Arbeidsoppgaver i huset barn

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Har barna dine egne faste arbeidsoppgaver de må gjøre hjemme? Hvilke oppgaver må de evt. gjøre og hvor gamle er de?

5-åringen har begynt nå. Han rydder ut av oppvaskmaskina (med unntak av skarpe ting) og dekker på bordet. Han elsker det, og selvtilliten er oppunder taket. :joyful:
Ohhh Gud så flink har er. Får han noet før det eller vill han det selv? Min gutt på 7 sier han må få noet visst han ska hjelpe til:eek:

Jenta på 5 kan vara flink och hjelpe meg. Men ikke sån daglige oppgaver. Men gutten på 7 er det værre me:confused:

Ingenting fast, men eldste på 3 år hjelper til med å dekke på bordet, lage mat og rydde leker, men er på lystbetont nivå enda og ikke fast. Han hjelper også til med handling og sånne småtterier. Minste på 8 uker har nok med å oppdage verden enda :p

4-åringen har ikke akkurat faste daglige oppgaver i huset, men hun er flink og selvstendig og hjelper mye til. Når hun har kledd på seg om morgenen bretter hun sammen pysjen sin og legger den på plass. Hun er generelt flink til å legge ting på plass. Ved levering og henting i barnehage gjør hun nesten alt selv (avkledning og påkledning, men også å hente sekken, matboksen og flaska og pakke det) fordi jeg henter/leverer lillesøstra på avdelinga ved siden av samtidig..

Når vi kommer hjem går hun opp med sekken sin, vasker hender og skifter om hun har på seg slitne klær, og legger dem i skittentøyskurven. Alle disse tingene kan hun gjøre uten å bli bedt om det, men jeg minner henne ofte om det likevel.

Hun er flink å kaste ting i riktig søppelkasse (plast i plast, matavfall i matavfall, og rest i restavfall).

Hun er veldig glad i å hjelpe til når vi handler, og liker å legge varene opp på båndet, og også nedi kurven/vogna.

Dessuten «passer» hun mye på lillesøster. Om jeg går på do eller går ned og setter på/henger opp en vask, eller ut i garasjen og hente noe for eksempel. Hun er kjempeflink med søstera si.

Ingenting fast, men eldste på 3 år hjelper til med å dekke på bordet, lage mat og rydde leker, men er på lystbetont nivå enda og ikke fast. Han hjelper også til med handling og sånne småtterier. Minste på 8 uker har nok med å oppdage verden enda :p
Litt sånn som her med eldste på 3 (jammen er hun visst snart 3,5), hun elsker å ta med bort glass og tallerkner til bordet når vi skal spise. Og stor stas å gå med en liten handlevogn på butikken :D

Rydde tallerken og glass etter seg og å holde rommene sine ryddige (minstekravet er at de rydder hver tirsdag, jeg tar huset onsdagen) er de eneste faste jobbene deres, men de hjelper til utenom også. De er 7,5, 5,5 og 3 år.

Minstejenta elsker å være med på å lage mat og dekke bord. Guttene går ut med søpla, tar inn posten, går i fryseren osv.

Ingen faste siden de er små, men storebror på 3 år er en overivrig hjelper. Han finner frem tallerkner, kopper og bestikk og rydder det bort igjen, tar ut sv vaskemaskinen og putter i tørketrommelen, rydder lekene sine og hjelper lillesøster på 2 år hvis hun trenger hjelp.

Prøver å lære de til å rydde vekk fat og glass etter måltid, men er ikke konsekvent :P Men de protesterer ikke når jeg ber de om det. Sjuåringen sitt ansvar er å ta ut bosset, men hun er lei av den oppgaven nå...

Ikke noe fast, men hu tar ofte klesvasken og søpla, ellers så gjør hun stort sett det hun blir bedt om.

Ingenting fast her heller, selvom mitt eldste barn egentlig er gammel nok til det. Hun må holde rommet sitt da, og klesskapet (mareritt).
Ellers hjelper hun til med det jeg spør om. F.eks dekke bord, ut og inn av oppvaskmaskin, hente post, underholde lillebror osv.

Vi har prøvd med flytende oppgaver lenge. Og hun er ofte veldig flink, også hender det at hun ikke orker.
Nå forsøker vi noe nytt med en liste over oppgaver hun må utføre i løpet av en uke, så kan hun krysse de ut når de er gjort. Feks. Så må hun alltid rydde sin egen tallerken etter middag, det kan hun ikke krysse av, mens en gang per uke må hun rydde av hele middagsbordet, En gang dekke opp, støvsuge rommet sitt, ut med søpla og liknende oppgaver ..
Hun er 7 år og får fast ukelønn.
Hvilke oppgaver tenker dere er passende for en 7 åring å gjøre?

