Apropo tøybind m/bilde

Jeg reagerte også på den tråden som ble startet igår. Barnslig, igrunn.. Jeg bruker tøybleier på toåringen, og det er så praktisk atte[;)] Så er det jo billig, miljøvennlig samt meget bra for barnets hud. Jeg også syntes det hørtes innmari upraktisk ut før vi prøvde, men synes ikke man bør uttale seg om at det er upraktisk dersom man ikke har prøvd. Tøybind derimot.. Jeg har litt noia for blod, så er vel en av grunnene til at jeg ikke bruker det. Så er jeg jo gravid, og ikke lenge siden jeg fikk tilbake mensen pga. amming, så har liksom ikke vært store behovet enn så lenge. Men mooncup(var det det dere kalte det?[8|]) har jeg aaaaldri hørt før altså[:D] Hva er det? Forklar meg noen.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Men må man si at det er så EKKELT [:'(] Går vel an å bare si at det er ikke noe for meg?

De er forresten kjøpt hos: http://www.etsy.com/shop.php?user_id=5457624

Hun selger ikke fler før juni dessverre, hun venter barn [:D]

man sier det er ekkelt rett og slett fordi det er diskusting[:'(][:'(] og jeg får helt brekkninger av og tenke på den boksen med masse brukte blode mensen bleier i!! og skjønner ikke hvorfor du skal messe om hvor bra det er om du ikke tåler at noen syns det er til og spy av.

Cornelia:

Hva er Mooncup?
Mooncup er en klokkeformet kopp, om lag 5cm lang og laget av myk silikon. Den bæres innvendig som en tampong og danner en forsegling mot vaginaveggen slik at den tar opp menstruasjonsvæsken uten lekkasje eller lukt.
Er den enkel å bruk?
Korrekt satt inn er Mooncup så komfortabel at du vil glemme at den er der. Det kan hende du trenger litt øvelse i begynnelsen i og med at du må finne den vinkelen og posisjonen som er riktig for deg. Så snart du har funnet fram til den riktige metoden for deg vil du bli overrasket over hvor enkelt det er å bruke Mooncup.
Du må tømme, skylle og sette inn Mooncup etter 4 til 8 timer avhengig av utfloden. Menstruasjonsvæsken forblir inne i Mooncup-en og prosessen er renslig og komfortabel.
Mooncup kan brukes om natten og passer ypperlig for alle typer sportsaktiviteter inkludert svømming, dansing, yoga, turn og aktiviteter som camping, turer, klatring og reiser.
Mooncup finnes i to modeller, modell A og modell B. Bruk tabellen under for å finne ut hvilken modell som passer for deg.
Hvorfor er Mooncup bedre?
Mooncup er framstilt av medisinsk hypoallergen silikon. Den forårsaker ikke irritasjon og egner seg for kvinner med allergier. Mooncup kan steriliseres mellom menstruasjonsperiodene for å holde den ren.
Mooncup har ingen negativ virkning i et sunt vaginalt miljø. Den absorberer ikke kroppens naturlige forsvarsmekanismer og vil ikke gi fra seg avfallsfibre på vaginaveggen.
Ennå ikke overbevist?
Som en første reaksjon kan du synes at Mooncup virker lite tiltrekkende. Kanskje blir det mye søl, kanskje er den ukomfortabel eller uhygienisk? Dette er helt vanlige første reaksjoner på Mooncup og de bør vurderes nøye.
De fleste av oss har vokst opp i et område der det ikke har vært alternativer til engangs hygieneprodukter for kvinner og dette har bidratt til måten vi tenker på i forhold til mensen. Det er alltid utfordrende å eksperimentere med nye ideer, særlig der eksperimentene er av så personlig natur. Fordelene ved Mooncup er likevel for store til å bli ignorert.
En kvinne bruker 10.000 bind og tamponger i løpet av livet.
For deg
  • Pålitelig, komfortabelt og praktisk
  • Usynlig og sikkert
  • Renslig, hygienisk og enkel å rengjøre
  • Ingen eksponering overfor kjemikalier
  • Har aldri vært forbundet med giftsjokksyndrom
  • Du trenger ikke å ta med deg noe ekstra
  • Har plass til mer væske enn andre produkter
  • Ypperlig for kvinner med sensitiv hud, underlivssopp, eksem eller allergi

For økonomien din
  • En Mooncup varer i mange år og gjør den til det rimeligste hygieneproduktet som finnes
  • Koster mindre enn det du bruker på 6 måneder med engangsprodukter

For din verden
  • Brukes om igjen, bare skyll og sett inn
  • Ingen bind eller tamponger å brenne, skylle ned eller som bidrag til søppelberget
  • Ingen innpakning som skal kastes hver måned
  • Den mest økologiske sanitære beskyttelsen du kan kjøpe
[link=http://www.mooncup.co.uk/menstrual_cup_orderonline.html]Klikk her for å bestille Mooncup online[/link]
"Før hadde jeg svært ubehagelige kramper, men med Mooncup har jeg ikke hatt kramper i det hele tatt. Mooncup skaper et normalt vaginalt miljø i stedet for å suge opp den mensvæsken slik som tamponger gjør. Dette er den mest behagelige menstruasjonsperioden jeg har hatt" (Kim)
Moon cup er komfortabel, diskret - enkel å bruke. Jeg driver mye med sport og vanligvis synes jeg det er ekkelt når jeg får mensen fordi jeg føler tampongen eller bindet og det er veldig ubehagelig - men nå kan jeg svømme, sykle eller ri for jeg kjenner ikke at jeg har mensen i det hele tatt!
Takk for dere har gitt meg den fjerde uken i måneden tilbake! (Nicola)
Jeg var glad for at jeg fikk mooncup i tide før mensen. Jeg har vanligvis brukt tamponger og var overrasket over hvor enkelt det var å bruke mooncup og hvor renslig det var. Mooncup er virkelig frigjørende, jeg føler med friskere, friere og er fornøyd med at jeg ikke bidrar til søppelberget. (Anita)

ORIGINAL: *~Skjønningene~*

all respekt til de som bruker det ja! Men jeg syns det er EKKELT!

