~ Angelickas dagbok ~

ORIGINAL: RANDÅLF

Jippi Endelig er dagboken her den hører hjemme[:D][:D][:D]

Signerer.

Historien om da Leon kom til verden 

Jeg hadde fått tid til igangsetting mandag 31. August, og da var jeg 11 dager på overtid. Hadde hatt 1-2 cm åpning de par siste gangene jeg hadde vært på kontroll hos jordmor, og jeg var også helt moden og nesten avflatet. Siste magebildet:

Vi ankom sykehuset kl. 07.00 om morgenen, og det ble da bestemt at jeg skulle få en modningstablett. Jordmoren vi hadde var superkoselig, og forklarte oss veldig mye både om hva som kom til å skje videre, og også en del ting rundt fødselen.  Vi ble så sendt hjem med avtale om å komme tilbake kl. 14.00 for en ny sjekk og vurdering på hva vi skulle gjøre videre. Vi kjørte hjem og jeg fikk sovet ett par timer. Kjente noen tak her og der, men ikke noe særlig mer enn det.

Klokken 14.00 var vi på sykehuset igjen, og da ble vannet tatt ganske umiddelbart ettersom jeg nå hadde fått 3-4 cm åpning. Riene kom med en gang vannet ble tatt, og jeg spurte derfor om jeg kunne få klyx. Mannen gikk i mellom tiden ned i bilen og hentet fødebagen, og han var ganske forskrekket da han kom tilbake og så at jeg var i full gang med rier! På dette tidspunktet var det vaktskifte, og vi fikk derfor en ny jordmor. Syntes det var trist at hun koselige fra tidligere på dagen ikke skulle følge oss, men tenkte at dette skulle gå fint.

Jeg hang en stund i prekestolen, men etter hvert måtte jeg over i sengen. Jeg spurte da om å få epidural, for riene hadde tatt seg opp mye, og jeg hadde ikke pusterom i mellom. Prøvde å puste meg gjennom riene, og det fungerte en stund, men etter hvert var det så sykt vondt at jeg måtte få noe ekstra. Jordmor spurte da om jeg ville ha akupunktur eller varmepute. Jeg hadde på forhånd tenkt meg akupunktur, men innså snart at det ikke ville gå særlig greit ettersom jeg ikke klarte å ligge i ro. Jordmor gikk derfor for å hente varmepute til meg.

Hun ble borte i lang tid, og jeg begynte å lure på om vi var etterlatt for oss selv der. Så at mannen og begynte å lure på hvor hun var blitt av, men han holdt seg ved min side. Endelig kom hun tilbake, og jeg ba da igjen om å få epidural. Hun sa at hun skulle bestille det, men lurte på om jeg ville prøve lystgass i mellom tiden.

Klokken var da 15.30, og jeg takket selvsagt ja til lystgassen. Supet som en gal fra den, og den var min nye venn en times tid[8D] Etter hvert var smertene så uutholdelige at jeg gråt og ropte om hverandre. Fikk kjeft av jordmor for at jeg brukte stemmen så mye, og for at jeg brukte lystgassen også i mellom riene. Problemet var at jeg ikke visste lenger hva som var rier og ikke, fordi det gikk i ett kjør[8|][:-]

Nå hadde jeg allerede 7 cm åpning, og jeg spurte igjen hvor epiduralen ble av. Fikk ingen svar fra jordmor, og jeg følte meg egentlig ganske forlatt og følte at jeg måtte finne veien selv. Mannen var på dette tidspunktet ganske bekymret og spurte for meg hvor den ble av. Da fikk han surt til svar at ”de jobbet så fort de kunne”. Hadde jeg bare fått noe skikkelig svar på om jeg fikk den eller ikke, så hadde det vært greit, men jeg fikk ikke noe tilbakemelding på noe på dette tidspunkt. Heldigvis var det en legestudent til stede som var veldig behjelpelig og hyggelig. Både hun og mannen fant på kluter og vann og prøvde å berolige meg.

Jeg fikk etter hvert en forferdelig pressetrang, og spurte jordmor om jeg kunne få presse. Var da på rundt 8 cm, og jordmor sa at jeg kunne presse litt når jeg følte for det. På fødselssamtalen i etterkant sa legen at om jeg ikke hadde presset selv da, så hadde kanskje lillegutt runnet lettere ned i bekkenet av seg selv ved hjelp av riene, så jeg skjønner ikke hvorfor jordmor sa jeg kunne presse da[&o]

Epiduralen kom aldri, selv om jeg spurte flere ganger. Til slutt hørte jeg jordmor ringte og jeg hørte hun sa at de ”hadde ei rimelig hysterisk ei som absolutt ville ha epidural”. Tenkte noen stygge tanker om den damen der akkurat da for å si det slik… [:'(]

Jeg fikk til slutt pudentalblokade rundt kl. 17.30, og fikk samtidig komme over i fødselssengen. Da kom neste av jordmors fine kommentarer:” Jaja, nå får du litt bedøvelse i hvert fall, selv om den sikkert ikke kommer til å funke”.  Takk for den liksom. Jeg hadde da hatt 10 cm åpning i ca. 20 minutt og hadde allerede begynt å presse mer.

