Autisme - diett?

Fru.Maja

Forumet er livet
VIP
Noen her som har barn med autisme og som følger en spesiell diett?:)

Veit om noen som gir glutenfritt og sukkerfritt, mulig det er noe intoleranse inne i bildet også, men skjønte hu meinte det hadde god effekt

Opp!!:) sønnen min har akkurat blitt diagnosert med autisme og jeg vil bare det beste for han:)

Min sønn er autist. Følger ingen spesiell diett men spiser kanskje i overkant sunt. Ikke sukker, ikke fet mat og ikke komplekse karbohydrater. Merker min blir lettere urolig og stresset om han for eks har spist visse sukkerholdlige ting. Og blir mer dårlig i magen av fet mat.

Ville sjekket ut gluten og melkefri kost. Har ikke erfaring med utprøving av det selv, men lest endel om det, og det er mange som mener det hjelper

Har jobbet med to med autisme hvor en fulgte gluten og laktose fritt og den andre ikke. Merket stor forskjell på avføring ihvertfall.

Vet noen har effekt og andre ikke, spørs jo litt på hvor i autismespekteret han er også :-)

Men en ernæringsfysiolog vil kanskje ha gode råd om diett da også spesielt siden mange autismer får favorittmat de helst vil ha hele tiden så greit om den er sunn ;-)

Noen her som har barn med autisme og som følger en spesiell diett?:)
Mener en av jentene i unge mødre for noen år siden hadde en sønn som var autist, og som hadde en spesiell diett. Nå husker jeg ikke hva hun heter, men kanskje ikke så vanskelig å finne ut av. Husker at hun var veldig fornøyd.

Vær forsiktig å begynn med for ekstreme dietter uten dere vet om det virker... Har vært med å avsluttet slike dietter på folk med autisme, og helt ærlig dietten medførte bare dårligere livskvalitet over flere år:/ så ikke hopp på slike råd ukritisk....

Jeg vet det var snakk om for noen år siden, at man kunne gjøre noe med proteiner i kosten. Men ville snakket med ernæringsfysiolog.

Men dere, en VELDIG VIKTIG TING!

Ikke kall noen for feks autister eller downere. De ER ikke diagnosen sin, det er noe de HAR!
Var på kurs med Christopher Gilberg, han kan autisme. Han var så opptatt av dette, og han sa at hvis det var noe fra kurset vi skulle huske så var det nettopp dette. Mange med disse diagnosene blir fryktelig lei seg når de blir kalt diagnosen sin.

Så husk det folkens.

Gjelder i grunnen alle typer sykdommer og diagnoser.

Jeg vet det var snakk om for noen år siden, at man kunne gjøre noe med proteiner i kosten. Men ville snakket med ernæringsfysiolog.

Men dere, en VELDIG VIKTIG TING!

Ikke kall noen for feks autister eller downere. De ER ikke diagnosen sin, det er noe de HAR!
Var på kurs med Christopher Gilberg, han kan autisme. Han var så opptatt av dette, og han sa at hvis det var noe fra kurset vi skulle huske så var det nettopp dette. Mange med disse diagnosene blir fryktelig lei seg når de blir kalt diagnosen sin.

Så husk det folkens.

Gjelder i grunnen alle typer sykdommer og diagnoser.
Ikke så greit å vite alltid for oss som kanskje ikke har så mye av det i hverdagen :) man blir påvirket av hva andre sier. Men at noen sier downere, den var ny for meg, det hørtes ikke så fint ut. Jeg sier avogtil at jeg er MS'er, uten å tenke nevneverdig over det. Men greit å lære nye ting *tommelopp*

Ikke så greit å vite alltid for oss som kanskje ikke har så mye av det i hverdagen :) man blir påvirket av hva andre sier. Men at noen sier downere, den var ny for meg, det hørtes ikke så fint ut. Jeg sier avogtil at jeg er MS'er, uten å tenke nevneverdig over det. Men greit å lære nye ting *tommelopp*
Nei ikke så greit å vite ;-)
Så var derfor jeg skrev det :-)

Glemte et smilefjes på slutten ser jeg, det kunne myket opp litt ;-)

Aspergers er autisme. Så det blir vel det samme?

Vel, ikke helt det samme tenker jeg. To ulike diagnoser. Aspergers kommer innunder autismespekteret, men blir ofte kalt "autisme light". Vanligvis er de intelektuelle og språklige ferdigheter bedre hos de med aspergers enn austisme.

I forhold til diett er det dog mulig det blir mye det samme, det har jeg ikke kunnskap om. Men som sagt har det som har vært prøvd ut her ikke hatt noe særlig effekt.

Vel, ikke helt det samme tenker jeg. To ulike diagnoser. Aspergers kommer innunder autismespekteret, men blir ofte kalt "autisme light". Vanligvis er de intelektuelle og språklige ferdigheter bedre hos de med aspergers enn austisme.

I forhold til diett er det dog mulig det blir mye det samme, det har jeg ikke kunnskap om. Men som sagt har det som har vært prøvd ut her ikke hatt noe særlig effekt.
I nye DSM 6 er Aspergers diagnosen tatt bort. Det kalles høytfungerende autisme. Det samme vil gjelde ICD 11, når den kommer i 2016.

Asperger er en del av autismespekterforstyrrelsen.

ImageUploadedByBV Forum1423304956.238411.jpg

Slik er diagnosene delt opp i dag. :)

I nye DSM 6 er Aspergers diagnosen tatt bort. Det kalles høytfungerende autisme. Det samme vil gjelde ICD 11, når den kommer i 2016.

Asperger er en del av autismespekterforstyrrelsen.

Ok. Som jeg skriver da. Bortsett fra at det da gjerne blir feil å kalle det en egen diagnose som jeg gjorde over. Men det blir en underkategori da.
Uansett kan det jo ikke likestilles helt tenker jeg.
Så da har storebror høhtfungerende autisme da? Eller det vet jeg jo at det er, men ville sagt han hadde aspergers.
Skjønner jeg må oppdatere meg her!

Back
Topp