Avvenning av nattamming

Siljean

Gift med forumet
Augustlykke 2015
❤️Mailykke 2022❤️
hvordan har dere gjort det?
Nå er jo frøkena 9 1/2mnd og fortsatt våkner hum x antall ganger, der det kun er pupp som hjelper.
Hun spiser godt med mat på dagtid, og får ofte pupp på dagtid også. Ikke er det noe fysisk som plager henne, og jeg begynner å jobbe om en mnd så tenker at nå er det på tide å virkelig ta tak i dette :/ har sånn smått prøvd tidligere, men har vært så usikker så ja har bare blitt tull..
Hun har ingen faste klokkeslett hun våkner heller, eneste faste er at hun alltid våkner mellom 23 og 01. Men ellers resten av natta er veeeldig varierende. Noen netter kan hun våkne 23, 01, 04, 06. Andre netter 12, 3, 7.

Har prøvd å ta henne bort fra puppen etter kort tid slik at hun venner seg til å ikke skal spise om natta, men merker ingen forskjell :p siden hun ikke har noen faste måltider så tenker jeg å starte med å ikke gi pupp mellom 1 og 4 feks. At da er det natt, tilby vann og så legge henne i senga igjen. Vet at hun da vil bli kjempe sint, men det var sånn vi fikk henne til å legge seg om kvelden. Det tok to dager så sovna hun av seg selv. Men så leser jeg jo på forum og diverse sider at man må ikke gjøre det, fordi babyen trenger kos osv. Men hva skal jeg gjøre da?. :arghh: Er så innmari sliten av å ikke ha sovet sammenhengende på snart ti mnder! Sett bortifra ett par netter i ny å ne der hun har sovet hele natta. Men de kan telles på 2 hender.. Og i tillegg så begynner jeg jo å jobbe snart, selvfølgelig så er natta da pappaen sitt ansvar. Men tenker det blir værre for henne om hun mister både pupp og mamman om natta plutselig, enn bare puppen. :/
 
Det ble langt. Men ja, er så usikker! Har to eldre barn, men det var aldri noe problem med nattesøvn på de etter de var 5mnder :eek:
 
Her gjorde vi det sånn at pappan tok henne hver natt i en uke. Og da fikk hun ikke pupp mellom 00 og 05. Det gikk seg til. Nå får hun kun melk før hun legger seg kl 18 og når vi står opp ca kl 06. Hun våkner som regel fortsatt ett par ganger om natta, men da trenger hun ikke pupp for å roe seg ned igjen, da må vi bare holde henne litt og trygge henne før hun sover videre igjen.
Tror man bare må være konsekvent, så skjønner de ganske fort at de ikke får melk på natta.. høres jo ut som om jenta di spiser nok om dagen ☺
 
Samme her. Så usikker på hva jeg skal gjøre. Begynner i jobb snart og det blir nok tøft. Min er 9mnd og våkner gjerne annenhver time. Har aldri sovet mer enn 4t i strekk. Var det du som hadde ei jente med refluksplager? Vi har slitt en del med det og det er nok derfor søvnmønsteret hans har blitt slik. Vi har holdt igjen en del på ammingen første del av natten, samboer går da som oftest inn for å roe han ned. Utover natten blir det imidlertid en del amming uansett. Min erfaring er at han nå roer seg raskere uten å få melk, virke å ha vent seg til at han ikke får det hver gang...men han våkner fortsatt like ofte da :p
 
Samme her. Så usikker på hva jeg skal gjøre. Begynner i jobb snart og det blir nok tøft. Min er 9mnd og våkner gjerne annenhver time. Har aldri sovet mer enn 4t i strekk. Var det du som hadde ei jente med refluksplager? Vi har slitt en del med det og det er nok derfor søvnmønsteret hans har blitt slik. Vi har holdt igjen en del på ammingen første del av natten, samboer går da som oftest inn for å roe han ned. Utover natten blir det imidlertid en del amming uansett. Min erfaring er at han nå roer seg raskere uten å få melk, virke å ha vent seg til at han ikke får det hver gang...men han våkner fortsatt like ofte da :p
Ingen refluks her nei :)
 