Jeg presset og presset og fikk til 3-4 press ved hver ri, men jeg følte ikke lillegutt kom noen vei. Prøvde å ligge på ryggen først, men ettersom jeg har problemer med ryggen, så klarte jeg ikke dette lenge før det ble uutholdelig. Prøvde deretter å ligge på siden en stund, men fikk ikke noen god plassering på beina, så til slutt satte jeg meg på knærna med ryggen mot jordmor. Da fikk jeg til å presse bedre og.  

Presset og presset, og spurte jordmor flere ganger om det var noen fremgang, men fikk aldri noe skikkelig svar. Mannen sa at de så hodet lenge, men at han bare lå og stanget i bekkenet mitt. På dette tidspunktet var jeg totalt utslitt og holdt på å sovne mellom pressriene. Hadde ikke mye mer å gå på, så lettelsen var stor da to leger kom inn og sa at de skulle hjelpe meg med å få ut lillegutt. Legen sa at de skulle bruke tang, så jeg måtte snu meg på rygg igjen. Jeg var bare overlykkelig for at jeg endelig skulle få hjelp! Lillegutt hadde det heldigvis helt fint hele veien (de hadde festet elektrode på hodet hans og mannen holdt meg oppdatert).
Etter at legene kom inn i rommet følte jeg at jeg kom mer til meg selv, og at det endelig var kontroll på situasjonen. Følte at de siste timene hadde jeg måtte gå på lykke og fromme uten noe særlig hjelp eller oppmuntring fra jordmor. Heldigvis hadde jeg mannen min der, som var en fantastisk støtte hele veien! Han som har total sykehusskrekk tok situasjonen utrolig fint og var en engel gjennom det hele. Oppmuntret meg, klemte meg, masserte og støttet meg med gode ord. Hadde det ikke vært for han vet jeg ikke hva jeg ville gjort.

Legen guidet meg gjennom siste rest, og jeg ble klippet for å gjøre plass til tang og lillegutt. 18.23 kom Leon til verden – verdens nydeligste gutt – og jeg var forelsket fra første øyekast!  Fikk ha ham på magen lenge, og han kikket opp på meg med små forundrede øyne. Den mest fantastiske følelsen i hele verden skyllet gjennom meg, og jeg tenkte at dette, DETTE var verdt den lange ventetiden før vi skulle få treffe ham

Leon var 3745 gram og 51 cm. 35 cm i hodeomkrets, og ellers helt perfekt!

Leon og en noe sliten mamma som burde ha visst at man ikke sminket seg før en fødsel.

Lillegutt og verdens stolteste pappa (om enn noe sliten han og!) Pappaen klippet til og med navlestrengen, selv om han ikke egentlig ville på forhånd så lite glad han er i blod og gørr[;)] [8D]

Rimelig fersk Leon med tangmerke som heldigvis forsvant etter ett par dager[:)]

Så.. Om noen skulle være så uheldig å få en svensk jordmor på Haugesund sykehus, så ikke vær redd for å spørre om å bytte. Tror hele fødselsopplevelsen min hadde vært annerledes om jeg hadde hatt ei der som informerte litt underveis om tingenes tilstand. Jeg spurte flere ganger om hvordan lillegutt hadde det og, men hun var utrolig distansert fra meg og svarte og sa sjelden noe direkte til verken meg eller mannen. Trodde en jordmor skulle hjelpe en, og guide en gjennom fødselen jeg da, og merket veldig stor forskjell når legene kom.

Jeg mistet en del blod under fødselen, så jeg går nå på jerntabletter. De par første dagene på sykehuset husker jeg lite og ingenting av, og det var utrolig deilig å komme hjem! Sliter en del med ammingen (gjerne for at kroppen er sliten), så har nå begynt med MME ved siden av det jeg kan gi. Men håper vi klarer å få kroppen min normal igjen.  

