At det går an

tja var ikke saa kaos her i belgia da det kom sno, og det i ett omraade som det ikke har snodd paa ti aar, og her har ALLE sommerdekk, vi var selv paa veiene , og det gikk sakte , men gikk fint. Det som var litt morsomt var at alle var utenfor husene sine og maket sno med diverse merkelige redskaper funnet for anledningen [:D] Synes at man i Norge burde vaere forbredt, det skjer det samme hvert eneste aar....

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: _Snepsi_

ORIGINAL: Aravis

Altså.. Her har vi alt slags føre.. Både is med snø på, snøføre, holke, og bare veier i løpet av en vinter. Jeg har ENDA IKKE kjørt av veien på 5 år. (ikke at det er så lenge, altså.. [8D]) Det har ALT med sjåføren å gjøre. Tar du det med ro, kommer du frem. Full gass og mye rattutslag er dømt til å mislykkes.

Det er jo kanskje litt uvitende å si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre[8|] Tviler så veldig sterkt på at du kan kontrollere bilen der ingen andre kan. Man kan ikke kjøre på is med nysnø på. Selv lastebiler og busser sklir ut av veien. Man trenger ikke være en dårlig sjåfør fordi om man ikke kommer seg av flekken. Så og si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre uansett føre er jo bare BS.

Selvfølgelig kan det ha noe med bilen å gjøre også. Men jeg synes bare det er så naivt å skylde på bilen eller dekkene når det egentlig er seg selv man burde takke for det. En buss eller lastebil er vel kanskje litt verre å manøvrere.

Er vel kanskje føret man kan skylde på. En buss eller lastebil er tyngre og sitter derfor bedre på veien. Når man egentlig kan takke seg selv? Omg,du snakker snakker om naiv[8|]

Er ikke enig i den. De sitter omtrent like bra på veien. Men "slipper" en lastebil på 50 tonn på glatt føre vil jeg tro, eller jeg vet, den blir værre å styre enn en personbil på 2000 kg, det sier seg selv..
Litt avsporing[8D].
Men er enig i det aravis sier, nesten alt har med sjoføren å gjøre, selfølgelig ikke i alle tilfeller, men de fleste.
En god sjofør avpasser farten etter føret å kjører aksomt, eller parkerer bilen hvis en ser det er uforsvarlig å legge seg ut på veien, f.eks pga av feile dekk.
Hadde aldri turt å sitte på en sjofør som har mer tillit til bilen og dekkene sine enn seg selv på dårlig føre[&:].

Her kjører de i tredve eller tyve. Man kan ikke kjøre saktere enn det[;)] Så jeg er nå ikke enig. Og en lastebil sitter bedre på veien jo. Har kjørt over sotrabroen i full storm jeg og det var ikke bussene og lastebilene som hadde problemer. det var småbilene som skled og flyttet seg litt av vindkastene.

men hun mener at da skulle man ikke ha kjørt... [8D]

ORIGINAL: EricaJenta

Altså.. Her har vi alt slags føre.. Både is med snø på, snøføre, holke, og bare veier i løpet av en vinter. Jeg har ENDA IKKE kjørt av veien på 5 år. (ikke at det er så lenge, altså.. [8D]) Det har ALT med sjåføren å gjøre. Tar du det med ro, kommer du frem. Full gass og mye rattutslag er dømt til å mislykkes.

Det er jo kanskje litt uvitende å si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre[8|] Tviler så veldig sterkt på at du kan kontrollere bilen der ingen andre kan. Man kan ikke kjøre på is med nysnø på. Selv lastebiler og busser sklir ut av veien. Man trenger ikke være en dårlig sjåfør fordi om man ikke kommer seg av flekken. Så og si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre uansett føre er jo bare BS.

Selvfølgelig kan det ha noe med bilen å gjøre også. Men jeg synes bare det er så naivt å skylde på bilen eller dekkene når det egentlig er seg selv man burde takke for det. En buss eller lastebil er vel kanskje litt verre å manøvrere.

