At det går an

Mimøi

Elsker forumet
Så fort det kommer litt sne litt lenger sør i landet så er det snakk om snestorm, ryggskader og kaos.
Trodde de fleste visste at de bor i Norge og at sånt kan skje. De blir like overrasket hvert år. Når skal de lære..?

" SNØ?!?!?!?!?!? Vi må jo kjøre! Sommerdekk går nok heeelt fint...* Kresj * ... ooj, glatt jo "

Folk er jo helt nek hvert eneste år!
Som at folk glemmer at snø og kulde gir glatte veier og dårlig føre.
Dropper skikkelige dekk og alt som er...

Idioter!

ORIGINAL: Lissyjane

Det er jo ikek sjåførene som blir overrasket. Det er jo brøytebilene som ikke klarer å komme fort nok ut. Dere må tenke på at vi har forskjellig klima her til lands[;)] Du får komme til Bergen å kjøre på nysnø som har landet på glatten,så kan vi se om du er noen bedre sjåfør enn alle som liksom blir "overrasket" her[;)]

Hehehehe, brøytebilene står bakerst på lageret som er snødd igjen og har gassgrill og pavaljonger stående forann.
Dessuten er den snødd helt igjen uttafor... ingen viste jo om at det kom snø! [:-]

Jo det har faktisk noe med sjåførene. Man skal faktisk sko bilen etter føret. Nytter ikke med sommerdekk.

Stor forskjell på antall biler på veien i nord og i sør da... Og det er faktisk ikke vanlig at det kommer SÅ mye snø på en gang.

ORIGINAL: Mimøi

Jo det har faktisk noe med sjåførene. Man skal faktisk sko bilen etter føret. Nytter ikke med sommerdekk.

Ja så du tror alle sjåførene som sklir har sommerdekk på? Det er faktisk fåtallet av de som krasjer som har sommerdekk[;)] Og du tror kanskje du er en super sjåfør selv,men å kjøre på blank is,det kan ikke du heller[;)]

Enig... vi har vinterdekk, men må kjøre rimelig sakte noen steder for ikke å bare skli rett ut[:-]

Men jeg må si jeg blir en smule irritert når vi ser en idiot med sommerdekk nå.. de fortjener nesten å skli ut[8D]

ORIGINAL: EricaJenta

ORIGINAL: Mimøi

Ja så du tror alle sjåførene som sklir har sommerdekk på? Det er faktisk fåtallet av de som krasjer som har sommerdekk[;)] Og du tror kanskje du er en super sjåfør selv,men å kjøre på blank is,det kan ikke du heller[;)]

Enig... vi har vinterdekk, men må kjøre rimelig sakte noen steder for ikke å bare skli rett ut[:-]

Men jeg må si jeg blir en smule irritert når vi ser en idiot med sommerdekk nå.. de fortjener nesten å skli ut[8D]

Ikke sant,veiene her er fulle i is. Er ikke så veldig mye å gjøre med når det faller snø oppå der igjen. Men ja de med sommerdekk må jo bare smelle. Men her hadde det vært klin umulig å kjøre med sommerdekk,så jeg vet at det ikke er det som forårsaker alle ulykkene[;)]

Ja er morsomt å se de som har sommerdekk, for de har virkelig NULL grep[8D]

ORIGINAL: hissigproppen MØMØ

Stor forskjell på antall biler på veien i nord og i sør da... Og det er faktisk ikke vanlig at det kommer SÅ mye snø på en gang.

Enig, der jeg kommer fra er jeg vant med MYE snø hver vinter, nå bor jeg på østlandet, og det er faktisk SINNSYKT MYE snø her nå, og det snør fortsatt[:-][8D] Synes det er moro jeg da[:D]

ORIGINAL: .meta.

ORIGINAL: hissigproppen MØMØ

Enig, der jeg kommer fra er jeg vant med MYE snø hver vinter, nå bor jeg på østlandet, og det er faktisk SINNSYKT MYE snø her nå, og det snør fortsatt[:-][8D] Synes det er moro jeg da[:D]
Vi var uteog måkte istad. Dritmoro [8|] hehe

det er veldig vakkert da, og gir god trim [:)]

ORIGINAL: _Snepsi_

Så blir jeg like overrasket hvert år over hvor mange der sør som fortsatt kjører med helårsdekk eller piggfritt:p.
Mange av de dekkene er sikkert bra, men vet mange velger de billigste, og det er ikke alltid det beste når det kommer til sikkerheten.  
Er det ikke avgifter på pigger i noen byer? Er det mye?

Vi har piggfri. De fulgte med bilen nesten nye da vi kjøpte den så derfor vi har det[:)]

ORIGINAL: bondekone

Så blir jeg like overrasket hvert år over hvor mange der sør som fortsatt kjører med helårsdekk eller piggfritt:p.
Mange av de dekkene er sikkert bra, men vet mange velger de billigste, og det er ikke alltid det beste når det kommer til sikkerheten.  

jeg og er overrasket over de som velger piggfritt for en har jo null grep med det til tider. Nyere forskning i sverige viser at piggfrie dekk er mer utrygge en piggdekk på vinterføre
piggdekavgiften i oslo er 30kr dagen

På snø er piggfri best. Syns ihvertfall vi[:)]

I Oslo er det avgift ja, og så vidt jeg vet er det relativt kostbart...
I de aller fleste tilfeller trenger man heller ikke piggdekk i Oslo, det forurenser mye, og om alle skulle hatt piggdekk for i tilfelle av den uka det er helvetesføre hadde det vært mye svevestøv..

