~ Angelickas dagbok ~

ORIGINAL: *God is a Dj*

ingen årsak ;)

men om man ringer deg på jobb fra en mobil med kontant kort hvordan blir det med regningen da??

Det vet jeg faktisk ikke. Men jeg er forresten ikke på jobb idag, er sykemeldt[;)]

ORIGINAL: *natta88*

gratulere så mye angelicka[:D][:D][:D]

men je har et spm til deg, jeg har fått beskjed om at je har PCOS, og vi har prøvd i 12 mnd, 5 uker og 3 dager nå[:D][:D] ( litt rart sikkert at je veit dager tilogmed)
kan vi få slik hjelp oxo da eller må man være gift, eller i en bestemt alder???

koster det hveldig mye å gjøre slik???

Har du vært på utredning? Godt mulig at du kan få pergo av gynekologen din, slik at du får EL. Man må være gift eller samboere for å få prøverør, og jeg tror ikke det er noe bestemt grense på alder. Men det er sikkert lettere å spørre inne på "Har prøvd lenge" eller "assistert befruktning" forumet. Der sitter mange kloke jenter[:)]

ORIGINAL: *God is a Dj*

syk ja det fikk jeg med meg...tenkte kanskje dukunne undersøke det for meg!
[8D]

Ja, står feil i dagboken min om at jeg er på jobb. Trodde jeg skulle være i form, men måtte ringe og kaste inn håndkleet i dag.
Du kan sikkert sende inn en mail eller noe til Magic Circle og få svar[:)]

ORIGINAL: *natta88*

je ska på mere utredning den 11. vi er samboere og er forlovet:) håper vi oxo får slik hjelp[:D]

Ja, skal krysse fingrene for deg[:D] Godt å finne utav litt ting, og får fortgang i prosessen. Jeg har vel strengt talt ikke bare fått fortgang, men rakettfart da[8D]

Uke 2 - dette skjer akkurat NÅ[:D]

OM BARNET
Nå har det gått to uker fra siste menstruasjon. I begynnelsen av denne uken finner eggløsning sted og barnet unnfanges. Selve unnfangelsen tar omtrent ett døgn. Av de rundt 300 millioner sædcellene den kommende faren leverer, når bare omtrent 250 av dem egget. Og bare én av disse kan befrukte det. Det er en 18 cm lang svømmetur opp til egget, og selv om kvinnens kropp hjelper til med strømninger opp mot egget, kan turen ta over en time.
Rundt egget er det en beskyttende kapsel som sædcellene jobber for å få hull på. Og i et lite øyeblikk er hullet i kapselen stort nok til at sædcellen kan trenge gjennom. Selve penetreringen av egget tar omkring 20 minutter. Når sædcellen er inne, lukkes kapselen igjen, og nå er allerede mye om barnet bestemt. Blant annet om det blir en liten gutt eller jente. Det er sædcellen som bærer på det avgjørende kromosomet. Egget inneholder alltid ett X-kromosom, mens sædcellen enten kan bære ett X- eller ett Y-kromosom. Blir kombinasjonen XX, får dere en jente, er kombinasjonen XY, blir det en gutt.
Kjært barn har mange navn – alt etter de små utviklingsstadiene som finner sted. Bare denne uken kalles det befruktede egget zygote, så morula (multebær) eller blastomere, og så blastocyst. Men fra unnfangelsen og frem til ti uker kalles vanligvis barnet for embryo. Etterpå heter det foster helt frem til fødselen.
Etter ett døgn begynner cellene å dele seg, men kapselen rundt egget gjør at det ikke kan vokse, og cellene blir dermed stadig mindre. Slik celledeling skjer omtrent hver 20. time. Når embryoet består av rundt 16 celler, kalles det morula, som er latin for multebær, fordi det ser sånn ut, men det er mye, mye mindre!
Etter tre til fire dager når det ørlille multebæret livmoren. Nå dannes det et hulrom i kjernen og cellene blir flate. Knøttet heter blastocyst. Det dannes et ytre cellelag som blir til morkaken, og en indre celleklump som vil bli til barnet.
Du går kanskje og venter spent på å ta en graviditetstest, men den måler mengden av hormonet hCG, som først sendes ut som et signal inn i morens kropp ut når blastocysten har festet seg i livmoren. Dette skjer helt mot slutten av denne uken, etter at blastocysten har kvittet seg med kapselen og har funnet et bra sted for implantasjonen (det beste stedet er på den bakre livmorveggen). Fra nå av kan det endelig vokse i størrelse.

Forskjellen er at min potensielle baby er laget i ett laboratorium.
Slik ble min mulige baby laget:

Befruktning

Omkring to timer før eggene skal befruktes, tas det en sædprøve fra mannen. Prøven blir bearbeidet for å velge ut de sterkeste og mest aktive sædcellene. Sædcellene plasseres sammen med eggene i et varmeskap som har samme temperatur som kvinnens kropp. Dagen etter undersøkes eggene under et mikroskop for å fastslå om de har blitt befruktet. Hvis så er tilfelle, vil de befruktede eggene (embryoene) være klar til innsetting i livmoren etter omkring 72 timer.

