Avvenne vannflaske om natten

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
2 åringen vår er helt umulig om natten og vi er helt rådville. Han våkner opp til 15-20 ganger fra han legger seg til han står opp og han tisser jo mye på grunn av dette så det går gjennom bleia hver natt..

Jeg vet ikke helt hvordan det begynte, men vi prøver å bare gi han litt på flaska hver gang vi fyller på. Får han full flaske kan han gjerne drikke opp den før han sovner liksom. Vi har vært hos legen og legen sier det er bare en vane, ingenting er galt, men vi klarer ikke venne av han denne vanen.

I perioder har det vært bedre når han har fått smertestillende, så vi dro til legen de gangene han hadde vondt og da viste det seg han hadde ørebetennelse, så vi tror at han har hatt ørebetennelse en god del uten at vi har visst det fordi han ikke har tatt seg til øret før det har blitt skikkelig ille. Vi kan ikke gi han smertestillende flere ganger i uken jevnlig heller..

Så er det vanskelig å vite om det er det ene eller det andre, er det bare ørene og at vanen tar over i gode perioder eller er det bare vane som blir verre når han har vondt og trenger trøst?

Hvordan kan vi venne av dette for det påvirker hele familien sånn det er nå. Får han ikke vann så skriker han for full hals helt til han får vann. Kan sies at han drikker ganske mye på dagtid også, men vi har sjekket for og utelukket diabetes så det er ikke derfor han drikker.

Noen som har råd? Vi har forresten prøvd å gi vann fra kopp som et alternativ, men det nekter han, så jeg har jo på følelse av at flaska er en type trøst både når han har vondt og ellers.
 
Dere må bare slutte tvert. Gi vann før dere går inn på soverommet og stå i det noen netter så blir dere ferdig med dey.
Lurt å utelukke eventuelt diabetes med barn som er veldig tørste på nettene bare, og det har dere jo allerede gjort. Så da er det vel bare en vane. Vær til stede og trøst men ikke gi vann hverken fra kopp eller flaske.
Vi ga mye vann en periode og det ble bare tull med tissing osv.
 
Støtter veivalsa, etter utelukking av medisinske årsaker ville jeg på så store barn forklart at nå er natten natt og da er det tomt for vann. Kanskje best av alt tatt med et glass vann på sengen med 1/5 vann, så barnet opplever å drikke det «tomt». Og smurt meg med tjukk tålmodighet, når barnet gråter og brøler ville jeg sagt «det er natt og vi sover på natta. Nå er det tomt for vann og vi kan drikke i morgen». Ikke forlat barnet i fortvilelsen, bli ved barnet og vær en tilstedeværelse til barnet sovner igjen. Eller roer seg nok til at du nan si god natt. Det er tungt når man har småsøsken i huset, men ellers kommer man seg jo aldri videre. Vi har nettopp hatt dette med 3åring og smokk. (Og 1åring i samme rommet… I say no more). Et par grå hår men nå er smokken 100% borte :)
 
Dere må bare slutte tvert. Gi vann før dere går inn på soverommet og stå i det noen netter så blir dere ferdig med dey.
Lurt å utelukke eventuelt diabetes med barn som er veldig tørste på nettene bare, og det har dere jo allerede gjort. Så da er det vel bare en vane. Vær til stede og trøst men ikke gi vann hverken fra kopp eller flaske.
Vi ga mye vann en periode og det ble bare tull med tissing osv.
Vi har stått i det i flere netter uten at det har hjulpet.
 
Støtter veivalsa, etter utelukking av medisinske årsaker ville jeg på så store barn forklart at nå er natten natt og da er det tomt for vann. Kanskje best av alt tatt med et glass vann på sengen med 1/5 vann, så barnet opplever å drikke det «tomt». Og smurt meg med tjukk tålmodighet, når barnet gråter og brøler ville jeg sagt «det er natt og vi sover på natta. Nå er det tomt for vann og vi kan drikke i morgen». Ikke forlat barnet i fortvilelsen, bli ved barnet og vær en tilstedeværelse til barnet sovner igjen. Eller roer seg nok til at du nan si god natt. Det er tungt når man har småsøsken i huset, men ellers kommer man seg jo aldri videre. Vi har nettopp hatt dette med 3åring og smokk. (Og 1åring i samme rommet… I say no more). Et par grå hår men nå er smokken 100% borte :)
Ja vi har tenkt å kutt smokk snart også egentlig, det kommer til å bli verre, for han bruker å ha en smokk i munnen og en i hånda som han «koser» på. Han velger heller smokken over bamsen :bag: Heldigvis sover storesøster ganske tungt så de vekker hverandre sjeldent, men når han hyler over litt tid så våkner hun. Vi får eventuelt bare ordne sånn at hun sover inne med pappaen også får jeg sove på madrass ved sengen hans. Eller omvendt.
 