ORIGINAL: Aravis

Altså.. Her har vi alt slags føre.. Både is med snø på, snøføre, holke, og bare veier i løpet av en vinter. Jeg har ENDA IKKE kjørt av veien på 5 år. (ikke at det er så lenge, altså.. [8D]) Det har ALT med sjåføren å gjøre. Tar du det med ro, kommer du frem. Full gass og mye rattutslag er dømt til å mislykkes.

Bare fordi DU ikke har kjørt ut betyr ikke det at da har det noe med sjoføren å gjøre hos de som faktisk gjør det. Kan f.eks. ha noe med bilen å gjøre.

Nja, det er vel journalistene som lager en sak ut av dette, og ikke menneskene som bor der….og de som bor i utkantsnorge som lager et styr om at det snør på sør/øst landet[:)]. Har selv bodd i nord, og det er jo ikke noe sak å brøyte de få veiene der med lite trafikk, og da er det jo heller ikke noe problem å kjøre.

I oslo f.eks står jo bilene tett parkert på veiene, x-antall flere km vei å brøyte og x-antall flere bilister på veiene. Det er jo et enkelt regnestykke: flere biler = flere ulykker[;)]

Altså.. Her har vi alt slags føre.. Både is med snø på, snøføre, holke, og bare veier i løpet av en vinter. Jeg har ENDA IKKE kjørt av veien på 5 år. (ikke at det er så lenge, altså.. [8D]) Det har ALT med sjåføren å gjøre. Tar du det med ro, kommer du frem. Full gass og mye rattutslag er dømt til å mislykkes.

Det er jo kanskje litt uvitende å si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre[8|] Tviler så veldig sterkt på at du kan kontrollere bilen der ingen andre kan. Man kan ikke kjøre på is med nysnø på. Selv lastebiler og busser sklir ut av veien. Man trenger ikke være en dårlig sjåfør fordi om man ikke kommer seg av flekken. Så og si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre uansett føre er jo bare BS.
Sign lissy!

Jeg må si meg enig med HI (og handlet dette innlegget BARE om bilkjøring og dekk?)[:D]

Jeg bor selv i nord, har bil og dekk som er tilpasset vær og føre, MEN ofte er det GLATT med nysnø oppå... ikke moro, men vi er nok mer vant med disse variablene enn mange sør i landet.

Det som er litt moro er når det på nyhetene viser snøstorm, innesnødde biler osv i sør; KOMPLETT KAOS!! År etter år.... [8D] Og det er nok mer dagligdags for oss i nord, så vi hever øyenbrynene og ler litt... [:D]

Det er jo kanskje litt uvitende å si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre[8|] Tviler så veldig sterkt på at du kan kontrollere bilen der ingen andre kan. Man kan ikke kjøre på is med nysnø på. Selv lastebiler og busser sklir ut av veien. Man trenger ikke være en dårlig sjåfør fordi om man ikke kommer seg av flekken. Så og si at det har ALT å si med sjåføren å gjøre uansett føre er jo bare BS.

Selvfølgelig kan det ha noe med bilen å gjøre også. Men jeg synes bare det er så naivt å skylde på bilen eller dekkene når det egentlig er seg selv man burde takke for det. En buss eller lastebil er vel kanskje litt verre å manøvrere.
Hva slags bil kjører du da?

Selvfølgelig kan det ha noe med bilen å gjøre også. Men jeg synes bare det er så naivt å skylde på bilen eller dekkene når det egentlig er seg selv man burde takke for det. En buss eller lastebil er vel kanskje litt verre å manøvrere.

Men i mange situasjoner så ER det faktisk bilen sin skyld... Vi hadde en bil i fjor som virkelig sugde på vinterføre.. Var en senka BMW, og hadde piggdekk på den. Den var ganske tung også, så mye med en bil som kan ha noe å si på kjøring!

ORIGINAL: Woolfmother

hehehe. så bra
vanligvis velger jeg pigger fordi jeg syns det er tryggere å kjøre på. men da jeg jobbet med å selge dekk så var det ikke de piggfrie som var billige! de var mye dyrere enn de med pigger!
I finnmark ville jeg aldri noensinne funnet på å kjøre med piggfrie dekk! det er jo uforsvarlig!
aritg å lese folks bastante meninger som virker lite gjennomtenkt da[:D]
Norge er ett ganske langstrakt land med forskjellig klima[;)] kan ikke sammenlignde klimaet i finnmark og f.eks østlandet (hvor jeg bor)

Nettopp!! [:D]

ORIGINAL: Hoppande TeltPlugg

no må HI huska at VG, DB å desse andre så spår Kaos å rabalder tjene på nett da..

Å da e heller ikkje vanlig at da e så masse snø her i sør/vest. Ikkje at eg har nåke imot da då.. Kjøre stort sett i 30-40 eg så sleppe eg heller folk forbi*ler* (Ja, eg e ei skikkelig PYSA på vinterføre..[:D])

Å da e vel HELLER kanskje ikkje sååå vanlig oppe i nord at da snøa 25 cm, regna ein kveld, fryse pinn, å så snøa litt meir? Der e da vel snø... 9 av 12 mnd eller nåke??[:D]

Når da komme te sjåføren, så kan eg ver enige i at i mange tilfeller e sjåføren sin feil.. Spesielt på sånne plasser så her på Bømlo f.eks.. Folk kjøre så idiota å trur at da e trygt fordi di "har piggdekk", å fordi "ingen andre kjøre no"..[8|] For å ikkje gløyma "jamen alle andre passa seg for meg"..

Men da e og feil å sei at alt komme an på sjåføren, fordi bilar e lika forskjellige så mennesker, å da fins bila så e flotte på vinterføre, å bila så e jææævlige på samma føre..

Åjoda, det er slettes ikke uvanlig! [;)]
Og det er store forskjeller i nord også, der jeg bor er det snø fra november/desember til april! [;)]

Back
Topp