Angst..

Jeg har hatt angstanfall tidligere. Jeg trodde jeg fikk hjerteinfarkt, men det vAr panikkangstanfall.

Jeg fikk beskjed om å fokusere på pusten og å prøve å snakke beroligende til meg selv.
 
Jeg har fått behandling av og på i 10 år for angst.
Har fått god hjelp, og funnet teknikker som funker greit nok for meg.

Hadde aldri klart det uten en fastlege som forsto og som sendte henvisninger i alle retninger med en gang.
 
Jeg har og har hatt det. Min søster har hatt behandling for det og der jobber en mye med å rasjonalisere det. Prøve å sette ord for deg selv på hva som gjør at du får angst nå, hva er du redd for osv.

For noen hjelper det å fokusere på noe. En dukke, en spilledåse eller noe.
 
Ja, opplevde seinest i går. For meg hjelper det å puste. Fokusere på kun det. Lenge.
Og psykologhjelp.

Også er det veldig viktig å snakke om det. Ikke la det være tabu ;)
 
Ja.. Jeg har hatt det en del, ofte når det har vært mye som har skjedd på en gang.. jeg fikk til slutt diagnose på noe annet som vi jobbet med og da fikk jeg god hjelp til å takle det, og har vel ikke hatt noen på 1,5år kanskje?
Var på kurs ang noe som het didaktisk adferdsteori, det var flere av oss som hadde god effekt av det :p det er ikke noe alle får plass på, men psykologen min stod på og nektet å godta et nei på mine vegne!
 
Jepp, fikk det noen måneder etter fødsel og det utviklet seg til dødsangsten, men fikk ikke så mange anfall lenger, bare en generell frykt for å dø, så oppsøkte psykolog og lærte meg noen teknikker i forhold til katastrofetanker, da frykten var veldig terrorrettet. Men føler meg veldig fin nå, og er mest frykten for T-banen som sitter igjen. Kan kjenne på angsten i enkelte situasjoner, Men blitt tøffere til å trosse frykten :)
 
Ja.. Jeg har hatt det en del, ofte når det har vært mye som har skjedd på en gang.. jeg fikk til slutt diagnose på noe annet som vi jobbet med og da fikk jeg god hjelp til å takle det, og har vel ikke hatt noen på 1,5år kanskje?
Var på kurs ang noe som het didaktisk adferdsteori, det var flere av oss som hadde god effekt av det :p det er ikke noe alle får plass på, men psykologen min stod på og nektet å godta et nei på mine vegne!
Hva gikk det ut på? Didaktisk adferdsterapi?
 
Hva gikk det ut på? Didaktisk adferdsterapi?
Det handler om å ta tak i situasjonen før den eskalerer, å endre hvordan jeg reagerer når jeg møter på noe jeg vet er en trigger.. hvis du har smarttelefon ligger det en del bøker ute om det..
Mente såklart dialektisk adferdsterapi.. telefonen min liker ordet didaktikk siden jeg går barnehagelærer :hilarious: Haha!
 
Jeg sliter med angst. Og panikkangst. Går til psykolog men ikke enda klart å kontrollere det. Går ikke dit hovedsakelig pga angsten. Har prøvd flere medisiner mot angst, men alle gir meg kun stygge bivirkninger og ingen hjelp
 
Du kan øve deg på å være en objektiv observatør av angstanfallet. Det er en prosess, når du har opplevd å overleve mange nok ganger, så blir det bedre og bedre.
er det noen her som har opplevd å fått angst/ angstanfall?

Fikk dere hjelp? Gode verktøy med teknikker?

1 av 4 vil bli rammet av angst i løpet av livet..
angst er en surrealistisk følelse av frykt som er en "falsk alarm"

Hvordan lure hjernen til å forstå at det bare er falsk alarm og at du er trygg og at det ikke er noe galt med deg?
 