Dette skal jeg i morgen:

Innsetting av embryo

Innsetting av embryo er ikke en komplisert prosedyre, og kan utføres uten bedøvelse. Embryoene plasseres i et rør og settes inn i livmoren. Antallet embryo som settes inn avhenger blant annet av kvinnens alder og infertilitetsårsak. Hvis det finnes flere embryo av god kvalitet, kan det være at de fryses ned (kryopreserveres) for eventuell senere bruk, i samråd med lege.

Så i morgen settes det inn 1 egg. Vi fikk ut 10 egg, og satser dermed på at 9 av eggene blir lagt på frys om dette forsøket ikke går, eller om vi senere ønsker søsken[:)]

(Info hentet fra www.babyverden.no og www.fertility.no)

10 timer til jeg har ett lite egg i meg som forhåpentligvis blir ett embryo, så ett foster, og så en baby

Angelickas prøvedagbok 

Da var vi kommet til september mnd. PP7! 

1. SEPTEMBER:  Jobb 10-15. Siste hormonsprøyte settes.

2. SEPTEMBER:  UL på Hausken kl. 12.45. Bestemmes når EL-sprøyten skal settes. Satte EL-sprøyten. Pga overstimulering ble det bestemt at vi skulle omdanne prosessen til prøverør!

3. SEPTEMBER:  Jobb 10-17.

4. SEPTEMBER: Uttak av egg klokken 09.30. Fri fra jobb. Fikk ut hele 12 egg!!!

5. SEPTEMBER: Kan ringe klinikken og høre hvor mange egg som ble befruktet[:-] Jobb 10-15. Hele 10 egg befruktet!!!

6. SEPTEMBER:  Feire søssens bursdag i Stavanger[:D] Innsett av egg klokken 10[:D] FRI fra jobb.

7. SEPTEMBER:  Reiser hjem fra Stavanger. Muligens ringe meg inn på jobb.

8. SEPTEMBER
:  Søssen har bursdag! Jobb 10-15. 

9. SEPTEMBER:  Trusa har bursdag! Jobb 10-15.

10. SEPTEMBER:  Jobb 10-15. 

11. SEPTEMBER
:  Minstesøss har bursdag!

12. SEPTEMBER: 

13. SEPTEMBER: 

14. SEPTEMBER
: 

15. SEPTEMBER:  Stipendet kommer.

16. SEPTEMBER:  Tannlegetime[:o]

17. SEPTEMBER:  Mannen min reiser ut i Nordsjøen[X(] Tester muligens her og, i og med at mannen reiser!

18. SEPTEMBER:

19. SEPTEMBER:  Lønn. Foreløpig testdato Trusa kommer hjem fra Spania[:)]

20. SEPTEMBER:

21. SEPTEMBER
:

22. SEPTEMBER:

23. SEPTEMBER:

24. SEPTEMBER:

25. SEPTEMBER:

26. SEPTEMBER: 

27. SEPTEMBER: 

28. SEPTEMBER:

29. SEPTEMBER:    

30. SEPTEMBER:

6. august -       34 dager  
8. september -  42 dager
19. oktober -    37 dager
24. november - 43 dager
05. januar -      52 dager
26. februar -     88 dager
24. mai -          38 dager ( med p-pillen)
01. juli -           26 dager ( med p-pillen)
27. juli-            28 dager ( med p-pillen)
24. august-      SPRØYTESTART
2. september -  EL-sprøyten ble satt
4. september -  Uttak av egg
6. september-   Innsett av egg
19. september- Foreløpig testdato.

13 dager til jeg skal teste positivt!

Oppdatering etter første rugedag:

Jeg er skikkelig superspent nå, og koser meg med at om noen dager, så fester kanskje egget seg inni der. Mamma og mannen er superoverbeskyttende!
Mamma suser rundt og får folk til å reise seg sånn at jeg sitter best og sånn[8D] Er superøm i magen etter uttaket da, så jeg går som en gammel dame enda. Mannen passer på at jeg spiser som jeg skal (fikk ett skriv fra klinikken om diverse ting), og er generelt overbeskyttende. Snakker mye om baby, og når han kom over en artikkel om hvordan man kunne beskytte fosteret eller noe på VG, så måtte han selvsagt klikke innom og lese det.. Hahaha[:D] De er nå søte! [8D]
Når vi skulle i gang med denne prosessen, så kostet det jo 11 000 og jeg får ikke lønn i slutten av måneden, så jeg ringte pappa og hørte om jeg kunne låne frem til da. I går spurte jeg om kontonummer slik at jeg kunne betale til bake, men han sa bare; neida, bare glem det. Det går jo til ett godt formål! Åååh, vi er så glade for at vi har en SÅ støttende familie! Mamma har jo betalt medisiner og legetimer til Hausken for meg og. Vi har liksom råd, men de SKAL være med på dette som de sier

Jeg er lykkelig jeg[:)]

Angelickas prøvedagbok 

2. SEPTEMBER:  UL på Hausken kl. 12.45. Bestemmes når EL-sprøyten skal settes. Satte EL-sprøyten. Pga overstimulering ble det bestemt at vi skulle omdanne prosessen til prøverør!

