Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ohhh Gud så flink har er. Får han noet før det eller vill han det selv? Min gutt på 7 sier han må få noet visst han ska hjelpe til5-åringen har begynt nå. Han rydder ut av oppvaskmaskina (med unntak av skarpe ting) og dekker på bordet. Han elsker det, og selvtilliten er oppunder taket.![]()
Litt sånn som her med eldste på 3 (jammen er hun visst snart 3,5), hun elsker å ta med bort glass og tallerkner til bordet når vi skal spise. Og stor stas å gå med en liten handlevogn på butikkenIngenting fast, men eldste på 3 år hjelper til med å dekke på bordet, lage mat og rydde leker, men er på lystbetont nivå enda og ikke fast. Han hjelper også til med handling og sånne småtterier. Minste på 8 uker har nok med å oppdage verden enda![]()
Vi har prøvd med flytende oppgaver lenge. Og hun er ofte veldig flink, også hender det at hun ikke orker.
Nå forsøker vi noe nytt med en liste over oppgaver hun må utføre i løpet av en uke, så kan hun krysse de ut når de er gjort. Feks. Så må hun alltid rydde sin egen tallerken etter middag, det kan hun ikke krysse av, mens en gang per uke må hun rydde av hele middagsbordet, En gang dekke opp, støvsuge rommet sitt, ut med søpla og liknende oppgaver ..
Hun er 7 år og får fast ukelønn.
Hvilke oppgaver tenker dere er passende for en 7 åring å gjøre?
Stns oppgavene du nevner er veldig greie for en 7 åring.
For min del syns jeg bare det er vanskelig å avgjøre hvor mye barna skal gjøre. Jeg er veldig opptatt av at barn skal få være barn. Men det betyr ikke at de ikke kan gjøre noe hjemme, men for min del begrenser det seg litt. Jeg vil heller at jenta mi løper ut å leker med venner enn at hun støvsuger stua.. det blir nok av timer i løpet av ett liv hun bruker på husarbeid senere..
Det er jeg helt enig i. Samtidig føler jeg det er viktig å lære bort gode vaner, lære husarbeidoppgaver og ansvar. Jeg ønsker at hun skal ha kjennskap til oppgavene og sette pris på også når hun slipper.
Tanken min er at hun har veldig lenge fått lik ukelønn hver uke helt uavhengig av bidrag. Mens nå tenker jeg sålenge hun vet hva som er forventet av henne så føles ukelønnen mer fortjent for henne. Ingen av oppgavene jeg har satt nå er tidkrevende. Men hun kan lese lista og selv velge hvilke oppgaver hun vil gjøre den dagen.
Så herlig 5 åringHer skal de rydde av bordet etter seg og rydde rommene, men er opptatt av at de må lære endel hjemme og bidra til fellesskapet i en familie. 9 åringen bidrar mest og får ukepenger etter antall utførte oppgaver. Han kan velge fra en liste hva han vil gjøre og velger ofte å ta ut/ inn av vaskemaskin eller sette på klesvask (der er han flinkere enn mannen ). Antall oppgaver avhengig på om han føler han trenger penger eller ikke, så noen uker gjør han lite, andre uker mer. 5 åringen får ikke ukepenger, men hjelper til med middag hver dag. Han vil bli kokk (og mamma ) når han blir stor.