Nå nylig? 1 hel uke på rad?
Sa i fra lenge før vi skulle legge dem i dag at de måtte drikke godt med vann før leggetid fordi det ikke ble mer vann når de kom opp. Sier til minsten flere ganger før vi går opp trappa, vil du ha litt vann, for når vi kommer opp så er det ikke mer vann, ingen flaske i sengen. Han tar flaska, tar en liten sipp, smiler, så spør jeg igjen fordi det ikke så ut som han skjønte. Så tar han en bitteliten sipp til og smiler igjen.
Det første han spør om når vi er ferdig å pusse tenner er van :bag: Så sier vi nei, han raser sammen, vi sier han kan få vann fra en kopp før vi går i seng, blir illsint og prøver å slå koppen bort. Så spør han om og om igjen om vann og vi sier nei det er ikke mer vann før i morgen tidlig. Så gråter han litt mer, spør et par ganger til, så roer han seg og sovner på rekordtid. Enn så lenge har han ikke våknet enda og spurt så spent på hvordan natta blir. Han tok litt vann fra koppen til slutt så han er ikke tørst i hvert fall, men han fikk ingenting vann på rommet. Så nå er det ingenting før han eventuelt står opp i morgen tidlig.
 
Ikke en hel uke, 4 dager så ga vi vel opp
har nok gitt opp for tidlig tenker jeg :smiley-ashamed004 vår var samme, vi måtte bare kutte ut helt å stå i det, tok Maaaaaaaange dager, men ble liksom litt bedre for hver dag vi ikke ga etter. Vi tok dog kuttinga på en strategisk tid hvor vi hadde fri i mange dager pga det ble så mye tull på natte.
 
har nok gitt opp for tidlig tenker jeg :smiley-ashamed004 vår var samme, vi måtte bare kutte ut helt å stå i det, tok Maaaaaaaange dager, men ble liksom litt bedre for hver dag vi ikke ga etter. Vi tok dog kuttinga på en strategisk tid hvor vi hadde fri i mange dager pga det ble så mye tull på natte.
Vi begynte i går, så nå har vi hele helga på oss heldigvis og jeg kan hente tidlig i dag siden det har blitt litt mindre søvn enn vanlig.

Natta gikk egentlig greit. Han våknet når vi skulle legge oss, jeg roet han ned, han sovnet igjen, men våknet igjen etter 5 min. Da gikk far inn og da ble det så voldsomt at han ikke ville sove igjen. Han lå lenge og holdte nesten på å sovne, men så begynte han å hoste og begynte å gråte igjen (hosten har vært en stund og henger igjen etter en forkjølelse, den har ikke vært ille, men ble verre av gråtingen). Så jeg satt vel inne med han i 50 minutter, så gikk det 5 minutter så våknet han igjen. Pappan prøvde å legge seg på en madrass der inne, men det var til ingen nytte så til slutt fikk han bli med inn i vår seng. Der lå han å vrengte seg i et par timer, med litt av og på gråt, så sovnet han vel sånn ordentlig i 3 tiden og da sov han gjennom natten uten flere oppvåkninger. Litt urolig søvn, men ikke noe gråt eller spørsmål om vann. Da vi sto opp så ville jeg passe på å ikke tilby vann før han spurte eller som det første i frykt om at det skal lede til tidligere oppvåkninger siden det på en måte blir en «premie» da for å våkne, men han kom inn på badet da jeg pusset tennene sånn 5-10 minutter etter å ha stått opp så spurte han om vann og da sa jeg nå er det morgen så nå kan du få vann, så fikk han vann, det gliset fra øre til øre.

Så får vi se hvordan det går i natt. Håper han allerede skjønner at det ikke er noe vann og kanskje sover litt lengre strekk. Da vi kuttet ammingen så tok det 2 dager, og allerede for hver gang han ikke fikk og sovnet igjen så gikk det lenger tid mellom hver oppvåkning så jeg håper jo at det bare var tidspunkt som var dårlig sist.
 
Oppdatering

Det har faktisk gått veldig fint, han spør etter vann når han våkner, men gir seg ganske fort når vi sier nei nå er det natt, du kan få vann i morgen tidlig. I går virket han dog veldig plaget at noe annet så han kom oppi til oss og sov veldig urolig. Leggingen har blitt enklere og han sover bedre, ikke tisser han igjennom heller. Så det må jo ha vært noe annet som var galt da vi prøvde sist. Vi må bare passe på å stå i det nå.
 
Enda en oppdatering:

Ting går kjempe fint, han sover så mye bedre om natten. Har hatt noen netter der han har grått veldig mye, men da har han fått smertestillende også har han sovet videre gjennom hele natten. Så det er tydelig det er noe som plager han innimellom uten at det er på grunn av vann. Han har nok søkt til vann på grunn av smerter heller.
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Back
Topp