hundeeiere burde holdes i bånd.

den støtter jeg helt og holden

Selvfølgelig følger jeg den loven, jeg har bare et sted hvor jeg slipper løs hunden min og det er i hagen til foreldrene mine - stor hage og det er inngjerdet. Hvorfor skremme mennesker og dyr, eller være redd for at hunden min skal havne i en skummel situasjon når det fint går han å ha i bånd[:)]

ORIGINAL: Kråksjærten

Her er det båndtvang hele året[;)]

Back
Topp