Avflatet SF-mål, litt bekymret

Mia.m

Betatt av forumet
Junibarna 2015
I dag har jeg vært på kontroll, og blitt henvist til UL pga. avflatet SF-mål.
Jeg har aldri hatt høyt SF-mål, men har fulgt min egen kurve... helt til nå.
Jordmor har henvist til UL, som er satt opp neste uke. Ellers sa hun det var bra det var en livlig herre/frøken der inne, men hun sa ikke særlig mye mer enn det - og jeg ble så paff at jeg ikke kom på å be om noen beroligende ord.

Jeg var forøvrig på UL for tre uker siden, og da var det ikke mer enn -3% vekstavvik, så det burde jo være positivt, men det er jo en stund siden nå det også...

Typisk at samboeren er bortreist akkurat nå :p Dette er den eneste bekymringen jeg har hatt så langt i svangerskapet, så nå overreagerer jeg sikkert enda mer enn jeg ville gjort om samboeren var hjemme :p

Noen som har noen erfaringer, eller bare noen hyggelige ord, å dele?
 
Mitt sf mål har gått ned.. Men babyen har økt fra minus 8 til minus 2... Så sf målet sank med at babyen sank ned i bekkenet ;)
 
Jeg ligger 1cm under. Fikk beskjed av jordmor om at jeg ikke skulle bekymre meg, siden det bare er fordi babyen ligger med hodet så langt ned :)
 
Mitt sf mål har gått ned.. Men babyen har økt fra minus 8 til minus 2... Så sf målet sank med at babyen sank ned i bekkenet ;)

Det var godt å høre! :)
Da er det jo lov å håpe at det bare er det som skjer her også :) Når er det egentlig "vanlig" at de synker ned i bekkenet?
 
Jeg ligger 1cm under. Fikk beskjed av jordmor om at jeg ikke skulle bekymre meg, siden det bare er fordi babyen ligger med hodet så langt ned :)

Jeg har ligget ca 1 cm under den røde streken hele veien, men nå ligger jeg 3 cm under... Mitt SF-mål har altså bare vokst 1 cm på fire uker, og burde i følge min kurve vokst mellom 3 og 4 cm :/

Men jeg får satse på at det er som hos nuttakanutta, at den bare har endret leie siden sist :)
 
Skjedde noe med sf-målet mitt også da lille festet seg i bekkenet (uke 34), gikk fra langt over den røde streken (så vidt innenfor det grønne feltet på oversiden) til ett lite stykke under den røde streken. Jeg ble bekymret, men jm beroliget med at det kunne komme av at hun hadde festet seg, skulle ikke gjøre noe med det med mindre det fortsatt sank neste kontroll. Var inne på føden noen dager senere i forbindelse med noe annet, og da tok de like gjerne ul og vekstestimering samtidig, og den viste +3,9% :) Og på kontroll i går, 38+5, så var sf-målet helt fint, hadde ikke sunket mer men fulgt en fin kurve.
 
Var på kontroll på onsdag (36+2) og legen så også at sf målet var betydelig flate ut. Samtidig som hun sa at hodet var godt nedi og festet og magen sunket. Hun var ikke bekymret:)
 
Fostervannet minker og barnet legger seg gjerne lenger ned de siste ukene, så det kan være en grunn.

Jeg hadde kjempehøyt SF mål forrige svangerskap (utenfor det grønne på slutten), og hadde mye fostervann. Jordmor trodde han var langt over 4 kg, men babyen kom ut 3.890g, ganske normal, selv om det var litt over gjennomsnittet.

Ikke bekymre deg for mye med andre ord! :)
 
Eg hadde d sånn me nr 2..ho vart født den dagen vi sku på ultralyd :) var født 10 daga før termin og var 3620 gram og 49 cm :) så trebge ikkje bety nåke :)
 
Det er jo ganske vanlig fordi babyen kommer lenger ned i bekkenet, helt sikkert ikke noe å bekymre seg over!
 
Takk for gode ord alle sammen! :D
Jeg ble så paff da jeg var hos jordmora at jeg helt glemte å be om noen beroligende ord der :) Men det ser jo ut som det er ganske vanlig, så da gidder jeg ikke tenke mer på det :)
 
Min ligger også under..:) JM sa det var normalt når baby hadde festet seg, og magen sank:)
 
Ble også sendt på ultralyd pga det, men alt var i skjønneste orden. Bare det at han hadde lagt seg anderledes, fulgt min egen kurve etter der igjen bare på et lavere mål en tidligere, først så å si helt på den rød linja,bittelitt over, nå følger den kurv si etter den sank på helt nede innafor det normale
 
Her har det også sunket siden forige kontroll, men jordmor var ikke så bekymret av den grunn. Forstod det slik at babyen har lagt seg med hodet ned, kommet et stykke ned i bekkenet som gjør at magemålet synker. Ikke blitt henvist noen ultralyd for det, men skal tilbake til jordmor om en ukes tid uansett :)
 
Så godt å høre :) Min jordmor hørtes bekymret ut, og ringte gyn med én gang, så da måtte jeg jo overtenke det litt ;)
Takk igjen for både erfaringer og gode ord alle sammen! Det hjalp veldig :D Nå kan jeg sove godt i natt og fortsette bachelorskriving og eksamenslesing uten bekymringer :)
 
Jaja, så ble det nye undersøkelser om to uker. Vekstavvik på mer enn 22%, så ble sendt rett på føden for ctg. Den var fin, og det er definitivt en aktiv liten krabat der inne, så jordmora mente at den har det bra, men bare er litt liten.
Har fått time til ny undersøkelse for sikkerhets skyld, da :)
God flyt i navlestrengen også, forøvrig, så legen mente det var en mulighet for at den rett og slett bare er liten. Ikke fullt så bekymret lenger, og det er i alle fall deilig :)
 
Jaja, så ble det nye undersøkelser om to uker. Vekstavvik på mer enn 22%, så ble sendt rett på føden for ctg. Den var fin, og det er definitivt en aktiv liten krabat der inne, så jordmora mente at den har det bra, men bare er litt liten.
Har fått time til ny undersøkelse for sikkerhets skyld, da :)
God flyt i navlestrengen også, forøvrig, så legen mente det var en mulighet for at den rett og slett bare er liten. Ikke fullt så bekymret lenger, og det er i alle fall deilig :)
Så godt å høre, det er ikke noe kjekt å gå og bekymre seg! :)
 
Back
Topp