Antall uker

Beibii

Glad i forumet
Januarlykke 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Ok, mulig jeg er litt treg på dette, men man regner graviditeten fra to uker før el. Det vet jeg, men hvordan regnes disse ukene og tallene osv etter det?

når jeg er 4+6 er jeg da 5 uker nå og 6 uker fra i morgen når jeg er 5+0 eller er jeg 4 uker nå og 5 uker fra i morgen?
 
Last edited:
Ok, mulig jeg er litt treg på dette, men man regner graviditeten fra to uker før el. Det vet jeg, men hvordan regnes disse ukene og tallene osv etter det?

når jeg er 4+6 er jeg da 5 uker nå og 6 uker fra i morgen når jeg er 5+0 eller er jeg 4 uker nå og 5 uker fra i morgen?
Jeg har også grublet på dette. Men sånn som jeg forstår det så er du 5 uker nå. Når du starter på 5+0 er du begynt på den 6. uka.
Vet ikke om det var oppklarende men... :bored:
 
Jeg har også grublet på dette. Men sånn som jeg forstår det så er du 5 uker nå. Når du starter på 5+0 er du begynt på den 6. uka.
Vet ikke om det var oppklarende men... :bored:

Ok, joda det blir jo forsåvidt riktig det. Er i gang med dem 6. Uka som gravid.

Takkxsmile9
 
Jeg tror folk bruker begrepene litt om hverandre. Heldigvis har det ikke så mye å si i dagligtalen. Men gøy å kunne si at jeg er i uke 7 da, nå som jeg er 6+1. :dance008 Men jeg forstår det ikke helt, altså!

F.eks: Vi har tenkt å be om tidlig ultralyd når jeg er ca 9+2, vil den som tar ultralyden da si at jeg er i uke 10? Og når slutter egentlig første trimester?? 12+0 eller 13+0?
 
utrolig forvirrende, ante faktisk ikke at dette var en ting :smiley-angelic006 i den ene appen har det stått at jeg er i uke 5, og det i hele uke 4. nå ga det litt mer mening! men sier man uke 5 istedenfor for å si 4+3?
 
Last edited:
I Preglife-appen står det at jeg er i uke 6 (5+2), men følte ikke at jeg kunne stole helt på det da jeg har en oppfatning selv at jeg er i uke 5. Samtidig kan vel ikke appen ta feil. Forvirrende :hilarious:
 
Takk for informativt svar. Oppklarende! Da kommer jeg til å si uke 6 når jeg er fra 6+0 til 6+6. Enklest også, i grunn.
Det blir feil å si føler jeg. Du er jo i den 7. uken når du er 6+0 til 6+6. Du kan si at du har vært gravid i 6 uker når du er 6+0.
 
Det blir feil å si føler jeg. Du er jo i den 7. uken når du er 6+0 til 6+6. Du kan si at du har vært gravid i 6 uker når du er 6+0.

Stemmer, men siden norske helsemyndigheter bruker de begrepene (og babyverden), så blir det enklest å bare si det på samme måte. Selv om jeg er i den 7. uken, så er jeg i uke 6. Den første uken kalles visstnok uke 0 av helsemyndighetene.
 
Back
Topp