Er vel kanskje føret man kan skylde på. En buss eller lastebil er tyngre og sitter derfor bedre på veien. Når man egentlig kan takke seg selv? Omg,du snakker snakker om naiv[8|]

Er ikke enig i den. De sitter omtrent like bra på veien. Men "slipper" en lastebil på 50 tonn på glatt føre vil jeg tro, eller jeg vet, den blir værre å styre enn en personbil på 2000 kg, det sier seg selv..
Litt avsporing[8D].
Men er enig i det aravis sier, nesten alt har med sjoføren å gjøre, selfølgelig ikke i alle tilfeller, men de fleste.
En god sjofør avpasser farten etter føret å kjører aksomt, eller parkerer bilen hvis en ser det er uforsvarlig å legge seg ut på veien, f.eks pga av feile dekk.
Hadde aldri turt å sitte på en sjofør som har mer tillit til bilen og dekkene sine enn seg selv på dårlig føre[&:].

Her kjører de i tredve eller tyve. Man kan ikke kjøre saktere enn det[;)] Så jeg er nå ikke enig. Og en lastebil sitter bedre på veien jo. Har kjørt over sotrabroen i full storm jeg og det var ikke bussene og lastebilene som hadde problemer. det var småbilene som skled og flyttet seg litt av vindkastene.

men hun mener at da skulle man ikke ha kjørt... [8D]

Åh jaaaa[8D] Ja men dessverre. I min jobb kan man ikke bare ringe seg syk hver gang det snør[:-][8D] Og jeg kan ikke bære barnet mitt i bhg med bekkenløsning. Ei heller trille han opp de sinnsyke bakkene her i full snø[:-]

Kan du ikke???[:-]Hva for slags mor er du da???![8|]...[8D]

Neida... man kan ikke stoppe hele livet selv om det snør[8D]

Bare fordi media sier at det er kaos er det ikke dermed sagt at det er detOg "når skal de lære?" Hvem "de"? Lære hva? Selvsagt blir det litt mere køer i trafikken enn vanlig når det kommer like mye snø på ett døgn enn hva som er vanlig men folk flest ter seg deretter og.Like dumt hvert år med disse kommentarene om fok på østlandet som ikke har sett snø før.Her har det snødd jevnt i 5 dager nå men har vært lite kaos,her brøytes det og folk flest kjører etter forholdene,sikkert som i resten av landet...Vil tro at en buss hadde fått problemer med å komme trygt frem hvis det hadde kommet 20 cm snø på en dag uansett om det hadde vært i Lillestrøm eller i Alta (bare for å ta et eksempel)
Bare fordi noen få enkelte idioter ikke klarer å kjøre på snøføre vil ikke det si det samme som at alle sør og østlendinger ikke er vant til vintern.
Det er media og alltid media som blåser opp ting,alt for oppmerksomhet vettuh

ORIGINAL: Mimøi

Så fort det kommer litt sne litt lenger sør i landet så er det snakk om snestorm, ryggskader og kaos.
Trodde de fleste visste at de bor i Norge og at sånt kan skje. De blir like overrasket hvert år. Når skal de lære..?

Sign.. Helt utrolig. Ler like mye hvert år av de tullete søringene.. [8D]

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Så blir jeg like overrasket hvert år over hvor mange der sør som fortsatt kjører med helårsdekk eller piggfritt:p.
Mange av de dekkene er sikkert bra, men vet mange velger de billigste, og det er ikke alltid det beste når det kommer til sikkerheten.  
Er det ikke avgifter på pigger i noen byer? Er det mye?

Nå er jo pigfritt best på noe føre, og piggdekk best på annet føre da. [;)]

Sånn alt i alt så kommer piggdekk best ut. For ofte så kjøper folk ikke de dyreste piggfrie dekkene og da er forskjellen stor.

Det kommer mye an på sjøføren når det er vanskelig føre, man må vite hva man gjør.

Jeg syns "søringene" syter og klager uansett vær jeg da.. [8D]

Det kommer mye an på sjøføren når det er vanskelig føre, man må vite hva man gjør.

