Arbeidsoppgaver i huset barn

Så herlig 5 åring :Heartred
Hvordan gjør du det med listen, er det slik at han må velge et visst antall oppgaver fra listen å gjøre hver dag? Hvilke typer oppgaver har dere? Og hvordan beregner du penger ut fra oppgavene?

Her har jeg hittil laget en liste med oppgaver hun må gjøre på en uke, men hun kan velge selv hvilken dag hun vil gjøre de. Lufte hunden, gå ut med søppel ol.

9 åringen var med og skrev ei liste over ting han kunne gjøre i huset
- gå med søpla
- ta ut fra oppvasken
- sette på klesvask
- rydde av og på bordet
- støvsuge stua
- rydde rommet (er igrunn en selvfølge, men trengte litt motivasjon.
- vaske vinduer i stua.

Han laga lista selv, men vil påstå at vindusvasken sliter jeg litt med når han vil ta, ender opp med å gjøre det selv etterpå, men har prøver da og har blitt mer nøye for hver gang.

Når det gjelder sum, så utarbeida vi det sammen. 10 kroner for det som gjøres ofte og litt mer for klesvask og vinduer. Kommer opp i en femtilapp i uka stort sett. Blei veldig motivert til sparing når han nettopp fikk bankkort, men ulikt fra uke til uke. Noen ganger gjør han mange ting, andre ganger ingen, men det er lettere å spørre om han kan hjelpe til nå.

Ja. Jeg synes de fleste barn får altfor like krav og ansvar hjemme.

8 år: 2 dager i uken lage middag, med veiledning fra en voksen.
6 år: 2 dager i uken lage middag, med veiledning fra en voksen.

På de to dagene skal omvendte barnet rydde, med den andre voksne etter middag.

8 år: Holde gangen ryddig, ta av oppvaskmaskin på morgen før skolen, ta ut av tørketrommelen inn i dunk, da så ut av vaskemaskinen og sette det i tørketrommelen før kveldsmat, mate kaninene og sette ut matrestene til hønene.

6 år: Ta av oppvaskmaskinen før kveldsmat. Ta ut av vaskemaskinen og sette inn igjen i tørketrommelen på morgen før skolen. Gi vann til kaniner og høner.

Dette må være gjort hver dag for at nettbrettene skal åpne seg kl 18/etter fritidsaktiviteter samt for å få ukepenger for å da kjøpe lørdagsgodt. Er det noe de ønsker å spare til har vi egne jobber til det på gården.
Vi er selvsagt fleksible om det er dager de har vært med noen hjem etter skolen. Har de besøk her hjemme pleier besøket å synes det er kjempestas å få være med å gjøre. 2 åringen er med og hjelper til på det meste og får lov til det, jeg tror det hjelper på å skape et ønske om å få hjelpe til.

Jeg vet veldig mange synes vi er strenge, og ungene våre gjør for mye. Men, vi bor alle her hjemme og det er deres hjem også. Vår visjon som foreldre er at vi låner barna våre til de blir store og vår jobb er å få trygge selvstendige og selvtenkende barn. Vi er med å veileder og hjelper til, som gjør at vi har fine gode samtaler med ungene mens dette gjennomføres, som gjør at det ikke blir en negativ aktivitet.

Eneste jeg kommer på er at eldste på 6 har fått ansvar for å sjekke postkassa :)

Ellers gjør han og lillebror på 2,5 år mange av tingene nevnt over, men ingenting fast :)

Mine har hvert med fra 2 års aldern på å dekke på borde , rydde ut av oppvaskmarskina . Det er nok derfor de får hakeslep av sine klassevennner som går i 4 og 5 klasse og ikke kan koke vann en gang i matlaging på skolen . Igjen så var det lettere å få hjelp og de elsker det før, nå må man be de om det hele tiden. Gå ut i søpla , vaskemaskin , rydde etter seg, dekke bordet og av. Hjelpe til etter behov. Trille baby. Slippe ut bikkja og se til at dyra har mat osv.

4,5 og rydder av egen tallerken, henge opp yttertøy selv... og får ikke noe bare beskjed om det må han

12 år og rydder ut av oppvaskmaskina, hjelper til med middagslaging, går ut med søppel og rydder/støvsuger rommet sitt hver fredag

Back
Topp