Cornelia:
Hva er Mooncup?
Mooncup er en klokkeformet kopp, om lag 5cm lang og laget av myk silikon. Den bæres innvendig som en tampong og danner en forsegling mot vaginaveggen slik at den tar opp menstruasjonsvæsken uten lekkasje eller lukt.
Er den enkel å bruk?
Korrekt satt inn er Mooncup så komfortabel at du vil glemme at den er der. Det kan hende du trenger litt øvelse i begynnelsen i og med at du må finne den vinkelen og posisjonen som er riktig for deg. Så snart du har funnet fram til den riktige metoden for deg vil du bli overrasket over hvor enkelt det er å bruke Mooncup.
Du må tømme, skylle og sette inn Mooncup etter 4 til 8 timer avhengig av utfloden. Menstruasjonsvæsken forblir inne i Mooncup-en og prosessen er renslig og komfortabel.
Mooncup kan brukes om natten og passer ypperlig for alle typer sportsaktiviteter inkludert svømming, dansing, yoga, turn og aktiviteter som camping, turer, klatring og reiser.
Mooncup finnes i to modeller, modell A og modell B. Bruk tabellen under for å finne ut hvilken modell som passer for deg.
Hvorfor er Mooncup bedre?
Mooncup er framstilt av medisinsk hypoallergen silikon. Den forårsaker ikke irritasjon og egner seg for kvinner med allergier. Mooncup kan steriliseres mellom menstruasjonsperiodene for å holde den ren.
Mooncup har ingen negativ virkning i et sunt vaginalt miljø. Den absorberer ikke kroppens naturlige forsvarsmekanismer og vil ikke gi fra seg avfallsfibre på vaginaveggen.
Ennå ikke overbevist?
Som en første reaksjon kan du synes at Mooncup virker lite tiltrekkende. Kanskje blir det mye søl, kanskje er den ukomfortabel eller uhygienisk? Dette er helt vanlige første reaksjoner på Mooncup og de bør vurderes nøye.
De fleste av oss har vokst opp i et område der det ikke har vært alternativer til engangs hygieneprodukter for kvinner og dette har bidratt til måten vi tenker på i forhold til mensen. Det er alltid utfordrende å eksperimentere med nye ideer, særlig der eksperimentene er av så personlig natur. Fordelene ved Mooncup er likevel for store til å bli ignorert.
En kvinne bruker 10.000 bind og tamponger i løpet av livet.
For deg - Pålitelig, komfortabelt og praktisk
- Usynlig og sikkert
- Renslig, hygienisk og enkel å rengjøre
- Ingen eksponering overfor kjemikalier
- Har aldri vært forbundet med giftsjokksyndrom
- Du trenger ikke å ta med deg noe ekstra
- Har plass til mer væske enn andre produkter
- Ypperlig for kvinner med sensitiv hud, underlivssopp, eksem eller allergi
For økonomien din - En Mooncup varer i mange år og gjør den til det rimeligste hygieneproduktet som finnes
- Koster mindre enn det du bruker på 6 måneder med engangsprodukter
For din verden - Brukes om igjen, bare skyll og sett inn
- Ingen bind eller tamponger å brenne, skylle ned eller som bidrag til søppelberget
- Ingen innpakning som skal kastes hver måned
- Den mest økologiske sanitære beskyttelsen du kan kjøpe
[link=http://www.mooncup.co.uk/menstrual_cup_orderonline.html]Klikk her for å bestille Mooncup online[/link]
"Før hadde jeg svært ubehagelige kramper, men med Mooncup har jeg ikke hatt kramper i det hele tatt. Mooncup skaper et normalt vaginalt miljø i stedet for å suge opp den mensvæsken slik som tamponger gjør. Dette er den mest behagelige menstruasjonsperioden jeg har hatt" (Kim)
Moon cup er komfortabel, diskret - enkel å bruke. Jeg driver mye med sport og vanligvis synes jeg det er ekkelt når jeg får mensen fordi jeg føler tampongen eller bindet og det er veldig ubehagelig - men nå kan jeg svømme, sykle eller ri for jeg kjenner ikke at jeg har mensen i det hele tatt!
Takk for dere har gitt meg den fjerde uken i måneden tilbake! (Nicola)
Jeg var glad for at jeg fikk mooncup i tide før mensen. Jeg har vanligvis brukt tamponger og var overrasket over hvor enkelt det var å bruke mooncup og hvor renslig det var. Mooncup er virkelig frigjørende, jeg føler med friskere, friere og er fornøyd med at jeg ikke bidrar til søppelberget. (Anita)