Vi har prøvd med flytende oppgaver lenge. Og hun er ofte veldig flink, også hender det at hun ikke orker.
Nå forsøker vi noe nytt med en liste over oppgaver hun må utføre i løpet av en uke, så kan hun krysse de ut når de er gjort. Feks. Så må hun alltid rydde sin egen tallerken etter middag, det kan hun ikke krysse av, mens en gang per uke må hun rydde av hele middagsbordet, En gang dekke opp, støvsuge rommet sitt, ut med søpla og liknende oppgaver ..
Hun er 7 år og får fast ukelønn.
Hvilke oppgaver tenker dere er passende for en 7 åring å gjøre?

Stns oppgavene du nevner er veldig greie for en 7 åring.

For min del syns jeg bare det er vanskelig å avgjøre hvor mye barna skal gjøre. Jeg er veldig opptatt av at barn skal få være barn. Men det betyr ikke at de ikke kan gjøre noe hjemme, men for min del begrenser det seg litt. Jeg vil heller at jenta mi løper ut å leker med venner enn at hun støvsuger stua.. det blir nok av timer i løpet av ett liv hun bruker på husarbeid senere..

Stns oppgavene du nevner er veldig greie for en 7 åring.

For min del syns jeg bare det er vanskelig å avgjøre hvor mye barna skal gjøre. Jeg er veldig opptatt av at barn skal få være barn. Men det betyr ikke at de ikke kan gjøre noe hjemme, men for min del begrenser det seg litt. Jeg vil heller at jenta mi løper ut å leker med venner enn at hun støvsuger stua.. det blir nok av timer i løpet av ett liv hun bruker på husarbeid senere..

Det er jeg helt enig i. Samtidig føler jeg det er viktig å lære bort gode vaner, lære husarbeidoppgaver og ansvar. Jeg ønsker at hun skal ha kjennskap til oppgavene og sette pris på også når hun slipper.
Tanken min er at hun har veldig lenge fått lik ukelønn hver uke helt uavhengig av bidrag. Mens nå tenker jeg sålenge hun vet hva som er forventet av henne så føles ukelønnen mer fortjent for henne. Ingen av oppgavene jeg har satt nå er tidkrevende. Men hun kan lese lista og selv velge hvilke oppgaver hun vil gjøre den dagen.

Det er jeg helt enig i. Samtidig føler jeg det er viktig å lære bort gode vaner, lære husarbeidoppgaver og ansvar. Jeg ønsker at hun skal ha kjennskap til oppgavene og sette pris på også når hun slipper.
Tanken min er at hun har veldig lenge fått lik ukelønn hver uke helt uavhengig av bidrag. Mens nå tenker jeg sålenge hun vet hva som er forventet av henne så føles ukelønnen mer fortjent for henne. Ingen av oppgavene jeg har satt nå er tidkrevende. Men hun kan lese lista og selv velge hvilke oppgaver hun vil gjøre den dagen.

Enig i denne vinklingen også, derfor er det bare å finne balansen, og det syns jeg er vanskelig. Her får hun uansett ikke ukelønn, men hun vet at det forventes at hun hjelper til på forespørsel, og at hun selv er ansvarlig for sitt «rot» :)

Her skal de rydde av bordet etter seg og rydde rommene, men er opptatt av at de må lære endel hjemme og bidra til fellesskapet i en familie. 9 åringen bidrar mest og får ukepenger etter antall utførte oppgaver. Han kan velge fra en liste hva han vil gjøre og velger ofte å ta ut/ inn av vaskemaskin eller sette på klesvask (der er han flinkere enn mannen ). Antall oppgaver avhengig på om han føler han trenger penger eller ikke, så noen uker gjør han lite, andre uker mer. 5 åringen får ikke ukepenger, men hjelper til med middag hver dag. Han vil bli kokk (og mamma ) når han blir stor.

Her skal de rydde av bordet etter seg og rydde rommene, men er opptatt av at de må lære endel hjemme og bidra til fellesskapet i en familie. 9 åringen bidrar mest og får ukepenger etter antall utførte oppgaver. Han kan velge fra en liste hva han vil gjøre og velger ofte å ta ut/ inn av vaskemaskin eller sette på klesvask (der er han flinkere enn mannen ). Antall oppgaver avhengig på om han føler han trenger penger eller ikke, så noen uker gjør han lite, andre uker mer. 5 åringen får ikke ukepenger, men hjelper til med middag hver dag. Han vil bli kokk (og mamma ) når han blir stor.
Så herlig 5 åring :Heartred
Hvordan gjør du det med listen, er det slik at han må velge et visst antall oppgaver fra listen å gjøre hver dag? Hvilke typer oppgaver har dere? Og hvordan beregner du penger ut fra oppgavene?

Her har jeg hittil laget en liste med oppgaver hun må gjøre på en uke, men hun kan velge selv hvilken dag hun vil gjøre de. Lufte hunden, gå ut med søppel ol.

Back
Topp