Her gjorde vi det sånn at pappan tok henne hver natt i en uke. Og da fikk hun ikke pupp mellom 00 og 05. Det gikk seg til. Nå får hun kun melk før hun legger seg kl 18 og når vi står opp ca kl 06. Hun våkner som regel fortsatt ett par ganger om natta, men da trenger hun ikke pupp for å roe seg ned igjen, da må vi bare holde henne litt og trygge henne før hun sover videre igjen.
Tror man bare må være konsekvent, så skjønner de ganske fort at de ikke får melk på natta.. høres jo ut som om jenta di spiser nok om dagen ☺
Har tenkt tanken, men pappaen skal jo på jobb :/ tenker jeg starter i dag med å ikke gi pupp mellom 1 og 4! Så får jeg bare holde ut :p får sove når hun sover lur på dagen :p
 
Tror du ikke hun blir mer forvirret av å få pupp av og til? Skjønner hun da at hun skal sovne igjen uten pupp noen ganger, og noen ganger ikke?

Jeg tror kanskje jeg bare ville kuttet helt. Det tar nok litt tid og blir slitsomt men jeg tenker at det er enklere i lengden allikevel.
 
Første natta gikk over all forventning, hun våkna 23 og fikk da pupp. Så våkna hun igjen 2.36, fikk vann og drakk da 70ml vann mens jeg kosa med henne, la henne ned igjen og hun sov videre til 6.15 fikk da pupp og sov til 8 :)
 
Tror du ikke hun blir mer forvirret av å få pupp av og til? Skjønner hun da at hun skal sovne igjen uten pupp noen ganger, og noen ganger ikke?

Jeg tror kanskje jeg bare ville kuttet helt. Det tar nok litt tid og blir slitsomt men jeg tenker at det er enklere i lengden allikevel.
Ammehjelpa anbefalte å kutte ut ett og ett måltid av gangen. Derfor jeg la inn det klokkeslette, siden hun ikke har noen faste måltid egentlig. Men vi får se, tenker at i slutten av uka så er det ingen pupp mellom 12 og 6, men vi får se hvordan det går videre med ingen pupp mellom 1 og 4 :)
 
Hvis det funker å sette sånne tider, er sikkert det best! Bare å prøve seg fram..
 
Vi kuttet ned ved 7mnd, ingen pupp mellom 23 og 05. Det ble pappaen som måtte ta henne i overgangsperioden. Jeg prøvde også, men med en gang pupp ble et "alternativ"(ved at jeg var i rommet), så ble det sutring. Det gikk fire dager, så sov hun gjennom hele natta uten pupp (fra ca 19 til 05). Pappaen skulle også på jobb, men så fort at det var mye mer hensiktsmessig at han tok natta.
 
Update: hun har sovet sammenhengende fra 12ca til 5-7 de to siste nettene :) de nettene før det gikk overraskende bra! Varmet litt vann i microen å ga henne på flaske når hun våkna, og d godtok hun. Men hun har våkna 2-3ganger før 12 nå de siste tre nettene. Meen bedre det enn om natta :p pluss at d kan skyldes tenner, hun er helt hvit oppe nå i gommene foran.
 
Noen ganger kan det gå på helsa å følge råd fra spesialister og forskere...

Vi har avvennet nattepuppen på våre 2 første,fordi de våknet ofte om natta. Da tror jeg det er viktig å legge klare grenser med engang, gradvis nedtrapping forvirrer de små og de ser ikke tegninga- dermed tar prosessen lenger tid.
Vi kuttet ut amming på soverommet. Kun amming på sofaen på mårran,dagen og før leggetid. Tutekopp med vann og/eller smokk ble tilbudt hvis de våknet. Ja,de kan bli sure og frustrerte i starten, men det trenger ikke å ta mange dagene før de skjønner det. Hvis de gråt, så tok vi de på fanget til de roet seg, minst mulig snakking, gir vann i kopp og så oppi senga igjen. Ventet fra 2-7 minutter før vi gikk inn å tok de opp hver gang. Slik fortsatte vi til de sovnet.
 
Nå har hunsovet hele natta siden sist :) men våkner fortsatt som regel mellom 23 og 24 for mat. Men tenker det er bedre enn pupp halve natta
 
Back
Topp