5. SEPTEMBER: Kan ringe klinikken og høre hvor mange egg som ble befruktet[:-] Jobb 10-15. Hele 10 egg befruktet!!!

6. SEPTEMBER:  Feire søssens bursdag i Stavanger[:D] Innsett av egg klokken 10[:D] FRI fra jobb.

8. SEPTEMBER

11. SEPTEMBER

12. SEPTEMBER: 

13. SEPTEMBER: 

14. SEPTEMBER
: 

17. SEPTEMBER:  Mannen min reiser ut i Nordsjøen[X(] Tester muligens her og, i og med at mannen reiser!

18. SEPTEMBER:

20. SEPTEMBER:

21. SEPTEMBER
:

22. SEPTEMBER:

23. SEPTEMBER:

24. SEPTEMBER:

25. SEPTEMBER:

26. SEPTEMBER: 

27. SEPTEMBER: 

28. SEPTEMBER:

29. SEPTEMBER:    

30. SEPTEMBER:

8. september -  42 dager
24. november - 43 dager

12 dager til jeg skal teste positivt!

Herregud! Jeg er døsliten[:o] Gikk mye i går, og mye som skjedde, men jeg pleier jo ikke bli sånn som dette. Har vel kanskje blitt en del rundt hele prosessen tenker jeg meg. Sov 9 timer i natt, og hele halvannen time på dagen i dag[:-]

Håper du har fått sovet enda mer når du har kommet hjem? [8D]
Må passe godt på egget ditt vet du [:D]

Jeg bør vel kanskje ikke håpe for mye, men man skal jo være positiv[8D]:

Du er nå 2 uker og 3 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring:
4. september 2008

Hjertet begynner å slå:
29. september 2008

Embryoet beveger seg:
23. oktober 2008

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:
30. oktober 2008

Alle indre organer er ferdig formet:
30. oktober 2008

Risikoen for spontanabort avtar:
13. november 2008

Kvalmen avtar for de fleste:
20. november 2008

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):
27. november 2008

Fosteret svelger og tisser:
11. desember 2008

Tid for ultralyd:
18. desember 2008

Du kan kjenne fosterets bevegelser:
25. desember 2008

Fosteret begynner å få et søvnmønster:
8. januar 2009

Fosteret begynner å høre:
29. januar 2009

Ni av ti barn overlever om de blir født nå:
26. februar 2009

Mange fostre legger seg med hodet ned:
2. april 2009

Svangerskapspermisjonen begynner:
9. mai 2009

Antatt termindato:
30. mai 2009

ORIGINAL: Kaizer

Håper du har fått sovet enda mer når du har kommet hjem? [8D]
Må passe godt på egget ditt vet du [:D]

Ja, jeg sov den halvannen timen hjemme på sofaen i dag. Først sovnet jeg med hodet på fanget til mannen mens vi så film, så sov jeg videre strekk ut på sofaen..Hehe.. Sliten jeg visst! Men mye som har skjedd de siste dagene og da[;)]
Er utrolig øm i magen enda, gjør vondt å reise og sette seg og gå lenge[&:]

Awww... Så deilig å se sånn hos deg angelicka! [:)] 
Den må bare klore seg godt fast å bli der heeelt til 30 mai [8D]

ORIGINAL: Kaizer

Awww... Så deilig å se sånn hos deg angelicka! [:)] 
Den må bare klore seg godt fast å bli der heeelt til 30 mai [8D]

Jaaaa[:D] 30. mai er svigerinnen min sin bursdag da, så lille kan godt komme før den tid[8D]

Angelickas prøvedagbok 

8. SEPTEMBER

11. SEPTEMBER

12. SEPTEMBER: 

13. SEPTEMBER: 

14. SEPTEMBER
: 

18. SEPTEMBER:

20. SEPTEMBER:

21. SEPTEMBER
:

22. SEPTEMBER:

23. SEPTEMBER:

24. SEPTEMBER:

25. SEPTEMBER:

26. SEPTEMBER: 

27. SEPTEMBER: 

28. SEPTEMBER:

29. SEPTEMBER:    

30. SEPTEMBER:

8. september -  42 dager
24. november - 43 dager

11 dager til jeg skal teste positivt!

Fremdeles veldig øm i magen, men tror jeg er bedre nå enn jeg har vært tidligere! Skal prøve å gå en tur i dag, håper jeg ikke blir helt ødelagt av det[:-]

Back
Topp