Aldri hatt.
Men de jeg kjenner går til psykolog og får pusteteknikker ala mindfullness mot det
 
Jeg har angst så og si hver eneste kveld.
Jeg er på en måte inneforstått med situasjonen og greier holde meg ganske rolig selvom hele innsiden bobler.

Jeg har psykolog hver uke og medisiner når det er på sitt værste. Men eneste alternativet for meg er å sovne.
 
Jeg har angst så og si hver eneste kveld.
Jeg er på en måte inneforstått med situasjonen og greier holde meg ganske rolig selvom hele innsiden bobler.

Jeg har psykolog hver uke og medisiner når det er på sitt værste. Men eneste alternativet for meg er å sovne.

❤️
 
Last edited by a moderator:
Jeg har nok hatt angst i mange år uten å skjønne det selv. Etter at jeg fødte mitt første barn fikk jeg dødsangst. Var livredd for å dø fra babyen min. Da hun var 2 år tok det litt overhånd i livet mitt og jeg så for meg bombe på t-banen, det var aldri rolig inni hodet mitt. Flere episoder med panikkanfall osv. Da kontaktet jeg psykolog og gikk der 1/2 års tid. Det ble rolig i hodet og panikkanfallene forsvant. Fremdeles har jeg angst selv om jeg helst vil fornekte det. Jeg er lei meg fordi jeg har angst og vil ikke ha det. Det trigges av lite søvn og isolasjon. Sover jeg dårlig eller f.eks er syk og dermed bare hjemme i mer enn 2-3 dager får jeg angst. Ellers har jeg det ikke. Når det holder på setter jeg ord på hva som skjer. Dette er angst, det er ikke farlig, jeg dør ikke av det. Hvis en lyd gjør meg ilende redd lar jeg ikke frykten lamme meg men går rundt som om ingen ting har skjedd (er redd for at jeg ikke er alene i huset ganske ofte). Jeg lar på en måte angsten herje uten å bry meg så mye med den. Jeg slapper godt av med yoga og turer i naturen, føler det er forebyggende og bidrar til at hjernen får hvile. Og så trenger jeg nok søvn, ikke for mye kaffe og nok sosial kontakt.

Jeg går ikke til psykolog nå og har aldri tatt medisiner for angsten. Fastlegen min vet om dødsangsten jeg har hatt. Hun skjønte vel noe var i gjære når jeg igjen og igjen var redd for at jeg hadde kreft osv.. Men hun har møtt meg på en helt fantastisk måte! Hun tok meg på alvor, utreder når det er grunn til det og jeg er åpen med henne om hvordan jeg har det. Min gamle lege bare avfeide bekymringene mine og det gjorde at angsten bare ble verre. Nå er det ca 8 mnd siden sist jeg trodde jeg fikk en alvorlig sykdom ;)
 
Gammelt innlegg. Men fikk lyst å legge inn et tips jeg synes var veldig effektivt. Det er hypnose. Hjalp masse her så absolutt å anbefale. Og nei det er ikke som på TV...du får med deg alt og du har kontroll.
 
Har gått gjennom det å ha angst etter traumatisk fødsel, heldigvis gikk det over. Var veldig slitsomt. Det som hjalp meg var yoga/meditasjon , trening og å spille piano.
 
Gammelt innlegg. Men fikk lyst å legge inn et tips jeg synes var veldig effektivt. Det er hypnose. Hjalp masse her så absolutt å anbefale. Og nei det er ikke som på TV...du får med deg alt og du har kontroll.
Hvor mange ganger hadde du hypnose? Hvordan hjalp det deg, hadde du mye angst føre? :Heartred
 
Hvor mange ganger hadde du hypnose? Hvordan hjalp det deg, hadde du mye angst føre? :Heartred
Litt usikker på antall. Men ca 5 ganger.
Ja har hatt det før i flere år pga en traumatisk opplevelse. Jeg er ganske god nå. Får der sjeldent :) spør heller på pm om du lurer på mer. Vil ikke gå i detaljer på åpent forum.
 
Back
Topp