Tror ikke du leser hva jeg skriver[;)] Man kan ikke utrette mirakler[;)] Er det IS på veiene,så er det ikke så VELDIG mye man kan gjøre[;)]

Man kan like bra kjøre på is som på snø. Men det er veldig mange som ikke kan/tør kjøre på vinterføre. Har selv bodd i Oslo og der skal det ikke veldig mye sne/is til for å lage kaos på veiene. Så enkelte burde nok la bilen stå hjemme på slikt føre.

fikk mæ en god latter når æ så tv2 nyhetan på formiddagen...snøkaoset i sør.
Der står en reporter med nån få snekov på skuldran og vi kunne se minst en km bak han... det e' sånn at æ blir flau ;)

D har nu aldri stått i Vg når d har snedd 20-30 cm i Alta..
ingen e blidd oppfordra til å holde sæ innendørs pga så mye sne..

Håper denne tråden ikke blir slettet, for d her e morsom lesing....

ORIGINAL: Maelle

Jeg syns "søringene" syter og klager uansett vær jeg da.. [8D]

hohoho

ORIGINAL: Student1

Hvor mange biler er det i Alta i forhold til i Oslo eller Bergen f.eks? [:-] Og hvor mange brøytebiler og timer må til for å få brøytet der i forhold? [:-]

Regne med dem har brøytebiler og mannskap i forhold til antall biler og mennesker både her og der borte..

Men 30 cm snø e jo 30 cm ,både i Alta og oslo..
Hvorfor er d avisoppslag at d e 30 cm snø sørpå?
D skjer hvert år jo..

Tror ikke du leser hva jeg skriver[;)] Man kan ikke utrette mirakler[;)] Er det IS på veiene,så er det ikke så VELDIG mye man kan gjøre[;)]

Man kan like bra kjøre på is som på snø. Men det er veldig mange som ikke kan/tør kjøre på vinterføre. Har selv bodd i Oslo og der skal det ikke veldig mye sne/is til for å lage kaos på veiene. Så enkelte burde nok la bilen stå hjemme på slikt føre.

Kan man like bra kjøre på is med nysnø på som snø? Tuller du nå? Hvis ikke er du veldig uvitende i hvertfall[8|] Snø og blåis er ikke det samme.

Haha! Så utrolig lættis!!! [:D][:D] Går det rett frem, så går det rett frem samme f*en hvem som sitter bak rattet eller hvilken bil man har.

Hvor mange biler er det i Alta i forhold til i Oslo eller Bergen f.eks? [:-] Og hvor mange brøytebiler og timer må til for å få brøytet der i forhold? [:-]

Regne med dem har brøytebiler og mannskap i forhold til antall biler og mennesker både her og der borte..

Men 30 cm snø e jo 30 cm ,både i Alta og oslo..
Hvorfor er d avisoppslag at d e 30 cm snø sørpå?
D skjer hvert år jo..

Så mye snø som det er her nå, har det ikke vært på mange, mange år her hvor jeg bor hvertfall... Sist det var så mye snø her var under OL på lillehammer og det er noen år siden...... så skjer ikke HVERT år nei[;)] Bare siden igår ettermiddag har det kommet 40 cm - og da lå det allerede 20 på bakken.. Og med isen under og det kommer BARE puddersnø så er det ikke så rart at det blir litt kaos.. [;)] Og tror ikke det bare er sjåførene det kommer ann på, mange JA, men ikke alle.. Kjørte inn til Oslo her og det gikk i 20-30 km hele veien - men pga isen under så var det ekstremt lite til som skulle til før du bare skle av veien.. Holdt bare å bremse litt så var du uttafor... Så ta nå ikke ALLE sjåførene[;)]

ORIGINAL: Labambie

Kan man like bra kjøre på is med nysnø på som snø? Tuller du nå? Hvis ikke er du veldig uvitende i hvertfall[8|] Snø og blåis er ikke det samme.

