August-mammenes fødselstråd

Most banan var en hit her! Fikk "sjokk" da jeg åpna drittbleia etter det lille måltidet... Akkurat som mange, svarte, korte tråder, beware ;)
 
Nick: Satinsky
Fødselsdato:28.08.2013
Termin:24.08.2013
Kjønn:Gutt
Barnets navn:Henrik
Klokkeslett:08.22
Vekt:2835g
Lengde:50cm
Hodeomkrets:33cm
Fødselshistorie: To dager over termindato hadde jeg jordmorkontroll, som viste alt i skjønneste orden. Jeg ble ikke sjekket ifht mormunn eller åpning. En liten time senere satt jeg sammen med min høygravide venninne på kafé, og kjente at det sved til i sia, og at jeg fikk en merkelig følelse i magen. Jeg gikk på wc, og i det jeg satte meg ned, kom det masse vann. Jeg hadde hastet inn på wc, og hadde ikke med veska mi med bind eller noe, så jeg brukte en stabel tørkepapir og knøt dongerijakka rundt livet. Løp ut til venninna mi og hvisket at vannet var gått, og at jeg måtte dra. Jeg husket til og med å legge igjen penger for kafebesøket. Bilen var parkert like ved, og jeg kjørte hjem på fem minutter. Jeg ringte samboer på vei til bilen, og da jeg kom hjem, sto fødebagen i gangen, bikkja satt klar til å bli hentet, og samboer vimset rundt og var ganske opprørt. Da vi ringte føden, ville de ha oss inn til sjekk. Vannet fortsatte å renne i ganske store mengder, og i tillegg til gjennombløte bukser og jakke, fikk jeg et par tunge, våte bind på kort tid, som jeg tok med til sykehuset. Jeg hadde ingen rier,og Ctg viste heller ingen, så jeg ble sendt hjem over natta. Jeg sov ikke mye, fikk litt murringer til og fra, men ingen store greier. Vi kom inn til avtalt sjekk på formiddagen dagen etter, og det var fortsatt lite rier. Jeg hadde ikke feber, blodprøvene var fine, og det kom ikke fullt så mye fostervann lengre. Imidlertid mente jordmor at Ctg antydet litt avklemming av navlesnoren under noen av de få riene jeg hadde, så vi fikk beskjed om å komme tilbake fire timer senere. Vi dro hjem og spiste og slappet av, og ble enige om at vi ikke skulle sendes hjem mer. Jeg skulle uansett settes i gang på kvelden hvis ikke noe skjedde før. Det var så travelt på føden at vi virkelig fikk merke det, jeg ble liggende lenge med Ctg uten tilsyn, og fikk bare beskjed om at det var travelt. Jeg orket ikke å gjøre oppmerksom på at jeg er operasjonssykepleier ved sykehuset, og følte virkelig på hvordan det kan være å bli overkjørt. Omsider fikk vi et rom å vente på, og klokka ti på kvelden ble jeg sjekket. Jeg hadde en cm åpning da, og slapp modningstabletter. Legen strippet meg, og det var vondt. Etter et klyster (mitt ønske), ble riestimulerende drypp satt. Effekten kom ned en gang, og jeg jobbet meg stående igjennom riene. Uten resultat. Ingen forandring. Dryppet ble økt. Og jeg fikk ikke pauser, riene bare skylte over meg. Akupunktur hjalp ikke, og jeg hadde fortsatt ikke effekt av dryppet. Fortsatt 1 cm kl 02. Jordmor anbefalte da epidural så de kunne øke dryppet, og etter det gikk det fort. Vi sov i 1,5 time etter at epiduralen var satt, snakk om himmelsk effekt! Jeg våknet en gang etter kl 05, og hadde da 7 cm åpning. Kl. 0730 kunne jeg starte å presse. Jordmoren, ei herlig dame, gikk overtid for å ta i mot gutten vår. Det viste seg på slutten at han var stjernekikker. Jeg klarte nesten å få han ut,men riene ble dårligere tross dryppet på maks på slutten, så vi fikk hjem av sugekopp til slutt. Det vondeste var å vente på den siste pressrien som de skulle bruke til å dra ut gutten med. Han måtte ut til legesjekk, men alt var bra, så pappaen fikk ta han med seg inn igjen, til meg. Verdens fineste gutt var født, og fordi pappaen sang til han, sluttet han å gråte allerede ute hos barnelegen :).
 
Nick: dagligegleder
Fødselsdato:04.08.13
Termin:25.07.13
Kjønn:Gutt
Barnets navn:Kristian André
Klokkeslett:17:55
Vekt:4073 g
Lengde:53 cm
Hodeomkrets:36,5 cm
Fødselshistorie:Rier begynte natt til lørdag, dro ikke inn til sykehuset før klokka 20 på lørdag kveld, da jeg fikk beskjed om å vente for de hadde fullt på fødestua o_O. Førstegangsfødende og alt, var ikke det akkurat det du ville høre..Ble plassert på daglig stua da vi kom til sykehuset, og tror nesten de glømte meg, for jeg måtte si fra om at nå begynte riene å komme tettere. Fikk da komme inn til undersøkelse, men var ikke åpen nok og fikk rom på sykehus-hotellet. Ca kl 0300 gikk jeg opp til jordmor igjen og fikk da endelig komme på fødestua. Der sa jordmor at "å de hadde så mye å gjøre, det var så mange fødsler i dag/natt", når jeg egentlig ville bare konsentrere meg om min fødsel...Fikk lystgass etterhvert, ikke at det hjalp på smertene, men fikk iallefall litt bedre pusteteknikk. Lillegull satt langt oppe, og det tok lang tid. Han hadde også navlestreng rundt halsen stakkar. På slutten strømmet flere jordmødre, leger og barneleger til, og jeg ble mer og mer urolig. Han kom da omsider ut, men fikk bare sett ham et kort øyeblikk før han ble rushet ut. Måtte få ekstra oksygen og lå på intensiven første døgnet. Litt strabasiøs fødsel, men alt gikk fint til slutt og overlykkelige jeg fikk verdens peneste gutt i armene...:)
Bilde:Kristian nyfødt.jpg
 
Back
Topp