atopisk eksem

Qvini

Glad i forumet
Har jo egentlig vist at jeg hadde det som barn selv, men ikke tenkt over det noe særlig! Men idag når jeg var hos legen så kom det opp! Å jeg fant ut at det er veldig arvelig! Er det noen som har noe erfaring med det? Og noen tips til hva jeg kan gjøre så den lille ikke får det :/

Ingenting du kan gjøre nå nei. Snuppa mi har det, dog i en mild utgave men kan bli ille ved fuktig og kaldt vær. Hun har det stort sett i ansiktet, så det har gått bra med ullklær heldigvis. Appelsin og andre sitrusfrukter syns jeg faktisk forverrer det..

"Atopisk" betyr desverre at denne eksamen ikke følger "reglene," så vi må sikkert prøve og feile litt. Storesøster slapp unna det meste så lenge hun var passe tørr og varm. Sandkasse, såpe og våt fleece ga henne utslett, mens ull holdt huden fin.

Var atopisk som barn og har sensitiv hud i dag. Husker vinter og fukt var eksemtid.. Parfyme i vaskemidler, såpe, kremer ol bør unngås. Reagerte mye på det. Våte votter, klamme uteklær ol gav meg utslett.

Mine 2 har vært svært plaget med atopisk eksem, og sår pga dårlig eller manglende behandling. For oss som foreldre har det oppleves fryktelig frustrerende at det finnes så lite kunnskaper på området, men endelig nå etter 4 år ser det ut som at vi traff riktig lege. Det er vel forebyggende du spør etter fremfor behandling av eksemet, for vår del blir dette masse fuktighetskrem (miniderm fra apoteket er det vi har landet på nå, har tidligere brukt andre apotek-kremer som de ikke hat tålt), apotekets badeolje i badevannet (beskjed om å holde dem langt unna f.eks natusan), ingen ull mot huden og når den tid kommer at de skal spise så prøve å være forsiktig med mat som inneholder allergener. Det ble også nevnt at vaskemidler som inneholder lanolin ikke er bra for dem. Dette holder i dag våre barn eksemfrie (kremt, akkurat nå kortisonsalve). Men man må vel prøve seg frem...

Mine 2 har vært svært plaget med atopisk eksem, og sår pga dårlig eller manglende behandling. For oss som foreldre har det oppleves fryktelig frustrerende at det finnes så lite kunnskaper på området, men endelig nå etter 4 år ser det ut som at vi traff riktig lege. Det er vel forebyggende du spør etter fremfor behandling av eksemet, for vår del blir dette masse fuktighetskrem (miniderm fra apoteket er det vi har landet på nå, har tidligere brukt andre apotek-kremer som de ikke hat tålt), apotekets badeolje i badevannet (beskjed om å holde dem langt unna f.eks natusan), ingen ull mot huden og når den tid kommer at de skal spise så prøve å være forsiktig med mat som inneholder allergener. Det ble også nevnt at vaskemidler som inneholder lanolin ikke er bra for dem. Dette holder i dag våre barn eksemfrie (kremt, akkurat nå kortisonsalve). Men man må vel prøve seg frem...
Takk for masse gode tips :)

Ingenting å gjøre med, og det går egentlig veldig fint både å behandle det, og forhindre at det blir så mye. Iallefall for vår del, med snuppa på 6,5 som har atopisk eksem. Det blusser opp når været blir kaldere, så fra høsten og utover vinterhalvåret er det aller verst. Ifjor begynte vi å droppe ull rett på kroppen, det hjalp veldig. Bruker nøytrale vaskemidler på hennes klær, særlig i periodene hvor hun har mest eksem. Når eksemene er ille, smører vi med hydrokortison. Av og til blir hendene såpass ille at de sprekker og blør - da har vi fått resept på en krem (apolar) som har hjulpet fra dag 1.

Ville ikke bekymret meg. Må nesten bare vente å se om barnet får det, og det er ikke det verste å leve med :)

Back
Topp