Legger ved magebilde 6 dager etter fødsel. Har her gått ned alle de 10 kiloene jeg la på meg under svangerskapet. Gått ned 3 kilo til etter det, men har jo litt å gå på da[8D]

Så til slutt ett par skrytebilder av verdens herligste:

Han ser fornøyd ut, gjør han ikke? [8D]

Alt i alt en veeeldig kjapp fødsel, som jeg følte ble litt vanskeligere enn nødvendig pga jordmor. Men selvsagt med verdens mest perfekte resultat!

Så utrulig nydelig Leon er 

ORIGINAL: *Bobbo*

Smelt, han er utrolig nydelig.

Tusen takk snuppa! [:D]

ORIGINAL: vestlandsjento

Så utrulig nydelig Leon er 

Tuuusen takk! Er enig med deg da *knis* [8D]

Må oppdatere litt her da: Her går det kjempefint for tiden, med unntak av ammingen. Klarer ikke å produsere nok melk selv, så vi gir tillegg med MME 2-3 ganger til dagen. Har prøvd å øke produksjonen med å legge ham til ofte og, men det virker bare ikke som om kroppen min har lyst til å lage mer. Satser på at det kommer seg etterhvert da, for det letteste er jo å kunne amme uten tanke på flasker og styr!

Ellers er lillegutt heeelt herlig og vi koser oss masse her hjemme. Har mannen hjemme og nå, så det er rimelig fint[:D] Kommer nok mer bilder etterhvert som jeg har fått lagt dem inn på dataen[;)]

Blir litt glemt bort denne dagboken min nå med en liten en i hus.. Eller; generelt skriver jeg veldig lite her inne for tiden[8D] Får helst bare lest når jeg ammer lillegutt, og da er det jaggu ikke lett å få skrevet noe!

Var og veide lillegutt på helsestasjonen, og da var han 4290 gram allerede! Tror han har strekt seg voldsomt og, for nå måtte vi over i størrelse 56 i klær. Vi har litt sånn smått ammeproblemer enda - jeg tror jeg rett og slett ikke produserer nok, så lillegutt får tillegg på kveldene.

Ellers går alt kjempefint, og tenk; Leon er allerede en måned i dag[:D]

Så koselig å få litt oppdatering fra deg! [:D]
Skjønne Leon, vi vil gjerne se flere bilder veeeeldig snart!

*KLEM*

Daaa, var mannen hjem fra Nordsjøen og jeg har endelig tid til å få lagt inn litt bilder her[:D]

Skrytebilder;

Leon og pappaen

Reklamerer for Frisk

Luringen vår!

Liten, søt bamsegutt

Og så ett lite sovesmil til dere alle med ønske om en fiiin dag

Var på helsekontroll i går - altså 6-ukers kontrollen[:)] Han var jo 3745 g og 51 cm ved fødsel, og nå er han allerede 59,5 cm og 5490 gram!!! Herlig Alt så kjempefint ut ellers, og Leon sjarmerte helsesøster med både pludring og smil

Så fin han er

Kjempeskjønn liten gut de har! Tippar han sjarmerar alle med sånne fine smil ja[:)]

ORIGINAL: ElinR

så skjønne bilder og så stor han er allerede da[:D][:D][:D][:D] drar snart igjen silje jo hehe. hu er bare 66 lang og veier 6620, ei lita snelle[;)]

Hihihi, han vokser visst i rekordfart[8D] Men tenker han kanskje stagnerer litt nå da. Skal bli spennende å se!

ORIGINAL: Serene

se der ja så skjønn han Leon er [:D]

guriland de vokser fort må jeg si så ra at alt sto bra til med han og at alt var slik det skulle [:)]

Ja, det viktigste er at de følger sin egen kurve[:)] Tenk at du og snart har en sånn liten en[:D] Du har maaaaasse å glede deg til!

ORIGINAL: fruit

Så fin han er

Tusen takk! Og masse lykke til til deg nå fremover[:D]

ORIGINAL: håpomspirenosnart

Kjempeskjønn liten gut de har! Tippar han sjarmerar alle med sånne fine smil ja[:)]

Mammahjertet smelter i hvert fall total når han smiler og drøser når vi prater til ham *sukk* [:D]

Hei hei[:D]

Så gøy å lesa litt oppdateringer fra deg[:)] Ser ut til at du kosar deg om dagen[;)] Nydelig gutt du har!

Kjenner igjen det å gløyme vekk dagboka litt. Blir ikkje så masse tid etter at ein ny sjef kom i hus[:D]

Ha ei strålande veka!

ORIGINAL: Ivara

Leon er så nydelig

Jeg er så glad på dine vegne at du får oppleve dette Angelickasnuppa!

Åååh, tusen takk snuppa! Nå krysser jeg bare alt jeg har for at det snart er deres tur!

Back
Topp