Appelsin farlig?

Gokka

Betatt av forumet
Er appelsin farlig for små barn (dvs 1 til 1,5 års alder)? Har hørt de kan dø av det[:(]

eh.... dytter jeg

oi.. lukas har fått smake på det.. men det er ikke bra det da..

de skal helst vente en stund. (husker ikke når) fordi de kan være alergisk å er ikke så flinke å si i fra om de blir ekle i halsen fex...

ORIGINAL: eivår

eh.... dytter jeg

Hva mener du?

dytter litt..... sånn at andre ser innlegget ditt, bare en hjelpende hånd[:D]
ORIGINAL: Gokka

eh.... dytter jeg

Hva mener du?

dytter litt..... sånn at andre ser innlegget ditt, bare en hjelpende hånd[:D]

eh.... dytter jeg

Hva mener du?

Ahaaaa[;)] Tusen takk[:D] Ja kanskje det gjelder citrusfrukter totalt? Jeg trodde det hadde med allergi å gjøre, men jeg hørte det kunne stoppe tarmene og at man kunne dø av det....som lite barn altså [8|] Mye rart en skal forholde seg til gitt

ja, jeg aner rett og slett ikke.. men jeg har bare hørt at de ikke skal ha den derre trannen med sitron i pga dtete med sitrusfrukter.... men som sagt jeg aner ikke hva grunnen er...[8D]

Prøver å oppklare litt!
Man bør ikke gi sitrusfrukter til de små i løpet av det første leveåret deres.
Og dette gjelder spesielt de som har allergi i familien. For da er de små mere disponert for å få allergi,
og er mere sårbar det første leveåret.Dette kan være allergifremkallende. Det samme gjelder for bl.a. jordbær og fisk..
( er mere men kommer ikke på det i farten). Så det er ikke sånn at det er farlig i seg selv!

Men HONNING BØR unngås for alle barn, til de er ett år, da dette kan skade vevet i lungene til barna.

Ang. honning.
Honning SKAL IKKE gies til barn under 1 år, de kan faktisk dø av det. Botulisme (bakterie) er grunnen.

Lechar - du vet så mye om alt mulig rart[:)] Er du lege eller bare erfaren mamma? Jeg har også hørt det du sier....så disse "ryktene" om tette tarmer som kan gjøre at babyen dør!!! skal vi ikke høre på?

Ang Honning ....vi kan spise det når vi ammer? Vet at barn ikke skal ha det pga denne bakterien, men de får det jo via oss....? Lechar - kom på banen [:D]

vi kan spise honning så lenge vi ammer.[:)]
det fortalte de meg på helsestasjonen.
det blir på en måte "renset" før det går i melken.

I allergibelastede familier er det viktig å vente med mat som kan gi allergi som sitrusfrukter, jordbær, fisk, tomater, bønner, erter og egg.

Hmmm, jeg vet det var en ting til...

Kumelk selvfølgelig.

ORIGINAL: Simenmamma

Har tenkt meg litt om her... Citrusfrukter skal vel helst ikke gis til små barn pga Atopisk eksem eller noe sånt? Simen har/hadde det bak knærne og i albue-bøyen... rødt utslett som klør noe veldig! Men husk: tomat er en citrusfrukt!

Jeg vil våge den påstand å si at tomat ikke er en citusfrukt. Det er en frukt. Det vil jeg godt gå med til. Men en tomat kan uansett være skrap kost.

Lechar - du vet så mye om alt mulig rart[:)] Er du lege eller bare erfaren mamma? Måtte le litt da jeg så denne kommentaren Nei jeg er ikke lege. Er bare en vitebegjærelig småbarnsmamma. Vil vite ALT, og alltid slått opp, om det er noe jeg lurer på. Og har jeg ikke funnet svar på mine (ofte rare) spørsmål, så har jeg forhørt meg med familie og venner. Har endel leger og helsepersonell både i vennekrets og i familie, som  villig svarer på mange av mine sære spørsmål.[:D]. Så jeg har lært meg mange rare ting, noen nyttige, andre unyttige... Har alltid noen jeg tørr spørre dumme spørsmål til![:D]

Jeg har også hørt det du sier....så disse "ryktene" om tette tarmer som kan gjøre at babyen dør!!! skal vi ikke høre på?

Nei det stemmer![;)] 

Ang Honning ....vi kan spise det når vi ammer? Vet at barn ikke skal ha det pga denne bakterien, men de får det jo via oss....? Lechar - kom på banen [:D]

Bekrefter bare det de andre på denne tråden sier, det er helt trygt å spise honning så lenge man ammer, bare honningen ikke gis direkte til barna (under ett år).

Ok damer, nå har jeg snakket med svigermor som er lege. Hun sier at skinnet på appelsinen fordøyes ikke før langt nede i tarmen og at det derfor kan bli forstoppelse [:'(] Derfor gir man ikke appelsin til de med tarmproblemer .....så da er det kanskje dette det refereres til[;)]

Back
Topp