Autisme - diett?

Vel, ikke helt det samme tenker jeg. To ulike diagnoser. Aspergers kommer innunder autismespekteret, men blir ofte kalt "autisme light". Vanligvis er de intelektuelle og språklige ferdigheter bedre hos de med aspergers enn austisme.

I forhold til diett er det dog mulig det blir mye det samme, det har jeg ikke kunnskap om. Men som sagt har det som har vært prøvd ut her ikke hatt noe særlig effekt.
IQ innenfor normalen (ofte forekommer det langt høyere IQ) og normale språklige ferdigheter er to av diagnosekriteriene for Asperger. En autist har IQ under normalen.
Asperger er det samme som autisme. Autisme er ikke bare en egen diagnose, men også et samlebegrep. Asperger og autist er ikke det samme, men en med Asperger er autistisk.

Last edited:
Jeg har jobbet med barn med autisme i forskjellige grader i 6 år. Jeg ville funnet en "diett" som innholder lite sukker og gode matvaner. Er så lett å gi etter å gi loff med nugatti (missforstå meg rett). Mange barn med autisme vil feks bare ha en type mat om man ikke setter tidlig tydlige rammer og regler rundt mat. Du vil få igjen for det senere:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ok. Som jeg skriver da. Bortsett fra at det da gjerne blir feil å kalle det en egen diagnose som jeg gjorde over. Men det blir en underkategori da.
Uansett kan det jo ikke likestilles helt tenker jeg.
Så da har storebror høhtfungerende autisme da? Eller det vet jeg jo at det er, men ville sagt han hadde aspergers.
Skjønner jeg må oppdatere meg her!
Det kalles gjerne asperger altså, og det kommer en nok til å fortsette med.
Men diagnosen vil være høytfungerende autisme, slik at du ikke reagerer på det om noen leger begynner å snakke om autisme i plassen for asperger.
Vet det er mange spes pårørende som kanskje vil reagere mer på en autisme diagnose enn en asperger diagnose. Såå har vært endel diskusjoner ang det.
Men det du leser ol om asperger vil fremdeles være gjeldene, og det finnes masse gode teorier og mye god veiledning for barn med en diagnose innenfor autismespekteret. Men det kjenner du helt sikkert til :)
Det er heledigvis ikke slik at pasientene kommer med en oppskrift, slik skal du behandle en autist. Men kosthold er jo absolutt en plass å starte, og disse kostrådene vil være gjeldene for mange ulike atferdsdiagnoser/ utfordringer som autisme, adhd, tourette osv.
En sunt kosthold vil ikke skade.

Håper også du får god veiledning ift storebror, man kan fort møte på ulike utfordringer, en for hver alder.
Lykke til jaffal.

IQ innenfor normalen (ofte forekommer det langt høyere IQ) og normale språklige ferdigheter er to av diagnosekriteriene for Asperger. En autist har IQ under normalen.
Asperger er det samme som autisme. Autisme er ikke bare en egen diagnose, men også et samlebegrep. Asperger og autist er ikke det samme, men en med Asperger er autistisk.

dobbelpost

Asperger er det samme som autisme. Autisme er ikke en egen diagnose, men et samlebegrep. Asperger og autist er ikke det samme, men en med Asperger er autistisk.

Ok, jeg er med. Tenker likt, men jeg henger litt etter fra gamle dager i forhold til at det da stod som en egen diagnose.
Og fikk beskjed om at storebror har aspergers, og ikke autisme. Men som du sier at det er et samlebegrep ja. Skjønner jeg må lese meg opp;)
Det kalles gjerne asperger altså, og det kommer en nok til å fortsette med.
Men diagnosen vil være høytfungerende autisme, slik at du ikke reagerer på det om noen leger begynner å snakke om autisme i plassen for asperger.
Vet det er mange spes pårørende som kanskje vil reagere mer på en autisme diagnose enn en asperger diagnose. Såå har vært endel diskusjoner ang det.
Men det du leser ol om asperger vil fremdeles være gjeldene, og det finnes masse gode teorier og mye god veiledning for barn med en diagnose innenfor autismespekteret. Men det kjenner du helt sikkert til :)
Det er heledigvis ikke slik at pasientene kommer med en oppskrift, slik skal du behandle en autist. Men kosthold er jo absolutt en plass å starte, og disse kostrådene vil være gjeldene for mange ulike atferdsdiagnoser/ utfordringer som autisme, adhd, tourette osv.
En sunt kosthold vil ikke skade.

Håper også du får god veiledning ift storebror, man kan fort møte på ulike utfordringer, en for hver alder.
Lykke til jaffal.

Ok. Jeg forstår. Jeg er nok gjerne litt utdatert og ikke helt lest meg opp forstår jeg.
Har jo hatt om dette på studiene også, men jobber ikke med det til daglig.
Så kun egen erfaring i forhold til storebror som sagt som i tillegg har adhd.

Et sunt kosthold vil aldri skade nei. Det har du helt rett i. Ingen spesiell diett her, men strengere med sucker og koffeinholdig brus.

Ok, jeg er med. Tenker likt, men jeg henger litt etter fra gamle dager i forhold til at det da stod som en egen diagnose.
Og fikk beskjed om at storebror har aspergers, og ikke autisme. Men som du sier at det er et samlebegrep ja. Skjønner jeg må lese meg opp;)

Ok. Jeg forstår. Jeg er nok gjerne litt utdatert og ikke helt lest meg opp forstår jeg.
Har jo hatt om dette på studiene også, men jobber ikke med det til daglig.
Så kun egen erfaring i forhold til storebror som sagt som i tillegg har adhd.

Et sunt kosthold vil aldri skade nei. Det har du helt rett i. Ingen spesiell diett her, men strengere med sucker og koffeinholdig brus.
Erfaring er ofte den beste kunnskapen ;)

har jobbet m barn m autsime i over 10 år..
er ikke noe automatisk sammenheng med diagnosen og dietter (sukkerfri/gluten/laktose)

De er like forskjellige som oss andre, MEN har sett at barn m autisme/adhd har hatt gode resultater av sukkerfri diett + stabilt blodsukker

Back
Topp