Haha! Så utrolig lættis!!! [:D][:D] Går det rett frem, så går det rett frem samme f*en hvem som sitter bak rattet eller hvilken bil man har.

Ja hehe jeg tenkte det samme[:-] Spiller ingen rolle hvor god og erfaren man er om føret er såpeglatt[:-] Du skulle sett her oppe i fjor. Det var fem cm blåis. selv kjettinger tok ikke tak. Dekkene klistrer seg ikke fast fordi om man er aldri så god å kjøre liksom[8|]

Pfffft! Bare kjettingene som hadde dårlig sjåfør da vettu...

hehe tenker jeg også..er ikke unormalt med snø her [8D]

Utrolig hvor irritert jeg blir kjenner jeg........

Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv - men virker jo som om dere nordpå ikke skjønner alt tydeligvis....

Her hvor jeg bor (på østlandet) er vi faktisk IKKE vant til så mye snø som det er nå... Det har ikke vært så mye snø som det er nå siden OL på Lillehammer og det sier jo sitt... Og nå sier de jo at sprengkulda kommer, den er vi HELLER ikke vant til som dere er vant til oppe i nord.. Når det nærmer seg -20 her så er det faktisk over det normale og forhold til der oppe hvor det er dagligdags....

Så klart ler dere av oss når vi for dere ser ut som idioter - for dere er født og oppvokst med detta været og er vant til det.. Men det er faktisk ikke vi... (Er enig, for noen virker det jo som er det er en stor overraskelse at vinteren kommer, men det er slettest ikke alle...)

Hehe, bare til opplysning så bor jeg sør på og her jeg bor har det vært opp i to meter hvert år.....så hver klar over at sør på ikke er likt over alt! [;)][8D]

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: nurkeklar

Utrolig hvor irritert jeg blir kjenner jeg........

Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv - men virker jo som om dere nordpå ikke skjønner alt tydeligvis....

Her hvor jeg bor (på østlandet) er vi faktisk IKKE vant til så mye snø som det er nå... Det har ikke vært så mye snø som det er nå siden OL på Lillehammer og det sier jo sitt... Og nå sier de jo at sprengkulda kommer, den er vi HELLER ikke vant til som dere er vant til oppe i nord.. Når det nærmer seg -20 her så er det faktisk over det normale og forhold til der oppe hvor det er dagligdags....

Så klart ler dere av oss når vi for dere ser ut som idioter - for dere er født og oppvokst med detta været og er vant til det.. Men det er faktisk ikke vi... (Er enig, for noen virker det jo som er det er en stor overraskelse at vinteren kommer, men det er slettest ikke alle...)

Dessuten så syns vi nordlendinger at det er morsomt å tirre på seg østlendinger! [;)]

Greit nok at dere ikke er vant til så mye snø som er i Oslo , eller kulda. Ser den. Det er mye der nå.
Men det er jo hver bidige år! Seriøst! Det skal ikke mye snø til i hovedstaden før det er kaos! Det må du jo være enig i?

Men med de "brøytebilene" som er i Oslo, så er det jo ikke rart at arbeidet blir dårlig, pluss at det er vanskelig å brøyte når det er gateparkering overalt. Da er det liksom smalt i utgangspunktet.
Pluss at det tar tid å få fraktet all snøen bort i store lastebiler. En plass må jo snøen legges..

Hehe ja er enig i den[;)] Første snøen så er det ulykker på hvert hjørne[8D] KOmmer liksom like overraskende hvert år..[8D]

Nå bor ikke jeg i Oslo heller da, men jobber der så er der hver dag. Og det er myyyye mer snø her enn i Oslo[:)] Så er ikke rart det blir litt tilstander når det kommer 30/40 cm på et døgn en plass man ikke er vant til snø en gang, kanskje 3/4 dager med litt snø så det akkurat dekker asfalten liksom.. hehe[8D]

SÅ VI TAKKER ALLE DE SOM ER BRUKER JULA PÅ Å MÅKE SNØEN!! DE ER HER DAG SOM NATT!!!![:D]

Back
Topp