Arv av sko... Hjeelp!

Vil ha nummer tre

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Sensommerskattene 2023
Samboer og jeg er så usikre på dette med å arve sko fra tantebarna våre til vårt eget barn. På for eksempel Skoringen sin hjemmeside (og flere andre steder) anbefales det at hver unge får nye sko og at man ikke en gang skal arve fra tidligere søsken.

Hva gjør dere med flere barn. Får unge nr 2 og 3 og 4 nye sko, eller arver de fra unge nr 1 og 2 osv??

Holder det å bare kjøpe nye såler for hver unge, men bruke de samme skoene, støvlene osv?

Samboer og jeg er så usikre på dette med å arve sko fra tantebarna våre til vårt eget barn. På for eksempel Skoringen sin hjemmeside (og flere andre steder) anbefales det at hver unge får nye sko og at man ikke en gang skal arve fra tidligere søsken.

Hva gjør dere med flere barn. Får unge nr 2 og 3 og 4 nye sko, eller arver de fra unge nr 1 og 2 osv??

Holder det å bare kjøpe nye såler for hver unge, men bruke de samme skoene, støvlene osv?

Arver alt utenom sko, det får han nytt :)

Sko kjøper vi alltid nytt av, med unntak av pensko som er brukt et par ganger.

Det er bare å stikke foten oppi noen annens sko, det er skikkelig ekkelt!

Vi arver sko type pensko, skisko, nesten-ikke-brukte-sko, bunadssko etc. Støvler og joggesko sliter de ut og hver unge får nye

Vi har lånt i krisetilfelle hvor vi ikke fikk tak i nye sko i rett størrelse (tok et par uker da butikken var utsolgt), men arvet utover det kun ubrukte/veldig lite brukte sko :) Prøver å treffe på salg, er såpass hyppig salg på skobutikker at man sjeldent trenger kjøpe på fullpris :)

Her har lillesøster arvet de første skoene storebror fikk. De var nesten ubrukte. Har også arvet pensko. Utenom det kjøper vi nytt. Viktig med gode sko med rett passform. Alle føtter er ulike slik at hvis du arver et par sko kan barnet risikere feilbelastning pga feil passform.

Kjøper nye sko, men har de etter eldste stående som reserve. Eldste sine første sko er allerede for små for yngste da.
Evnt pensko som er brukt få ganger tenker jeg er greit, men her er det en gutt og en jente, så blir vel forskjell uansett

Stor fan av arving, arver alt uten om sko og undertøy. Føler ikke sko er stedet å spare penger, sko skal være kvalitet og nye. Jeg hadde hvertfall aldri arvet sko fra en annen eller ikke kjøpt kvalitet.

Vi er ikke helt fanatiske på det der. Det er viktig med gode sko, men det hender seg at vi kjøper brukte finsko eller at lillesøster arver vintersko av storebror om de er bare litt brukt. Denne vinteren er storebror sine cherrox bare å kaste da han har bodd i dem fra november og fram til nå. Vinterskoene er nesten ikke blitt brukt (4-5 ganger) da han foretrekker cherrox, så de går videre til lillesøster.

Arver kun nesten ubrukte sko mellom søsken. Men ellers får de nye sko. Så snart er sko ×3 her hele tiden.

Vi var fast bestemt på å bare bruke nye sko, og var i skobutikken og kjøpte et par veeeldig ordentlige. Men de var så kronglete å få på, og mini har ikke begynt å gå ennå (han går når han holder seg fast i noe). Så da byttet vi skoene en størrelse større og bruker et par arvesko i en liten periode.
Det hører med til historien at de stort sett brukes når han krabber rundt i sandkassen.

Vi har arvet en del sko så får se litt an.

Her arver begge jentene sko. :)
Jeg er fysioterapeut og har aldri skjønt hysteriet rundt å arve sko. Så lenge sålen ikke er ihjeltråkket og skjeiv eller gummien har blitt stiv selvfølgelig. Kjøper nye sko etter behov, men når lillesøster arver sko av storesøster er de jo brukt max 6 måneder ev en barn på godt under 20 kg så sålene er omtrent som nye. Selve ytterstoffet kan være litt slitt men det har ingenting å si for bruken.
Endelig har en ortoped ved St. Olavs uttalt seg om det også :)
https://www.facebook.com/1096273930485765/posts/2166888680090946/

Sko bør ikke arves/kjøpes brukt til barn. De slites og formes etter foten, og alle har ulike føtter. Dette er særlig viktig frem til man er utvokst. Barns skjelett er veldig føyelige, og skal ha riktig støtte. Se på sålene i skoene, så ser du hvor forskjellig de slites.
Vår ortoped er veldig streng på det. Det sier seg egentlig selv. ;)

Sko bør ikke arves/kjøpes brukt til barn. De slites og formes etter foten, og alle har ulike føtter. Dette er særlig viktig frem til man er utvokst. Barns skjelett er veldig føyelige, og skal ha riktig støtte. Se på sålene i skoene, så ser du hvor forskjellig de slites.
Les innlegget rett over deg.

Feil

Her får lillebror arve endel sko etter storebror. Utslitte sko byttes selvfølgelig ut, men moderat/lite brukte sko ser jeg ingen grunn til ikke å bruke videre.

Back
Topp