De var søte da[:D]

ORIGINAL: *Krusedull*

ORIGINAL: ~Re:Play~

De var jo søte da, men man bytter jo ganske ofte.
Så hvis du er ute, så har du med ekstra, men hvor gjør du av det brukte?? [&:] 

Sign.. Lurer jeg også.

Men renner ikke alt igjenom de tøybleiene? Eller ligger det noe inne? 

Helene Harefrøken, folk liker ikke når folk gjør annerledes enn dem.
Alt JEG synes er ekkelt, er j det, ikke sant.
Og det er viktigere at jeg får si det høyt, enn respekten for de som ikke syns det.
Beklager igjen tøydopapir, jeg var nok ganske respektløs selv..

De var utrolig søte![:)]
Men jeg selv kunne egentlig ikke tenkt meg til å bruke de.. Jeg tror jeg hadde følt meg usikker, redd for at det skulle blø igjennom![:'(][8|] Har egentlig ikke peiling på hvordan de "fungerer"..

[:'(]

ORIGINAL: new louis

Men må man si at det er så EKKELT [:'(] Går vel an å bare si at det er ikke noe for meg?

man sier det er ekkelt rett og slett fordi det er diskusting[:'(][:'(] og jeg får helt brekkninger av og tenke på den boksen med masse brukte blode mensen bleier i!! og skjønner ikke hvorfor du skal messe om hvor bra det er om du ikke tåler at noen syns det er til og spy av.

Voksen du gitt.. Og så har du barn sa du?

ORIGINAL: Cornelia80

ORIGINAL: new louis

Voksen du gitt.. Og så har du barn sa du?

signerer disse jeg.. [:)]

ORIGINAL: ~Re:Play~

De var jo søte da, men man bytter jo ganske ofte.
Så hvis du er ute, så har du med ekstra, men hvor gjør du av det brukte?? [&:] 

Jeg har en slik liten søt wetbag(pung) som er laget for tøybind(kjøpt hos Krusedull.net):

Nydelig liten brokadepung til oppbevaring av rene og/eller brukte bind. Når du er på jobb eller på farten ellers kan du ha rene bind i pungen. Bind du har brukt brettes sammen og kneppes igjen på "vrangen", så kan du oppbevare dem i pungen til du kommer hjem. Pungen kan også romme et menstruasjonsbeger.

Pungen har vanntett for, og to separate rom slik at du kan skille rene og brukte bilnd fra hverandre. Lukkes med klaff og trykknapp.

Alle tøybindene jeg har er "vrengbare" slik at man knepper det igjen med den brukte siden inn og den rene siden ut. Om det var forståelig?

Tøybind holder tett, akkurat som papirbind :-) Jeg har en type med sperrelag inni(PUL) som holder det vanntett. Det finnes forskjellige typer, tilogmed tøybind som er ment til bruk ved postpartum(blødningen etter fødsel).

De oppbevares sammen med tøybleiene frem til vask. Har det i en stor wetbag i en stålbleiebøtte med lokk :) Ingen problemer med lukt eller slikt. Vrenger bare wetbagen inn i vaskemaskinen og vasker det. Voila.

ORIGINAL: lykkeligjente

Tøybind? All respekt til de som bruker det, men syns det er litt Asjjjjj eg...

Sign. Tror ikke jeg hadde klart å putte de i en liten pose og ta de med hjem og vaske de liksom... nei takk, tamponger er greiere da... men all respekt til de som bruker det...

De var søte da[:)] Har du shoppa på ebay? kjenner igjenn apemønsteret fra tøybleier[;)]

ORIGINAL: *cookiemonster*

De var søte da[:)] Har du shoppa på ebay? kjenner igjenn apemønsteret fra tøybleier[;)]

Å, har de med apemønster der? Poden syntes den var så kul, han ville også ha sånn med aper.

Jeg har handlet på etsy.com, hos en selger/butikk som kaller seg Naturally Hip :)

Stilige de var da.

Selv foretrekker jeg mooncup.[:)]

Har ikke prøvd tøybind heller da, men er så fornøyd med mooncup at jeg ser ikke noe grunn til å prøve tøybind.[:D]

ORIGINAL: *cookiemonster*

Å, har de med apemønster der? Poden syntes den var så kul, han ville også ha sånn med aper.

Jeg har handlet på etsy.com, hos en selger/butikk som kaller seg Naturally Hip :)

Ja de har aio bleier med det apemønstertet der, så utrolig søte[:D]

Men må bare le litt av en kommentar nevnt før i denne tråden.. Att det er ekkelt med bindene som ligger der blodige i en boks... Det gjør vel også papirbind og tamponger før de blir kastet...[;)][:D] eneste forskjellen er jo att tøybind blir vasket og kan brukes igjenn, like gode som nye

ORIGINAL: Mesaana

Stilige de var da.

Selv foretrekker jeg mooncup.[:)]

Har ikke prøvd tøybind heller da, men er så fornøyd med mooncup at jeg ser ikke noe grunn til å prøve tøybind.[:D]

Mooncup er sikkert både bra for deg og miljøet [:D]  Vet om flere som er veldig godt fornøyd med Mooncup. Jeg har ikke prøvd det, av den enkle grunn at jeg ikke klarer tamponger og det er jo noe av det samme prinsippet.

Back
Topp