Arv av sko... Hjeelp!

Svigers hadde nettopp sett et program om dette.
Og det å arve sko er overhode ikke et problem. Det sier man for å selge mer sko vistnok..
De er jo så små også, så så de rekker jo ikke bli utslitt enda. Kan ikke være noe problem tenker jeg også.

Samboer og jeg er så usikre på dette med å arve sko fra tantebarna våre til vårt eget barn. På for eksempel Skoringen sin hjemmeside (og flere andre steder) anbefales det at hver unge får nye sko og at man ikke en gang skal arve fra tidligere søsken.

Hva gjør dere med flere barn. Får unge nr 2 og 3 og 4 nye sko, eller arver de fra unge nr 1 og 2 osv??

Holder det å bare kjøpe nye såler for hver unge, men bruke de samme skoene, støvlene osv?
Sko kjøpes nytt :)

Sko bør ikke arves/kjøpes brukt til barn. De slites og formes etter foten, og alle har ulike føtter. Dette er særlig viktig frem til man er utvokst. Barns skjelett er veldig føyelige, og skal ha riktig støtte. Se på sålene i skoene, så ser du hvor forskjellig de slites.
Vår ortoped er veldig streng på det. Det sier seg egentlig selv. ;)
Det sier både ortoped og fysio her

Svigers hadde nettopp sett et program om dette.
Og det å arve sko er overhode ikke et problem. Det sier man for å selge mer sko vistnok..
De er jo så små også, så så de rekker jo ikke bli utslitt enda. Kan ikke være noe problem tenker jeg også.
En ortoped har sagt set, andre sier noe annet

Her arver begge jentene sko. :)
Jeg er fysioterapeut og har aldri skjønt hysteriet rundt å arve sko. Så lenge sålen ikke er ihjeltråkket og skjeiv eller gummien har blitt stiv selvfølgelig. Kjøper nye sko etter behov, men når lillesøster arver sko av storesøster er de jo brukt max 6 måneder ev en barn på godt under 20 kg så sålene er omtrent som nye. Selve ytterstoffet kan være litt slitt men det har ingenting å si for bruken.
Endelig har en ortoped ved St. Olavs uttalt seg om det også :)
https://www.facebook.com/1096273930485765/posts/2166888680090946/
Å det er stor uenighet om akkurat det , her i huset tar vi ikke sjansen pådet

I hovedsak sier jo en del ortopeder at det er greit for barn med friske og normale ben.

Barn med friske og normale ben går derimot ikke til ortoped sånn til vanlig. Så har man "ortopeder vår", så gjelder gjerne noe annet.

Altså, mine barn ruinerer brukssko i løpet av en sesong, så det er ikke en reell problemstilling her i huset.

I hovedsak sier jo en del ortopeder at det er greit for barn med friske og normale ben.

Barn med friske og normale ben går derimot ikke til ortoped sånn til vanlig. Så har man "ortopeder vår", så gjelder gjerne noe annet.
Ikke nødvendigvis , man kan bli sendt til ortoped iten st det nødvendigvis er noe galt likevel

Back
Topp